Det kan være vanskelig å måle effekten av markedsføring i sosiale medier – men det er ikke umulig. Og det er helt essensielt at bedriften din vet hvordan markedsføring i sosiale medier bidrar til bunnlinjen. Vet du hva slags investeringsavkastning du har, kan du også forbedre den.
ROI, eller investeringsavkasting, er et mål på hva du tjener på investeringen du har gjort. I dette tilfellet er det snakk om hvor mye du bruker på markedsføring i sosiale medier og hva du får igjen for pengene.
For å finne ut av din ROI, eller effekten av markedsføring i sosiale medier, er det også viktig å vite hva det er du ønsker å oppnå. Du får for eksempel ikke vite noe om aktivitetene bidrar til salg dersom du bare ser på parametre som likes og kommentarer.
Les også: Hvilke sosiale medier gir bedriften din best avkastning?
Hva skal du måle investeringsavkastning av?
Derfor må du aller først definere hva det er du vil måle investeringsavkastningen av. For å vite hvilke parametre du skal se på må du ha definert hva målet med markedsføringskampanjene var:
- Merkevarebygging – rekkevidde, likes og kommentarer
- Konvertere til leads – påmeldte til nyhetsbrev, nedlasting av gratis ressurs eller lignende
- Direkte salg – hvor mange som har klikket på annonsen og gjennomført et kjøp
Hvis det viser seg at aktivitetene i sosiale medier ikke gir de ønskede resultatene kan man begynne å gjøre endringer.
For ingen bedrift med respekt for seg selv bør fortsette å investere i noe som ikke gir god avkastning. Det er å kaste penger ut av vinduet.
Likevel viste en undersøkelse gjennomført av LinkedIn i 2019 at selv om 58 % av markedsførere er nødt til å vise til effekten av markedsføring i sosiale medier, var det bare 37 % av respondentene som følte seg «veldig» sikre på sin ROI fra sosiale medier.
Det er et deprimerende tall. Langt flere burde være sikre på sin egen investeringsavkastning. Jeg er overbevist om at mange bedrifter kunne fått mer ut av investeringene sine hvis de fulgte med på lønnsomheten av å bruke sosiale medier.
Gratis E-bok
Slik lager du en markedsplan for sosiale medier
Slik beregner du ROI fra sosiale medier
Det er to måter å beregne effekten av markedsføring i sosiale medier på. Den første ser direkte på hvor mye aktivitetene bidrar til faktisk salg.
Metode 1
Alle som har testet ut markedsføring i sosiale media vet at det er enkelt å måle sosialt engasjement (likes, kommentarer, delinger), rekkevidde og klikk på nettsiden din. Du kan også kartlegge hvordan en kampanje resulterer i påmeldinger til nyhetsbrev, nedlastninger, påmeldinger, generering av respons fra potensielle kunder og samtaler i en nettbutikk.
Men hva er verdien av merkevarebygging, og hvordan påvirker kampanjen din på sosiale medier det totale salget ditt?
Dette vil du finne svaret på ved hjelp å utføre analyser mens kampanjen din pågår. Om alle andre aktiviteter går som normalt, kan du kreditere økte inntekter til dine aktiviteter på sosiale medier.
Etterhvert som analysene eller analyseverktøyene dine forbedres, vil du også kunne måle den langsiktige fortjenesten av sosiale medier.
For å fastsette verdien av dine investeringer på sosiale medier, må du legge til lønnskostnader, programvarekostnader, utviklingskostnader samt kostnader direkte knyttet til promotering og annonser i de ulike sosiale mediene.
For å beregne effekten av markedsføring i sosiale medier kan du bruke en enkel formel:
Verdi / total investering i sosiale medier x 100 = ROI i %
Metode 2
Enkelte puritanere vil si at ROI må måles i penger. Det kan du gjøre hvis du ønsker det. Men det er også en annen måte å måle resultatene dine på. Da må du også valuere hva resultatene dine er verdt.
Grunnen til at jeg skriver «verdi» heller enn «fortjeneste av sosiale medier» i formelen over er at du selv må velge hva du regner som verdi.
Hvis målet med kampanjene dine var å drive merkevarebygging vil du se på rekkevidde, likes og kommentarer som en verdi. Hvis målet var å få abonnenter til nyhetsbrevet ditt er det antallet nye abonnenter som er verdien.
Det kan du for eksempel gjøre ved å si at:
En person som abonnerer på nyhetsbrevet vårt bruker i gjennomsnitt x antall kr i løpet av x tid.
Som du ser vil dette også til slutt gi deg en vurdering av verdi i kroner. Men, det er likevel nyttig å regne litt på dette, spesielt i forbindelse med ROI som ikke er direkte målbar. Dette kommer jeg tilbake til i et senere avsnitt.
Når du skal regne ut hva din totale investering i sosiale medier har vært, må du regne kostnaden av den spesifikke kampanjen du vil måle effekten av.
For å få et nøyaktig tall må du huske å ta med annonsekostnader, utgifter til software, og hva det har kostet å lage innholdet (antall personer x timelønn x antall timer).
Hvorfor det er så viktig å måle effekten av markedsføring i sosiale medier
Som det ble fastslått i starten bør ingen bedrifter investere i noe med mindre det gir avkastning, og i de fleste selskaper er det mange konkurrerende prosjekter som sloss om budsjettene. Dersom du vil blitt tatt på alvor og få grønt lys for dine investeringer i sosiale medier, er det helt essensielt at du kan dokumentere avkastningen.
Unngå synsing. Mål! Det finnes ingenting som vil overbevise mer enn å kunne vise resultater gjennom et regnestykke som viser investeringsavkastning av markedsføring i sosiale medier.
Det er mange andre grunner også:
- Justerer din verdi av sosiale medier til samlede mål for bedriften
- Lar deg justere strategier for kampanjer på sosiale medier
- Gir deg en klar forståelse av den genererte verdien sammenlignet med investeringer
- Analyser vil vise hvor ditt budsjett for sosiale medier er effektivt, og hvilke aktiviteter som gir lav investeringsavkastning, med andre ord, hva du bør, og ikke bør, gjøre.
- Gjør det mulig for deg å tette sprekkene i innholdsproduksjonen din og hovedbudskapet ditt.
Les også: Effektiv markedsføring: Topp 10 verktøy for sosiale medier
Hvordan du kan forbedre investeringsavkastningen din
For å forbedre effekten av markedsføring i sosiale medier er første steg å få alle tallene på bordet. Bare ved å vite hva din ROI er nå, kan du lage en strategi for å forbedre den.
Når du har vurdert hva din investeringsavkastning er, kan du blant annet vurdere om du bruker de riktige kanalene. Bruker du de sosiale mediene som målgruppen din bruker?
Hvis du forbedrer investeringsavkastningen vil du få mer igjen for pengene som blir brukt på markedsføring i sosiale medier. Når resultatene vises på bunnlinjen vil det også være enklere å få gjennomslag for fremtidige kampanjer du ønsker å gjennomføre.
ROI fra sosiale medier du ikke kan måle
Selv om det faktisk går an å måle ROI fra sosiale medier på mange av aktivitetene dine, er det likevel ikke alt som kan måles i direkte verdi.
Sosiale medier handler om å bygge relasjoner, og det er en av de tingene som er vanskelig å måle. Selv om du til dels kan måle verdien av merkevarebygging i form av rekkevidde, likes og kommentarer, er det også faktorer du ikke kan måle.
Det største problemet ble oppsummert av Jason Falls i Social Media Explorer:
«Problemet med å finne innvesteringsavkastning for sosiale medier, er at du forsøker å kvantifisere menneskelig interaksjon i numerisk størrelse, men det lar seg ikke kvantifisere. Sosiale medier er på sitt mest effektive når du tenker på andre nettverksmedlemmer som et boligområde i stedet for et publikum».
For å måle effekten av markedsføring i sosiale medier er du avhengig av sporbare data. Du ser at noen har likt eller klikket på annonsen din. Det du ikke kan måle direkte er verdien av at noen har sett annonsen din.
Det kan godt hende de ikke klikket på den, men neste gang de Googler etter produkter du selger kan det hende de velger deg fremfor en konkurrent fordi de husker navnet. Eller kanskje går de innom butikken din neste gang de går forbi, fordi de blir nysgjerrige på butikken de så en annonse for.
Markedsføring i sosiale medier kan også hjelpe nyoppstartede bedrifter med å utvikle bedriftens stemme og personlighet.
Slik skaper du mest mulig lønnsomhet i sosiale medier
En av de tingene sosiale medier fungerer godt til er å generere leads. Dette gjør du ved å bygge merkevareidentiteten din, gjøre bedriften kjent og skaffe engasjement. Leads som kommer fra slike aktiviteter omtales ofte som “soft leads”.
Det kan være litt forvirrende å forstå hvor i kjøpstrakten sosiale medier befinner seg. Ved å forstå at sosiale medier kan hjelpe deg med å skaffe soft leads kan dette belyse temaet.
«Soft leads» gir deg e-postadressen sin i bytte mot å motta noe av verdi. En slik verdi kan være en rapport, e-bok eller en liten gave.
Slike produkter kalles «lead bait». Det er et lokkemiddel for å få folk til å gi fra seg e-postadressen sin.
Håpet er at over tid, og ved hjelp av e-postmarkedsføring, vil disse leadsene utvikle seg til å bli «hard leads». «Hard leads» er faktiske kunder, eller prospekter av høy kvalitet.
Skap bedre ROI fra sosiale medier fra nå!
Når du nå har alt på plass for å regne ut effekten av markedsføring i sosiale medier, er du klar til å sette i gang! Du bør følge opp analysene dine jevnlig, og justere kampanjene dine dersom du ikke når de målene du har satt deg.
Jevnlig betyr hver time når kampanjen starter, og deretter minst en gang om dagen så lenge kampanjen pågår.
Digital markedsføring
Frem til du har funnet en strategi som fungerer, bør du prøve, prøve og prøve igjen. Våre egne undersøkelser viser at finjusteringer av enkle elementer i kampanjen kan føre til tre ganger så gode resultater (effektivitet av landingsside, bilder, variasjoner i tekst, reklametekst, CTA-knapper, med mer).
Du bør sørge for å alltid kunne måle effektiviteten på markedsføringen din i sosiale medier. Da vil du aldri slite med å kunne vise verdien av markedsføringskampanjer igjen.
Les også: Effektiv markedsføring: Topp 10 verktøy for sosiale medier