Innholdsmarkedsføring er en fremgangsmåte innen strategisk markedsføring som gjør det mulig å skape en relasjon til publikummet ditt. Å bruke humor når du snakker med publikum er en genial måte å lære seg kunsten å kommunisere med kundene dine, samt å skape en verdi som bygger langsiktig tillit og troverdighet. Dette er også effektivt for søkemotoroptimaliseringen.
Det er viktig å skape innhold som får publikummet ditt til å le. Markedsførere må derimot finne den riktige balansen mellom å få kundene til å le og å være profesjonell.
Det å angi et målpublikum og å skape verdifullt innhold på jevnlig basis som er relevant for publikummet er det som krever mest arbeid. Markedsførere må følge godt nok med på publikummet sitt til at de kjenner til reaksjonene deres i ulike omstendigheter. På den måten vil du finne ut hva slags type innhold som vil være nyttig for dem.
Digital markedsføring
Ved å observere og analysere kan du finne ut hva som får publikummet ditt til å engasjere seg samtidig som det underholder dem. Humor kan være den beste måten å sette i gang målpublikummet og få dem til å bevege seg mot konvertering til salg.
I følge forskningen til Nielsen Global Survey of Trust in Advertising Q1 i 2013 responderer 46% på virkelige situasjoner, mens 54% responderer på humoristiske annonser. Ved å stole på disse tallene og tilføre en dose humor til innholdet ditt (blogger, e-bøker, videoer osv.) har du muligheten til å analysere reaksjonene og erfaringen gjennom observasjoner.
Om en person leser et innlegg i sosiale medier og identifiserer seg med det, vil de oftest legge igjen en kommentar, dele eller like innlegget. Disse reaksjonene forteller deg at publikummet ubevisst identifiserer seg eller er enig med innlegget. Hvorfor? Fordi de allerede har hatt en lignende opplevelse.
Latter eller humor som er lettfordøyelig og morsom å produsere er et fint verktøy for innholdsmarkedsføring. Vi skal nå fortelle deg hvordan du bruker dette verktøyet i innholdsmarkedsføring uten å ødelegge innholdet ditt med irrelevant eller uprofesjonelt materiale.

Vær uforglemmelig
Bedrifter ofrer mye for å kunne lage innhold som trekker til seg kunder, og beholder dem. De investerer store summer med penger for å gjøre innholdet synlig, gjenbrukbart og relevant, men hva er poenget i å lage noe verdifullt hvis innholdet glemmes lett?
I følge forskning husker publikum vanligvis bare 10% av innholdet, mens 90% er fullstendig slettet fra minnet. Tenk derfor over hvor mye tid og penger du kan spare hvis du finner ut av hvordan du lager innhold som setter seg eller, enda bedre, går viralt!
I følge American Psychological Association hjelper psykologisk og fysisk humor studenter å lære i løpet av læringsprosessen deres. I følge et annet studie av Chegg husket nesten 80% av ungdommene i høyskolealder annonser som fikk dem til å le.

Innholdsmarkedsføring er ikke et ekteskap, det er en “første date”. Så gjør det til en god date, ”bryt isen”. Avslør litt informasjon om merkevaren din, lag et minne ved å underholde partneren/publikummet ditt, og som resultat få den andre daten som du ønsket deg (eller i det minste en ny følger på Facebook).
Når det kommer til å lage et innhold som er humoristisk og uforglemmelig, er det viktigste å huske å lage noe mellommenneskelig. I motsetning til vanlig oppfatning, er ikke humor noe som er universelt.
For å være i stand til å finne ut hva målpublikummet ditt ler av eller er enig i, må du følge med på hva som skjer i livene deres. Om noen synes innholdet er humoristisk vil de ubevisst identifisere seg eller være enig i det. Hvorfor? Fordi de allerede har hatt en lignende opplevelse tidligere i livet.
Kjenn publikummet ditt
Selv om du selger et produkt eller en tjeneste betyr det ikke at du ikke kan bruke litt latter i prosessen. For å forstå hvem publikummet ditt er bør du være klar over hvem som leser innholdet. Du må forsikre deg om at publikummet ditt tåler en dose lett humor.
Som regel er det ikke nok å kjenne publikummet ditt litt, du må kjenne dem godt nok til å finne ut hva svakheten deres er, samt hva som setter i gang eller “leadbaits” som kan fange oppmerksomheten deres.

Humor er faktisk relevant også til det motsatte Ideelt sett bør du finne ut hva kundene dine går gjennom i livet sitt og hva de opplever. For å være i stand til å lage relevant innhold til publikummet ditt må du finne ut hva som skjer for tiden, både lokalt, regionalt i verden og i relasjon til interesseområdene til dine kunder.
En annen måte å nå publikummet ditt på med humor er å finne det spesifikke språket som passer best til målpublikummet ditt. For eksempel hvis målpublikummet ditt er tenåringer, ikke vær redd for å legge til noen nye slanguttrykk til humoren. På denne måten kan det unge publikummet ditt relatere seg mer til varemerket ditt. Sørg for at formatet på innholdet er gjenkjennelig for alderen til målpublikummet ditt!
Vær relevant
Den digitale verdenen er et stort kaotisk sted hvor folk lett kan bli distrahert. Det er et stort bråkete univers, hvor det finnes videoinnhold, grafikk, blogger, webseminar, e-bøker og andre ting. Utfordringen for deg som markedsfører er å finne en vei ut av det. Den beste måten å gjøre det på er å lage noe unikt i parallell med noe som publikum kan relatere seg til.
Å få målpublikummet ditt til å le er målet. Om humoren din er irrelevant for produktet ditt, hva er da poenget i å få dem til å le? Sørg derfor for å lage et humoristisk innhold som er relatert til produktet ditt. Hvis humoren din er relevant og tilgjengelig for publikummet ditt, da har du et kraftig verktøytil å kunne gjøre produktet ditt eller tjenestene dine menneskelige. Dette er en måte å vise at man ikke tar seg selv alvorlig, og byggetillit til publikummet ditt.
Definer plassen din
I de siste 8 årene har sosiale medier blitt en uatskillelig del av livene våre. Vi bruker sosiale medier via smarttelefonen vår, bærbare enheter og bærbare datamaskiner. Vi er i kontakt med andre mennesker hver time av hver dag; legger igjen kommentarer, følger våre favorittvaremerker og sjekker nyheter på sosiale medier. Nye generasjoner ble født i denne digitale tidsalderen. De er de viktigste brukerne og den viktigste dynamikken på disse plattformene. Selve utviklingen av denne digitale tidsalderen avhenger av dem.
Vær derfor god på nett. Lag nettsider for produktet eller tjenestene dine. Gode nettsider viser hvem du er; det viser nåtiden, fortiden og fremtiden din. Dette er den enkleste måten å nå publikummet ditt, og det kommer bare mer og mer med nye generasjoner.
Det er ikke det at gammeldagse TV-reklamer er døde, men integrasjonen med sosiale medier hjelper med å sette i gang kommunikasjonen mellom deg og kundene dine. Du kan prate med dem på facebooksiden din som er linket til nettstedet ditt. I tillegg må du ikke glemme å legge inn link til nettstedet ditt i annonsene dine på de ulike sosiale mediekontoene dine.
Du kan lage underholdende konkurranser og spill som vil utvide kontakten din med de potensielle kundene dine. De fleste av oss bruker så mye som 4 timer på internett hver dag! Snakk om populære emner, spør dem om nyhetene og bruk humor for å få kontakt med publikummet ditt. Siden de er vant til å bli eksponert for informasjon hver dag, blir de ikke overrasket over mye, så sørg for å holde de besøkende nysgjerrige. Det kan hjelpe å avsløre en hemmelighet eller å vise et eksklusivt opptak.
Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!Ta kontakt
Tilbakemelding
Du har nå sett at humorinnholdet du lagde fungerte for produktet ditt. Takket være humor og latter som du ga til målpublikummet ditt kan du nå starte prosessen for å gjøre produktet uforglemmelig.
Du bør derimot vite at arbeidet ditt ikke er ferdig hvis du ikke får tilbakemeldinger fra publikummet ditt Tilbakemeldinger fra målpublikummet ditt vil gi deg muligheten til å forbedre ”humorstemmen” din. Ved å få tilbakemeldinger kan du fortsette å måle publikummet ditt, og hva behovene deres er eller hvordan de responderer til humoren din.
Det er også viktig å forstå hvilket innlegg som er lønnsomt og hvilket som ikke er det. Enda viktigere er det å vite hvilket innhold som er lønnsomt å bruke humor i og hvilket som det ikke passer seg i. Her er noen bloggtyper hvor du kan dra nytte av å bruke humor:
· Innhold som har en sentimental komponent
· Innhold som ikke inneholder tunge data
· Innhold som er godt illustrert med et eget bilde (ikke “stockfoto”)
Ta kontakt
Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!