8 metoder du kan bruke for å validere foretningsidéen din

 In Entreprenørskap

Har du en foretningsidé, men er usikker på hvordan du skal bevise at den vil lykkes? Det er mange metoder for å validere foretningsidéen din og finne ut om det kan bli en lønnsom bedrift. Her er vår åttestegs guide til hvordan du bekrefter foretningsidéen din.

Teamet bak Tenk Digitalt AS har etablert et titals oppstartsbedrifter og lansert hundrevis av nye produkter. Når vi begynte var det vanlig å investere store summer for å lage et nytt produkt, uten å egentlig teste om det fantes et marked for det.

De dagene er forbi, og dagens gründere lager bare et “minimumslevedyktig” produkt og tester det på reelle kunder før de investerer i produksjonsprosessen. Ved å engasjere kunder veldig tidlig i prosessen kan du bevise verdien av foretningsidéen din med betydelig mindre investeringer og risiko.

I denne artikkelen skal vi se på de åtte stegene du som gründer må ta om du vil validere foretningsidéen din.

1 Test ut idéen på kontakter du stoler på

Før du starter en ny bedrift, må du diskutere idéen din med kontakter du stoler på. Ikke bekymre deg for at idéen din vil bli stjålet! De kan ha verdifulle tilbakemeldinger og forslag til hvordan du bør videreutvikle produktet eller tjenesten din.

En oppstartsbedrift handler om å søke etter en foretningsmodell som er skalerbar og gjenbrukbar. Før du starter må du vurdere størrelsen på markedet – vil det være et marked for produktene eller tjenestene dine?

Om du ikke kjenner noen som har startet en bedrift før, finn noen som kan hjelpe deg på sosiale medier eller undersøk mulige kontakter, ta kontakt og arranger et møte. Selvtillit er nøkkelen, så ikke la nervene ta overhånd. Du må gjerne kontakte oss i Tenk Digitalt AS, vi har erfaring med å være mentor for oppstartsbedrifter og hjelper gjerne!

2 Undersøk konkurransen din

Undersøk konkurransen din på nett med et enkelt søk i Google og sosiale medier. Du blir kanskje overrasket over hvor mange det finnes der ute som har lignende idéer! Men husk: selv om andre tilbyr lignende produkter og tjenester betyr ikke det at foretningsmodellen din er dårlig. Faktisk validerer det at det finnes et marked for produktene eller tjenestene dine.

Hvordan kan du forbedre det allerede eksisterende tilbudet? Er det noe unikt ved idéen din som vil gjøre den populær blant kunder? Tenk på det som gjør ditt produkt unikt som et salgsargument.

Mange av det mest vellykkede oppstartsbedriftene går inn i et allerede eksisterende marked – se bare på Uber, Airbnb eller til og med Google.  Disse bedriftene har klart å etablere en solid posisjon, selv med stor konkurranse fra eksisterende spillere. Å se på det konkurrentene dine gjør er noen ganger den beste måten å videreutvikle produktene og tjenestene dine på.

3 Lag et produkt med “minimumslevedyktighet”

Spør deg selv hvilke minimum av funksjonalitet produktet eller tjenesten din trenger for å få kundene til å være villige til å betale for det. Ikke prøv å lage et perfekt produkt før du lanserer det. Da kan det hende du investerer mye tid og penger i noe det ikke finnes et marked for.

Så må du finne kunder som er villige til å betale for det. Betalingen står i fokus, siden det ikke er stort poeng i å tilby et produkt eller tjeneste som kundene er villige til å bruke, men ikke betale for.

4 Få tilbakemeldinger

Når du har minimumslevedyktighet må du kontakte potensielle kunder og spørre etter tilbakemeldinger. Idéelt sett bør du utvikle idéen din med betalende kunder. Finn noe som vil være en viktig funksjon for de første kundene dine og legg det til i produktet eller tjenesten din.

Hør på tilbakemeldingene du får, siden det vil være vendepunktet for bedriften din. Det er smart å behandle det som en testprosess. Det finnes ikke noe mer verdifullt en tilbakemeldinger fra kunder for å videreutvikle foretningsmodellen din eller forbedre produktene eller tjenestene dine.

På denne måten vil du forstå om produktidéen din fungerer eller ikke, uten store investeringer. Ved å snakke med potensielle kunder vil du kunne implementere viktige endringer som følge av tilbakemeldingene deres. Slik kan du bruke tilbakemeldingene for å lansere en ny test, helt til du har funnet en foretningsmodell som vil fungere.

5 Se etter ting som kan gjøre at du mislykkes

Det er like viktig å se etter grunner til at idéen din kan mislykkes. Mange gründere har så store tanker om idéen sin at de glemmer å se etter faktorer som kan gjøre at de mislykkes.

Du må være like seriøs når du ser etter potensielle grunner til at foretningsidéen din kan mislykkes. Lag en liste over grunner og test dem på kontaktene dine som du stoler på og de første kundene dine.

Om du finner store hindringer kan du legge fra deg idéen, eller enda bedre: videreutvikle den til noe nytt som ikke har de svakhetene du allerede har kartlagt.

Om du vil lære mer om Lean Startup Method, les denne artikkelen

6 Evaluer anskaffelseskostnadene per kunde

I mange tilfeller er anskaffelseskostnaden per kunde nøkkelen til foretningsidéen din. Kort fortalt betyr det at det ikke er nok å ha et produkt eller tjeneste som potensielle kunder er villige til å betale for, med mindre du også klarer å anskaffe kundene til en lavere kostnad enn det de er villige til å betale.

Avhengig av foretningsidéen og målgruppen din, ser vi at sosiale nettverk og annen markedsføring på nett er den beste måten å vurdere anskaffelskostnadene på. Det er fordi du kan lage kampanjer rettet mot spesielle grupper og kan starte med et lavt budsjett. Et par kroner er nok til å komme i gang.

Med mindre du har en omfattende oppstartskapital bør fortjenesten fra nye kunder det første året dekke anskaffelseskostnadene for hver kunde.

7 Få kontroll over tallene dine

Om foretningsidéen din krever investorer utenfra, er den første regelen å ha kontroll på tallene dine – det må du ha selv om det ikke er behov for andre investorer.
Nå som vi har gjort det klart at anskaffelseskostnadene er viktige, må du også vurdere tall som virkelig betyr noe, altså levetidsverdien til en kunde. Dette er den anslåtte verdien av en kunde i løpet av tiden de forblir en kunde.

Tilbyr du et abonnement? Eller leverer du noe som kunder vil kjøpe om og om igjen? Undersøk hvor mange kunder du må forvente å miste eller beholde i løpet av et år i din bransje og snakk med kundene dine for å anslå levetidsverdien deres.

En potensiell investor vil være mer interessert dersom du kan bevise at levetidsverdien er vesentlig høyere enn anskaffelseskostnadene. Nøkkelen her er beviser, så forsikre deg om at du dokumenterer funnene dine når du tester ut produktet med minimuslevedyktighet på ekte kunder.

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

8 Test, test og test på nytt

Skytjenester gjør det mulig for hvem som helst å lage et produkt med minimumslevedyktighet til en gunstig pris. Med markedsføring i sosiale medier kan du lett rette deg mot mindre målgrupper med potensielle kunder for å teste produktidéen din på markedet til en brøkdel av prisen for tradisjonell markedsføring.

Så må du fortsette å teste alle aspekter ved forretningsmodellen din: kundesegmenter, verdivurderinger, salgskanaler og så videre. For validert læring helt til du har et produkt som kan tilfredsstille markedet, og skalere markedsføringen, salg og leveranse.Tenk Digitalt AS kan hjelpe

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for markedsføring på nett. Vi kan håndtere hele din tilstedeværelse på nett: nettsiden din, markedsføring på nett og alle de kompliserte, tekniske detaljene for å effektivt øke fortjenesten din på nett. Vi tar oss av de kompliserte detaljene, så du kan fokusere på kjernevirksomheten din.

Vi tilbyr en administrert markedsføringstjeneste på nett der vi tar oss av alle dine digitale markedsføringskampanjer og din strategi for markedsføring på nett, inkludert søkemotoroptimalisering (SEO), søkemotormarkedsføring (SEM), markedsføring i sosiale medier (SMM) og andre digitale markesføringsaktiviteter, som å administrere nettsiden din og markedsføring på e-post.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Å dele er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd en guide til alt du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag.

Andre artikler du bør lese:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i entrepenørskap. Har du en foretningsidé som du vil validere? Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Teknikker for å prioritere en travel hverdag