Hvordan du kan bruke sosiale medier i inbound marketing

 In Sosiale medier

Inbound marketing dreier seg om å gjøre seg fortjent til oppmerksomhet fra de som besøker siden din, mens interruption marketing forstyrrer den besøkende for å få oppmerksomhet. Det er grunnen til at mer enn 90% av alle klikk på nett er et resultat av god inbound marketing. Hvordan kan du ta i bruk denne svært effektive strategien?

Det er to måter man kan se på markedsføring i sosiale medier. Den første er «interruption marketing», som handler om å forstyrre noens aktivitetsflyt for å få oppmerksomhet. Eksempler er bannerannonser og spam i innboks eller kommentarfelt.

Også har du inbound marketing, som handler om å få oppmerksomhet uten å forstyrre for mye. Eksempler på dette er søkemotoroptimalisering (SEO), content marketing, innholdsmarkedsføring, blogging, virale kampanjer og nyhetsbrev.

Mer enn 90 % av alle klikk på nett er treff på inbound marketing, og derfor burde du fokusere på inbound marketing som verktøy. Inbound marketing har også vist seg å gi lavere anskaffelseskostnader (customer acquisition cost CAC) enn interruption marketing.

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

Fra ukjent til kunde

Inbound marketing beskriver en prosess hvor det å lage og dele innhold gjør ukjente om til kunder. Denne prosessen kan forklares på mange måter, og her i Tenk Digitalt AS kaller vi den «overgangsperioden».

Vanligvis blir ukjente til sidebesøkende via bloggen din eller sosiale medier. Disse sidebesøkende kan bli potensielle prospekter om du har effektive Call To Actions eller gode landingssider.. Dette er hva markedsførere kaller «earn your way in».

Prospeter forandrer seg i løpet av prosessen, fra bare leads til kunder. Så snart du har kommet til dette trinnet burde du fokusere 100 % på forholdet mellom kunde og din bedrift..

Den mest suksessfulle delen av inbound marketing er når kundene blir dine største promotører. Vi liker å kalle dem for de mest verdifulle kundene våre.

Sosiale medier som kanal for inbound marketing

Sosiale medier er en flott metode for å tiltrekke nye eller returnerende kunder, en viktig del av strategien for inbound marketing. Å lage godt innhold er egentlig bare starten på reisen din.

Å lage en god plan for hvordan du promoterer innhold er den største utfordringen. Planen din for content marketing bør inneholde betalte, eide og fortjente strategier for sosiale medier.

Dette inkluderer, men ikke begrenset til: bruk av egne sosiale medier, betalt annonsering på sosiale medier, og ikke minst, å aktivt respondere på tilbakemeldinger du får i sosiale medier.

For å ha suksess med inbound marketing på sosiale medier må du lage og dele verdifullt innhold som interesserer publikummet ditt. Dette vil føre til at publikummet ditt vil stole på deg, og over tid vil du få større evne til å få innflytelse innen ditt felt.

Interruption marketing på sosiale medier

Interruption marketing handler om den mest tradisjonelle formen for markedsføring: du betaler for å reklamere og forstyrre folk i det  de holder på med, så ditt promoterte innhold blir sett.

En typisk produktannonse på Facebook er et eksempel på interruption marketing. Noen som ser gjennom nyhetsstrømmen sin blir forstyrret og tvunget til å se din produktannonse, fordi du betalte for å få den promotert.

Du har kanskje sett at noen kommentarfelt på sosiale medier blir brukt for spam-meldinger. Ofte er dette noen som poster en link til noe som ikke har noe som helst å gjøre med innlegget de kommenterer på. Dette er sløsing med energi, og rett og slett ikke effektiv markedsføring.

 

Kunne du tenke deg å lære mer om digital strategi?

Meld deg på vårt seminar og lær mer om (hvordan du lager en digital strategi og planlegger dine digitale markedsføringsaktiviteter).

 

Promotering av innhold

Når du bruker sosiale medier til å promotere innholdet ditt er det et par gylne regler du må følge. Det er viktig å tilby verdifullt og interessant innhold som er attraktivt for publikummet ditt.

Ikke minst må det du tilbyr måle seg med konkurrentene dine. Vi foreslår at du tar en titt på hva konkurrentene dine gjør på sine sosiale medier, og gjør noe lignende – men pass på at du ikke blir for lik konkurrentene dine, vær unik.

L’Oreal, Maybelline, Nike og McDonalds har alle klart å skape et salgsargument kun ved å vise slagordet sitt. Har du hørt om «worth it» eller «born with it», hvor du «just do it», så folk er «loving it»?

Finn inspirasjon

Hvis du bekymrer deg for at innholdet ditt ikke vil fungere kan du lete etter inspirasjon på sosiale medier. Det er haugevis med innhold du kan la deg inspirere av, foredre og dele. Her bare noen idéer du kan ta fra sosiale medier:

  • Personlige nettverk: det er alltid lurt å se hva folk prater om eller ser på i sine personlige nyhetsstrømmer. Å holde seg oppdatert er nøkkelen.
  • Omtaler på nett: om du noen gang har kjøpt noe på nett, da vet du at nesten alle produkter og tjenester er blitt omtalt av kunder.  Dette er en viktig metode for å få oppmerksomhet rundt verdifullt innhold.
  • Diskusjonsforum: det er ingenting bedre enn å se på diskusjonsforum hvor folk deler historier og snakker sammen daglig. Du kan følge diskusjoner og respondere på temaer som er populære.

Mediehus har ofte en stor mengde data som kan hjelpe deg med å forstå publikummet ditt.  For å skape innhold som vil skaffe deg de besøkende du ønsker, burde du forsikre deg om at du faktisk skriver for ditt publikum.

Å gå fra interruption marketing til permission marketing

Når du får sidebesøkende til å melde seg på nyhetsbrevet ditt kalles det «permission marketing». Det skjer vanligvis ved at sidebesøkende melder seg på nyhetsbrevet ditt, eller når folk liker siden din på sosiale medier.

De viktigste utfordringene for permission marketing er å bevege seg vekk fra interruption marketing. Du må endre perspektivet ditt, slutte å tenke på å selge varemerket ditt, og begynne å tenke på hvordan du kan skape verdi. Måle er å få under som du kan beholde over tid.

En annen effektiv metode for å få folk til å melde seg på nyhetsbrevet ditt er ved å tilby en lead-magnet. Eksempler er en gratis veiledningstime, e-bok, nettkurs eller noe annet som kundene dine villige til å gi kontaktinformasjonen sin for å få tak i.

Ta en sjekk av hvordan du gjør dine aktiviteter i dag: Budskapet eller innholdet ditt må handle om noe folk faktisk ønsker å lese om. Vi foreslår at du setter av tid til å evaluere alle andre kanaler også. Forstå hvilke formål de ulike kanalene har, og hvilken fremgangsmåte du burde ha når du fornyer budskapet ditt.

Vurdere hva som er lønnsomt

Nyttigheten til interruption marketing for bedriften din avhenger av hva du ønsker å oppnå. Hvis du vil investere i en reklamekampanje, og ønsker raske resultater er kanskje interruption marketing det beste alternativet.

De fleste bedrifter er avhengige av interruption marketing for å få umiddelbar omsetning kanskje på bekostning av å bygge relasjon til eksisterende kunder over lang tid. Selv om interruption marketing kan gi et umiidelbart salgsløft har kampanjene sjeldent langvarig effekt.

Med permission marketing bygger du en langvarig relasjon med dine kunder som vil være lønnsomt på lang sikt. Inbound marketing tillater også mer målrettet trafikk inn på nettsider, noe som øker dine konverteringsrater. (Eksempelvis sidebesøk, klikk på lenker, direkte bestilling eller utfylling av kontaktinformasjon.)

 

Tenk Digitalt AS kan hjelpe

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for markedsføring på nett. Vi kan håndtere hele din tilstedeværelse på nett: nettsiden din, markedsføring på nett og alle de kompliserte, tekniske detaljene for å effektivt øke fortjenesten din på nett. Vi tar oss av de kompliserte detaljene, så du kan fokusere på kjernevirksomheten din.

Tenk Digitalt AS tilbyr en administrert tjeneste for søkemotoroptimalisering (SEO) der vi oppdaterer din SEO på fast basis ved å tagge innholdet ditt på riktig måte. Dette forsikrer at du kommer så høyt som mulig på søkemotorers SERP. I tillegg til SEO på siden, tar vi oss av SEO utenfor din egen nettside.

Om du har et stort arkiv med innhold og vil komme deg i en god situasjon kan vi gjøre din markedsføringsstrategi komplett med SEO, søkemotormarkedsføring (SEM), markedsføring i sosiale medier (SMM) og andre digitale markedsføringsaktiviteter som å ta oss av nettsiden din og markedsføring på e-post.

Legg gjerne igjen kontaktinformasjonen din hvis du ønsker å snakke med oss!

 

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Andre artikler du bør lese

 

  • 9 grep du kan ta for å øke trafikken til ditt nettsted med hjelp fra søkemotorer

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvordan din organiske rekkevidde på Facebook Pål Jan Sollid StorehaugKostnadene du betaler for annonsering i sosiale medier Jan Sollid Storehaug