Raske nettsider: Hvorfor er det viktig for salget? - Tenk Digitalt AS
raske nettsider er viktig for salget

Raske nettsider: Hvorfor er det viktig for salget?

Tid er penger! Grunnen til at selskapet ditt har en nettside er vanligvis å øke salget. Salget ditt henger nøye sammen med hvor raske nettsider du har. Lær hvor viktig hastighet er og hvordan du kan øke hastigheten med enkle grep.

Et godt nettsted har flott design, intuitiv navigasjon, innbydende bilder og innhold av høy kvalitet. Dette er åpenbart. Noe som kanskje ikke er så åpenbart er at det tekniske ved et nettsted er like viktig som innholdet. Du må ha raske, mobilvennlige og sikre nettsider.

En annet åpenbart faktum er at å få besøkende til siden er nøkkelen til å øke omsetningen din. Og det avhenger mye på hastigheten på sidene dine. Hastigheten på nettstedet ditt er nøkkelen til å tiltrekke seg og holde på besøkende.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Hvorfor det er viktig med raske nettsider?

Hastigheten på nettsiden din er som nevnt tett knyttet til omsetningen din. Det er fordi raske nettsider skaper mer synlighet, flere leads, større reklameinntekter og flere salg. Hastigheten avgjøres av flere faktorer.

I bunn og grunn handler det om en ting: brukeropplevelsen.

Google’s Core Web Vitals

Brukeropplevelsen er såpass viktig at Google i 2020 lanserte et sett med 3 kriterier man bør fokusere på når man skal optimalisere for brukeropplevelsen på nettsidene. Disse parameterne kalles Core Web Vitals.

Google understreker også at disse parameterne er de viktigste for søk, siden disse faktorene er det som påvirker brukeropplevelsen på nett aller mest.

Hva brukeren forventer av en nettside kan variere basert på hvilke sider de besøker og i hvilken kontekst. Likevel er det noen kriterier det forventes at alle nettsider oppfyller, uavhengig av hvilke sider det er snakk om.

Google definerer disse kriteriene som lastetid, interaktivitet og visuell stabilitet.

Disse kriteriene for brukeropplevelsen kan måles på flere måter.

Slik måles brukeropplevelsen med Core Web Vitals

Google opplyser om at man kan måle kvaliteten på brukeropplevelsen på nettsidene sine ved hjelp av disse parameterne:

  • Largest Contentful Paint: Dette er hvor lang tid det tar før hovedinnholdet på nettsiden laster. En ideell LCP ligger på 2,5 sekunder eller raskere.
  • First Input Delay: Tiden det tar for en side å bli interaktiv. Den ideelle tiden ligger på 100 ms eller mindre.
  • Cumulative Layout Shift: Antallet uforventede endringer i den visuelle layouten av innholdet. Ideelt bør denne være 0,1 M eller mindre.

«Alle disse kriteriene fanger opp viktige brukersentriske resultater, er feltmålbare og støttes av diagnostiske metriske ekvivalenter og verktøy. Mens Largest Contentful Paint for eksempel er det viktigste innlastingskriteriet, er den også avhengig av First Contentful Paint (FCP) og Time to First Byte (TTFB), som det fortsatt er viktig å følge med på og forbedre.»

Hvordan måle Core Web Vitals

Det finnes flere verktøy du kan bruke til å måle Core Web Vitals. Noen av disse er:

  • Search Console
  • PageSpeed Insights
  • Lighthouse
  • Chrome DevTools
  • Chrome UX Report
  • Web Vitals Extension

I Search Console kan du for eksempel nå hente ut en egen Core Web Vitals-rapport som kan hjelpe deg med å evaluere alle sider på nettstedet ditt. Rapporten identifiserer hvilke sider som krever forbedring basert på data fra Chrome UX-rapporten. Men, du må være oppmerksom på at denne rapporten utelater sider på nettstedet dersom det ikke finnes tilstrekkelige mengder rapporteringsdata.

Likevel er det viktig å huske på at selv om Core Web Vitals er viktige kriterier å måle, er de ikke de eneste parameterne du må fokusere på. Etter hvert som Google forstår mer om brukeropplevelsen vil de oppdatere Core Web Vitals årlig. De vil også dele informasjon om fremtidige Web Vitals-kandidater, grunnlaget for å velge akkurat disse, og status for implementeringen.

Hvordan hastighet påvirker brukeropplevelsen

Førsteinntrykket

Du har bare en sjanse til å skape et godt førsteinntrykk. Det gjelder også for nettstedet ditt. Når en bruker besøker nettstedet ditt for første gang kan du være sikker på at de vil gjøre seg opp en mening om deg, kvaliteten på nettsidene dine, og bedriften din.

Derfor er det viktig at du gjør det du kan for å skape et godt førsteinntrykk.

