Interaktivt innhold som engasjerer din målgruppe - Tenk Digitalt
Det er mange fordeler med interaktivt innhold

Interaktivt innhold som engasjerer din målgruppe

Interaktivt innhold kan hjelpe deg med å levere unike brukeropplevelser. Ved å skape innhold som brukeren aktivt kan delta i, kan du tiltrekke og konvertere flere kunder og nå ut til nye kundegrupper.

Innholdsmarkedsføring er en av de mest effektive måtene for å nå ut til og engasjere publikummet ditt. Det handler om å skape og dele interessant, relevant og nyttig innhold. Dette vil bygge merkevaren din, og forbrukerens tiltro til dine produkter og tjenester. 

Innhold bør også føre til konverteringer ved å utløse ønskelige handlinger fra de som besøker nettsidene dine.

I følge tall fra HubSpot investerer 70% av markedsførere i innholdsmarkedsføring.  

Likevel sliter mange med å skape innhold som holder leserne engasjert og som gjør at de kommer tilbake etter mer. Det er også mange som opplever at innholdet deres “forsvinner i nyhetsfeeden.”

I denne artikkelen forklarer jeg hvorfor du bør ta i bruk inbound marketing.

Hvordan skape innhold som engasjerer?

Du vet sikker selv hvor vanskelig det kan være å underholde og interessere et publikum, og å få dem til å returnere. 

Sannheten er at budsjett spiller en stor rolle, og du må være flink til å utnytte de ressursene som finnes. Kanskje opplever du at du ikke klarer å skape det innholdet du har lyst til, fordi du har økonomiske begrensninger?

Det er derfor kreativ tenkning er så viktig!

Du og teamet ditt må finne nye løsninger som kommer til å levere resultater over hele linja.

Som de fleste andre ønsker du sikkert å finne løsninger som engasjerer, slik at mulige interessenter konverteres til leads av høy kvalitet, og salg gjennomføres raskere. 

Den gode nyheten er at med et kjapt søk i Google kan du finne nye og nesten gratis muligheter for å integrere interaktivt innhold.

en strategi for inbound marketing er viktig

Gratis E-bok

Hva er inbound marketing og hvordan lager du en inbound-strategi?

Last ned vår gratis guide Hvordan lage en inbound marketing-strategi. En inbound marketing-strategi vil hjelpe deg med å systematisere din digitale markedsføring, slik at du kan tiltrekke medlemmer av din målgruppe og konvertere dem til kunder.

Hvordan kan interaktivt innhold hjelpe din digitale strategi?

Interaktivt innhold kan brukes for å skape unike opplevelser. Eksempler på dette er kalkulatorer for å beregne forskjellige ting eller quizzer publikum kan ta for å få en tilbakemelding på hva slags produkt som vil passe dem best. 

Man kan også integrere slike aktiviteter med innhold som allerede finnes, som for eksempel å lage interaktive diagrammer, interaktive videoer og interaktive blanke ark. Alle disse funksjonene er gode å ha.

Under følger en kort forklaring på hva innholdet ditt bør gjøre, og hvilke typer innhold som kan hjelpe deg med disse behovene. Husk at interaktivt innhold kommer i mange fasonger og størrelser, i denne artikkelen får du noen eksempler på de mest populære versjonene.

1. Undersøkelse med «evaluering»

Undersøkelser som gir brukeren en «evaluering», er et eksempel på interaktivt innhold. Ved å svare på en serie med spørsmål, blir brukeren plassert i en av flere kategorier. Et godt eksempel på dette er det klassiske oppsettet til Cosmo Quiz.

Husk at interaktivt innhold er en funksjon som gjør det mulig for deg å  ha en samtale med publikummet ditt. En slik quiz kan for eksempel gi dem en anbefaling om hvilket produkt som vil passe dem best, basert på svarene de har gitt. 

Interaktivt innhold har en overtalende evne, om det så finnes på en landingsside, blogg, nyhetsbrev på e-post, betalte reklamer eller hvor som helst der du finner publikummet ditt og potensielle kunder.

Hvis kunden føler at de har fått et produkt anbefalt fordi det vil passe for dem, er det mer sannsynlig at de vil kjøpe det.

Quizzer er en populær type interaktivt innhold
Quizzer er en populær type interaktivt innhold

Denne typen quiz er svært populær, og den kan tilpasses så den passer dine intensjoner. Du kan virkelig engasjere publikummet ditt på en morsom og unik måte, noe som vil gjøre deg verdt å huske i den digitale verdenen.

Det geniale er at mens du lærer bort noe til brukeren, lærer du også mer om dem. Du mottar verdifull og detaljert profilinformasjon om dine mulige interessenters problemer, utfordringer, mål og tankeprosesser. 

Informasjonen kan hjelpe deg å identifisere et mål og kvalifisere en potensiell kunde. Til slutt også lede publikummet ditt inn på et spesifikt stadium i deres kjøpsprosess.

2. Kalkulatorer

En annen form for interaktivt innhold er kalkulatorer som regner ut et personlig svar til brukeren, i form av tall. De mest populære variantene av slike utregninger handler om helse og økonomi, for eksempel kalkulatorer som regner ut forbrenning av kalorier.

Denne nettsiden heter calculator.net.

Kalkulatorer er et eksempel på interaktivt innhold
Kalkulatorer er et eksempel på interaktivt innhold

Kalkulatorer er en funksjon som er enkel å integrere og som kan tilpasses etter hvilke behov din bedrift og din målgruppe har.

De fleste nettsidene som handler om sport, som Nike og Adidas tar i bruk kalkulatorer for å telle kalorier eller forbrenning av fett og lignende. Det er helt fantastisk hvor lett du kan tilpasse interaktive funksjoner.

Dette kan føre til god forbedring av konverteringsraten din.

Ved å følge opp utregningen med innhold som spesifikt snakker om (og helst løser) problemene deres. Innholdet ditt kan nå stille brukerne dine spørsmål og svare på dem.

En av grunnene til at dette virker er at mange ikke kan motstå fristelsen til å teste seg selv, konkurrere eller sammenligne seg med andre, dele meningene sine og å ha det gøy. 

I tillegg oppstår det en gi-og-ta situasjon med innholdet, der brukeren kan få veldig ulike resultater, basert på hva de har svart. En slik personlig tilpasning er veldig attraktiv.

3. Trivia eller kryssord

Du kan også integrere Trivia eller kryssord som innhold. Denne typen interaktivt innhold kan brukes på ulike måter, men vil vanligvis inneholde spørsmål med korrekte og gale svar. Brukeren får poeng basert på hva de svarer. Et godt eksempel på dette er Buzzfeed Quiz.

Tidligere var det vanskelig og dyrt å skape interaktivt innhold i stor skala. Det innebar å hyre dyre utviklere og var ofte en tidkrevende prosess. I dag kan de aller fleste få til noe ved hjelp av online verktøy!

Crosswordlabs er for eksempel et verktøy som gir deg mulighet til å lage kryssord, og legge dem til på nettsiden din.

Du kan legge til kryssord på nettsiden din
Du kan legge til kryssord på nettsiden din

Denne typen interaktivt innhold kan hjelpe deg med å nå ut til et publikum som er ute etter å ha det gøy og slappe av med noe på vei hjem fra jobb, eller på en avslappet søndag. Derfor er det absolutt verdt å integrere dette i innholdsmarkedsføringen din.

Det er mange som bruker interaktivt innhold til å skaffe nye leads, ved å bygge databaser med profiler for mulige nye kunder.

4. Meningsmålinger og undersøkelser

Dette er en metode for å hente inn tilbakemeldinger, meninger og verdifull innsikt fra dine brukere. Vanligvis blir dette gjort i form av et spørreskjema der ingen svar er mer riktige enn andre. 

Under ser du et eksempel hentet fra Boots.

Du kan samle viktig informasjon med tilbakemeldinger
Du kan samle viktig informasjon med tilbakemeldinger

Ved å la kundene gi deg tilbakemeldinger kan du hente inn viktig informasjon. Denne informasjonen kan hjelpe deg med å forbedre produktene eller tjenestene dine. 

Om du i tillegg tilbyr en eller annen form for belønning vil du opprettholde et godt forhold til kundene dine. Dette kan også føre til at flere av kundene kommer tilbake for å handle mer!

En av grunnene til at interaktivt innhold er et så kraftig hjelpemiddel er at det gir kundene umiddelbar tilgang på tilpasset innhold som de bryr seg om. 

Ved å aktivt svare på spørsmål eller å ta i bruk interaktivt innhold, blir potensielle interessenter guidet til spesifikke resultater i sanntid, som også tar for seg problemene, utfordringene eller idéene deres.

5. Spill

Har et sted på nettsiden din som du kan dedikere til bare moro, kan du bruke denne til å tilby spill. Det er gøy og du holder brukerne dine engasjert. Det gjør også at markedsføringen din blir mer synlig og underholdende.

Brukere engasjerer seg ofte i spill
Brukere engasjerer seg ofte i spill

Utvid innholdsstrategien din

Tenk på interaktivt innhold som en del av den generelle markedsføringsstrategien din, ikke som en helt egen og ny strategi. Uansett hvor og hvordan du bruker tradisjonelt innhold på nåværende tidspunkt, kan du legge inn interaktivitet.

Interaktive call to actions gjør at du får flere klikk og konverteringen enn statiske CTA-er. Det er en grunn til at Buzzfeed satser på quizzer: de er i seg selv sosiale og delbare. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Bruk en quiz for å øke antall delinger i sosiale medier, eller lag en konkurranse for å engasjere brukerne dine.

Det er også smart å bruke bloggen din til å genererer leads ved å integrere interaktivt innhold. Du kan for eksempel legge til et skjema for å samle leads midt i blogginnholdet ditt. 

Du kan også bruke visuelt og interaktivt innhold i e-poster. Dette fanger oppmerksomheten til mulige interessenter, noe som gjør at du får flere klikk og konverteringer. 

Så lenge du legger ut nytt innhold med jevne mellomrom, er det ok å blande ulikt innhold for å få en bedre forståelse for trender og interesser. 

Del denne artikkelen

Picture of Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Hva er inbound marketing og hvordan lager du en inbound-strategi?

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov