Hvordan bruke sosiale medier i inbound marketing - Tenk Digitalt
inbound marketing

Hvordan bruke sosiale medier i inbound marketing

Grunnen til at det er viktig å bruke sosiale medier i inbound marketing er at disse plattformene egner seg godt til å tiltrekke nye eller tilbakevendende kunder. 

Inbound marketing er en markedsføringsmetode der du tar i bruk mange ulike formater og kanaler. Målet er å tiltrekke potensielle kunder heller enn å løpe etter dem. En viktig del av dette er å ta i bruk sosiale medier i inbound marketing. Der får du mulightet til å bruke innholdet ditt på en mye mer dynamisk måte fordi du kan kommunisere med leserne så fort du deler en artikkel eller bloggpost.

For å ha suksess med inbound marketing må du lage og dele verdifullt innhold som interesserer målgruppen din. Deler du tillitsvekkende innhold med jevne mellomrom vil du etter hvert fremstå som en autoritet innen ditt fagfelt. 

 

Hvorfor bruke inbound marketing? 

Inbound marketing er en metode der potensielle kunder finner frem til innhold du publiserer. Du bruker innhold for å øke merkevarebevissthet, få folk til å besøke nettsiden din og kjøpe eller vise interesse for produktene dine. 

Det er billigere, og mer effektivt enn mange andre former for markedsføring.

Om du er interessert i å lære mer om hvorfor du bør benytte deg av inbound marketing har jeg også skrevet en artikkel som går mer i dybden på dette temaet: Hvorfor du bør ta i bruk inbound marketing

en strategi for inbound marketing er viktig

Gratis E-bok

Hva er inbound marketing og hvordan lager du en inbound-strategi?

Last ned vår gratis guide Hvordan lage en inbound marketing-strategi. En inbound marketing-strategi vil hjelpe deg med å systematisere din digitale markedsføring, slik at du kan tiltrekke medlemmer av din målgruppe og konvertere dem til kunder.

 

Kort om hvordan inbound marketing-prosessen fungerer

En person som er ukjent for deg fra før finner innholdet ditt i sosiale medier eller et blogginnlegg. Herfra klikker personen seg videre inn på nettsiden din. Foreløpig er personen bare en sidebesøkende. 

Men, har du gode Call to actions på siden din (eller i sosiale medier) vil de kunne bli prospekter (ofte kalt leads).

En god CTA vil utløse en handling. Dette kan være at de melder seg på nyhetsbrevet ditt, eller at de legger igjen kontaktinformasjon i bytte mot en nedlastbar guide, whitepaper eller noe annet nyttig. Nå har den sidebesøkende blitt et prospekt. 

Herfra og løpet ut må du fokusere 100 % på relasjonen mellom denne personen og din bedrift. Såkalt lead nurturing. Du må pleie relasjonen for å gjøre prospektet om til kunde. Det gjør du ved å gi dem mer nyttig innhold.  

Gjør du dette riktig vil du konvertere dem fra å være et prospekt til å bli en kunde. Og her kan det være fristende å stoppe. Men for å utnytte alle fordelene med inbound marketing må du fortsette å gi dem verdifullt innhold også etter at prospektet har blitt en kunde. 

Kombinasjonen av bra innhold i alle faser og at de er fornøyde med det de har kjøpt vil gjøre at de kan bli din største promotør. Når kunden er så fornøyd med bedriften din at de begynner å dele innholdet ditt i sosiale medier har de blitt en merkevareambassadør. 

 

Sosiale medier i inbound marketing

Promotering av innhold

Inbound marketing kan ta mange former, men sosiale medier kan sies å være en av de viktigste kanalene for inbound innhold. 

Selv om innholdet ditt skal tiltrekke seg potensielle kunder, må du jo sørge for at potensielle kunder i det hele tatt finner innholdet. Da er sosiale medier et godt verktøy. 

Du kan lage egne poster, men du kan også betale for annonser. Helst bør du kjøre en miks av å publisere egne, frittstående poster, noen poster bør linke til innhold på egne nettsider, for eksempel et blogginnlegg, og noen ganger bør du lage betalte annonser.

Fordelen med betalte annonser er at du kan rette deg inn mot et spesifikt publikum. Det betyr at du vil få større sjanse til å treffe akkurat målgruppen din. 

Dette er også en fordel hvis du vil målrette deg mot prospekter som er i ulike faser av kjøpstrakten. Du kan for eksempel benytte deg av remarketing mot et publikum som har besøkt visse sider på nettstedet ditt. 

Les gjerne min artikkel 9 effektive teknikker for remarketing.

 

Sosiale medier hjelper deg med å bygge relasjoner

For å bygge opp kundeforhold er det viktig å bruke sosiale medier for å levere relevant, informativt og underholdende innhold til målgruppen din. Ved å gjøre dette vil målgruppen din få lyst til å bygge en relasjon til deg.

Når du er interaktiv med målgruppen din ved å svare på kommentarer, kritikk (på en positiv og løsningsorientert måte) vil du skape en enda sterkere relasjon. 

Når folk gjør undersøkelser i forkant av et kjøp, er det mange som ser på bedriftens kanaler i sosiale medier. Jo mer aktiv du er i disse kanalene, jo mer stoler folk på deg. Besøkende ser både etter innhold som gir deg kredibilitet og autoritet, og om de kan relatere til deg. I tillegg må du vise at du forstår deres behov. 

Gjør det riktig

Du har kanskje sett at noen kommentarfelt på sosiale medier blir brukt for spam-meldinger. Ofte er dette noen som poster en link til noe som ikke har noe som helst å gjøre med innlegget de kommenterer på. 

Dette er sløsing med energi, og rett og slett ikke effektiv markedsføring. Dessuten gir det et inntrykk av at du ikke bryr deg om hva som er relevant for den som leser det du poster. 

Vær derfor nøye med hva du poster hvor.

 

Sosiale medier bygger opp merkevaren din

Sosiale medier er en svært effektiv måte å bygge opp merkevaren din på. Ved å være til stede i nyhetsfeeden til målgruppen din, vil du øke merkevarebevisstheten.

Her kan du dele informativt innhold som viser at du er en autoritet på ditt felt. Med sosiale medier vil du også treffe målgruppen din i de kanalene de bruker mest tid på. Det viser at du er oppdatert på teknologifronten.

Når du bruker sosiale medier må du i tillegg til å være informativ underholde målgruppen din for skape tillit og vise at du kjenner dem.

Sosiale medier er en rask og billig kanal for å gi potensielle kunder mer informasjon om produktene dine, hvem som står bak bedriften og hva bedriften står for. Stemmen du bruker i sosiale medier vil hjelpe potensielle kunder med å bestemme om du er det riktige valget for dem. 

Ved å møte deres behov med relevant innhold vil du styrke merkevaren din og øke rekkevidden din.

Og: har du gjort en god jobb vil din bedrift være den første de husker når de skal gjennomføre et kjøp. 

Sosiale medier hjelper deg i din inbound marketing
Bruk sosiale medier i inbound marketing for å bygge merkevarebevissthet – da husker kunden deg neste gang de skal kjøpe noe som du selger.

 

Å bruke sosiale medier i inbound marketing stimulerer innholdsproduksjonen 

Å dele innhold for å bygge opp merkevaren din gjennom sosiale medier gir deg verdifull innsikt i retur. Du får “innside”-informasjon og tilbakemeldinger fra medlemmer av den målgruppen du prøver å tiltrekke. 

Bruker du sosiale medier aktivt i inbound marketing vil du ende opp med så mange innholdsidéer at du ikke vil få brukt halvparten engang. Forum og andre plattformer målgruppen din bruker vil kunne gi deg en uendelig strøm av idéer om hva slags innhold målgruppen din er interessert i. 

Du kan sjekke innom disse plattformene når du trenger idéer til relevante temaer, og finne ut hva som er interessant for målgruppen din i det øyeblikket. 

Du kan også få et innblikk i hvordan konkurrentene dine gjør det. Da kan du lære av hva som fungerer for dem, men også hva de gjør feil. 

Når du er klar, må du begynne å bruke disse plattformene og engasjere målgruppen din. Og husk, dine potensielle kunder ønsker å finne den løsningen som passer best for dem, så de vil gjerne gi deg tilbakemeldinger. 

 

Innhold du deler i sosiale medier etablerer din autoritet

Når du tar sosiale medier i bruk kan du skape en god sirkel av innhold og tilbakemeldinger som etablerer din autoritet på feltet. Ved å bruke kommentarer og tilbakemeldinger fra sosiale medier for å skape nytt innhold, vil du kunne gi målgruppen din nøyaktig den verdien de er ute etter. 

