Hvordan markedsføre din startup? - Tenk Digitalt
Slik lykkes du med digital markedsføring av din startup

Hvordan markedsføre din startup?

Alle som vil selge noe må markedsføre seg selv. Men startups har et ekstra sterkt behov for å i det hele tatt få sine første salg. I denne artikkelen og videoen forklarer jeg hvordan du kan markedsføre din startup.

NB: Nederst i artikkelen finner du video av mitt foredrag.

Det jeg skal ta deg gjennom i innlegget mitt i dag, er oppskriften for hvordan du kan lykkes med digital markedsføring for din startup, enten du er en førstegangsgründer, tidligfasegründer eller om du er godt i gang og allerede har produkter og tjenester ute i markedet.

Så skal jeg vise deg hvilke verktøy og hvilke analyser du bør gjøre på nettsidene dine og hvordan du planlegger og sørger for å ha en digital strategi som skinner.

Du vil også få noen konkrete lenker til verktøy jeg nevner.

Jeg startet min gründerkarriere mens jeg var lærer på EDB-skolen og startet mitt første startup-selskap, UNIC. Les historien om UNIC.

Det har slått meg i ettertid at uansett om vi jobber analogt eller digitalt, så er markedsføring bare støtte til det gode gamle salgshåndtverket.

Likevel, digital markedsføring gir deg noen fordeler analog markedsføring ikke kan gi deg: Du trenger ikke synse om hvor vidt det virker, du kan måle og se resultatet umiddelbart.

Hvordan nå frem med budskapet ditt

Når det kommer til å markedsføre din startup, er det definitivt digital markedsføring som er veien å gå.

Siden du ikke møter folk ansikt til ansikt og kan gi dem et førsteinntrykk, er det viktig å overføre verdiforslaget ditt på en måte som berører den du snakker med.

Du må ha stålkontroll på hvem du vil at budskapet ditt skal nå frem til. Kjenn målgruppen din, og vit hvilke kanaler du kan nå dem i.

Da kan du målrette kommunikasjonen din og tilpasse budskapet til de ulike kanalene.

Helst skal dette skje raskest mulig, og uten at du betaler for mye.

Verdiforslaget ditt er viktig

Min erfaring med digital markedsføring viser at det handler om hvilket verdiforslag du har.

Og så må du vite hva du vil målgruppen din skal gjøre når verdiforslaget treffer, og hvordan du skal følge opp responsen.

For å nå frem i mylderet av budskap er det viktig å ha en tydelig stemme.

Når jeg snakker med folk merker jeg at svært mange har en tendens til å ville si altfor mye, til altfor mange samtidig. Da får de ikke sagt noe som helst.

Det første du må gjøre når du skal markedsføre din startup er derfor å spisse budskapet ditt.

Lønner det seg?

En annen ting du må gjøre er å sjekke om det lønner seg å bruke tid og penger på digital markedsføring.

Hvor stor er målgruppen din og hvem er de? Er det kanskje slik at du kan ta en telefon og ringe dem?

Dette er faktisk et viktig spørsmål, fordi du med digital markedsføring må måle effekten av tiden og pengene du bruker på å nå fram til kundene dine. Du må selvfølgelig også måle hvor mange kunder du får som resultat av markedsføringen.

Står ikke kostnadene i stil med antallet konverteringer er det vanskelig å rettferdiggjøre markedsføringsaktivitetene.

I noen prosjekter jeg er involvert i handler nettsider faktisk bare om å vise at du er der. Et slags visittkort på nett. Det som gjenstår, er det gode gammeldagse salgshåndtverket.

Hva gjør norske bedrifter i dag?

Hvordan står det generelt til med markedsføringen til norske bedrifter i dag? Jo, vi blir bombardert med e-post fra alle mulige kanaler. Jeg kommer tilbake til hvorfor dette skjer.

Mange har nettsider som tilbyr en viss form for interaksjon, og vi forventer minimum at vi kan legge igjen kontaktinformasjon og bli kontaktet.

Vi forventer også at vi kan få svar på spørsmål vi har, eller at det er en chatfunksjon inne på nettsiden.

Og vi forventer også at det er en viss form for det jeg kaller regelstyrt segmentering. Altså, hvis jeg klikker på en annonse i digitale flater, så forventer jeg at jeg kommer til den siden som handler om det produktet som er annonsert.

Det er på dette nivået mange bedrifter i Norge er i dag.

Men neste steg, der du gir tilpassede anbefalinger, der du besøker nettsider som vet hvem du er, som vet hva du har handlet, vet hvilke preferanser du har – det er det ikke fullt så mange som gjør.

I tillegg bør nettsidene og kommunikasjonen din være omnikanal-optimert. Det betyr at de har oversikt over hva jeg har gjort i alle de digitale kanaler jeg har kommunisert med dem i.

Og det neste, siste steget, det er det vi kaller prediktiv personalisering. Det betyr at nettsidene vet så mye om deg at de kan forutsi og anbefale ting som er veldig relevant for deg.

Et eksempel på dette er Amazon. De har så mye data om oss, eller den som er kunde hos dem, at de faktisk på fullt alvor en stund vurderte å levere bøker på døra til folk, før de hadde bestilt.

Dit er det et godt stykke frem, men det kan gi deg en viss ide om mulighetsrommet og ambisjonene du kan ha for din digitale strategi.

Vanlige feil jeg ser

I tillegg til å gi tips om hva du bør gjøre, vil jeg også snakke litt om feil du bør unngå når du skal markedsføre din startup.

Den vanligste feilen jeg ser er bedrifter som har nettsider som ikke virker. De er designet for å se pene ut, av folk som ikke forstår de grunnleggende teknikkene i digital markedsføring.

En annen veldig vanlige misforståelse er hvordan man får besøk til nettsiden. I tillegg undervurderer mange hvor mye trafikk de faktisk trenger til nettsidene for at det skal konvertere til konkrete salg.

Start med en digital strategi

Så, hva skal du gjøre, hvordan går du frem for å komme i gang (og lykkes) med digital markedsføring?

Start med en digital strategi:

  • Hva vil du?
  • Hvilken visjon har du?
  • Hvem skal du nå?
  • Med hva da?
  • Hvordan?
  • På hvilket budsjett?
  • Og til hvilken tid?

Hvis du tenker at «jeg skal nå 5000 nye kunder i løpet av de neste 12 månedene» – hva skal til for å få til det? Ta utgangspunkt i den analysen, og regn deg bakover.

Og så må du finne ut hvordan du skal nå målgruppen din.

Du må velge blant alle mulighetene, og velge bort, slik at du kan fokusere på det som faktisk gir resultater. Som Michael Porter sier: «the essence of strategy is choosing what not do to».

Når du har et klart bilde av hva du skal gjøre for å nå visjonen, den overordnede målsettingen din, så må du ha nettsider som virker.

Nettsidene dine må være rigget for digital markedsføring med den verktøykassa du trenger for å få det til. Det kan være integrasjoner mot SRM-er, e-postsløyfer, analyseverktøy med mer.

Og så må du legge en plan for gjennomføring, allokere de ressursene du trenger, de folkene du skal bruke, hva du skal gjøre til hvilken tid, hvilke kampanjer du skal igangsette, og hvordan du kan evaluere, måle og følge opp disse.

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Hvordan ser budsjettet ditt ut?

Er du tidligfasegründer og skal markedsføre din startup har du kanskje lite penger og et stramt budsjett.

Kunsten er å lære seg så mye som mulig på YouTube og ulike nettsider, og å velge bort.

Du må ha fokus, konsentrer deg om noen veldig målbare kriterier, og fokusere på det du kan bli god til. Du kan ikke gå ut bredt – du må velge en kanal og bli god der før du brer deg for bredt ut.

Hvis du er en bedrift med finansiering i orden, men for lite folk må du kanskje leie inn noen til å gjøre jobben.

Da er stikkordet å sjekke referanser. Et stort selskap som har vært i business i mange år, kan sitte og være konservative. Med det mener jeg at de kan sitte å ikke ha fått med seg hva som har endret seg det siste året, to årene, fordi verktøykassa endrer seg så raskt.

Der er regelen egentlig, sjekk referanser, sjekk prosjekter, og sørg for å hente inn konkurrerende anbud, så du har noe å sammenligne med.

Møter med slike leverandører er nyttige fordi de også gir læring for deg.

Og hvis du er godt finansiert og har store ambisjoner, ja da gjelder det å følge med på kunstig intelligens og AI-drevne verktøy.

Hvilke verktøy bør du satse på?

Jeg snakker mye om verktøykassa du har tilgjengelig. Men hvilke verktøy bør du bruke? Du har Adobe som har en stor pakke, men som koster skjorta. Du har Salesforce som mange store selskaper med mye ressurser bruker. Og du har Hubspot, som er verdensledende på inbound marketing.

Hvis du ikke har tatt i bruk Hubspot og er tidligfasegründer, anbefaler jeg å ta i bruk gratisverktøy. Så er det ikke snakk mange tusenlappene for å få tilgang til den innsikten du får ved å bruke Hubspots CRM-system.

Valg av nettsider

Når det kommer til valg av nettsider, anbefaler jeg WordPress. Det er fordi det brukes av 445 millioner nettsteder over hele verden. De er suverent markedsledende, og det er åpen kildekode.

Fordelen med dette er at om personen som har satt opp nettsidene en dag slutter i bedriften, så kan hvem som helst ta over og drive nettstedet videre.

Noe sånt som 34 % av verdens 10000 største selskaper bruker WordPress. Det sier litt om kvaliteten.

Så er det et annet vesentlig argument: det er mer enn 55 tusen plugins. En plugin er en kodesnutt, som du kan sette inn på nettsiden.

Og nesten uansett hvilket problem du har, så vil du alltid finne noen der ute som har det samme problemet som deg. Og da kan du finne en plugin for å løse problemet.

I tillegg finnes det titusener av designmaler som du kan ta i bruk.

WordPress er derfor et godt valg for nettsider når du skal begynne å markedsføre din startup.

Hva vet du om trafikken din?

Det jeg ofte blir forbauset over i møte med mange bedrifter, det er hvor lite de vet om trafikken de allerede har til sidene sine. De vet ikke hvem som besøker nettsiden og ikke hvor de kommer fra.

Om du ikke har gjort det allerede anbefaler jeg at du analyserer trafikken du har i dag. Og i fremtiden: Følg med på hvor den kommer fra. Dette kan du bruke for eksempel Google Analytics til å følge med på.

Hovedsakelig er trafikkildene til en nettside søk, sosiale medier og e-post. I tillegg hjelper det deg hvis nettsidene dine er så bra at andre ønsker å lenke til dem. Dette skaper også trafikk.

Og i tillegg har du aggregatorer som finn.no, Tripadvisor og så videre.

For ikke å glemme god gammeldags PR.

Hvordan øke trafikken?

For å øke trafikken kan du enten skape mer organisk trafikk, eller du kan betale for å bli mer synlig. Og trafikk er svært viktig når du skal markedsføre din startup.

Mine to favoritter blant alle muligheter jeg har, er LinkedIn mot B2B markedet, for organisk trafikk.

Skal jeg bruke penger på noe, så bruker jeg Facebook av den enkle grunn at alle er på Facebook.

Har du noe relevant som treffer den som besøker Facebook, og du treffer vedkommende jevnlig med relevant innhold, så klikker vedkommende på det.

I gjennomsnitt klikker vi på 7 Facebookannonser i løpet av en måned, uten å tenke over det. Så det fungerer.

Sørg for klare konverteringsbaner

En annen utfordring mange har er uklare konverteringsbaner. Du må spørre deg selv: Hva vil du at målgruppen skal gjøre dersom du fanger oppmerksomheten deres med verdiforslaget ditt?

Og hvordan fanger man målgruppens oppmerksomhet? Jo, med innholdsmarkedsføring. Det er et av de mest effektive tiltakene for å øke trafikken til dine nettsider.

Dette er fordi folk gjerne vil gjøre research før de kjøper noe.

Da er det gull verdt å kunne tilby innhold som tilbyr dem en form for verdi. Oftest finner de dette innholdet via et googlesøk.

Er du i B2B markedet så starter så mye som 93 % av et kjøp med et Googlesøk.

Hvordan bli funnet på Google

For å bli funnet på Google så må du vite hvem du skal nå.

  • Hva bryr dine potensielle kunder seg om?
  • Hvem er de?
  • Hvor gamle er de?
  • Hva slags situasjon befinner de seg i?
  • Er det kvinne eller mann?
  • Hvilken jobb har de?
  • Hvilken stilling har de?
  • Har de familie?

Du må vite så mye som overhodet mulig om målgruppen din.

Så må du tenke på hva du skal gjøre for at de skal finne deg, hvordan du tiltrekker besøk til dine nettsider.

For det handler om å få ukjente til å oppdage deg og at de skal besøke nettsidene dine.

Når du har skaffet besøkende må du konvertere dem til leads. For å gjøre det må du samle informasjon.

Informasjonen du samler inn bruker du til å følge opp leads og til å gjøre leads om til salg.

For å gjøre det bruker du automatiserte prosesser for å sakte, men sikkert få dem nedover i kjøpstrakten. Dette kan du også bruke for mersalg senere.

Når du har skapt en kunde ut av dem må du sørge for at de også blir ambassadører for deg.

Det er ingenting som virker bedre i digital markedsføring, kanskje spesielt når du skal markedsføre din startup, enn anbefalinger fra fornøyde kunder. Så sett kundene dine i arbeid i den digitale verden.

Oppsummert om innholdsmarkedsføring

Dette er et stort tema. Men det handler i bunn og grunn om dette:

Tiltrekke ukjente til besøkende – gjøre besøkende om til leads – leads om til salg – salg til promotører for mersalg og nye kunder.

Så, det handler om å ha nettsider med innhold. Og mange spør meg om hvor mye innhold de må ha. En enkel grunnregel kan være at det er bedre å lage 100 gode sider med relevant innhold, heller enn 10 sider som er eksepsjonelt gode.

Så kan du selvfølgelig forbedre kvaliteten på sidene etter hvert, men i starten handler det om volum.

For å få økt trafikk så er det veldig viktig på nettsidene at du samler inn e-poster fra alt, i alle konverteringsbaner.

Og så handler det om søkemotoroptimalisering.

Søkemotoroptimalisering

For mange er det et ukjent terreng. Jeg skal snakke litt mer om hva det er.

Noe som for eksempel er undervurdert blant dem som ellers er gode til å lage innhold, det er at man glemmer å gjøre internlenking til annet relevant innhold på sidene. Man glemmer også å lenke ut til andre kvalitetssider med relevant innhold. Det skal selvfølgelig ikke være til konkurrenter.

Og så glemmer man å jobbe med å få andre til å lenke inn til seg. Alle slike lenker er signal til Google om at dine nettsider har bra, relevant innhold for de du ønsker å vise innholdet ditt til. Slik får du økt domeneautoriteten din.

Det gjør at du blir skjøvet oppover på treff på Google.

Og på Google så er det jo sånn at det finns ikke noen side 2. De fleste klikker på første, andre eller tredje resultat.

Er du i kjøpsmodus og vet hva du skal ha, klikker du også på en betalt annonse. Som alltid kommer øverst på et google søk. Hvis du er i research-fasen klikker du vanligvis på et organisk treff. Så kunsten er å komme på forsiden.

Sosiale medier

Og så er det det siste da, sosiale medier.

Dette er gjerne en av de viktigste kanalene å bruke når du skal markedsføre din startup.

Og stikkordet der er å skape engasjement. Få folk til å reagere på det du legger ut, og for all del husk alltid å svare og engasjere tilbake. Det er gull verdt skal du få organisk trafikk til dine nettsider.

Konverteringsbaner

Det viktigste du gjør når du driver med digital markedsføring, det er å forstå kundereisen.

Du må finne det jeg kaller konverteringsbaner. Hva er en konverteringsbane for din kunde? Noen har korte konverteringsbaner. Det er: jeg har noe du trenger, du kan få det nå, kjøp, betal, få det levert.

Andre har konverteringsbaner som går over flere måneder eller år. Som handler om at man gir informasjon, sender e-post, laster ned guider, snakkes på telefon, man får et møte, møtes på en konferanse.

Det kan være en prosess som foregår over lang tid, med mange berøringspunkter i en konverteringsbane frem til punktet der du får salget, og følger opp i etterkant av et salg.

Call to actions

Nå skal vi se på en nettside og hvordan de må rigges og hvilke verktøy du kan ta i bruk for å få de til å fungere for digital markedsføring.

Selvfølgelig skal nettsidene dine være pene å se på, men viktigere er det at de må være rigget for digital markedsføring.

Pass på at designere forstår fonter, farger, at dette er tilpasset bruk på nett, men også at de er oppdatert på hvordan vi bruker informasjon på nettet. De senere årene har vi jo vendt oss til å scrolle i sosiale medier.

Så unngå store kompliserte menyer med submenyer som var mye brukt før. Og unngå også glidere og masse bevegelse som ikke har noen relevans for den som besøker deg.

Pass på at du har koll på konverteringsbanene i kundereisen din. Har du landingssider og CTA-er som er relevante for de du ønsker å nå?

Når du promoterer, enten det er organisk eller betalt, så må du sørge for at du har landingssider som er tilpasset det budskapet du ønsker å konvertere på. Bruk landingssider for dine kampanjer, og sørg for at call to actions leder til de landingssidene.

Optimalisering av innhold

Og så er det for innholdet: Skal du lykkes med å markedsføre din startup må du bli funnet i Googles søkeresultater. Og for å bli funnet er du nødt til å drive med søkemotoroptimalisering.

Da må du vite hva du vil bli funnet på – er det et enkelt ord, eller er det en setning, eller det vi kaller long-tail uttrykk. Her må du bruke analysereverktøy.

For å optimalisere innholdet ditt for søk kan du bruke et verktøy som for eksmpel Yoast, som jeg har brukt og kan anbefale.

Det verktøyet, en plugin i WordPress, vil gi deg en analyse av innholdet ditt og konkrete anbefalinger om hva du kan gjøre av endringer som gjør at innholdet ditt blir funnet.

Designet må fungere på mobil

Det andre jeg vil ta som en vanlig feil er at man ikke sjekker hvordan nettsidene fungerer på mobil. Pass på at sidene dine laster fort. Går det for mange sekunder så gidder vi ikke.

Så sørg for å ha et responsivt design i alle flater, og at det er mobiltilpasset. Rundt 60-80 % av dem som er på nett søker etter ting på mobil. Helst skal det ta under 2 sekunder å laste inn siden, du straffes hvis det tar lengre tid.

Og det er selvfølgelig også lett å sjekke med et verktøy fra google, om nettsiden din er mobilvennlig. Legg inn URL-en og du får svar med en gang.

Tenk Amazon, Google, de store internasjonale plattformene måler lønnsomhet på millisekundet på lastetid på nettsider. For moroskyld så jeg på VG som er en av Norges mest besøkte nettsider, de har 2.33 sekunder lastetid, med 2.4 MB innhold. Hele VG er bare 2.4 MB.

Jeg testet mine egne sider kvelden før jeg skulle holde foredraget, og jeg kom ut med ca. 1 sekunds lastetid (1.04), men jeg har også mer innhold på nettsidene mine enn det VG har (3.3 MB). Og det er jo bare tull. Da fikk jeg meg en sånn «Oj, oj Jan, nå har du lagt opp noen bilder her som er altfor store». Så bildene må optimaliseres for at sidene dine ikke skal laste seint.

For å sjekke dine egne sider kan du bruke et verktøy som heter Pingdom.

Hvis du vet hva du gjør, så er ikke dette så vanskelig. Som dette eksempelet på en kunde som vi jobbet med (946 ms, 2.2 MB). Vi følger jo ikke alle rådene vi gir andre, men vi klarer å optimalisere slik at sidene blir små og at de laster på under 1 sekund.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

GDPR

Det er kanskje lett å overse dette når du skal markedsføre din startup, men det er viktig å følge GDPR fra dag én! GDPR er heldigvis ikke så komplisert som mange kanskje har fått inntrykk av.

Der er det noen som fremdeles slurver. Og det er dumt, for det er lett å få på plass.

Sørg for at du følger regelverket om samtykke om du samler inn personinformasjon. Sett deg inn i det, eller få noen andre til å hjelpe deg.

Piksler for remarketing

Andre nybegynnerfeil veldig mange gjør, er å ikke ha piksler installert på nettsidene sine. Hvis du skal gjøre Facebookmarkedsføring, så vil du med en Facebookpiksel ha historikk fra 180 dager tilbake i tid, og kan gjøre remarketing mot de som har besøkt nettsidene dine de siste 3 måneder.

Hvis du da ikke har den pikselen så har du ikke den informasjonen tilgjengelig.

Sørg for at du uansett hvilken kanal det gjelder, installerer de relevante pikslene på nettsidene dine. Enklest er det med en liten plugin fra WordPress.

Sikkerhet er viktig

Sikkerhet er viktig. Det betyr blant annet SSL-sertifikat, som gjør at nettsidene dine får https foran seg. Du finner gratis sertifikater, eller du kan betale en liten sum for å få det.

Hvis du ikke har det så straffes du av google. Det kan vise seg fatalt når du skal markedsføre din startup.

Og i mange tilfeller vises ikke nettsidene dine i det hele tatt. Så du må ha sikkerhetssertifikat på plass på nettsidene dine.

Call to actions i konverteringsbaner

Call to actions er jo min kjepphest, hvor det slurves veldig mye. For enkelhets skyld så skal jeg gi deg noen eksempler på hvordan CTA-er kan være i ulike berøringspunkter i en kundereise.

Den enkleste er jo «kjøp nå», det koster 99 kr. Kjøp, betal og få det levert med en gang. Det er en kort konverteringsbane som egner seg for noen ting.

En annen er «les mer», klikk her. I bytte mot e-post kanskje, eller ikke det engang.

Du kan abonnere på nyhetsbrev. Det som er så viktig med å samle e-postadresser er jo at du kan følge dem opp i etterkant i en e-postsløyfe. Så samle inn e-poster der du kan.

Men, ikke spør om for mye. For da gidder ikke folk.

Din guide, last ned. Desto mer du gir desto mer kan du spørre om. Du kan spørre om telefonnummer og navn hvis du har noe av verdi som folk er villige til å legge igjen informasjon på for å få laste ned. For eksempel en guide, en oppskrift, ett eller annet som treffer den du har dialog med.

«Delta på webinar, påmelding her» er mye brukt og er veldig effektiv for dem som lager gode webinarer.

Et annet eksempel på CTA er hvordan vi kan koble Facebook messenger opp mot bestilling av en gratis billett.

Veldig effektivt fordi folk som legger igjen kontaktinformasjonen sin på Facebook enn så lenge har en ekstremt høy åpningsfrekvens på meldinger du sender direkte i etterkant.

Facebook messenger er utrolig kraftfullt som verktøy i digital markedsføring av to årsaker. Den ene er at det er relativt få som har oppdaget hvordan dette kan brukes i digital markedsføring. Det gjør at åpningsfrekvensen til de som får direktemeldinger via FB-messenger enn så lenge er svært høy.

E-postkampanjer gir resultater

Men det er det også på de gode gamle e-postkampanjene. Derfor er det viktig at du benytter e-post når du skal markedsføre din startup.

Så e-post i digital markedsføring er fortsatt gull. Og det verktøyet vi bruker i Tenk Digitalt, til å samle inn, organisere og drive e-postsløyfekampanjer, det er Mailchimp. Jeg skal fortelle litt mer om hvordan vi lager mailsløyfer med Mailchimp.

Så husk: Samle inn e-postadresser, for e-post i kombinasjon med Facebook kan bli et verdifullt verktøy for deg.

Og årsaken til det er at mange har kundelister liggende, kanskje de ikke har et effektivt, etablert CRM-system. Men hvis du har kundelister, få struktur på de, last de opp til facebook. Last de opp sammen med de nye e-postene du samler inn, og du kan lage et egendefinert publikum.

Og det gjør at du kan gjøre kampanjer målrettet på Facebook, kun mot de du har samlet inn e-postlister fra. For så lenge de som har gitt deg sin e-post også bruker den til å logge inn på Facebook, så finner Facebook den, og det betyr at din kampanje blir synlig for dem du har e-postene til.

Så hvis du kombinerer e-postkampanjer med målrettede Facebookkampanjer mot de samme e-postlistene så viser undersøkelser at konverteringsgraden er vesentlig mye høyere enn om du gjør bare en av delene.

Speilpublikum på Facebook

Og det andre som er spesielt effektivt og som mange ikke har et bevisst forhold til eller kjenner til. Er at du også kan lage speilpublikum på Facebook med dine e-postlister. Fordi Facebook vet veldig mye om dine preferanser, og klarer på bakgrunn av de preferansene du har, adferd på nett, hva du handler, om du kjøper på nett, hvilke interesser du har, hvilken bakgrunn du har, og så videre.

Ved hjelp av relativt få hundre e-poster, kan Facebook lage et speilpublikum som består av tusenvis, titusenvis lignende profiler som du kan målrette kampanjene dine mot.

Og i Tenk Digitalt bruker vi Mailchimp, og det anbefaler jeg også uansett hvilken størrelse du har på virksomheten din. Selvfølgelig avhengig av formål, men særlig for lavterskel tidligfase gründere fordi det er gratis å komme i gang. Du kan ha opptil 2000 kontakter, og det ligger veldig mye funksjonalitet inne i Mailchimp. Det kommer godt med når du skal markedsføre din startup.

Så det er også en god treningsarena for hvordan du kan lage e-postsløyfer og bruke e-post i digital markedsføring.

Jeg skal gi et eksempel på hvordan vi gjør dette i Tenk Digitalt.

CTA-er i forbindelse med e-postsløyfer

Da har vi en CTA på de sidene det er relevant, da går vi rett på sak: Trenger du nye nettsider? Ta kontakt.

Altså, vi søker folk som i utgangspunktet har behov for å få laget nye nettsider, og inviterer dem til å ta kontakt.

Den CTA-en går til en landingsside som ytterligere forklarer hva vi mener med å lage nettsider. Den er med på å kvalifisere et prospekt ytterligere, ved at de som først velger å lese gjennom siden og så legge igjen kontaktinformasjon, de vet hva de går til.

Her ber vi om fornavn, etternavn, mobiltelefon, e-post og firmanavn. Hvorfor ber vi om mobiltelefon? Det er fordi mange bruker privatmailen til å logge inn på Facebook, ikke jobbmailen.

Men har du registrert telefonnummeret kan Facebook finne deg igjen med telefonnummeret ditt. Så det er de to viktigste identifikasjonsbærerne: E-post og telefon. Kombinasjonen av de to gjør at du kan bygge lister og gjøre målretting.

På basis av denne kontaktforespørselen så går det da en automatisk e-post ut, og det er klart, avhengig av volumet man har på sånne innkommende kontaktforespørsler så kan man også manuelt kvalifisere, så er det en kontaktforespørsel som ser veldig spennende ut så venter vi jo ikke.

Da tar vi kontakt direkte.

E-postsløyfer

Hvis ikke så går det ytterligere en automatisk e-post ut. Som sier «Hei, fornavn», personlig der altså, forklarer litt mer om hva vi gjør og hva vi ber de om tilbake.

For å se om vedkommende svarer, og sender oss informasjon for ytterligere kvalifisering av leadsen.

Og hvis da vedkommende ikke svarer, så er det enten fordi dette ikke er helt det vedkommende hadde tenkt, eller at de ikke har hatt tid, eller at det er glemt. Da går det en uke, og så går det nok en e-post ut.

Den sier «Hei, forstår du har mye å gjøre …», med en oppfordring om å ta kontakt når det måtte passe, og så et verdiforslag. Noe av verdi som kanskje gjør det interessant å lese e-posten likevel.

«Vi har laget en nyhetstjeneste, den kan du finne her».

Og sånn fortsetter vi. Kan vi vente ytterligere en uke eller to, så kan det komme en nyhet, en artikkel vi tror de kan syns er interessant. Vi kan følge opp, stadig minne vedkommende på vår eksistens.

Hvis vi så gjør en kampanje på Facebook, så vil vedkommende både få en e-post, og bli eksponert for den kampanjen på Facebook. Og det i sum gjør da at hvis vedkommende av ulike årsaker ikke har vært klar til å komme i gang, men tenker etter 3 måneder, 4, 5, 6 måneder at «nei, nå må jeg se å få gjort noe med disse nettsidene mine. Jeg må se å få hjelp». Gjett hvem da vedkommende tenker på.

Det er jo oss i Tenk Digitalt.

De som langt ut i denne sløyfen tar kontakt, de ringer meg direkte og vi er i business.

Hva er trender fremover i digital markedsføring?

Skal du markedsføre din startup er det også viktig å følge med på utviklingen som skjer.

Når aktørene går ut og tilbyr noe nytt, så er tilbudet på synlighet veldig stor, og gjerne stor i forhold til etterspørselen.

Om du er blant de første som tar det i bruk, ja da får du bedre betalt med mere synlighet.

Så hva er, og vil fortsette å være trender i tiden fremover? Jo:

  • Innholdsmarkedsføring vil fortsette å være gjeldende.
  • Videomarkedsføring gir fremdeles god organisk rekkevidde. Jobb for å øke kvaliteten.
  • AI, eller kunstig intelligenst. Passer best for ressurssterke bedrifter med store budsjetter, men det er fremtiden.
  • Stemmesøk der du kan kjøpe ord og uttrykk for en relativt rimelig penge på disse personlige assistentene som er ute.
  • Chatbots er foreløpig av så der kvalitet, men de blir bedre. Snart vil vi ikke merke at de er drevne av AI.
  • AR/VR i markedsføring ligger litt frem i tid, men er du tidlig ute er det svært positivt.

Så et tips mot slutten.

Og det er: Amazon kommer til Norge. Har du et produkt eller en tjeneste du vil legge ut for salg internasjonalt, og kan tenke deg å bruke Amazon som plattform, så vil du ha et fortrinn i de 3 månedene før alle dine konkurrenter er ute.

Så forbered deg godt hvis dette er interessant. Velg ut kanskje ett enkelt produkt, og få tak i noen som kan søkemotoroptimalisering på Amazon.

Og Amazon-plattformen fungerer på den måten at hvis de ser at du har et prosjekt du får masse respons på, at du selger bra på, ja da kan du løfte inn flere produkter, eller de gir deg drafart ut i den store verden.

Så det er veldig spennende.

Oppsummering

Digital markedsføring handler om å prøve mye og å feile fort. Test ulike ting og forfølg det som virker. Når du skal markedsføre din startup er det kanskje spesielt viktig å ha dette i tankene.

Lager du en betalt kampanje for eksempel på Facebook, kjør A/B-testing, følg budsjettet ditt, følg de forskjellige kampanjene, stopp det som ikke funker. Se hva som funker, peis på.

Så lenge du konverterer med lønnsomhet, så kan du forsøke deg.

Og det er jo det som er fantastisk med digital markedsføring. Så lenge du vet hva kostnaden er, og du ser hvor mye det koster å konvertere, ja da kan du øke budsjettet ditt så lenge du har mulighet til å levere.

Og så må du slutte å synse. Synsing har ingenting å gjøre i digital markedsføring.

Det er å sette tall på alt, måle alt. Og har du en kul video som alle syns er veldig kul, men den konverterer ikke til salg, ja så skip den. Kill your darlings.

  • Du må ha en digital strategi – formuler en visjon og regn deg bakover.
  • Sørg for at du har verktøykassa i orden og nettsider som virker.
  • Sørg for å legge en plan, sett av folk og ressurser til det du skal gjøre i den planen. Og at du har de rette folkene.

Har du ikke kompetansen in-house, ja så lei noen. Men sørg alltid for å ha sjekket referanser, og for å få tilbud fra flere, i alle fall 2, og gjerne 3, leverandører.

Og så vil jeg oppfordre deg til å besøke Tenk Digitalt, der har vi skrevet over 100 artikler om digital markedsføring. Som går mer i dybden enn det jeg rekker i foredraget.

Presentasjon og lenker

Kopi av min presentasjon med lenker til nettsider og verktøy som jeg gikk gjennom under foredraget, kan lastes ned på denne lenken.

Foredraget ble holdt for inkubatorbedriftene til Kunnskapsparken Bodø. Det inngår i en webinarserie med tre innlegg hvor jeg hadde en diskusjon i forkant og etterkant av hver enkelt presentasjon.

Du finner de de to andre foredragene her: «Hvordan lykkes med din startup» og «Hvordan finansiere din startup

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Store overskrifter

Som du ser er det store temaer, så innleggene er ment for diskusjon med mål om å gi deg overskriftene på hva du bør være opptatt av når du skal markedsføre din startup.

Jeg vil også anbefale deg å lese artikkelen «Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring» og laste ned 5 steg for å lage en praktisk digital kommunikasjonsstrategi 

Ta gjerne kontakt om du har spørsmål.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected]nkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!