Når og hvor ofte bør du publisere på sosiale medier?

 In Sosiale medier

I denne artikkelen ser vi på hvor ofte, når og hva du bør publisere på sosiale medier. Vi går gjennom ulike utsagn og kommer med våre råd til hvordan du bør håndtere publisering på sosiale medier. Det finnes nemlig ingen magisk formel som passer for alle bedrifter, men våre råd kan hjelpe deg på veien.

Hvor ofte skal du publisere på sosiale medier?

Det er det store spørsmålet mange stiller seg. Og med god grunn. Det er godt mulig at du har hørt konkrete tall og tidspunkt for når du bør publisere, men det er ikke så enkelt. Det «riktige» antallet poster varierer også for de ulike kanalene. Det finnes ingen magisk formel som passer for alle bedrifter. Men, selv om det ikke finnes noen magisk formel, håper vi at våre råd kan hjelpe deg med å finne ut hva som fungerer best for deg og din bedrift.

Selv om det ikke er noe fasitsvar, er publisering på sosiale medier viktig for å opprettholde engasjement hos følgerne dine. Du bør selvsagt lage en strategi for hva og når du skal publisere, som bør inngå i en mer omfattende strategi for digital kommunikasjon.

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

 

Hvorfor er frekvens så viktig?

Grunnen til at du bør poste regelmessig er at dette minner følgerne dine om at du finnes. Hvis du poster for sjelden kan det føre til at følgerne dine «glemmer» at du er der, og med algoritmene som brukes i skrivende stund er det veldig uheldig. Nå for tiden viser både Facebook og Instagram flest poster fra de kontoene du har likt eller kommentert mye på. Dette kan føre til at du «forsvinner» fra bildestrømmen til følgerne dine hvis du ikke poster ofte nok. De vil selvsagt kunne se det du publiserer hvis de blar seg langt nok ned i bilde- eller nyhetsstrømmen sin, men det er ikke noe du bør regne med at folk gjør.

Publisering i ulike kanaler

Som nevnt varierer det fra kanal til kanal hva som er det optimale antallet poster. Derfor vil vi kort snakke om noen av de største, nemlig Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram. Det kan hende du ikke bruker alle disse, men det er helt i orden. Det er bedre å ha full kontroll i en eller to kanaler, enn å prøve å bite over for mye på en gang. Når du føler du har god kontroll på de kanalene du publiserer i, kan du eventuelt tenke på å ekspandere.

Hvilke kanaler du bør velge er avhengig av hva som er mest nyttig for deg og bedriften din.

Facebook

Når det gjelder Facebook, kan vi si at du bør poste minst 2-3 ganger i uka og maks 1-2 ganger om dagen. Så lenge du har mindre enn 10 000 følgere, bør du ikke poste mer enn en gang om dagen. I følge undersøkelser vil sider som har mindre enn 10 000 følgere som poster mer enn en gang om dagen kunne miste opp til 50 % av engasjementet per post som er over denne grensen. Og som mange har erfart i senere tid vil mindre engasjement føre til mindre organisk rekkevidde. Benytt deg av publiseringsverktøyet på Facebook, og legg poster inn i publiseringsplanen, så slipper du å tenke på det hver dag.

Twitter

Å finne det riktige antallet poster på Twitter kan være en større utfordring. Her varierer rådene mellom alt fra 1-100, og det er jo et ganske stort spenn. Dette viser hvor vanskelig det kan være å skulle bergene hvor mye du bør publisere på sosiale medier. Men igjen, dette kommer også litt an på hvor mange følgere du har.

Har du mange følgere kan du komme unna med å poste oftere. For små og mellomstore bedrifter vil det være mer rimelig å skulle produsere et antall mellom 3 og 30 tweeter om dagen. Som et absolutt minimum bør du prøve å legge ut 3 ny meldinger om dagen. Men husk at en tweet har kort levetid, så prøv å spre dem litt utover, for eksempel ved å poste en melding på morgenen, en midt på dagen og en på kvelden. Uansett hvor mange meldinger du finner ut er optimalt for deg, finnes det heldigvis ulike publiseringsverktøy slik at du kan legge flere tweeter i kø.

LinkedIn

Det er ikke så mye å si om hvilken frekvens du burde publisere med i denne kanalen. LinkedIn er en flott kanal for nettverksbygging og å eksponere artikler du skriver. Her bør du publisere noe nytt minst to ganger i uka, men ikke mer enn en artikkel om dagen.

LinkedIn er i stadig vekst. Derfor er dette en av de kanalene du bør følge med på når du planlegger hva du skal publisere på sosiale medier, og hvilke kanaler du skal bruke.

Instagram

På Instagram bør du oppdatere daglig, men hold deg til ett-tre bilder om dagen. Grunnen til at du ikke bør poste mer enn dette er at bildene dine kan hope seg opp i bildestrømmen til enkelte av følgerne dine. Dette kan potensielt føre til irritasjon hos følgerne dine, og dette vil du helst unngå. Om du noen dager føler at du bør legge ut mer enn tre bilder, kan det være et alternativ å legge til flere bilder i samme post, slik at de som vil kan bla seg gjennom bildene dine.