Du viser at du lytter, og får vist frem kunnskapene dine samtidig. Jo mer innhold du poster, jo mer autoritet skaper du. Dette gjelder både for målgruppen din, men også for SEO i søk. 

Innholdet du skaper basert på tilbakemeldinger promoterer du i sosiale medier, og slik holder du det gående. Dette innholdet vil generere flere tilbakemeldinger, som du kan bruke til å lage enda mer innhold.

Når du vet nøyaktig hva slags innhold du må skape vil dette tiltrekke flere prospekter. De vil igjen dele ditt innhold og kommentere på det, noe som gjør at du får større rekkevidde. Slik kan du tiltrekke flere kunder til bedriften din.

 

Bruk av sosiale medier i inbound marketing hjelper deg med organisk SEO

Selv om bruk av sosiale medier i inbound marketing ikke har en direkte effekt på rangeringen din i søkemotorene, er det en sammenheng mellom nærvær i sosiale medier og SEO. 

Jo mer du bruker sosiale medier til å dele innhold og skape interaksjoner, jo mer eksponering skaper du for bedriften din. Større eksponering kombinert med verdifullt innhold og andre markedsføringsaktiviteter vil gi deg rekkevidde utover målgruppen din. 

Når dine aktiviteter i sosiale medier gjør at du og bedriften din blir vurdert som en autoritet på ditt felt, kan andre begynne å linke til ditt innhold fra sine sider. Dette påvirker din SEO på en positiv måte. 

Selv om det er mulig å betale for bedre synlighet, er det bedre å jobbe med dette på en langsiktig måte. Slik kan du forbedre din organiske SEO.  

 

Sosiale medier inspirerer til innovasjon

Når du bruker sosiale medier i inbound marketing vil du også interagerer med målgruppen din. Når du gjør det kommer du til å få nye idéer du kanskje ikke har tenkt på før. Klarer du å videreutvikle disse idéene vil du kunne utvide tilbudet ditt, og appellere til en større målgruppe.

Hører du på tilbakemeldingene du får vil du kunne finne verdifull informasjon som gjør at du kan markedsføre bedriften din på nye måter, utforske nye produkter og tjenester du kan tilby og kanskje til og med finne ut at du må gjøre drastiske endringer. 

Hvis du vil beholde overtaket på konkurrentene, må du være innovativ. Og dette kan målgruppen din hjelpe deg med. 

 

Sosiale medier drar deg ut av komfortsonen

Uansett hva du driver med, er det lett å bli litt for komfortabel der du er. Men sosiale medier kan hjelpe deg med å komme ut av komfortsonen. Det er der du finner innovative løsninger. 

Målgruppens behov vil endre seg over tid. Og dine produkter og tjenester må henge med hvis du skal beholde dem som kunder. 

For å følge med på disse endringene er det viktig å være aktiv i sosiale medier. 

Husk også at det viktigste i sosiale medier er de sosiale interaksjonene. Mens du bygger opp merkevaren din er det derfor viktig å bygge ekte relasjoner til målgruppen din. 

La personligheten din skinne gjennom, og gi målgruppen din innsikt i hvorfor akkurat du kan møte deres behov. 

Gjør du dette vil resultatene du får med inbound marketing i sosiale medier raskt vises igjen i økonomien.

 

Hva er poenget med å bruke sosiale medier i inbound marketing?

Med inbound marketing bygger du en langvarig relasjon med dine kunder som vil være lønnsomt på lang sikt. 

Å bruke sosiale medier i inbound marketing hjelper deg med å nå kunden der de er. I tillegg kan sosiale medier hjelpe deg med å lose kunden gjennom kjøpsreisen. 

Inbound marketing tillater også mer målrettet trafikk inn på nettsider, noe som øker dine konverteringsrater. Dette kan eksempelvis være sidebesøk, klikk på lenker, direkte bestilling eller utfylling av kontaktinformasjon.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

 

Slik tar du steget videre

Ta en sjekk av hvordan du gjør dine aktiviteter i dag: Budskapet eller innholdet ditt må handle om noe folk faktisk ønsker å lese om. Vi foreslår at du setter av tid til å evaluere alle andre kanaler også. 

Forstå hvilke formål de ulike kanalene har, og hvilken fremgangsmåte du burde ha når du fornyer budskapet ditt.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Hva er inbound marketing og hvordan lager du en inbound-strategi?

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov