7 tiltak som forbedrer din synlighet hos Google

 In Søkemotorer

Du er godt i gang med å pusse opp kjøkkenet hjemme når du plutselig oppdager at du mangler noe for å integrere kjøleskapet. Du aner ikke hva du mangler, men du vet at du trenger det for å få kjøkkenet ferdig til jul. Hva gjør du så? Googler det. Etter å ha søkt litt rundt finner du ut at du trenger et monteringssett til kjøleskapet. Du skriver inn ”monteringssett til kjøleskap” i Google og velger et av de øverste treffene.

Nettbrukere leter før de leser. Først når nettbrukerne har funnet frem til informasjonen begynner de å lese. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til ditt nettsted. Oppnår du høy rangering i søk kan du tiltrekke besøkende som faktisk er interessert i hva du har å si.

1. Identifiser nøkkelordene for ditt nettsted

Før du går i gang bør du identifisere de viktigste nøkkelordene for ditt nettsted. For at du skal synes i søkemotorene er det viktig at du bruker de samme ordene som din målgruppe bruker når de søker etter informasjon om temaet. Selger du monteringsett til kjøleskap du bruke ordene ”monteringssett” og ”kjøleskap”. Snakker du om ”CoolKit ForAll” er det umulig for potensielle kunder å finne ditt produkt ved å søke.

Hvis du har vanskeligheter med å identifisere nøkkelordene for ditt nettsted bør du bruke litt tid på å bli kjent med din målgruppe. Gjør du målgruppen din fornøyd gjør du søkemotorene fornøyd. Når du vet hvem du skriver for, hva de er opptatt av og hvor de er i sin kundereise (kjøpssyklus) blir det enklere å identifisere nøkkelordene. Lag en persona som representerer din typiske kunde og skreddersy innhold basert på kundens interesser, behov og utfordringer.

Du kan også bruke Webmaster tools for å sjekke hvilke søkeord Google mener at ditt nettsted handler om. Hvis du ikke bruker Webmaster Tools anbefaler jeg at du begynner nå!

For å få informasjon om søkeordene på ditt nettsted kan du gjøre følgende:

1. Gå inn på Googles Webmaster Tools og logg inn med din Google-konto. Hvis du ikke allerede har en Google-konto kan du lage en nå.

2. Hvis du ikke allerede har lagt til ditt nettsted klikker du på ”Legg til egenskap” og følger instruksjonene.

3. Når du har registrert ditt nettsted skal det ha dukket opp en meny. Klikk på ”Google-indeks”, deretter ”Innholdssøkeord”.

4. Nå skal det ha dukket opp en oversikt over søkeord besøkende bruker for å finne frem til ditt nettsted. Hvis du nettopp har lagt til nettstedet kan det ta litt tid før du får tilgang til denne informasjonen.


Finn søkeordene for ditt nettsted

2. Konkurrer på lange nøkkelord (longtail-keywords)

Shorttail-keywords er korte nøkkelord med stor konkurranse. Søker du på ”advokat” i Google får du opp cirka 17 millioner resultater. Hvis du ønsker å markedsføre deg som advokat er konkurransen enorm på nøkkelordet ”advokat”. Skulle du derimot lykkes og rangere høyt på dette nøkkelordet kan fluktraten likevel bli høy. Hvis jeg søker på ”advokat” i Google er det ikke sikkert at jeg har behov for advokathjelp. Kanskje jeg lurer på hva en advokat egentlig jobber med – eller som i dette tilfellet: jeg vil se hvor mange treff søkeordet får.


Hvilke søkeord skal ditt nettsted bruke

Longtail-keywords er lange nøkkelord med mindre konkurranse. Det kan lønne seg å konkurrere på lengre nøkkelord både fordi ”fluktraten” på ditt nettsted blir mindre (nettbrukerene finner ikke det de egentlig er ute etter og forlater ditt nettsted) og fordi det er lettere å rangere høyt på mindre populære søkeord. ”Advokathjelp i Oslo” er et lengre nøkkelord som er lette å markedsføre seg på som advokat.

Tips for å lage gode ”longtail-keywords”:

  • Prøv å tenk som din målgruppe: Hva ville jeg ha søkt på hvis jeg skulle finne ditt nettsted?
  • Bruk enkle ord: Nettbrukere søker på mye enklere ord enn det man skulle tro. Kall en skje for en skje.
  • Bruk geografiske ord: Nettbrukere benytter ofte geografiske ord for å finne frem til butikker, tjenester, organisasjoner eller lignende. Holder du til i Oslo kan det derfor være lurt å få dette med i beskrivelsen.

Eksempel på gode ”longtail-keywords”:

  • Advokathjelp i Oslo
  • Møbelbutikk i Alta
  • Kjøp monteringssett til kjøleskap i Moss
  • Pianokurs i Stavanger
  • Lær å spille piano på nett

3. Tilpass innholdet på nettstedet ditt

Fokuser på relevant og nyttig innhold. Her kan du krydre teksten med nøkkelordene du ønsker at kundene skal finne deg på (kvalitet kommer selvsagt fremfor kvantitet).

Overskrifter: Bør gi leseren (og søkemotoren) informasjon om hva teksten handler om. Bruk kun én H1-overskrift som forteller hva temaet for siden er. Bruk deretter H2 og H3-mellomtitler etter hvor viktig innholdet er.

Menyer: Bruk relevante nøkkelord i menypunktene. Selger du hundefôr bør ”hundefôr” være et menypunkt.

4. Tiltrekk besøkende med en blogg

Innholdsmarkedsføring (content marketing) går ut på å levere nyttig og verdifullt innhold til kunden. Den enkleste måten å gjøre dette på er gjennom å blogge.

  • Ved å blogge om temaer som er relevant for din målgruppe bygger du opp innhold som kan indekseres og søkes opp.
  • Pass på at du bruker relevante nøkkelord i tittel, overskrifter og URL.

5. Tilpass bildene for søkemotorene

  • Gi alltid bildene nytt navn: Bruk relevante nøkkelord eller tittelen for artikkelen som bildenavn. Det gjør ingenting om bildenavnet blir litt langt.
  • God bildebeskrivelse og alternativ bildetekst: Bruk litt tid på å skrive en god beskrivelse med nøkkelordene du ønsker å synes på.

6. Tilpass ditt nettsted for søkemotorene

Skal du bli god på søkemotoroptimalisering du ha et godt nettsted. Både fordi den tekniske kvaliteten på nettstedet ditt må være tilpasset for at søkemotorene skal få indeksert innholdet – men også fordi nettstedet ditt må få besøkende til å bli værende på siden din. Tusenvis av besøkende som flykter fra ditt nettsted hjelper like lite som et praktfullt nettsted som søkemotorene ikke klarer å indeksere.

Usikker på om søkemotorene får indeksert innholdet ditt?

Den enkleste måten å undersøke dette på er å kopiere deler av teksten på ditt nettsted og lime det inn i Google. Da bør ditt nettsted dukke opp. Du kan også bruke Google Webmaster tools for å få større innsikt.

LES OGSÅ: Tre vanlige årsaker til at Google ikke indekserer ditt nettsted

7. Gjør en innsats utenfor ditt nettsted

Å skaffe eksterne lenker fra pålitelige sider kan øke rangeringen din i Google. Det kan være utfordrende å få til dette, men har du et godt nettsted med godt innhold er dette enklere å få til. Du kan også få eksterne lenker ved å gjesteblogge, linke til relevante blogger og oppfordre de til å gjøre det samme eller ved å delta aktivt på sosiale medier.

 

Hvis du enda ikke er tilstede på sosiale medier (eller bare er halvhjertet tilstede) kan det være lurt å komme i gang nå. Ved å bruke sosiale medier til markedsføring kan du både øke trafikken til ditt nettsted og rangere høyere i søk. Det ser for eksempel ut om det er en sammenheng mellom de som bruker Google+ og hvor høyt de rangeres i Google.

Hva vi gjør i Tenk Digitalt AS

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele din digitale strategi, nettsidene dine, profiler i sosiale medier, din digitale markedsføring, salgs- og markedsføringsautomasjon og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesigntjeneste hvor vi administrerer nettsiden din og holder den oppdatert og sikker på jevnlig basis. Vi kan også ta hånd om din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, markedsføring på sosiale medier, og alle andre markedsføringskampanjer på nett.

Ta kontakt med oss dersom du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11 eller send oss en e-post med dine spørsmål: info@tenkdigitalt.no eller legg igjen din kontaktinformasjon nedenfor og vi vil komme tilbake til deg så snart som mulig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Å dele er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Følg bloggen vår om du er interessert i inbound marketing og digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med dine venner ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Søketrendene i 2015