Oppstart av bedrift: Hvordan markedsføre et nytt foretak - Tenk Digitalt
En grunder sitter og planlegger oppstart av bedrift.

Oppstart av bedrift: Hvordan markedsføre et nytt foretak

Oppstart av bedrift er alltid utfordrende, og uten riktig markedsføring blir det enda vanskligere. Ofte er det forskjellen på nederlag eller suksess. Derfor bør du ta lærdom av denne artikkelen.

I dag skal jeg gå gjennnom oppskriften på hvordan du kan lykkes med digital markedsføring, enten du er i planleggingsfasen, startfasen eller er godt i gang med oppstart av din bedrift. Underveis kommer jeg til å vise deg hvilke verktøy du bør anskaffe og hvilke analyser du bør gjøre på nettsidene dine. Sist men ikke minst tar jeg for meg hvordan du planlegger og sørger for å ha en digital strategi som skinner.

Jeg startet min gründerkarriere mens jeg var lærer på EDB-skolen og min første oppstart av bedrift var UNIC, som ble 80-tallets raskest voksende bedrift. Det har slått meg i ettertid at uansett om vi jobber analogt eller digitalt, så er markedsføring bare støtte til det gode gamle salgshåndtverket. Likevel, digital markedsføring gir deg noen fordeler analog markedsføring ikke kan gi deg: Du trenger ikke synse om hvor vidt det virker, du kan måle og se resultatet umiddelbart.

 

Hvordan nå frem med budskapet ditt ved oppstart av bedrift

Når det kommer til å markedsføre din oppstart av bedrift, er digital markedsføring definitivt veien å gå. Siden du ikke møter folk ansikt til ansikt og kan gi dem et førsteinntrykk, er det viktig å overføre verdiforslaget ditt på en måte som berører den du snakker med.

Du må ha stålkontroll på hvem du vil at budskapet ditt skal nå frem til. Kjenn målgruppen din, og vit hvilke kanaler du kan nå dem i. Da kan du målrette kommunikasjonen din og tilpasse budskapet til de ulike kanalene. Helst skal dette skje raskest mulig, og uten at du betaler for mye.

Verdiforslaget er viktig for enhver oppstart av bedrift

Min erfaring med digital markedsføring viser at det handler om hvilket verdiforslag du har. I tillegg må du vite hva du vil målgruppen din skal gjøre når verdiforslaget treffer, og hvordan du skal følge opp responsen.

For å nå frem i mylderet av budskap er det viktig å ha en tydelig stemme.

Når jeg snakker med folk merker jeg at svært mange har en tendens til å ville si altfor mye, til altfor mange samtidig. Da får de ikke sagt noe som helst. Det første du må gjøre når du skal markedsføre din startup er derfor å spisse budskapet ditt.

Lønner det seg å markedsføre din bedriftsoppstart?

En annen ting du må gjøre er å sjekke om det lønner seg å bruke tid og penger på digital markedsføring for akkurat din oppstart av bedrift. Hvor stor er målgruppen din og hvem er de? Er det kanskje slik at du kan ta en telefon og ringe dem?

Dette er faktisk et viktig spørsmål, fordi du med digital markedsføring må måle effekten av tiden og pengene du bruker på å nå fram til kundene dine. Du må selvfølgelig også måle hvor mange kunder du får som resultat av markedsføringen.

Står ikke kostnadene i stil med antallet konverteringer er det vanskelig å rettferdiggjøre markedsføringsaktivitetene.

I noen prosjekter jeg er involvert i handler nettsider faktisk bare om å vise at du er der. Et slags visittkort på nett. Det som gjenstår, er det gode gammeldagse salgshåndtverket.

 

Hva gjør norske bedrifter i dag?

Hvordan står det generelt til med markedsføringen til norske bedrifter i dag? Jo, vi blir bombardert med e-post fra alle mulige kanaler. Mange har nettsider som tilbyr en viss form for interaksjon, og vi forventer minimum at vi kan legge igjen kontaktinformasjon og bli kontaktet.