Om du har raske nettsider har du gjort nettopp det. Det er en rask seier med tanke på brukeropplevelsen. Laster de raskt vil nye besøkende bli fornøyde.

Dette er enkel psykologi. Vi tenker at raske nettsider er profesjonelle og pålitelige. Vi setter hastighet i sammenheng med effektivitet og tillit.

En treg nettside derimot, får oss til å tenke at den er usikker, utrygg og lite pålitelig. Og det er veldig vanskelig å gjøre om på det dersom noen først har fått et dårlig førsteinntrykk.

Undersøkelser viser at 79 % av brukere sier at de ikke vil komme tilbake til en nettside dersom de har hatt problemer med innlastingshastigheten. Du får ikke en sjanse nummer to.

Så, hvis du vil skape et godt førstinntrykk: Sørg for at nettstedet ditt laster raskt!

Dagens brukere er alltid på farten

Selv om de har alt tilgjengelig med et par tastetrykk er dagens brukere alltid opptatt, alltid på farten og alltid utålmodige. Når det kommer til nettsider, forventer de hastighet. Og hvis nettsidene ikke er raske nok, driter de i det. Da går de videre.

Tenk bare på hvordan du selv bruker nettet hver dag – du ser etter raske svar og umiddelbare resultater. Vi har høye forventninger og krever rask innlastingstid.

De harde faktaene er som følger:

  • 47 % av brukere forventer at nettstedet ditt skal lastes inn på mindre enn 2 sekunder.
  • 40 % vil forlate nettstedet hvis det tar mer enn 3 sekunder. Du får litt mer å gå på med mobile besøkende, men ikke mye.
  • 85 % av internettbrukerne forventer at en side de åpner på mobilen lastes like raskt eller raskere enn på PC.
  • Når vi er på farten er vi mer utålmodige og vil ha svar raskt!

Tallene er hentet fra Neil Patel og Radware.

De eneste sidene de er villige til å vente på er de med stor domeneautoritet. Tekniske problemer kan oppstå, og til og med Google kan ha en dårlig dag.

Men, med mindre du er Google kan du ikke ta sjansen på å skremme vekk publikum med en treig nettside. Og Google er ikke nede hver dag. Så med mindre du er like stor og god som Google, må du sørge for at du har raske og stabile nettsider.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Tiltrekk kunder med raske nettsider

Målet med digital markedsføring er å lokke folk til å prøve ut produktene eller tjenestene dine. Dette gjelder uansett hvilken type nettside du har, også om det er en enkel blogg. En blogger ønsker lesere, en nettbokhandel ønsker at folk kjøper bøker, en nettbutikk som selger elektronikk ønsker å selge TV-er, og så videre.

Og hvordan kan du klare det? Det kan du gjøre ved å tilby en god brukeropplevelse. Selger du bøker må du ha et godt utvalg. Selger du TV-er må du ha kvalitetsmerker og gode priser. Vil du ha flere lesere må du gi dem bra innhold.

Men ingen av disse tingene vil hjelpe deg hvis du har trege nettsider.

Brukeropplevelsen

Å fokusere på brukeropplevelsen og UX-design er en av få måter nettsider virkelig kan skille seg fra konkurrentene.

I bunn og grunn handler godt UX-design om å skape fantastiske og enkle opplevelser for dine besøkende. Det er to faktorer som skaper en god brukeropplevelse:

  • Gi besøkende det de er på jakt etter.
  • Gi dem det raskt.

Derfor må innlastingshastigheten være din øverste prioritet når det kommer til brukeropplevelsen. Folk som besøker nettsidene dine ser etter noe. Gi dem det så raskt som mulig.

Dersom den besøkende blir forvirret eller frustrert har du gjort noe galt. Og ingenting er så frustrerende som en treg nettside.

Trege nettsider gir færre konverteringer

Om nettsidene dine er for trege, vil også konverteringsraten være lav. Gjennomsnittlig vil 40 % av besøkende forlate nettsiden hvis den bruker mer enn 3 sekunder på å laste. Det betyr også at trege nettsider skremmer bort kunder.

40 % er ganske mange potensielle kunder. Og det betyr færre salg. Dette er ikke bare spekulasjoner, dette er noe enkelte av verdens største selskaper har testet ut.

illustrasjonsbilde til artikkel
Om du bruker nettstedet ditt til markedsføring kan du ikke la brukerne vente. Du vil miste mange kunder dersom nettsidene dine er trege.

Amazon gjorde noen tester som viste at de ville tape 1,6 milliarder i omsetning hvert år dersom sidene deres lastet ett sekund tregere.

Og Amazon er et stort, etablert selskap. Om kundene ikke gidder å vente ett ekstra sekund på Amazon, tror du de vil vente på alle oss andre?

