Netthastighet: Hvorfor påvirker det dine nettsalg? - Tenk Digitalt AS
En jente ser fornøyd ut fordi hun økte sine nettsalg ved å forbedre netthastighet på hjemmesiden.

Netthastighet: Slik øker bedriftsidens hastighet på internett

Visste du at netthastighet på bedriftens nettsider påvirker dine nettsalg? Lær hvordan du kan øke bedriftsidenes hastighet på internett og selge mer med enkle grep.

Det er ikke alltid åpenbart at netthastighet er like viktig som webdesign på et nettsted. Flott layout, intuitiv navigasjon, innbydende bilder og innhold av høy kvalitet er så klart viktig, men ingen gidder å vente på dette om nettstedet ditt ikke har høy hastighet på internett.

En annet åpenbart faktum er at å få besøkende til siden er nøkkelen til å øke omsetningen din. Og det avhenger mye på hvor god netthastighet du har på sidene dine. Enkelt sagt vil innhold og design trekke folk til nettstedet, men god hastighet på internett er  nøkkelen til å holde på dagens utålmodige nettbrukere.

Les også: Viktigheten av responsivt design og mobil SEO

Men vent, det er flere fordeler med å ha god netthastighet:

Hvorfor det er god netthastighet så viktig?

Netthastighet er som nevnt tett knyttet til omsetningen din. Det er fordi raske nettsider skaper mer synlighet, flere leads, større reklameinntekter og flere salg. Hastigheten avgjøres av flere faktorer. Dagens brukere verdsetter nemlig effektivitet. Om du får dem til å vente, blir de lei hele hjemmesiden, og det er liten sjanse for at de gir den et nytt forsøk når det finnes hundre andre raskere nettsteder der ute.

I bunn og grunn handler det om en ting: brukeropplevelsen.

Google’s Core Web Vitals

Brukeropplevelsen er såpass viktig at Google i 2020 lanserte et sett med 3 kriterier man bør fokusere på når man skal optimalisere for brukeropplevelsen på nettsidene. Disse parameterne kalles Core Web Vitals.

Google understreker også at disse parameterne er de viktigste for søk, siden disse faktorene er det som påvirker brukeropplevelsen på nett aller mest.

Hva brukeren forventer av en nettside kan variere basert på hvilke sider de besøker og i hvilken kontekst. Likevel er det noen kriterier det forventes at alle nettsider oppfyller, uavhengig av hvilke sider det er snakk om.

Google definerer disse kriteriene som lastetid (netthastighet), interaktivitet og visuell stabilitet.

Disse kriteriene for brukeropplevelsen kan måles på flere måter.

Slik måles brukeropplevelsen med Core Web Vitals

Google opplyser om at man kan måle kvaliteten på brukeropplevelsen på nettsidene sine ved hjelp av disse parameterne:

  • Largest Contentful Paint: Dette er hvor lang tid det tar før hovedinnholdet på nettsiden laster. En ideell LCP ligger på 2,5 sekunder eller raskere.
  • First Input Delay: Tiden det tar for en side å bli interaktiv. Den ideelle tiden ligger på 100 ms eller mindre.
  • Cumulative Layout Shift: Antallet uforventede endringer i den visuelle layouten av innholdet. Ideelt bør denne være 0,1 M eller mindre.

«Alle disse kriteriene fanger opp viktige brukersentriske resultater, er feltmålbare og støttes av diagnostiske metriske ekvivalenter og verktøy. Mens Largest Contentful Paint for eksempel er det viktigste innlastingskriteriet, er den også avhengig av First Contentful Paint (FCP) og Time to First Byte (TTFB), som det fortsatt er viktig å følge med på og forbedre.»

Og hva har alle disse tre tingene til felles? De måler nettsiders hastighet på internett ut ifra forskjelige parametre.

