Seks strategier for at du skal lykkes på sosiale medier

 In Sosiale medier

Markedsføring gjennom sosiale medier kan være ti ganger mer kostnadseffektivt enn tradisjonell markedsføring. Dette forutsetter imidlertid at det gjøres riktig. Og enkelte ting må gjøres riktig helt fra starten, ellers kaster du bort unødvendig med tid, og ikke minst penger.

Sosial mediemarkedsføring er et fag som er svært mangfoldig og stadig i endring. Hadde Facebook vært et land ville det ha vært det mest befolkede landet i verden. Internett, sosiale medier og bruk av gode nettsteder har utfordret det tradisjonelle medielandskapet.

Problemet med tradisjonelle mediekanaler er at du ikke kan måle direkte om annonsen faktisk virket, eller på hvilken måte den virket. I all digital markedsføring er det én ting som gjelder: Måling av resultater. Når man kan måle resultatene slipper man å kaste bort penger på annonser og innsats som ikke virker.

Fra våre venner i Salesforce (CRM spesialister – Customer Relation Managment) fikk vi vite at mer enn 90 % av innholdet på internett ikke fantes for 24 måneder siden. Det er en enorm etterspørsel etter informasjon, og flere og flere forbrukere vender seg til internett når de trenger tilgang til informasjon. De leter etter alt fra artikler til videoer – og behovet øker for hver dag. Ved å bidra med informasjon i en eller annen form kan du lettere tiltrekke besøkende som kan bli til kunder.

1. Definer formål og målsetting for bruk av sosiale medier

Før du går i gang med sosial mediemarkedsføring bør du ta hensyn til en rekke forhold: Hvor målgruppens befinner seg, nettverk på sosiale medier, hvilke mediekanaler din målgruppe bruker og interesser. Ditt mål bør defineres av målgruppens aktivitet og demografi.

Hva ønsker du å oppnå? Flere leads, eller kanskje bedre kundeservice? Å redusere kostnaden for å få fatt i en kunde?

Med tydelig målsetting blir det enklere å:

  • Tilpasse din aktivitet på sosiale medier, slik at den bli hensiktsmessig
  • Måle resultater

2. Lag en publiseringsplan

Har du ingen publiseringsplan blir det fort sporadiske oppdateringer med lite engasjement. Bruk heller litt tid på å bestemme hva som skal publiseres på forhånd – og gjør klart innholdet i god tid.

Lag en plan for:

  • Hva du skal publisere
  • Når det skal publiseres
  • Hvor det skal publiseres
  • Hvem som har ansvar for innhold
  • Hvem som har ansvar for publisering
  • Hvem som har ansvar for overvåking og måling av resultat

3. Automatiser publiseringer

Når du har laget en publiseringsplan er det enklere å automatisere deler av prosessen. Det finnes mange sosiale medieverktøy som lar deg automatisere publiseringer, overvåke aktiviteten, og måle resultatene av din aktivitet. Som oftest kan du velge mellom en betalt eller en gratis versjon av verktøyet.

Det finnes en rekke verktøy du kan ta i bruk for å automatisere dine innlegg:

BuzzBundle

buzzbundle

BuzzBundle gir deg et samlet oversikt over din sosiale mediekanaler hvor du enkelt kan poste, besvare og delta i samtaler på en hvilken som helst plattform på sosiale medier. Du kan enkelt følge med på nyhetsoppdateringer på både Twitter, Facebook, blogger, forum og Q&A på ett sted. I motsetning til de andre SoMe-verktøyene trenger du ikke å holde deg til én plattform av gangen; du kan enkelt poste en tweet på Facebook. Det er heller ikke noe problem å dele et blogginnlegg på et forum. Du kan prøve BuzzBundle her.

HootSuite

hootsuite

Med Hootsuite kan du administrere flere sosiale kanaler som blant annet Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Foursquare på ett sted. Med Hootsuite kan du enkelt følge opp dialoger med fans og følgere, og du slipper å bekymre deg for at verdsatte fans skal gå i glemmeboken. Du finner en 30 dagers gratis prøve her.

IFTTT

 

ifttt

Med IFTTT kan du koble sammen de store sosiale nettverkene og kanalene og automatisere deling på blant annet Facebook, Twitter, LinkedIn. Du kan for eksempel automatisk sende ut en tweet hver gang du publiserer et blogginnlegg, eller motta e-post hver gang ditt favorittmagasin har noe på hjertet. Du kan også bruke IFTTT sammen med Buffer og Hootsuite og få enda mer ut av verktøyene.

SocialOomph

socialoomph (1)

Med SocialOomph kan du planlegge tweets for hele dagen og automatisk følge dine nye følgere. På dashbordet kan du kombinere Facebook, Twitter, LinkedIn, Plurk og bloggen din. Du kan planlegge innlegg og overvåke aktiviteten på de sosiale mediene.

Du kan velge mellom en gratis eller en betalt utgave av applikasjonen. Den betalte versjonen kommer med ytterligere nyttig verktøy. Du kan prøve Socialoomph gratis her.

Crowdbooster

crowdbooster

Dette er verktøyet for deg som har hovedfokus på Twitter og Facebook. Med Crowdbooster kan du planlegge innlegg på både Twitter og Facebook. Du kan lett holde oversikt over nye fans og følgere og motta påminnelser om følgere du ikke har gitt tilbakemelding til. Crowdbooster gir deg også en oversikt over de mest innflytelsesrike følgerne.

4. Undersøk hvordan dine konkurrenter gjør det

  • Er de tilstede på sosiale medier?
  • Hvilke mediekanaler er de tilstede på?
  • Hva kan du gjøre for å oppleves som mer attraktiv?

Ved å undersøke hvordan dine konkurrenter gjør det, kan du få gode idéer og unngå fallgruver.

5. Bygg opp et nettsamfunn og promoter din merkevare

Den organiske rekkevidden for ditt budskap vil øke jo flere følgere, kommentarer og delinger du får. Den enkleste måten å bygge opp et nettsamfunn på er å produsere og dele nyttig og relevant innhold. For noen få kroner kan du promotere innhold eller produkter/ tjenester.

Tips for å bygge nettverk:

  • Del nyttig og relevant innhold som engasjerer din målgruppe. Selger du bøker, hvorfor ikke skrive en bokanmeldelse?
  • Vær aktiv: Delta i samtaler med relevante temaer. Lik, kommenter og del innholdet til din målgruppe – men vær oppriktig! Får du til det, og samtidig vekker interesse for deg og din bedrift/prosjekt: ja, da er du langt på vei!

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

6. Overvåk all aktivitet

Det er viktig at du overvåker all aktivitet. Faktisk mener vi at så lenge du holder på, bør du aldri slutte med å overvåke aktiviteten. Ved å bruke verktøy som Google Analytics eller annet analyseverktøy, kan du få verdifull innsikt som du kan ta lærdom av. Ved å gjøre det litt bedre for hver gang, kommer du nærmere målet.

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Facebook visninger