Det viktigste er likevel å huske at det beste vil være at du prøver deg litt frem. Selv om det finnes noen råd om hvor mange poster som er ideelt, er det bare du som kan avgjøre hva som fungerer best for deg og din bedrift.

Her er en oppsummering av de generelle rådene (med mindre annet er spesifisert gjelder dette poster per dag):

Noen nøkkeltall for hvor mye du bør publisere på sosiale medier.

Kontinuitet er nøkkelen

Uansett hva du velger, og hvilke kanaler du velger å publisere i, er det en ting som er minst like viktig som hvor ofte du publiserer. Og det er at det er kontinuitet i når du legger ut noe. Om du ikke legger ut nytt stoff hver dag, bør du i alle fall velge faste dager, slik at følgerne dine vet når det kommer noe nytt. Når du har valgt faste dager er det også viktig at du følger opp dette. Det ser ikke bra ut hvis følgerne dine forventer en ny post på torsdag og du ikke legger ut noe.

Derfor er det lurt å sette seg ned å lage en plan for når og hva du skal publisere på sosiale medier, uavhengig av hvilke kanaler du bruker. Gjør gjerne noe av innholdet klart på forhånd, slik at du alltid har noe å publisere dersom du ikke får tid til å lage noe nytt.

Kalender, det er viktig å planlegge hva og når du skal publisere i sosiale medier

Det er viktig å planlegge hva og når du skal publisere i sosiale medier

Det viktige er å finne en balanse mellom å poste ofte nok, men ikke for ofte. For store internasjonale bedrifter med tusenvis av følgere kan det hende det er nyttig å poste hvert 15. minutt på Twitter og hver time på Facebook. Men for de aller fleste bedrifter vil dette være alt for mye. Du bør også være klar for å øke hyppigheten for innleggene hvis du merker at etterspørselen blir stor. Vær konsekvent med å publisere innlegg, men vær også forberedt på å endre strategi etter at du har prøvd deg frem.

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

Når bør du publisere?

Det neste spørsmålet du sikker har stilt deg selv flere ganger er: når bør jeg publisere innleggene mine? Ikke heng deg opp i at noen sier det er mest effektivt å publisere innhold rundt kl. 16. Det som fungerer for dem, vil ikke nødvendigvis fungere for deg. Som nevnt, det fins ikke et fasitsvar for når du skal publisere på sosiale medier.

Levetiden på dine innlegg på sosiale medier er svært kort. Derfor er det lurt å finne det optimale tidspunktet for å oppnå best mulig engasjement. Levetiden for en tweet er bare 15-20 minutter. Et innlegg på Facebook har som oftest levetid på noen få timer. Du trenger ikke å publisere et nytt innlegg hver gang et innlegg «dør ut», men det er greit å vite at det du publiserer har kort levetid.

Optilmalt publiseringstidspunkt avhenger av hvilken bransje du er i, hvilke kanaler du benytter og hvem som er målgruppen din. Vi har gjort noen undersøkelser som du kan se resultatene av under:

Resultat fra egne undersøkelser.

Denne oversikten kan være et greit utgangspunkt for deg. Prøv deg frem, gjør justeringer og analyser hva som fungerer best for deg. Av og til kan konkurransen om oppmerksomheten være høy på de tidspunktene din målgruppe er mest aktiv. Dermed kan det hende at postene dine blir borte blant alle de andre, og at du oppnår mer engasjement på et tidspunkt der din målgruppe ikke er like aktiv, men konkurransen er lavere. Da kan du prøve å planlegge slik at du skal publisere på sosiale medier like før og etter de mest populære tidspunktene. Eller du kan finne helt andre tidspunkt som passer bedre for deg.

Online verktøy kan hjelpe deg å finne det perfekte tidspunktet å publisere på

Tweriod

Tweriod analyserer responsen på dine tweets og hjelper deg å finne det beste tidspunktet å publisere Tweets på.
Tjenesten er gratis med mulighet for oppgradering.

Eksempel fra Tweriod

Eksempel fra Tweriod

Sprout Social

Med Sprout Social kan du både administrere dine sosiale mediekontoer, automatisere publiseringer og få de beste tidspunktene å publisere på. Du kan prøve tjenesten gratis i 30 dager før du må betale for å fortsette.

Om du ikke velger ett av disse verktøyene, er det uansett smart å finne et verktøy for å planlegge innlegg du skal publisere på sosiale medier. Dette kan hjelpe deg med å bli mer effektiv.

Analyser, evaluer og test ut hva som fungerer

Vi vil råde deg til å begynne med kartleggingen allerede i dag. Det geniale med markedsføring gjennom sosiale medier er at du kan finne ut hva som gir best resultat ved hjelp av gratis hjelpemidler på nett. Alle de største sosiale mediekanalene tilbyr rapporter og statistikk, men du kan også ta i bruk andre verktøy som for eksempel Google Analytics.

Resultatene kan analyseres på mange måter. Start med en enkel målestokk. Mål gjennomsnittet for rekkevidde, klikk, likes, delinger og samtaler. For hvert nye innlegg eller annonse kan du dermed måle resultatet opp mot gjennomsnittet. Du vil raskt lære hvordan du kan gå frem får å oppnå bedre resultater.

I tillegg til at du kan måle resultatene av din publisering på sosiale medier, kan du få nyttig informasjon om din målgruppe.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Sporingspiksler

På mange sosiale mediekanaler kan du ta i bruk sporingspiksler (tracking pixel). Dette er en kodesnutt som du plasserer på den nettsiden du ønsker å følge med på. Det kan være utfordrende å få dette til, men dette er absolutt noe du bør få plass!

Tre grunner til at du bør få på plass sporingspiksler

  • Du får et mer detaljert resultat av din kampanje.
  • Du kan bruke kodesnutten til å kjøre kampanjer rettet mot de som har besøkt bestemte nettsider (remarketing).
  • Med Facebook kan du lage et speilpublikum av de som har besøkt nettstedet ditt, eller bestemte nettsider. Det betyr at Facebook finner folk som ligner på de som har vist interesse for din kampanje.

Som du ser, kan slike sporingspiksler hjelpe deg med å finne ut hva du bør publisere på sosiale medier. Ved å bruke disse, kan du ut hvilke typer poster som leder trafikk for deg. Dette kan du bruke videre i planlegginen din.

Det kan være flere grunner til at et innlegg gjør det bra

Husk også at det kan være flere grunner til at et innlegg gjøre det bra! Igjen, du finner sjelden fasitsvar når du publiserer på sosiale medier. Undersøk om det kan være andre årsaker til at ditt innlegg gjør det bra, før du konkluderer med et perfekt publiseringstidspunkt:

  • Tema og innhold
  • Bildevalg
  • Beskrivelse av artikkel (i statusoppdateringen)
  • Målretting (hvem er målgruppen og hva engasjerer din målgruppe?)

Skaff deg en oversikt over hvor lang levetid dine innlegg har og hvor mye av innholdet ditt som blir delt videre. Dette gjør at du kan få verdifull informasjon om kvaliteten på innholdet og din målgruppes interesser, samt hvilke tidspunkt som gjør det bedre enn andre.

Husk at selv om det kan virke som det beste vil være å publisere nye innlegg veldig ofte, vil det alltid være bedre å poste innhold av høy kvalitet, litt sjeldnere. Dette er et punkt som er lett å glemme, spesielt hvis du er helt ny med det å publisere på sosiale medier, da kan det virke som du helst bør publisere noe nytt hele tiden.

Men, godt og relevant innhold skaper mer engasjement, og vil også føre til at du får større rekkevidde. Husk også at du må være klar til å svare på kommentarer du får på innleggene dine, slik at du kan skape samtaler. Hvis du ikke tror du klarer å poste noe nytt hver dag bør du velge noen faste dager du poster på, slik som vi nevnte tidligere.

Et eksempel på en listepost, en av mange typer innlegg du kan dele på sosiale medier.

Variasjon er viktig

Du må også sørge for at du legger ut variert innhold, slik at leserne dine hele tiden får noe nytt og spennende å lese eller klikke «liker» på posten din. Det finnes mye slags innhold å velge mellom, og en god miks er nok det beste. Dette er en av grunnene til at du bør planlegge hva du skal publisere på sosiale medier, og her du kan lære hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier.

Legg gjerne ut en blanding av infografikk, lengre blogginnlegg, topp-ti-lister og en kort video i ny og ne. Pass bare på at innholdet du poster er relevant for målgruppen din. Det hjelper fint lite at du har funnet det perfekte tidspunktet å poste på, hvis du prøver å selge hundefôr til noen uten hund.

Helt til slutt vil vi gi deg noen spørsmål du kan stille deg selv for å evaluere effektiviteten av markedsføringen din i sosiale medier, og om du oppnår det du ønsker:

Noen spørsmål du kan stille deg om det å publisere på sosiale medier:

  • Hvordan er din nåværende status?
  • Hvorfor poster jeg i sosiale medier – hva er målet mitt?
  • Hva er kostnaden for å få fatt i en kunde?
  • Hvordan kan du bruke informasjonen til å nå ut til potensielle kunder som ligner på dine eksisterende kunder?

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Dette gjør vi i Tenk Digitalt AS:

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å lage en digital strategi for din virksomhet. Hvilke verdiforslag vil du kommunisere til din målgruppe og hvordan når du de best i digitale flater?

Vi hjelper deg slik at du får mangedoblet trafikk til dine nettsider og sørger for at dine nettsider fungerer optimalt. Vi hjelper deg også med en praktisk plan for hvordan du går frem, steg for steg. Du kan bruke de ressursene du har i din virksomhet i dag, vi kan lære opp deg og dine ansatte for å fylle eventuelle hull eller du kan la oss ta av alt det praktiske.

I denne artikkelen kunne du lese om når og hvor ofte du bør publisere på sosiale medier. Ønsker du å lese om hvordan du kan nå din målgruppe, hva slags innhold du bør publisere og hvilke mediekanaler du bør velge, kan du klikke her.

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvordan lykkes på sosiale medierDigital markedsføring