Derfor anbefaler vi å gjøre en hastighetsmåling og å sørge for at du ikke skremmer bort 40 % av publikummet ditt fordi du glemte bort å gjøre noe med hastigheten på nettstedet ditt.

Langtidsvirkningen av trege nettsider

Vi har allerede etablert at trege nettsider gir deg lavere besøkstall. Nesten halvparten av dine potensielle besøkende har allerede forsvunnet. Men dette har også en langtidsvirkning også. Om nettsiden din laster tregt vil dette over tid også hindre din naturlige vekst og jungeltelegrafen.

Sakte, men sikkert vil kunder slutte å anbefale deg videre fordi de har hatt en dårlig opplevelse. Det er også mindre sannsynlig at andre nettsider vil linke til innhold på sidene dine. Det kan til og med holde folk fra å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

Det er fordi vi ofte forbinder trege nettsider med lav troverdighet, noe som på sikt vil skade merkevaren din.

Hastigheten påvirker rankingen din hos Google

Som vi nevnte i forbindelse med Core Web Vitals, påvirker hastigheten din også rankingen din hos Google.

Google har selv uttalt at de elsker raske nettsider og at de jobber med å «gjøre hele internett raskt».

De har satt seg fore å gjøre internett raskt, lett tilgjengelig og nyttig. De har gjort en ganske god jobb så langt.

De har også uttalt at de vil redusere antallet crawlers som blir sendt til nettsiden din dersom serveren din bruker mer enn to sekunder på å laste.

Det betyr at det er mindre sannsynlig at Google indekserer det nyeste blogginnlegget ditt, eller oppdager oppdateringer på siden din.

Og dette kan du lide for.

Hvis siden din er tregere enn to sekunder er dette i realiteten det samme som å gjemme seg for Google’s crawlers.

For mer informasjon om hvordan du kan forbedre rankingen din kan du lese artikkelen SEO: Søkemotoroptimalisering av nettsidene dine.

Hvor raske er dine nettsider?

Det finnes mange ulike verktøy du kan bruke til å undersøke hvor raske nettsider du har. Vi anbefaler å bruke Google PageSpeed Insights som analyserer innholdet på nettstedet og genererer forslag til hvordan du kan øke hastigheten.

Du kan undersøke hastigheten på nettstedet ditt via nettsiden PageSpeed Insights.

Et annet bra verktøy for å teste nettsiden din er Hubspots Website Grader. Den testen ser på hvor godt siden din gjør det på søkemotoroptimalisering i tillegg til å gi en god intuitiv forklaring på problemene på siden din.

Om du vil sjekke hastigheten din, målt fra Stockholm, anbefaler vi at du bruker Pingdom.

Her er en test av Tenk Digitalt AS egne sider:

testresultater for hvor raskt nettsidene til Tenk Digitalt laster

Merk at hastigheten varierer avhengig av hvor du tester fra. Er ditt marked i Norge, bør du teste nettstedet ditt så nærme Norge som mulig. Som du ser av vår egen test av www.tenkdigitalt.no scorer vi “B” med en hastighet på 2.03 sekunder. Legg merke til i “performance insights” at vi ikke har skrudd på “leverage browser caching” og derfor scorer “F” på akkurat den kategorien som igjen drar ned gjennomsnittsresultatet. Dette er et bevisst valg fra vår side, som vi vil forklare i en senere artikkel.

Du må ha teknisk kompetanse for fullt ut å forstå testresultatet. En test av ditt nettsted med disse verktøyene kan likevel gi deg en pekepinn.

Hvordan kan du få raskere nettsider?

Det kan være mange årsaker til at nettsidene dine laster sent. Noen ting er enkle å gjøre noe med, andre er det vanskeligere å ordne. Her i Tenk Digitalt AS tilbyr vi mange ulike tjenester for å øke hastigheten på nettsider. Noen forbedringer kan du gjøre også uten en webdesigner.

Dette er tingene du bør undersøke:

  • Netthotellet
  • Optimalisere innhold
  • Bruk av midlertidig minne og leveringsnettverk (CDN)
  • Koding

Drift av nettsted

Det første du må se på er netthotellet ditt. Mange store og budsjettvennlige netthoteller legger alt for mange kunder på hver server, noe som resulterer i dårlig ytelse og lang responstid.

Dette vil selvsagt koste mer, men det kan redusere innlastingstiden til nettstedet ditt med mer enn 50 %. Så om du husker at 1 sekund kan øke salget med 10 %, bør du nok flytte deg til en VPS om du er avhengig av nettsiden din for å markedsføre eller selge produktene eller tjenestene dine. Med tanke på alle fordelene du får ved å ha raske nettsider, kan dette være vel anvendte penger!

Hosting

Om du bruker et delt område som er mest vanlig (shared hosting) kan du senere oppgradere til en Privat Virtuell Server (VPS) eller en Dedikert Server. En ordinær shared hosting (hvor du deler mange datamaskiner med andre) koster hos Tenk Digitalt AS fra 1.400,- til 4.000,- per år avhengig av hvor stor trafikk du har til nettstedet ditt.

En VPS eller dedikert server får du for fra kr. 1.000,- per måned. Da får du en vesentlig forbedring i ytelse og så godt som ingen begrensninger i trafikk. Det siste er som regel nødvendig om du har et nettsted som streamer mye video eller stor trafikk (f.eks en nettavis). Optimalisere innholdet

I illustrasjonen over vil du se at nettsiden laster inn 3,2Mb. Det er unødvendig tungt innhold, og det største problemet er at bildene ikke er optimalisert riktig. Enkelt sagt vil til og med en nettavis laste inn mindre. Selv om den skulle ha 50 bilder på forsiden.

Om du ikke vet hvordan du optimaliserer bilder, spør Google. Det er veldig lett og raskt. Du kan bruke gratisverktøy på nett. To tjenester vi har god erfaring med er Tinypng og Compresspng.

Å forsikre seg om at nettsiden din er optimalisert er veldig viktig. Sjekk filtype, størrelse og oppløsning. Et annet spørsmål du må stille deg selv er: Trenger jeg virkelig alt dette innholdet på forsiden? Det kan hende du finner ut at du kan flytte noe av innholdet til andre sider. Du må prøve å flytte mest mulig innhold vekk fra forsiden.

Midlertidig lagring og leveringsnettverk

Neste ting du må sjekke er om nettstedet ditt har en løsning for midlertidig lagring. Ved å bruke en plugin eller tjenester som netthotellet ditt tilbyr kan du få serveren til å laste inn statisk innhold som bilder og skript på forhånd og kan gjøre ferdig gjengivelsen av siden din på forhånd.

Dette vil spare ganske mye tid fordi brukeren ikke trenger å vente på at pc-en eller telefonen deres skal laste inn siden.

Om du har mye trafikk på nettsiden din fra internasjonale publikum, mener vi at du må vurdere å bruke et nettverk for levering av innhold: Content Delivery Network (CDN). Dette kan øke hastigheten ved å levere nettsiden din fra et sted som er nærme den som besøker siden.

Koding

Andre ting å se på er hvordan nettsiden er programmert. Om du bruker WordPress eller et lignende system for å administrere innholdet (Content Management System (CMS) finnes det ofte mange unødvendige koder som kan fjernes fra designmalen din.

Om nettsiden din fremdeles bruker mer enn to sekunder på å laste må du endre kodingen på nettsiden din, eller få webdesigneren din til å optimalisere den for hastighet. Dette er stegene å ta:

  • CSS kode – fjern ubrukte koder og minimer filene.
  • JavaScript – prioriter innlasting av viktig innhold, legg inn en utsettelse i innlasting av mindre viktig innhold og minimer antallet JS-filer
  • Optimaliser bilder og innhold som blir lastet (prioriter visuelt innhold)
  • Kombinering (Kombiner CSS eller JS filer for å redusere forespørsler)
  • Undersøk om det er JS eller CSS filer som hindrer siden i å laste så raskt som mulig
  • Tillat Gzip Compression på serveren

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Når er det ekstra viktig med rask innlasting?

Om bedriften din er avhengig av nettstedet ditt for markedsføring og salg er det viktig å ha raske nettsider. Det er spesielt viktig når du bruker strategier for markedsføring på nett for å nå ut til potensielle eller eksisterende kunder.

Om du har kampanjer gående via Google Ads, sosiale medier, annonsebanner eller markedsføring via e-post må du forsikre deg om at landingssiden for kampanjene dine er optimalisert for hastighet.

Om landingssidene dine er trege kan markedsføringskostnadene dine øke drastisk, eller du vil bare få en tredjedel av resultatene du ville fått med en rask landingsside.

Et godt eksempel på en godt optimalisert nettside er Amazon.com. De bruker til og med video på fremsiden sin, men den er bare 1,2Mb stor og lastes inn på 0,5 sekunder.

Enda mer imponerende er utsjekkingssiden der alle bilder blir fjernet så innlastingstiden er enda bedre. Du vil ikke miste kunder som er i ferd med å gjennomføre en handel!

Oppsummering om raske nettsider

Vi har i denne artikkelen sett på flere tekniske aspekter ved nettsidene dine som avgjør hvor raske de er.

Oppsummert om hastighet kan vi si dette: Hastighet har noe å si! Den påvirker brukeropplevelsen og din ranking i søk. Den påvirker også salget ditt og antall konverteringer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!