Vi forventer også at vi kan få svar på spørsmål vi har, eller at det er en chatfunksjon inne på nettsiden, og at det er en viss form for det jeg kaller regelstyrt segmentering. Altså, hvis jeg klikker på en annonse i digitale flater, så forventer jeg at jeg kommer til den siden som handler om det produktet som er annonsert.

Det er på dette nivået mange bedrifter i Norge er i dag.

Hvordan gjør du kundereisen bedre?

Neste steg er tilpassede anbefalinger, der du besøker nettsider som vet hvem du er, som vet hva du har handlet, vet hvilke preferanser du har – dette er det ikke fullt så mange som gjør. Det vil alså si at du får en konkurransefordel om du implementerer dette ved oppstart av bedrift.

I tillegg bør nettsidene og kommunikasjonen din være omnikanal-optimert. Det betyr at du har oversikt over hva jeg har gjort i alle de digitale kanaler jeg har kommunisert med deg i.

Om markedsføringen tas enda et steg videre, kalles det for prediktiv personalisering. Det betyr at nettsidene vet så mye om deg at de kan forutsi og anbefale ting som er veldig relevant for deg. Da begynner vi å snakke om å stjele kunder fra konkurrentene dine på stor skala.

Et eksempel på dette er Amazon. De har så mye data om oss, eller den som er kunde hos dem, at de faktisk på fullt alvor en stund vurderte å levere bøker på døra til folk, før de hadde bestilt. Det tar nok en stund til før vi er der, men det kan gi deg en viss ide om mulighetene som finnes og ambisjonene du kan ha for din digitale strategi.

 

Nødvendige grep ved oppstart av bedrift

Den vanligste feilen jeg ser ved oppstart av bedrift er ferske nettsider som ikke virker. De er designet for å se pene ut, av folk som ikke forstår de grunnleggende teknikkene i digital markedsføring.

En annen veldig vanlige misforståelse er hvordan man får besøk til nettsiden. I tillegg undervurderer mange hvor mye trafikk de faktisk trenger til nettsidene for at det skal konvertere til konkrete salg.

Start med en digital strategi

Så, hva skal du gjøre, hvordan går du frem for å komme i gang (og lykkes) med digital markedsføring? Start med en digital strategi:

  • Hva vil du?
  • Hvilken visjon har du?
  • Hvem skal du nå?
  • Med hva da?
  • Hvordan?
  • På hvilket budsjett?
  • Og til hvilken tid?

Hvis du tenker at «jeg skal nå 5000 nye kunder i løpet av de neste 12 månedene» – hva skal til for å få til det? Ta utgangspunkt i den analysen, og regn deg bakover. Deretter må du finne ut hvordan du skal nå målgruppen din.

Du må velge blant alle mulighetene, og velge bort, slik at du kan fokusere på det som faktisk gir resultater. Når du har et klart bilde av hva du skal gjøre for å nå visjonen (den overordnede målsettingen din) så må du ha nettsider som virker.

Nettsidene dine må være rigget for digital markedsføring med den verktøykassa du trenger for å få det til. Det kan være integrasjoner mot SRM-er, e-postsløyfer, analyseverktøy med mer.

Og så må du legge en plan for gjennomføring: Alloker de ressursene du trenger, engasjer folkene du skal bruke, skriv ned hva du skal gjøre til hvilken tid, hvilke kampanjer du skal igangsette, og hvordan du kan evaluere, måle og følge opp disse.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Er du tidligfasegründer og skal markedsføre din oppstart av bedrift har du kanskje lite penger og et stramt budsjett. Kunsten er å lære seg så mye som mulig på YouTube og ulike nettsider, og å velge bort.

Konsentrer deg om noen veldig målbare kriterier, og fokusere på det du kan bli god til. Velg en kanal og bli god på den før du brer deg for bredt ut. Hvis du er en bedrift med finansiering i orden, men for lite folk må du kanskje leie inn noen til å gjøre jobben.

Da er stikkordet å sjekke referanser, prosjekter, og sørg for å hente inn konkurrerende anbud, så du har noe å sammenligne med. Møter med slike leverandører er nyttige fordi de også gir læring for deg.

