Utviklingen innen webdesign beveger seg i en utrolig hastighet. Moderne webdesign er vakkert, funksjonelt og mobilvennlig. Her kan du sjekke om nettstedet ditt er oppdatert eller om det trenger en oppdatering.
Et bra nettsted er så klart mer enn bare flott webdesign, det trenger godt innhold og gode tjenester for dine besøkende. Moderne webdesign handler i stor grad om hvordan du legger opp nettstedet ditt for å generere fortjeneste og leads til bedriften din. Det handler også om hvordan du presenterer verdifullt innhold for dine målgrupper når de besøker siden på sine mobile enheter.
Digital markedsføring
Moderne webdesign
Å utvikle webdesign er kjernen i alt digitalt salg og markedsføring. I vår tidsalder er det første og siste ledd i kommunikasjonen med dine kunder. Det er essensielt å kunne vedlikeholde webdesinet og å få bedriften din til å vokse ved hjelp av dette. Bedrifter som nedprioriterer webdesign og sitt digitale nærvær vil alltid bli hengende etter i dagens konkurransemarked.
“Form følger funksjon”, en frase oppfunnet av den amerikanske arkitekten Louis Sullivan i hans artikkel “The Tall Office Building Artistically Considered (PDF)” i 1896. For Sullivan var dette destillert visdom, en estetisk læresetning; den ene “regelen som ikke tillater noen unntak”.
Om du skal representere bedriften din på nett, og er klar for å introdusere den for millionvis av potensielle kunder, må du passe på at ditt webdesign lever opp til dagens brukeres forventninger.
Du må vise kundene klart og tydelig hvilken vei de skal følge. Du må tenke som en besøkende eller en kunde du har lyst til å treffe eller hjelpe. Sett deg i deres sted for et øyeblikk eller to. Hvorfor ville du besøkt siden og hva ville du vært på utkikk etter? Hva ville du forvente? Form webdesignet i tråd med dette.
Viktig innhold
Nettstedet ditt må presentere innhold som er interessant og lettforståelig, samt ha et brukervennlig grensesnitt som gjør hjemesiden lett å navigere for alle dine brukere. Dersom de besøkende ikke finner det de leter etter, eller mister interessen, vil de forlate nettsiden din og kanskje aldri komme tilbake.
Godt webdesign handler om å gjøre hele nettstedet brukervennlig, interaktivt og morsomt måte å utforske. Du må presentere produktene eller tjenestene dine og hvilke fordeler du tilbyr. Samtidig må du definere bedriften og forklare din visjon på en lettforståelig måte.
I dagens samfunn har alle bedrifter en ting til felles: Hvordan du presenterer deg selv på nett blir mer og mer viktig. Uansett om du driver en blogg, publiserer nyheter, promoterer produksjon, jobber i det offentlige, leverer byråtjenester eller har en nettbutikk, du kommer ikke uten om webdesign. Og du må holde deg oppdatert på trender i markedet, ellers blir hjemmesiden din utdater før du vet ordet av det.
Rent og enkelt webdesign er i vinden
Navigasjonen er like viktig som innholdet. Vil de potensielle kundene dine finne innholdet de leter etter? Dagens standard for webdesign tilsier at brukergrensesnittet er rent og minimalistisk.
Aksepterte designvalg for moderne webdesign er en festlåst navigasjonsbar for mikro-interaksjoner. Mange foretrekker minimalt med infografikk og bruker en skjult meny – for eksempel en hamburgermeny for å holde orden. Du kan til og med bruke “spøkelsesknapper”. De flyter over bilder og har en ganske lett følelse. Husk at det enkle ofte er det beste.
Mobilvennlig webdesign er en nødvendighet
Mer enn 60 % av all nettrafikk kommer fra mobile brukere, og det tallet øker stadig. Så det er ikke lenger et spørsmål om nettsiden din bør være mobilvennlig. Det må støtte mobilvennlig webdesign!
Å være mobilvennlig og responsiv betyr at nettsiden din vil være tilgjengelig også på mobiltelefoner og nettbrett i tillegg til vanlige pc-er.
Bilder og innhold bør være utformet etter et rutebaserte oppsett, fungere flytende og passe inn på alle plattformer du har lyst til å være tilgjengelig på. Inkludert stasjonære datamaskiner, nettbrett og mobiltelefoner. Snart vil du kanskje til og med være nødt til å støtte klokker og 4K-TV-er .
Trenger du nye nettsider?
Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?
Typografi kan understreke bedriftens personlighet
Typografi er et flott verktøy innen webdesign til å presentere ideer med stil, men jeg anbefaler at du holder det minimalistisk.
Ta det rolig og hold det enkelt. Du vil aldri bli servert en full tallerken fra en profesjonell kokk. Alt må være i balanse. For mye informasjon ved første øyekast oppfordrer aldri til kjærlighet ved første blikk.
Hva med å prøve en stor og fet font eller en blikkfanger på toppen av et vakkert bilde. Andre nettsider bruker kort eller fliser som også er lette å justere for dynamiske design.
Multimediaopplevelser
Animerte fortellinger og flate designelementer er ofte like effektivt webdesign når det kommer til navigasjon. Det har sin egen vei og du trenger bare å fortsette å scrolle heller enn å klikke for å utforske innholdet.
Det kan hende du foretrekker dynamiske bakgrunner med rike animasjoner som videoer heller enn å scrolle over alt dersom du ikke liker historiefortelling. Begge metodene får frem ideen. Du må bare velge det du foretrekker.
Grensesnitt og Parallax-design
Parallax er en imponerende effekt innen moderne webdesign der bilder og innhold beveger seg i bakgrunnen. Parallax-design skaper illusjonen av dypbe på en 2D-flate og lar deg synke inn ved å scrolle to separate lag på skjermen.
Dette fungerer best med en-siders design der utfordringer er at en side må dekke all informasjon. Derfor må du gjøre innholdet enklere for å få et rent utseende og enkel navigasjon.
Tjenester på nettsiden din
“Design er ikke bare hvordan noe ser ut og føles. Design er hvordan det fungerer”
En av de mest inflytelsesrike personene i IT-bransjen gjennom tidene, Apple-grunnleggeren Steve Jobs, traff spikeren på hodet med ideen om at funksjonalitet er viktig. Og hvordan nettsiden fungerer er din største utfordring med webdesign. Hvilke tjenester vil den tilby til dine kunder?
Informasjon om bedriften din, produktene dine og tjenestene dine må være tilgjengelig, men en moderne nettside må tilby mer! Landingssider for kampanjer, nettbutikk, blogg, kundeservice, muligheter for å gjøre reservasjoner og andre måter å kommunisere med potensielle og eksisterende kunder er nøkkelen til bra webdesign.
Webesign i bakgrunnen
En ting er at det designet du ser når du går inn på en nettside kan være pent eller ikke. En annen utfordring med webdesign er alt som ikke er synlig. Her er et par eksempler på ting å tenke på:
Cybersikkerhet blir viktigere for hvert år som går for å holde besøkende på siden fornøyde. Det er selvfølgelig av største viktighet dersom du godtar betaling på nett, men all risiko for at kundeopplysninger kommer på avveie eller at siden din er nede vil være dårlig for bedriften. Sørg for at sikkerheten er god, og glem aldri å ha godt synlige brukervilkår og personvernerklæring.
Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om hvordan nettsiden din blir rangert av søkemotorer. Rangeringen til siden din er basert på 1) brukererfaringer, 2) navigasjon, 3) bruk av nøkkelord, 4) kvaliteten på innholdet ditt, 5) teknisk optimalisering, og 6) hjemmesidens autoritet basert på lenker fra eksterne sider.
Du kan lære mer om SEO i denne artikkelen
Analyser og rapportering er gode verktøy for å forstå oppførselen til de besøkende på siden din. For å aktivere dette må du sette inn små biter med kode på ulike steder på nettsiden din, avhengig av hva du vil måle og spore. Husk også å bruke gratisverktøyene Google Search Console og Google Analytics til analyse av både kundeoppførsel og SEO.
Ta kontakt
Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Webdesign stopper aldri å utvikles
Trender i webdesign endrer seg omtrent like raskt som årstidene. Historien gjentar seg, igjen og igjen. Det eneste vi vet helt sikkert er at alt vil endre seg gang på gang.
Vi skal ikke prøve å spå fremtiden i denne artikkelen. Vi vet at det har vært store endringer innen webdesign de siste årene, og at disse sannsynligvis vil virke små sammenlignet med endringene som vil skje de neste årene. Utover dette er det vanskelig å forutse utviklingen.
Vi ser i hvert fall at hastigheten på disse endringene øker, så dersom du vil henge med i tiden og holde din bedrift flytende fremover bør du begynne å forberede deg nå.
I denne artikkelen får du tips om hvordan du kan lage en plan for markedsføring i sosiale medier.