Hvordan måle effekten av markedsføring i sosiale medier - Tenk Digitalt
Investeringsavkastning av markedsføring i sosiale medier Jan Sollid Storehaug

Hvordan måle effekten av markedsføring i sosiale medier

Det kan være vanskelig å måle effekten av markedsføring i sosiale medier  – men det er ikke umulig. Og det er helt essensielt at bedriften din vet hvordan markedsføring i sosiale medier bidrar til bunnlinjen. Vet du hva slags investeringsavkastning du har, kan du også forbedre den.

ROI, eller investeringsavkasting, er et mål på hva du tjener på investeringen du har gjort. I dette tilfellet er det snakk om hvor mye du bruker på markedsføring i sosiale medier og hva du får igjen for pengene.

For å finne ut av din ROI, eller effekten av markedsføring i sosiale medier, er det også viktig å vite hva det er du ønsker å oppnå. Du får for eksempel ikke vite noe om aktivitetene bidrar til salg dersom du bare ser på parametre som likes og kommentarer.

Hva skal du måle investeringsavkastning av?

Derfor må du aller først definere hva det er du vil måle investeringsavkastningen av. For å vite hvilke parametre du skal se på må du ha definert hva målet med markedsføringskampanjene var:

  • Merkevarebygging – rekkevidde, likes og kommentarer
  • Konvertere til leads – påmeldte til nyhetsbrev, nedlasting av gratis ressurs eller lignende
  • Direkte salg – hvor mange som har klikket på annonsen og gjennomført et kjøp

Hvis det viser seg at aktivitetene i sosiale medier ikke gir de ønskede resultatene kan man begynne å gjøre endringer.

For ingen bedrift med respekt for seg selv bør fortsette å investere i noe som ikke gir god avkastning. Det er å kaste penger ut av vinduet.

Likevel viste en undersøkelse gjennomført av LinkedIn i 2019 at selv om 58 % av markedsførere er nødt til å vise til effekten av markedsføring i sosiale medier, var det bare 37 % av respondentene som følte seg «veldig» sikre på sin ROI fra sosiale medier.

Det er et deprimerende tall. Langt flere burde være sikre på sin egen investeringsavkastning. Jeg er overbevist om at mange bedrifter kunne fått mer ut av investeringene sine hvis de fulgte med på lønnsomheten av å bruke sosiale medier.

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Slik beregner du ROI fra sosiale medier

Det er to måter å beregne effekten av markedsføring i sosiale medier på. Den første ser direkte på hvor mye aktivitetene bidrar til faktisk salg.

Metode 1

Alle som har testet ut markedsføring i sosiale media vet at det er enkelt å måle sosialt engasjement (likes, kommentarer, delinger), rekkevidde og klikk på nettsiden din. Du kan også kartlegge hvordan en kampanje resulterer i påmeldinger til nyhetsbrev, nedlastninger, påmeldinger, generering av respons fra potensielle kunder og samtaler i en nettbutikk.

Men hva er verdien av merkevarebygging, og hvordan påvirker kampanjen din på sosiale medier det totale salget ditt?

Dette vil du finne svaret på ved hjelp å utføre analyser mens kampanjen din pågår. Om alle andre aktiviteter går som normalt, kan du kreditere økte inntekter til dine aktiviteter på sosiale medier.

Etterhvert som analysene eller analyseverktøyene dine forbedres, vil du også kunne måle den langsiktige fortjenesten av sosiale medier.

For å fastsette verdien av dine investeringer på sosiale medier, må du legge til lønnskostnader, programvarekostnader, utviklingskostnader samt kostnader direkte knyttet til promotering og annonser i de ulike sosiale mediene.

For å beregne effekten av markedsføring i sosiale medier kan du bruke en enkel formel:

Verdi / total investering i sosiale medier x 100 = ROI i %

Metode 2

Enkelte puritanere vil si at ROI må måles i penger. Det kan du gjøre hvis du ønsker det. Men det er også en annen måte å måle resultatene dine på. Da må du også valuere hva resultatene dine er verdt.

Grunnen til at jeg skriver «verdi» heller enn «fortjeneste av sosiale medier» i formelen over er at du selv må velge hva du regner som verdi.

Hvis målet med kampanjene dine var å drive merkevarebygging vil du se på rekkevidde, likes og kommentarer som en verdi. Hvis målet var å få abonnenter til nyhetsbrevet ditt er det antallet nye abonnenter som er verdien.

Det kan du for eksempel gjøre ved å si at:

En person som abonnerer på nyhetsbrevet vårt bruker i gjennomsnitt x antall kr i løpet av x tid.

Som du ser vil dette også til slutt gi deg en vurdering av verdi i kroner. Men, det er likevel nyttig å regne litt på dette, spesielt i forbindelse med ROI som ikke er direkte målbar. Dette kommer jeg tilbake til i et senere avsnitt.

Når du skal regne ut hva din totale investering i sosiale medier har vært, må du regne kostnaden av den spesifikke kampanjen du vil måle effekten av.

For å få et nøyaktig tall må du huske å ta med annonsekostnader, utgifter til software, og hva det har kostet å lage innholdet (antall personer x timelønn x antall timer).

Hvorfor det er så viktig å måle effekten av markedsføring i sosiale medier

Som det ble fastslått i starten bør ingen bedrifter investere i noe med mindre det gir avkastning, og i de fleste selskaper er det mange konkurrerende prosjekter som sloss om budsjettene. Dersom du vil blitt tatt på alvor og få grønt lys for dine investeringer i sosiale medier, er det helt essensielt at du kan dokumentere avkastningen.

Unngå synsing. Mål! Det finnes ingenting som vil overbevise mer enn å kunne vise resultater gjennom et regnestykke som viser investeringsavkastning av markedsføring i sosiale medier.

Det er mange andre grunner også:

  • Justerer din verdi av sosiale medier til samlede mål for bedriften
  • Lar deg justere strategier for kampanjer på sosiale medier
  • Gir deg en klar forståelse av den genererte verdien sammenlignet med investeringer
  • Analyser vil vise hvor ditt budsjett for sosiale medier er effektivt, og hvilke aktiviteter som gir lav investeringsavkastning, med andre ord, hva du bør, og ikke bør, gjøre.
  • Gjør det mulig for deg å tette sprekkene i innholdsproduksjonen din og hovedbudskapet ditt.

Hvordan du kan forbedre investeringsavkastningen din

For å forbedre effekten av markedsføring i sosiale medier er første steg å få alle tallene på bordet. Bare ved å vite hva din ROI er nå, kan du lage en strategi for å forbedre den.

Når du har vurdert hva din investeringsavkastning er, kan du blant annet vurdere om du bruker de riktige kanalene. Bruker du de sosiale mediene som målgruppen din bruker?

Hvis du forbedrer investeringsavkastningen vil du få mer igjen for pengene som blir brukt på markedsføring i sosiale medier. Når resultatene vises på bunnlinjen vil det også være enklere å få gjennomslag for fremtidige kampanjer du ønsker å gjennomføre.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

ROI fra sosiale medier du ikke kan måle

Selv om det faktisk går an å måle ROI fra sosiale medier på mange av aktivitetene dine, er det likevel ikke alt som kan måles i direkte verdi.

Sosiale medier handler om å bygge relasjoner, og det er en av de tingene som er vanskelig å måle. Selv om du til dels kan måle verdien av merkevarebygging i form av rekkevidde, likes og kommentarer, er det også faktorer du ikke kan måle.

Det største problemet ble oppsummert av Jason Falls i Social Media Explorer:

«Problemet med å finne innvesteringsavkastning for sosiale medier, er at du forsøker å kvantifisere menneskelig interaksjon i numerisk størrelse, men det lar seg ikke kvantifisere. Sosiale medier er på sitt mest effektive når du tenker på andre nettverksmedlemmer som et boligområde i stedet for et publikum».

For å måle effekten av markedsføring i sosiale medier er du avhengig av sporbare data. Du ser at noen har likt eller klikket på annonsen din. Det du ikke kan måle direkte er verdien av at noen har sett annonsen din.

Det kan godt hende de ikke klikket på den, men neste gang de Googler etter produkter du selger kan det hende de velger deg fremfor en konkurrent fordi de husker navnet. Eller kanskje går de innom butikken din neste gang de går forbi, fordi de blir nysgjerrige på butikken de så en annonse for.

Markedsføring i sosiale medier kan også hjelpe nyoppstartede bedrifter med å utvikle bedriftens stemme og personlighet.

Slik skaper du mest mulig lønnsomhet i sosiale medier

En av de tingene sosiale medier fungerer godt til er å generere leads. Dette gjør du ved å bygge merkevareidentiteten din, gjøre bedriften kjent og skaffe engasjement. Leads som kommer fra slike aktiviteter omtales ofte som “soft leads”.

Det kan være litt forvirrende å forstå hvor i kjøpstrakten sosiale medier befinner seg. Ved å forstå at sosiale medier kan hjelpe deg med å skaffe soft leads kan dette belyse temaet.

«Soft leads» gir deg e-postadressen sin i bytte mot å motta noe av verdi. En slik verdi kan være en rapport, e-bok eller en liten gave.

Slike produkter kalles «lead bait». Det er et lokkemiddel for å få folk til å gi fra seg e-postadressen sin.

Håpet er at over tid, og ved hjelp av e-postmarkedsføring, vil disse leadsene utvikle seg til å bli «hard leads». «Hard leads» er faktiske kunder, eller prospekter av høy kvalitet.

Skap bedre ROI fra sosiale medier fra nå!

Når du nå har alt på plass for å regne ut effekten av markedsføring i sosiale medier, er du klar til å sette i gang! Du bør følge opp analysene dine jevnlig, og justere kampanjene dine dersom du ikke når de målene du har satt deg.

Jevnlig betyr hver time når kampanjen starter, og deretter minst en gang om dagen så lenge kampanjen pågår.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Frem til du har funnet en strategi som fungerer, bør du prøve, prøve og prøve igjen. Våre egne undersøkelser viser at finjusteringer av enkle elementer i kampanjen kan føre til tre ganger så gode resultater (effektivitet av landingsside, bilder, variasjoner i tekst, reklametekst, CTA-knapper, med mer).

Du bør sørge for å alltid kunne måle effektiviteten på markedsføringen din i sosiale medier. Da vil du aldri slite med å kunne vise verdien av markedsføringskampanjer igjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!