Hvordan bli den ene av 20 startups som lykkes internasjonalt - Tenk Digitalt
En av 20 lykkes internasjonalt

Hvordan bli den ene av 20 startups som lykkes internasjonalt

I Norge er det bare rundt 30 % av alle oppstartsselskaper som overlever i 5 år. Enda færre av dem lykkes internasjonalt. Spørsmålet er hvordan norske bedrifter kan gjøre det bedre internasjonalt?

For noen år tilbake arrangerte Connect Norge et frokostmøte der blant annet Jennifer Vessels fra det Silicon Valleybaserte selskapet Next Step holdt et innlegg. Hun kunne fortelle at bare 1 av 20 norske oppstartsselskaper med tilsynelatende gode ideer lykkes internasjonalt. Samtidig kunne hun fortelle at så mange som 2-3 av 10 selskaper fra USA lykkes internasjonalt.

Og det ser ikke ut til at dette har endret seg siden den gang. Fremdeles er det svært få norske startups som tar steget ut i det internasjonale markedet.

Sammenlignet er Sverige nest best i verden på å skape nye selskaper som blir verdsatt til over en milliard.

Så hva er det vi gjør galt i Norge? Er norske gründere for forsiktige? Har det noe å gjøre med måten bedriftene blir finansiert på? I Norge er vi kanskje mer opptatt av å skaffe finansiering før vi går ut i markedet, mens de i USA løper etter kunder fra første dag fordi de ikke har støtteordninger tilsvarende Innovasjon Norge og andre lignende muligheter.

Må tenke globalt fra dag én

I en verden som blir stadig mer internasjonal mener jeg at det er viktig å tenke globalt fra dag én. Norske selskaper må bli flinkere til å se utenfor Norges grenser om de vil lykkes internasjonalt og oppnå vekst.

Det er viktig at startups legger en strategi for hvordan de skal vokse utover våre egne landegrenser.

Casper Claudi Rasmussens doktorgradsavhandling fra 2014 tyder på at dette er en svært viktig faktor. I avhandlingen så han på hva bedriftene som lykkes gjør riktig, og sammenlignet data fra 1000 gasellebedrifter med 500 tilfeldige selskaper.

De selskapene som gjorde det bra hadde sterke vekstambisjoner og en tydelig plan tidlig i løpet. Planene inkluderte for eksempel konkrete planer for hvordan de skulle angripe nye markeder og ta markedsandeler.

I tillegg mener jeg at vi styrke mulighetene for å inngå internasjonale samarbeid.

Fem drivere for suksess i utlandet

Professor Carl A. Solberg på BI presenterte resultatet av en undersøkelse som var utført for Innovasjon Norge. Tittelen var «Fem drivere for suksess i utlandet».

Spørsmålet er om det finnes en forklaring på hvorfor noen lykkes og andre ikke gjør det? Og finnes det én oppskrift alle oppstartsselskaper med internasjonale ambisjoner kan kopiere for å lykkes?

Kortversjonen av svaret på det spørsmålet er ikke overraskende «Nei».

Det finnes likevel lærdom vi kan ta med oss fra det innsamlede datamaterialet i undersøkelsen.

Noe som er veldig tydelig er at sammenhengene er kompliserte, og det som er relevant for en aktør i én bransje i ett marked, er mindre viktig for en annen bedrift i et annet marked.

Et lite IT-selskap møter helt andre utfordringer enn et stort industrielt selskap med mange ansatte.

Guide: Verdivurdering av en bedrift

Ønsker du å vite verdien på bedriften din? Vi forklarer hvordan verdien beregnes for bedrifter i ulike stadier, fra oppstart til børsnotert. Inkludert verktøy, formler og eksempler.

Solberg og Vessels: De viktigste faktorene for å lykkes internasjonalt

Basert på innlegget til Jennifer Vessels og Carl A. Solbergs presentasjon av resultatene fra Innovasjon Norge-undersøkelsen, er det noen faktorer som er svært viktige for å lykkes internasjonalt.

1. Engasjere gründere

Selskaper som lykkes har gjerne aktive eiere og et styre som er engasjert. Bak de fleste vellykkede startups står det også gründere som har et brennende engasjement.

De gjør det ikke for pengene, de gjør det for å forandre verden. Jennifer brukte Steve Jobs som et stjerneeksempel. Skaper du verdier for folk og gir de noe de vil ha – fordi det forandrer deres hverdag, ja, da kommer pengene etter.

2. Planlegginsfasen

Om du skal starte en bedrift er det alltid nødvendig å planlegge. Men hvor mye planlegging må til? Man skulle kanskje tro at det lønner seg å planlegge satsingen grundig. En overraskende konklusjon fra BI-undersøkelsen var at faktisk er hipp som happ.

Om vi ser utelukkende på hvor gode planer som lå bak, var det ingen påvist forskjell blant de som lykkes versus de som feilet.

En teori er at markedene utvikler seg så raskt at man bare planlegger seg i hjel om en bruker for lang tid.

Skal du lykkes internasjonalt er du nødt til å holde tempoet oppe!

Skal man heller kaste seg ut i det?

Grundig planlegging kan ofte knyttes til perfeksjonisme – du vil at alle planer er på plass før du lanserer bedriften.

Problemet er faktisk at perfeksjonisme ofte fører til mer stress og at man oppnår mindre. Perfeksjonisme er på noen måter en slags mekanisme for selvsabotasje fordi det hindrer deg i å komme videre. Venter du på at alt skal bli perfekt er det store sjanser for at du aldri vil lansere bedriften din.

Derfor er det viktig å finne balansen mellom nok og for mye planlegging.

3. Glem den gammeldagse markedsanalysen

Fra Innovasjon Norge og lærebøkene jeg husker fra BI ble grundige markedsanalyser trukket frem som alfa omega. Enhver bedrift med respekt for seg selv måtte nedlegge seriøst arbeide i markedanalyse.

Blir du overrasket hvis jeg forteller deg at det å bruke mye tid på markedsanalysen kan være en faktor som gjør at du ikke lykkes?

Dette er faktisk en av de målbare negative faktorene du må unngå i oppstartsbedriften din.

Jennifer Vessels beskrev en typisk oppstartstabbe: Man blir aldri helt ferdig med sitt geniale produkt. Det skal utvikles for alle eventualiteter og alle kundegrupper som kan tenkes å bruke det før man vil starte salget.

Du må selvsagt finne ut om det finnes et marked for produktet ditt, men det er det mulig å gjøre uten å bruke mange måneder (eller i verste fall år) på markedsanalyser.

For flere tips til hvordan du validerer ideen din, kan du lese Forretningsider: slik vet du at du har en god ide.

Kast deg ut i det!

Det du heller bør gjøre er å lage og lansere et såkalt «MVP» – et «minimum viable product». Eller på godt norsk: minste brukbare produkt. Dette betyr at du utvikler produktet ditt med nøkkelfunksjonene i første rekke, det endelige designet kan komme senere.

Slik kan du raskt lansere produktet, og faktisk finne ut om folk vil kjøpe det!

Fokuser på salg, skaff kunder. Snakk med kundene og korriger produktet etter de tilbakemeldingene du får.

Når du har funnet kunder som er villige til å betale for produktet ditt, må du finne ut «alt» om disse kundene.

Hvem er de, hva synes de om produktet og hva vil de at du skal gjøre annerledes?

Et annet argument for å bruke mindre tid på markedsanalysen, er at du må være tidlig ute dersom du ønsker å lykkes internasjonalt.

Ønsker du hjelp til å finne investorer?

Tenk Digitalt har en samlet oversikt over alle norske investorer og forteller deg hvordan du kan nå disse. Vi deler med deg vår erfaring og kan også hjelpe deg med offentlige støtteprogrammer.

4. Du må skaffe deg lokale partnere og lokale nettverk for å lykkes internasjonalt

BI undersøkelsen viser at det er to viktige faktorer du må ha på plass for å lykkes internasjonalt: Du må skaffe deg lokale partnere og lokale nettverk.

For å ha mulighet til å finne kunder å teste ut produktene på, er du avhengig av nettverk.

Det kan kanskje være lettere sagt enn gjort når man sitter i Norge med noen få ansatte og skal selge sin geniale ide til et krevende internasjonalt marked.

I tillegg er det ofte slik at tidligfasegründere ikke er de som sitter på de sterkste nettverkene.

Så hva gjør man?

Driv nettverksbygging

Om du ikke har et stort nettverk fra før er du nødt til å begynne med nettverksbygging. Gå gjerne på nettverksarrangementer for din bransje. Og så må du bruke kontaktene dine.

Det er alltid lettere å bli introdusert, enn å skulle presentere seg selv. Og husk: du trenger både investorer og samarbeidspartnere.

Den åpenbare forutsetningen for å lykkes med en lokal partner er at du kan etablere en gjensidig win-win relasjon. Likevel er det mange historier med små innovative IT-selskaper som blir møtt med åpne armer av en stor internasjonal partner. Og så skjer det ikke noe, likevel.

Vi reiser til et tradeshow, har et genialt produkt, møter den perfekte partner, signerer avtalen og en måned senere er avtalen glemt.

Derfor er det viktig å håndtere samarbeidene ritkig dersom du ønsker å lykkes internasjonalt.

Skal man lykkes, ifølge Vessels, må man dokumentere fordelene, møtes ofte, sosialisere, gjenta dokumentasjonen av de gjensidige fordelene, fortsette sosialiseringen og fokusere på fordelene i relasjonen.

Og ikke minst: Vær veldig nøye på arbeidsdelingen. Dette er krevende tradisjonelt salgshåndtverk og det er viktigere desto mindre du er sammenlignet med samarbeidspartneren din.

5. Tenk på hvor stor markedsandel du skal ta

Det er fint å være ambisiøs, men ikke gå deg bort i regnearket ditt, sa Vessel.

Hennes observasjon var at norske oppstartselskaper gjerne gaper over for mye, de skal ta «hele markedet».

Eller som jeg ofte smiler av når jeg snakker med gründere i startfasen; i regnearkene lekes det med hvor stort markedet er, og «bare vi kan ta 1 % av markedet», «Ja da ser du hvor stort det kan bli».

Et eksempel fra Jennys presentasjon: I stedet for å gå for alt, hvorfor ikke satse på finanssektor, bank og forsikring for selskaper på nord-øst kysten av USA? Da kan du til og med finne navn og adresse i «Yellow Pages».

Husk at fjellvettreglene ikke gjelder utenfor Norge. Det er en skam å snu: Kast deg ut i det og lær underveis! Lykke til med din innovative ide og internasjonale satsning!

Oppsummering av de viktigste faktorene for å lykkes internasjonalt

  • Bak de fleste vellykkede startups står gründere som har et brennende engasjement.
  • Ikke kast bort tiden på nitidig planlegging.
  • Du har ikke tid til å gjøre grundige markedsanalyser før du går i gang.
  • Ikke utvikle deg i hjel – lanser et minste brukbare produkt, heller enn å bruke tid på å utvikle det perfekte designet.
  • Ikke gap over for mye, konsentrer deg om en liten del av markedet og bli god der – først!
  • Fokuser på salg til kunder som vil kjøpe ditt produkt, spør dem om hva som kan bli bedre og gjør produktet ditt bedre basert på kundens tilbakemeldinger.
  • Skal du jobbe internasjonalt er du avhengig av lokale partnere du kan stole på.
  • Selskaper som lykkes har gjerne aktive eiere og et styre som er engasjert.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Mitt beste tips for å bli 1 av 20 som lykkes internasjonalt

Skal du lykkes med bedriften din, være seg nasjonalt eller internasjonalt, så er det først og fremst målrettet innsats over tid som gjelder. Bruk tid på å bygge et godt team og skaff deg internasjonale kontakter.

Det er du som må ta selskapet ditt ut i det globale markedet, du kan ikke vente på at internasjonale kunder skal komme til deg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!