Og hvis du er godt finansiert og har store ambisjoner, ja da gjelder det å følge med på kunstig intelligens og AI-drevne verktøy.

Hvilke verktøy bør du satse på?

Jeg snakker mye om verktøykassa du har tilgjengelig. Men hvilke verktøy bør du bruke? Du har Adobe som har en stor pakke, men som koster skjorta. Du har Salesforce som mange store selskaper med mye ressurser bruker. Og du har Hubspot, som er verdensledende på inbound marketing.

Hvis du ikke har tatt i bruk Hubspot og er tidligfasegründer, anbefaler jeg å ta i bruk gratisverktøy. Eller så er det ikke snakk mange tusenlappene for å få tilgang til den innsikten du får ved å bruke Hubspots CRM-system.

Valg av nettsider ved oppstart av bedrift

Når det kommer til valg av nettsider, anbefaler jeg WordPress. Det er fordi det brukes av 445 millioner nettsteder over hele verden. De er suverent markedsledende, og det er åpen kildekode. Fordelen med dette er at om personen som har satt opp nettsidene en dag slutter i bedriften, så kan hvem som helst ta over og drive nettstedet videre.

Noe sånt som 34 % av verdens 10000 største selskaper bruker WordPress. Et annet vesentlig argument er at det finnes mer enn 55 tusen plugins. Nesten uansett hvilket problem du har, så vil du alltid finne noen der ute som har det samme problemet som deg. Og i veldig mange tilfelelr kan du finne en plugin for å løse problemet. I tillegg finnes det titusener av designmaler som du kan ta i bruk.

WordPress er derfor et godt valg for nettsider når du skal begynne å markedsføre din oppstart av bedrift.

Hva vet du om trafikken din?

Det jeg ofte blir forbauset over i møte med mange bedrifter, det er hvor lite de vet om trafikken de allerede har til sidene sine. De vet ikke hvem som besøker nettsiden og ikke hvor de kommer fra.

Om du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg at du analyserer trafikken du har i dag. Og i fremtiden: Følg med på hvor den kommer fra. Dette kan du bruke for eksempel Google Analytics og Google Search Console til å følge med på.

Hovedsakelig er trafikkildene til en nettside søk, sosiale medier og e-post. I tillegg hjelper det deg hvis nettsidene dine er så bra at andre ønsker å lenke til dem. Dette skaper også trafikk. Aggregatorer som finn.no, Tripadvisor og så videre kan også hjelpe godt med å drive trafikk. For ikke å glemme god gammeldags PR.

Hvordan øke trafikken?

For å øke kundetrafikken kan du enten iverksette taktikker for å tiltrekke mer organisk trafikk, eller du kan betale for å bli mer synlig. Og trafikk er svært viktig når du skal markedsføre din startup.

Mine to favoritter i verktøykassen av trafikkdrivere, er LinkedIn mot B2B markedet, for organisk trafikk, og betalt annonsering på Facebook. Grunnen er enkel, alle er på Facebook, i hvert fall alle i min målgruppe.

Har du noe relevant som treffer den som besøker Facebook, og du treffer vedkommende jevnlig med relevant innhold, så klikker vedkommende på det. I gjennomsnitt klikker vi på 7 Facebookannonser i løpet av en måned, uten å tenke over det. De er så godt kamuflert som annet innhold og poster at vi ikke tenker på at det er markedsføring.

Sørg for å ha klare konverteringsbaner

En annen utfordring mange sliter med er uklare konverteringsbaner. Du må spørre deg selv: Hva vil du at målgruppen skal gjøre dersom du fanger oppmerksomheten deres med verdiforslaget ditt?

Og hvordan fanger man målgruppens oppmerksomhet? Jo, med innholdsmarkedsføring. Det er et av de mest effektive tiltakene for å øke trafikken til dine nettsider. Dette er fordi folk gjerne vil gjøre research før de kjøper noe.

Da er det gull verdt å kunne tilby innhold som tilbyr dem en form for verdi. Oftest finner de dette innholdet via et googlesøk. Er du i B2B markedet så starter så mye som 93 % av et kjøp med et Googlesøk.

 

Hvordan bli funnet på Google via content marketing

For å bli funnet på Google så må du vite hvem du skal nå.

  • Hva bryr dine potensielle kunder seg om?
  • Hvem er de?
  • Hvor gamle er de?
  • Hva slags situasjon befinner de seg i?
  • Er det kvinne eller mann?
  • Hvilken jobb har de?
  • Hvilken stilling har de?
  • Har de familie?

Du må vite så mye som overhodet mulig om målgruppen din. Deretter må du tenke på hva du skal gjøre for at de skal finne deg, hvordan du tiltrekker besøk til dine nettsider.

Når du har skaffet besøkende må du konvertere dem til leads. For å gjøre det må du samle informasjon som du bruker til å følge opp leads og omgjøre disse til salg.

For å gjøre det bruker du automatiserte prosesser for å sakte, men sikkert få dem nedover i kjøpstrakten. De samme prosessene kan du også bruke senere for å sikre mersalg. Når du har forvandlet leads til kunder må du sørge for at de også blir ambassadører for deg.

Det er ingenting som virker bedre i digital markedsføring, kanskje spesielt når du skal markedsføre din oppstart av bedrift, enn anbefalinger fra fornøyde kunder. Så sett kundene dine i arbeid i den digitale verden.

Kort sagt om innholdsmarkedsføring ved oppstart av bedrift

Dette er et stort tema. Men det handler i bunn og grunn om dette: Tiltrekke ukjente med innhold til nettstedet ditt – gjør om de besøkende til leads, leads til salg, og salg til promotører for mersalg og tiltrekking av nye kunder.

Derfor handler det om å ha nettsider med innhold. Hvor mye innhold du må ha avhenger veldig i fra bransje til bransje. Google selv sier at kvalitet er bedre enn kvantitet, men ved oppstart av bedrift er du nødt til å tenke på begge deler.

Du kommer ingen vei om du ikke har minst 30 artikler på nettstedet ditt, og aller helst en god del mer. Grunnen til dette er at Google ikke vil anse nettstedet som en seriøs aktør før du har en viss mengde innhold, og de vil heller ikke gi nettstedet noe digital autoritet før dette innholdet begynner å trekke folk.

Mitt råd er å ha kvalitet i bakhodet, men få ut 30 artikler så fort du klarer. Med dagens hjelp av ChatGPT lar dette seg gjøre ganske kjapt og smertefritt. Når artiklene er publisert kan du deretter rediger dem på nytt i ro og mak og sørge for at kvaliteten blir tipp topp. Pass på at rene AI-skrevne artikler kan bli straffet av Google, så skriv dem alltid om med egne ord for å sikre at de rangerer så godt som mulig.

Relevant artikkel: ChatGPT: Funksjoner, bruksområder og start-guide

Ikke glem å utnytte innholdet for alt det er verdt

For å få økt trafikk, er det i tillegg veldig viktig på at du samler inn e-poster så mye du kan, i alle konverteringsbaner. Be alltid om at folk legger igjen epostadressen sin, i hver eneste artikkel, da kontaktinformasjonen er gull verdt for å promotere din oppstart av bedrift.

Men tilbake til innholdsmarkedsføringen. Det holder nemlig ikke å bare skrive kvalitetstekster, du må sørge for at alle artiklene treffer de rette leserne og dukker opp i de rette søkene på Google. Og hvordan får du til dette? Med søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er et enormt tema, men la oss stoppe opp ved linking, som er en stral del av søkemotoroptimalisering. Noe som er undervurdert blant dem som ellers er gode til å lage innhold, er at de ofte glemmer å gjøre internlenking til annet relevant innhold på sidene. Mange glemmer også å lenke ut til andre kvalitetssider med relevant innhold. Det skal selvfølgelig ikke være til konkurrenter.

Ikke minst jobbes det for lite med å få andre til å lenke inn til sitt innhold. Alle slike lenker er signal til Google om at dine nettsider har bra, relevant innhold for de du ønsker å vise innholdet ditt til. Slik får du økt domeneautoriteten din.

Det gjør at du blir skjøvet oppover på treff på Google. Og på Google så er det jo sånn at ingen blir funnet på side 2. De fleste klikker på det første, andre eller tredje søkeresultatet.

Er du i kjøpsmodus og vet hva du skal ha, klikker du også på en betalt annonse. Som alltid kommer øverst på et google søk. Hvis du er i research-fasen klikker du vanligvis på et organisk treff. Uansett hva slags modus målgruppen din er i, må du havne på førstesiden for å bli funnet. Og SEO-grepene du kan gjøre for å oppnå dette er mange.

Optimalisering av innhold

Skal du lykkes med å markedsføre din startup må du bli funnet i Googles søkeresultater. Da må du vite hva du vil bli funnet på – er det et enkelt ord, eller er det en setning, eller det vi kaller long-tail keywords. Her må du bruke analysereverktøy.

For å optimalisere innholdet ditt for søk kan du for eksempel bruke et verktøy som Yoast. Det er en plugin i WordPress, som analyserer innholdet ditt og gir konkrete anbefalinger om hva du kan gjøre av endringer for at innholdet ditt blir funnet.

Merk at Yoast kun tar for seg elementær SEO. Om din bedriftsoppstart har som mål å hevde seg i en bransje med mange sterke konkurrenter, så trengs det bedre SEO-verktøy, slik som Ahrefs eller Surfer SEO.

Disse vil analysere din eller dine konkurrenters SEO-taktikk med stor nøyaktighet slik at du kan forbedre ditt eget innhold og overgå dine konkurrenter. Surfer SEO kommer i tillegg med en content editor der du skriver ditt innhold og får øyeblikkelig melding om hvilke og hvor mange nøkkelord du må legge til for å rangere på Google.

Designet må fungere på mobil

En annen utbredt SEO-tabbe er at man ikke sjekker hvordan nettsidene fungerer på mobil. Pass på at sidene dine laster fort. Går det for mange sekunder så gidder vi ikke. Du må ha et responsivt design i alle flater som er mobiltilpasset. Rundt 60-80 % av dem som er på nett søker etter ting på mobil. Helst skal det ta under 2 sekunder å laste inn siden, du straffes hvis det tar lengre tid.

Og det er selvfølgelig også lett å sjekke med et verktøy fra google om nettsiden din er mobilvennlig: Google Page Speed insights. Legg inn URL-en og du får svar med en gang.

Tenk på Amazon og Google, disse store internasjonale plattformene måler lønnsomhet på millisekundet på lastetid på nettsider.  Hvis du vet hva du gjør, så er ikke dette så vanskelig. Vi optimalisere slik at sidene til våre kunder blir små og at de laster på under 1 sekund. Og det samme bør gjøres med nettstedet til enhver oppstartsbedrift.

Les mer: SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering

Sosiale medier

Sosiale medier er gjerne en av de viktigste kanalene å bruke når du skal markedsføre din oppstart av bedrift. Stikkordet der er å skape engasjement. Få folk til å reagere på det du legger ut, og for all del husk alltid å svare og engasjere tilbake. Det er slik du kommer i prat med folk og gjør din merkevare lagt merke til.

Det viktigste du gjør når du driver med digital markedsføring er å forstå kundereisen. Du må finne det jeg kaller konverteringsbaner. Hva er en konverteringsbane for din kunde? Noen har korte konverteringsbaner. Det er: jeg har noe du trenger, du kan få det nå, kjøp, betal, få det levert.

Andre har konverteringsbaner som går over flere måneder eller år. Som handler om at man gir informasjon, sender e-post, laster ned guider, snakkes på telefon, man får et møte, møtes på en konferanse. Det kan være en prosess som foregår over lang tid, med mange berøringspunkter til punktet der du får salget, og følger opp i etterkant av et salg.

 

Viktige detaljer som ofte slurves med ved oppstart av bedrift

  1. GDPR: Det er kanskje lett å overse dette når du skal markedsføre din startup, men det er viktig å følge GDPR fra dag én! GDPR er heldigvis ikke så komplisert som mange kanskje har fått inntrykk av. Der er det noen som fremdeles slurver. Og det er dumt, for det er lett å få på plass. Sørg for at du følger regelverket om samtykke om du samler inn personinformasjon. Sett deg inn i det, eller få noen andre til å hjelpe deg.
  2. Piksler for remarketing: Andre nybegynnerfeil veldig mange gjør, er å ikke ha piksler installert på nettsidene sine. Hvis du skal gjøre Facebookmarkedsføring, så vil du med en Facebookpiksel ha historikk fra 180 dager tilbake i tid, og kan gjøre remarketing mot de som har besøkt nettsidene dine de siste 3 måneder.Hvis du da ikke har den pikselen så har du ikke den informasjonen tilgjengelig. Sørg for at du uansett hvilken kanal det gjelder, installerer de relevante pikslene på nettsidene dine. Enklest gjør du det med en liten plugin fra WordPress.
  3. Sikkerhet er viktig: Det betyr blant annet SSL-sertifikat, som gjør at nettsidene dine får https foran seg. Du finner gratis sertifikater, eller du kan betale en liten sum for å få det. Hvis du ikke har det så straffes du av google. Det kan vise seg fatalt når du skal markedsføre din startup. Og i mange tilfeller vises ikke nettsidene dine i det hele tatt. Så du må ha sikkerhetssertifikat på plass på nettsidene dine.

 

Call to actions i konverteringsbaner

Call to actions er jo min kjepphest, hvor det slurves veldig mye. For enkelhets skyld så skal jeg gi deg noen eksempler på hvordan CTA-er kan være i ulike berøringspunkter i en kundereise.

Den enkleste er jo «kjøp nå», det koster 99 kr. Kjøp, betal og få det levert med en gang. Det er en kort konverteringsbane som egner seg for visse handler. En annen CTA er «les mer». I bytte mot e-post kanskje, eller ikke det engang.

Men, ikke spør om for mye. For da gidder ikke folk. Din guide, «last ned», er kort og konsist. Desto mer du gir desto mer kan du spørre om. Du kan spørre om telefonnummer og navn hvis du har noe av verdi som folk er villige til å legge igjen informasjon på for å få laste ned. For eksempel en guide, en oppskrift, ett eller annet som treffer den du har dialog med.

«Delta på webinar, påmelding her» er mye brukt og er veldig effektiv for dem som lager gode webinarer. Et annet eksempel på CTA er hvordan vi kan koble Facebook messenger opp mot bestilling av en gratis billett.

Facebook messenger er utrolig kraftfullt som verktøy i digital markedsføring av to årsaker. Den ene er at det er relativt få som har oppdaget hvordan dette kan brukes i digital markedsføring. Det gjør at åpningsfrekvensen til de som får direktemeldinger via FB-messenger enn så lenge er svært høy.

Visuelle tommelfingerregler for CTA-er

Pass på at designerne dine forstår fonter, farger, at dette er tilpasset bruk på nett, men også at de er oppdatert på hvordan vi bruker informasjon på nettet. De senere årene har vi jo vendt oss til å scrolle i sosiale medier.

Unngå store kompliserte menyer med submenyer som var mye brukt før. Unngå også glidere og masse bevegelse som ikke har noen relevans for den som besøker deg.

Pass på at du har koll på konverteringsbanene i kundereisen din. Har du landingssider og CTA-er som er relevante for de du ønsker å nå?

Når du promoterer, enten det er organisk eller betalt, så må du sørge for at du har landingssider som er tilpasset det budskapet du ønsker å konvertere på. Bruk landingssider for dine kampanjer, og sørg for at call to actions leder til de landingssidene.

 

E-postkampanjer gir resultater

Men det er det også på de gode gamle e-postkampanjene. Derfor er det viktig at du benytter e-post når du skal markedsføre din oppstart av bedrift. Verktøyet vi bruker i Tenk Digitalt til å samle inn, organisere og drive e-postsløyfekampanjer er Mailchimp.

Husk: Samle inn e-postadresser, for e-post i kombinasjon med Facebook kan bli et verdifullt verktøy. Hvis du har kundelister, få struktur på de, last de opp til facebook sammen med de nye e-postene du samler inn, og du kan lage et egendefinert publikum.

Slik kan lage målrettede kampanjer for din oppstart av bedrift på Facebook, kun mot de du har samlet inn e-postlister fra. For så lenge de som har gitt deg sin e-post også bruker den til å logge inn på Facebook, så finner Facebook den. Det betyr at din kampanje blir synlig for dem du har e-postene til.

Så hvis du kombinerer e-postkampanjer med målrettede Facebookkampanjer mot de samme e-postlistene så viser undersøkelser at konverteringsgraden er vesentlig mye høyere enn om du gjør bare en av delene.

Speilpublikum på Facebook

Det er også spesielt effektivt å lage et speilpublikum på Facebook med dine e-postlister. Fordi Facebook vet veldig mye om dine preferanser, kan de på bakgrunn av dette analysere adferd på nett, hva du handler, om du kjøper på nett, hvilke interesser du har, hvilken bakgrunn du har, og så videre.

Ved hjelp av relativt få hundre e-poster, kan Facebook lage et speilpublikum som består av tusenvis, eller titusenvis av lignende profiler som du kan målrette kampanjene dine mot.

Avhengig av formål, men særlig for gründere i tidlige faser er Mailchimp å anbefale. Det er gratis å komme i gang. Du kan ha opptil 2000 kontakter, og det ligger veldig mye funksjonalitet inne i Mailchimp. Det kommer godt med når du skal markedsføre din oppstart av bedrift.

I tillegg er det en god treningsarena for hvordan du kan lage e-postsløyfer og bruke e-post i digital markedsføring.

CTA-er i forbindelse med e-postsløyfer

Når vi har en CTA på de sidene det er relevant, går vi rett på sak: Trenger du nye nettsider? Ta kontakt. CTA-en går til en landingsside som ytterligere forklarer hva vi mener med å lage nettsider. Den er med på å kvalifisere et prospekt ytterligere, ved at de som først velger å lese gjennom siden og så legge igjen kontaktinformasjon, vet hva de går til.

Her ber vi om fornavn, etternavn, mobiltelefon, e-post og firmanavn. Hvorfor ber vi om mobiltelefon? Det er fordi mange bruker privatmailen til å logge inn på Facebook, ikke jobbmailen. Men har du registrert telefonnummeret kan Facebook finne deg igjen. Kombinasjonen av de e-post og telefonnummer gjør at du kan bygge lister og gjøre målretting.

På basis av denne kontaktforespørselen så sendes det ut en automatisk e-post. Avhengig av volumet man har på sånne innkommende kontaktforespørsler, kan man også manuelt kvalifisere. Om en kontaktforespørsel ser veldig spennende ut så venter vi jo ikke. Da tar vi kontakt med en gang.

E-postsløyfer

Hvis ikke så går det ytterligere en automatisk e-post ut. Som sier «Hei, fornavn» (altså personlig) og forklarer litt mer om hva vi gjør og hva vi ber de om tilbake. Og hvis da vedkommende ikke svarer, så er det enten fordi dette ikke er helt det vedkommende hadde tenkt, eller at de ikke har hatt tid, eller at det er glemt.

Da går det en uke før nok en epost sendes ut. Den sier «Hei, forstår du har mye å gjøre …», med en oppfordring om å ta kontakt når det måtte passe, og så et verdiforslag. Noe av verdi som kanskje gjør det interessant å lese e-posten likevel. «Vi har laget en nyhetstjeneste, den kan du finne her».

Og sånn fortsetter vi. Kan vi vente ytterligere en uke eller to, så kan det komme en nyhet, en artikkel vi tror de kan syns er interessant. Vi kan følge opp, stadig minne vedkommende på vår eksistens.

Hvis vi så gjør en kampanje på Facebook, så vil vedkommende både få en e-post, og bli eksponert for kampanjen på Facebook. Det i sum gjør at hvis vedkommende av ulike årsaker ikke har vært klar til å komme i gang, men tenker etter 3 måneder at «nei, nå må jeg se å få gjort noe med disse nettsidene mine. Jeg trenger hjelp».

Gjett hvem da vedkommende tenker på. Det er jo oss i Tenk Digitalt. De som er langt ut i denne sløyfen tar kontakt og ringer meg direkte og vi er i business.

 

Hva er trender fremover i digital markedsføring?

Skal du markedsføre din startup er det også viktig å følge med på utviklingen som skjer. Når aktørene går ut og tilbyr noe nytt, så er tilbudet på synlighet veldig stor, og gjerne stor i forhold til etterspørselen. Om du er blant de første som tar det i bruk, ja da får du bedre betalt med mere synlighet.

Så hva er, og vil fortsette å være trender i tiden fremover? Jo:

  • Innholdsmarkedsføring vil fortsette å være gjeldende.
  • Videomarkedsføring gir fremdeles god organisk rekkevidde. Jobb for å øke kvaliteten.
  • AI, eller kunstig intelligenst. Passer best for ressurssterke bedrifter med store budsjetter, men det er fremtiden.
  • Stemmesøk der du kan kjøpe ord og uttrykk for en relativt rimelig penge på disse personlige assistentene som er ute.
  • Chatbots er foreløpig av så der kvalitet, men de blir bedre. Snart vil vi ikke merke at de er drevne av AI.
  • AR/VR i markedsføring ligger litt frem i tid, men er du tidlig ute er det svært positivt.

 

Oppsummert om markedsføring ved oppstart av bedrift

Digital markedsføring handler om å prøve mye og å feile fort. Test ulike ting og forfølg det som virker. Når du skal markedsføre din oppstart av bedrift er det kanskje spesielt viktig å ha dette i tankene.

Lager du en betalt kampanje for eksempel på Facebook, kjør A/B-testing, følg budsjettet ditt, følg de forskjellige kampanjene, stopp det som ikke funker. Se hva som funker, og kjør på. Så lenge du konverterer med lønnsomhet, så kan du forsøke deg på mer.

Og det er jo det som er fantastisk med digital markedsføring. Så lenge du vet hva kostnaden er, og du ser hvor mye det koster å konvertere, ja da kan du øke budsjettet ditt så lenge du har mulighet til å levere.

Sett tall på alt, måle alt. Har du en video som alle syns er veldig kul, men den konverterer ikke til salg, ja så skip den. Kill your darlings.

  • Du må ha en digital strategi.
  • Sørg for at du har verktøykassa i orden og nettsider som virker.
  • Sørg for å legge en plan som inkluderer de rette folkene.

Har du ikke kompetansen in-house, ja så lei noen. Men sørg alltid for å ha sjekket referanser, og for å få tilbud fra flere, i alle fall 2, og gjerne 3, leverandører.

Og så vil jeg oppfordre deg til å besøke artikkelarkivet til Tenk Digitalt, der har vi skrevet over 100 artikler om digital markedsføring.

 

Hvordan markedsføre din startup Jan Sollid Storehaug for Kunnskapsparken Bodø

 

Dette foredraget ble holdt for inkubatorbedriftene til Kunnskapsparken Bodø. Det inngår i en webinarserie med tre innlegg hvor jeg hadde en diskusjon i forkant og etterkant av hver enkelt presentasjon.

Du finner de de to andre foredragene her: “Startup: 10 ekspertråd for å lykkes med din startup” og “Hvordan finansiere startups.”

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Store overskrifter

Som du ser er det store temaer, så innleggene er ment for diskusjon med mål om å gi deg overskriftene på hva du bør være opptatt av når du skal markedsføre din oppstart av bedrift.

Jeg vil også anbefale deg å lese artikkelen “Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring” og laste ned 5 steg for å lage en praktisk digital kommunikasjonsstrategi 

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål.

Del denne artikkelen

Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov