7 grep du kan ta for å øke trafikken til ditt nettsted

 In Digital Markedsføring

Skal du øke trafikken til nettsiden din, må du vite at nettbrukere leter før de leser. Først når nettbrukerne har funnet frem til informasjonen de lette etter, begynner de å lese. Med «inbound marketing» kan du hjelpe potensielle kunder til å lete seg frem til ditt nettsted. Istedenfor å dytte reklame på potensielle kunder, kan du tiltrekke deg kunder som faktisk leter etter det har å tilby.

Inbound marketing er et samlebegrep for all markedsføring som går ut på tiltrekke seg potensielle kunder (pull), i motsetning til outbound (push), der selger er den aktive part. Vær oppmerksom på at enkeltartikler som øker trafikken til ditt nettsted, ikke gir deg flere kunder alene. Du må også ha en god strategi i bunnen, samt et funksjonelt nettsted som lever opp til kundens forventning.

1. Tiltrekk og konverter besøkende med en blogg

Innholdsmarkedsføring, eller «content marketing», går ut på å levere nyttig og verdifullt innhold til kunden. Den enkleste måten å gjøre dette på er ved å blogge. For å lykkes med innholdsmarkedsføring må du vite hvem du skriver for, hva de er opptatt av, og hvor de er i sin kundereise (kjøpssyklus). Lag en persona som representerer din typiske kunde. Deretter kan du skreddersy innhold basert på kundens interesser, behov og utfordringer.

Selger din bedrift pakkereiser til Syden, ønsker du å tiltrekke deg besøkende som vil reise til Syden. Reiseartikler om Syden vil med høy sannsynlighet tiltrekke din målgruppe, og du får muligheten til å bygge en relasjon med leseren. Tenk derfor gjennom hvordan du kan hjelpe leseren, samtidig som du benytter anledningen til å tilby ditt produkt eller din tjeneste. Oppleves artikkelen som verdifull og nyttig kan du øke trafikken til ditt nettsted ved at leseren deler artikkelen med venner og bekjente.

Tenk Digitalt AS ønsker å komme i kontakt med de som nettopp har startet en bedrift, eller de som tenker på å gjøre det. For å tiltrekke gründere til vårt nettsted forsøker vi å skrive om temaer som gründere er opptatt av: For eksempel å øke trafikken til nettstedet sitt. Forhåpentligvis synes du artikkelen er nyttig og deler den videre med de som er opptatt av det samme – og dermed får vi kanskje inn mer trafikk til nettstedet vårt. Klarer vi å konvertere en del av denne trafikken, vil det absolutt lønne seg å blogge i lengden!

  • Å blogge så lite som 1-2 ganger i måneden kan gi deg 70 % flere leads enn hvis du ikke blogger i det hele tatt. (Kilde: HubSpot) 
  • Å dele nyttig og relevant innhold hjelper deg å bygge en relasjon med potensielle og eksisterende kunder.
  • Blogging kan bidra til at kunden har din bedrift i tankene når kunden er klar for å kjøpe (branding).

2. Tilpass innholdet på ditt nettsted for søkemotorene (SEO)

Rangerer du høyt på relevante søkeord og søkefraser i Google, kan dette drive mye trafikk inn til ditt nettsted. Over halvparten av alle søk etter varer og tjenester skjer gjennom søkemotorer. Mesteparten av denne trafikken kommer fra det organiske søket – ikke fra promotert innhold!


google search stats
I motsetning til andre Inbound-taktikker, er søkemotoroptimalisering en svært langsiktig investering. Det gir deg ikke hundrevis av leads øyeblikkelig slik en Facebook-kampanje gjør, men en jevn strøm av leads over tid. En Facebook-kampanje gir deg derimot få, eller ingen leads, etter noen få dager. Den «dør ut» tidligere.

For å få organiske oppføringer i søkemotorer kan du:

  • Bruke de samme ordene i tekstene dine som dine potensielle kunder bruker når de søker (triggerord)
  • Bruk triggerord i menypunkter, overskrifter, lenker og tekster.
  • Pass på at innholdet ikke vises i flash eller java-script.

Vær oppmerksom på at den tekniske kvaliteten på ditt nettsted være tilpasset for at søkemotoren skal få indeksert innholdet. Det hjelper ikke med godt innhold hvis søkemotoren ikke kan lese det.

LES OGSÅ: 7 tiltak du kan ta for å øke din rangering i Google

3. Gjør deg synlig på sosiale medier

7. oktober 2015 delte Jørn Didriksen et bilde på Facebook. Bildet illustrerte sønnen som trodde at færre en 1000 ville dele bildet. Bildet ble delt av 22.000 på én kveld. Jørn lykkes i å illustrere hvor raskt innhold kan spre seg på sosiale medier.

Kjør kraftfulle annonser med egendefinert publikum på Facebook

Alle som driver med markedsføring kan nyttiggjøre seg av sosiale medier. Med godt innhold kan du oppnå enorm organisk spredning på sosiale medier. Ved å publisere lenker til blogginnlegg, kampanjer og annet innhold som leder til ditt nettsted, kan du oppnå kraftig besøksvekst på ditt nettsted.

Markedsføring gjennom sosiale medier kan være ti ganger mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Dette forutsetter imidlertid at det gjøres riktig. Og enkelte ting må gjøres riktig fra starten, ellers kaster du bort unødvendig med tid – og ikke minst penger. Hvis du har tenkt til å bruke Facebook, anbefaler vi å bruke egendefinerte publikum, ikke bruk «frem innlegg»-knappen!

Les mer om markedsføring på Facebook i denne artikkelen.

4. E-post er gull valuta i den digitale verden

E-postmarkedsføring er i ferd med å gjøre et bemerkelsesverdig comeback blant digitale markedsførere. E-post ble lenge betraktet som kjedelig og har derfor spilt en beskjeden rolle i reklamebyråenes strategi. Ser vi imidlertid på investeringene hos store amerikanske annonsører, er e-post en kanal med stor aktivitet og høy konverteringsgrad. Den gode gamle e-posten tilfredsstiller annonsørenes krav til moderne og personlig digital kommunikasjon.

For å lykkes med e-postmarkedsføring bør du:

  • La besøkende abonnere på nyhetsbrev eller varsel for nye blogginnlegg.
  • Gi besøkende noe verdifullt i bytte mot deres e-postadresse, for eksempel en e-bok, sjekkliste eller lignende. Dette bør imidlertid være noe som kun dine potensielle kunder ville vært interessert i å motta – målet er jo å konvertere de til betalende kunder over tid.
  • Segmentere enkelte utsendelser (for eksempel ved å sende ut e-post til de kundene som ikke har kjøpt det aktuelle produktet).
  • Bruke god tid på innholdet slik at det ikke oppleves som støy.
  • Bruke relevante Call to Actions (CTA), altså handlingsoppfordrende lenker.

5. Bygg et nettsted som selger

For å lykkes på nett nytter det ikke bare å øke trafikken – du må få den brukeren til å bli værende der. De fleste nettbrukere bruker kun 1-2 sekunder på å vurdere om nettsiden har det de er på utkikk etter.

For å få nettbrukeren til å bli værende må du passe på at ditt nettsted har:

  • Et innbydende design som fungerer på håndholdte enheter (60 % av internettrafikk skjer på din mobil og andre håndholdte enheter).
  • Gode menypunkter og logisk navigasjon.
  • Informasjon om bedriften, produkter og tjenester skrevet med triggerord – brukeren har som regel et ord i hodet mens de leter – ved å bruke de riktige ordene er det enklere for brukeren å navigere.
  • Gode landingssider for aktuelle kampanjer (en landingsside er en enkeltstående side på ditt nettsted, som er skreddersydd for en kampanje).
  • Handlingsutløsende lenker (Call To Action – CTA).

6. Landingssider og Call to action (CTA)

Uten trafikk blir det ingen butikk – men ditt nettsted må også være tilpasset for å konvertere besøkende. Det endelige målet er ikke å øke trafikken på ditt nettsted, men at leseren blir en fornøyd kunde.

I denne artikkelen har vi bannerannonser som oppfordrer deg som leser til å gjøre noe. Dette kalles Call to Action (CTA) på engelsk. I et forsøk på å oversette dette til norsk, kan kanskje «handlingsutløsende lenke» være dekkende. Kort forklart er det en oppfordring til å klikke på en lenke, en knapp eller en banner. Målet kan være direkte salg eller tilbud om mer informasjon i bytte mot kontaktinformasjon.

En god Call to action bør presentere en løsning fremfor fakta. ”Registrer deg nå” er riktignok en oppfordring til å gjøre noe, men vil sannsynligvis få færre klikk enn ”Bli god på digital markedsføring”.

Hvis du klikker på en av disse bannerannonsene vil du bli tatt videre til en landingsside. Formålet med landingssiden er å konvertere den besøkende. Ved å lage gode landingssider kan du øke inntektene betydelig.

Det mange gjør feil er å sende all trafikk til startsiden på nettstedet. Dette kan føre til at du mister potensielle kunder! Når en potensiell kunde finner en av dine produkter i Google, forventer kunden umiddelbar informasjon om produktet ved å klikke seg videre. Ved å sende all trafikk til startsiden må besøkende lete seg frem til de aktuelle produktene, og dermed kan du risikere å miste potensielle kunder fordi det det blir for mange klikk.

En god landingsside bør ha:

  • Innhold som er relevant for den potensielle kunden.
  • Innhold som samsvarer med annonsen kunden klikket på for å komme dit.
  • Tydelig Call to action: Knapper, bilder eller tekst som oppfordrer leseren til å ta en beslutning.

7. Kunden er din beste anbefaler

Jobben er langt fra over etter et salg! Skreddersy interessant og engasjerende innhold basert på det du vet om dine kunder, og benytt anledningen til å tilby andre relevante produkter eller tjenester. Ved å levere nyttig og relevant innhold til kundene dine, kan du både oppnå gjentatte kjøp og organisk spredning av innhold ved at de deler innholdet videre.

Hvis du er usikker på hvordan du kan produsere skreddersydd innhold for din målgruppe kan du bruke tilbakemeldingsfunksjoner for å undersøke dette.

Ønsker du å komme i kontakt med Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til info@tenkdigitalt.no med dine spørsmål om du foretrekker det.

Andre artikler du burde lese:

To enkle grep for å gjøre din kundekrets 100 ganger større

10 aktiviteter du bør gjøre for suksess med Sosial mediemarkedsføring

Hvorfor du bør bruke gratistjenesten Google Analytics

Hvordan Sosiale medie-verktøy hjelper ditt nettsted

 

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

4 steg for inbound marketingHvor vellykket er ditt nettsamfunn?