Hvordan kan du sjekke dine Core Web Vitals

Det finnes flere verktøy du kan bruke til å måle Core Web Vitals. Noen av disse er:

  • Search Console
  • PageSpeed Insights
  • Lighthouse
  • Chrome DevTools
  • Chrome UX Report
  • Web Vitals Extension

I Search Console kan du for eksempel nå hente ut en egen Core Web Vitals-rapport som kan hjelpe deg med å evaluere netthastigheten på alle sider på nettstedet ditt. Rapporten identifiserer hvilke sider som krever forbedring basert på data fra Chrome UX-rapporten. Men, du må være oppmerksom på at denne rapporten utelater sider på nettstedet dersom det ikke finnes tilstrekkelige mengder rapporteringsdata.

Likevel er det viktig å huske på at selv om Core Web Vitals er viktige kriterier å måle, er de ikke de eneste parameterne du må fokusere på. Etter hvert som Google forstår mer om brukeropplevelsen vil de oppdatere Core Web Vitals årlig. De vil også dele informasjon om fremtidige Web Vitals-kandidater, grunnlaget for å velge akkurat disse, og status for implementeringen.

 

Hvordan netthastighet påvirker brukeropplevelsen

Førsteinntrykket

Du har bare en sjanse til å skape et godt førsteinntrykk. Det gjelder også for nettstedet ditt. Når en bruker besøker nettstedet ditt for første gang kan du være sikker på at de vil gjøre seg opp en mening om din merkevare og kvaliteten på nettsidene dine.

Derfor er det viktig at du gjør det du kan for å skape et godt førsteinntrykk.

Om nettsidene dine har høy netthastighet har du gjort nettopp det. Det er en rask seier med tanke på brukeropplevelsen. Laster de raskt, vil nye besøkende bli fornøyde.

Dette er enkel psykologi. Vi tenker at raske nettsider er profesjonelle og pålitelige. Vi setter hastighet i sammenheng med effektivitet og tillit.

En treg nettside derimot, får oss til å tenke at den er usikker, utrygg og lite pålitelig. Og det er veldig vanskelig å gjøre om på det dersom noen først har fått et dårlig førsteinntrykk.

Undersøkelser viser at 79 % av brukere sier at de ikke vil komme tilbake til en nettside dersom de har hatt problemer med innlastingshastigheten. Du får ikke en sjanse nummer to.

Så, hvis du vil skape et godt førstinntrykk: Sørg for ha høy hastighet på internett og at nettstedet ditt laster raskt!

Dagens brukere er alltid på farten

Selv om de har alt tilgjengelig med et par tastetrykk er dagens brukere alltid opptatt, alltid på farten og alltid utålmodige. Når det kommer til hjemmesider, forventer de høy netthastighet. Og hvis nettsidene ikke er raske nok, går de bare videre.

Tenk bare på hvordan du selv bruker nettet hver dag – du ser etter raske svar og umiddelbare resultater. Vi har høye forventninger og krever rask innlastingstid.

De harde faktaene er som følger:

  • 47 % av brukere forventer at nettstedet ditt skal lastes inn på mindre enn 2 sekunder.
  • 40 % vil forlate nettstedet hvis det tar mer enn 3 sekunder. Du får litt mer å gå på med mobile besøkende, men ikke mye.
  • 85 % av internettbrukerne forventer at en side de åpner på mobilen lastes like raskt eller raskere enn på PC.
  • Når vi er på farten er vi mer utålmodige og vil ha svar raskt!

Tallene er hentet fra Neil Patel og Radware.

De eneste sidene de er villige til å vente på er de med stor domeneautoritet. Tekniske problemer kan oppstå, og til og med Google kan ha en dårlig dag.

Men, med mindre du er Google kan du ikke ta sjansen på å skremme vekk publikum med en treig nettside. Og Google er ikke nede hver dag. Så med mindre du er like stor og god som Google, må du sørge for at du har stabile nettsider og høy netthastighet på nettstedet.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Tiltrekk kunder med høy netthastighet

Målet med digital markedsføring er å lokke folk til å prøve ut produktene eller tjenestene dine. Dette gjelder uansett hvilken type nettside du har, også om det er en enkel blogg. En blogger ønsker lesere, en nettbokhandel ønsker at folk kjøper bøker, en nettbutikk som selger elektronikk ønsker å selge TV-er, og så videre.

Og hvordan kan de lykkes med det? Ved å tilby en god brukeropplevelse. Selger du bøker må du ha et godt utvalg. Selger du TV-er må du ha kvalitetsmerker og gode priser. Vil du ha flere lesere må du gi dem bra innhold.

Men ingen av disse tingene vil hjelpe deg hvis du har trege nettsider.

Brukeropplevelsen

Å fokusere på brukeropplevelsen og UX-design er en av få måter nettsider virkelig kan skille seg fra konkurrentene.

I bunn og grunn handler godt UX-design om å skape fantastiske og enkle opplevelser for dine besøkende. Det er to faktorer som skaper en god brukeropplevelse:

  • Gi besøkende det de er på jakt etter.
  • Gi dem det raskt.

Derfor må internetthastigheten være din øverste prioritet når det kommer til brukeropplevelsen. Folk som besøker nettsidene dine ser etter noe. Gi dem det så raskt som mulig.

Dersom den besøkende blir forvirret eller frustrert har du gjort noe galt. Ingenting er så frustrerende som en treg nettside.

Trege nettsider gir færre konverteringer

Om nettsidene dine er for trege, vil også konverteringsraten være lav. Gjennomsnittlig vil 40 % av besøkende forlate nettsiden hvis den bruker mer enn 3 sekunder på å laste. Det betyr også at trege nettsider skremmer bort kunder.

40 % er ganske mange potensielle kunder. Og det betyr færre salg. Dette er ikke bare spekulasjoner, dette er noe enkelte av verdens største selskaper har testet ut.

En jente ser missfornøyd ut fordi hun ikke får den netthastighet hun forventer på en hjemmeside.
Om du bruker nettstedet ditt til markedsføring kan du ikke la brukerne vente. Du vil miste mange kunder dersom nettsidene dine er trege.

Amazon gjorde noen tester som viste at de ville tape 1,6 milliarder i omsetning hvert år dersom sidene deres lastet ett sekund tregere.

Og Amazon er et stort, etablert selskap. Om kundene ikke gidder å vente ett ekstra sekund på Amazon, tror du de vil vente på alle oss andre?

Derfor anbefaler vi at du måler din netthastighet og å sørger for at du ikke skremmer bort 40 % av publikummet ditt fordi du glemte bort å gjøre noe med hastigheten på nettstedet ditt.

Langtidsvirkningen av lav hastighet på internett

Vi har allerede etablert at trege nettsider gir deg lavere besøkstall. Nesten halvparten av dine potensielle besøkende har allerede forsvunnet. Men dette har også en langtidsvirkning også. Om nettsiden din laster tregt vil dette over tid også hindre din naturlige vekst og jungeltelegrafen.

Sakte, men sikkert vil kunder slutte å anbefale deg videre fordi de har hatt en dårlig opplevelse. Det er også mindre sannsynlig at andre nettsider vil linke til innhold på sidene dine. Det kan til og med holde folk fra å melde seg på nyhetsbrevet ditt.

Det er fordi vi ofte forbinder trege nettsider med lav troverdighet.

Hastigheten påvirker rankingen din hos Google

Som vi nevnte i forbindelse med Core Web Vitals, påvirker hastigheten din også rankingen din hos Google.

Google har selv uttalt at de elsker raske nettsider og at de jobber med å «gjøre hele internett raskt».

De har satt seg fore å øke hastigheten på internett og gjøre alt lett tilgjengelig og nyttig, og de har gjort en ganske god jobb så langt.

De har også uttalt at de vil redusere antallet crawlers som blir sendt til nettsiden din dersom serveren din bruker mer enn to sekunder på å laste.

Det betyr at det er mindre sannsynlig at Google indekserer det nyeste blogginnlegget ditt, eller oppdager oppdateringer på siden din.

Og dette kan du lide for.

Hvis siden din er tregere enn to sekunder er dette i realiteten det samme som å gjemme seg for Google’s crawlers.

For mer informasjon om hvordan du kan forbedre rankingen din kan du lese artikkelen SEO: Søkemotoroptimalisering av nettsidene dine.

 

Hvor høy er din netthastighet?

Det finnes mange ulike verktøy du kan bruke til å undersøke hvor raske nettsider du har. Vi anbefaler å bruke Google PageSpeed Insights som analyserer innholdet på nettstedet og genererer forslag til hvordan du kan øke hastigheten.

Et annet bra verktøy for å teste nettsiden din er Hubspots Website Grader. Den testen ser på hvor godt siden din gjør det på søkemotoroptimalisering i tillegg til å gi en god intuitiv forklaring på problemene på siden din.

Om du vil sjekke din netthastighet, målt fra Stockholm, anbefaler vi at du bruker Pingdom.

Her er en test av Tenk Digitalt AS egne sider:

testresultater for hvor raskt nettsidene til Tenk Digitalt laster

Merk at hastighet på internett varierer avhengig av hvor du tester fra. Er ditt marked i Norge, bør du teste nettstedet ditt så nærme Norge som mulig. Som du ser av vår egen test av www.tenkdigitalt.no scorer vi “B” med en hastighet på 2.03 sekunder.

Legg merke til i “performance insights” at vi ikke har skrudd på “leverage browser caching” og derfor scorer “F” på akkurat den kategorien som igjen drar ned gjennomsnittsresultatet. Dette er et bevisst valg fra vår side, som vi vil forklare i en senere artikkel.

Du må ha teknisk kompetanse for fullt ut å forstå testresultatet. En test av ditt nettsted med disse verktøyene kan likevel gi deg en pekepinn.

 

Hvordan kan du øke din netthastighet?

Det kan være mange årsaker til at nettsidene dine laster sent. Noen ting er enkle å gjøre noe med, andre er det vanskeligere å ordne. Vi i Tenk Digitalt har mange tips for å øke din hastighet på internett. En del av disse forbedringene kan du til og med gjøre uten en webdesigner.

Først og fremst bør undersøke:

  • Netthotellet
  • Optimalisering av innhold
  • Bruk av midlertidig minne og leveringsnettverk (CDN)
  • Koding

Drift av nettsted

Det første du må se på er netthotellet ditt. Mange store og budsjettvennlige netthoteller legger alt for mange kunder på hver server, noe som resulterer i dårlig ytelse, lang responstid og generelt lav netthastighet.

Dette vil selvsagt koste mer, men det kan redusere innlastingstiden til nettstedet ditt med mer enn 50 prosent. Som du husker, kan 1 sekund kan salget med 10 prosent. Derfor bør du flytte til en VPS (Privat Virtuell Server) om du er avhengig av nettsiden din for å markedsføre eller selge produktene eller tjenestene dine.

Med tanke på alle fordelene du får ved å ha høy netthasighet, kan dette være vel anvendte penger!

Hosting

Om du bruker et delt område som er mest vanlig (shared hosting) kan du senere oppgradere til en VPS eller en Dedikert Server. Da får du en vesentlig forbedring i ytelse og så godt som ingen begrensninger i trafikk. Det siste er som regel nødvendig om du har et nettsted som streamer mye video eller stor trafikk (f.eks en nettavis).

Optimalisering av innhold

Å forsikre seg om at nettsiden din er optimalisert er veldig viktig for å sikre god netthastighet. Sjekk filtyper, størrelser og oppløsning på bilder.

Om du ikke vet hvordan du optimaliserer bilder, spør Google. Det er veldig lett og raskt. Du kan bruke gratisverktøy på nett. To tjenester vi har god erfaring med er Tinypng og Compresspng.

Et annet spørsmål du må stille deg selv er: Trenger jeg virkelig alt dette innholdet på forsiden? Det kan hende du finner ut at du kan flytte noe av innholdet til andre sider. Du må prøve å flytte mest mulig innhold vekk fra forsiden.

Husk også at dersom du bruker mange plugins, liker å leke deg med dusinvis av fonter, eller liker bevegelige elementer, så vil alt dette trege ned netthastigheten i større eller mindre grad. Jo mindre kludder da har på nettsiden, jo raskere vil den laste inn.

Ryddige og minimale nettsteder er populære nettopp fordi de laster lynraskt, de legger opp til gode brukeropplevelser og med et godt øye for design kan de se utrolig kule ut.

Midlertidig lagring og leveringsnettverk

Neste ting du må sjekke er om nettstedet ditt har en løsning for midlertidig lagring. Ved å bruke en plugin eller tjenester som netthotellet ditt tilbyr kan du få serveren til å laste inn statisk innhold som bilder og skript på forhånd og kan gjøre ferdig gjengivelsen av siden din på forhånd.

Dette vil spare ganske mye tid fordi brukeren ikke trenger å vente på at pc-en eller telefonen deres skal laste inn siden.

Om du har mye trafikk på nettsiden din fra internasjonale publikum, mener vi at du må vurdere å bruke et nettverk for levering av innhold: Content Delivery Network (CDN). Dette kan øke din netthastighet ved å levere nettsiden din fra et sted som er nærme den som besøker siden.

Koding

Andre ting å se på er hvordan nettsiden er programmert. Om du bruker WordPress eller et lignende system for å administrere innholdet (Content Management System (CMS) finnes det ofte mange unødvendige koder som kan fjernes fra designmalen din.

Om nettsiden din fremdeles bruker mer enn to sekunder på å laste må du endre kodingen på nettsiden din, eller få webdesigneren din til å optimalisere den for hastighet. Dette er stegene å ta:

  • CSS kode – fjern ubrukte koder og minimer filene.
  • JavaScript – prioriter innlasting av viktig innhold, legg inn en utsettelse i innlasting av mindre viktig innhold og minimer antallet JS-filer
  • Optimaliser bilder og innhold som blir lastet (prioriter visuelt innhold)
  • Kombinering (Kombiner CSS eller JS filer for å redusere forespørsler)
  • Undersøk om det er JS eller CSS filer som hindrer siden i å laste så raskt som mulig
  • Tillat Gzip Compression på serveren

Når er det ekstra viktig med høy natthastighet?

Om bedriften din er avhengig av nettstedet ditt for markedsføring og salg er det viktig å ha raske nettsider. Det er spesielt viktig når du bruker strategier for markedsføring på nett for å nå ut til potensielle eller eksisterende kunder.

Om du har kampanjer gående via Google Ads, sosiale medier, annonsebanner eller markedsføring via e-post må du forsikre deg om at landingssiden for kampanjene dine er optimalisert for hastighet.

Om landingssidene dine har lav hastighet på internett kan markedsføringskostnadene dine øke drastisk, eller du vil bare få en tredjedel av resultatene du ville fått med en høy netthastighet.

Et godt eksempel på en godt optimalisert nettside er Amazon.com. De bruker til og med video på fremsiden sin, men den er bare 1,2Mb stor og lastes inn på 0,5 sekunder.

Enda mer imponerende er utsjekkingssiden der alle bilder blir fjernet så innlastingstiden er enda bedre. Du vil ikke miste kunder som er i ferd med å gjennomføre en handel!

Oppsummering om netthastighet

Vi har i denne artikkelen sett på flere tekniske aspekter ved nettsidene dine som avgjør hvor raske de er. Kort sagt: Nastighet har noe å si! Den påvirker brukeropplevelsen og din rangering på Google. Den påvirker også salget ditt og antall konverteringer.

Derfor er det uhyre viktig for alle bedrifter på nett å prioritere webutvikling med høy netthastighet. Om du du sliter med å øke din hastighet på internett, eller trenger hjelp med tekniske forbedringer på ditt nettsted kan kontakte oss i Tenk Digitalt når som helst. Vår står parate til å hjelpe din bedrift med å sikre seg flere kunder på nett.

Del denne artikkelen

Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov