5-stegs strategi for å bli synlig på Google - Tenk Digitalt AS
graf

5-stegs strategi for å bli synlig på Google

leDet skal mer til for å bli synlig på Google enn SEO, annonsering og godt webdesign. Du må tenke strategisk for å kunne konkurrere på internett, og vi vet hvordan.

I Tenk Digitalt AS bruker vi mye tid og krefter på å få våre produkter og tjenester til å fremstå best mulig. Vi oppdaterer nettsidene jevnlig og skriver artikler som leder lesere fra vår Facebookside til nettsidene du nå besøker.

Ideelt sett burde dine personlige mål og dine ambisjoner for bedriften din gå hånd i hånd. Hvor mye du er villig til å gi av deg selv for din virksomhet har mye å si når det kommer til å gjøre visjonen til virkelighet. Som i sitatet ”Work hard, play hard”

Måten vi lever produktene våre på er ene og alene basert på oversiktlig planlegging og forretningsstrategier vi vet er effektive, spesielt innenfor det digitale området. Her er 5 steg vi anbefaler deg å ta for å oppnå stor suksess med din tilstedeværelse på nett:

Les også: Hva er digital strategi? Ingen bedrift klarer seg uten!

1. Har du en god nettside?

Alle bedrifter, liten eller stor, må ha en moderne og velfungerende nettside. Den kan være enkel, så lenge den inneholder grunnleggende informasjon som nåværende og potensielle kunder vil trenge. Enda er det slik at at mange norske bedrifter ikke har en nettside, og at 80% av de som har en nettside er misfornøyd med den. Det betyr at for de fleste bedrifter i Norge vil det lønne seg å få en ny nettside, ikke minst fordi det vil hjelpe dem med å bli synlig på Google.

God vs. dårlig nettside

Det er en enkel forskjell på en god og dårlig nettside: En velfungerende og mobilvennlige nettside bygger tillit, og vil til gjengjeld skaffe deg verdifulle kunder.  En dårlig nettside derimot, vil skremme dem vekk.

Fem pinnefigurer bygger bokstavene ".com" for å bli synlig på Google.
En god nettside trenger mer enn bare et godt design, den må også gi en god brukeropplevelse.

Moderne webdesign dreier seg om hvordan du setter opp nettsiden din for å generere inntekt og hvordan du viser verdifullt innhold for målgruppen din.

Om du begynner på bar bakke og ikke vet helt hva nettsiden din burde inneholde, spør og snakk med de kundene du allerede har. Send ut en e-post hvor du spør om hva de mener, eller diskuter med dem når dere treffes. Dette er den beste måten for å få den forståelsen du trenger – husk at folk gjerne setter pris på å være involvert og å dele egne tanker, noe som kan være til stor verdi for deg.

 

2. Din visjon for bedriften

Nettsidene dine bør gjenspeile visjonen du har for bedriften din. Å vite hva man vil med bedriften, betyr å vite hva man kan oppnå. Spør deg selv: hva ønsker jeg å tjene på dette?

Det er fascinerende hvordan nyetablerte bedrifter og oppstartere er fast bestemt på å ”tjene penger”, men likevel ikke vet hvordan man følger opp visjonen med konkrete metoder for å opprettholde eller oppnå den visjonen. Å si at man vil ha stor omsetning betyr ikke at man vet hvordan det gjøres.

Planer for fremtiden

Begynn med å tenke på og lage planer for fremtiden. Hvor vil bedriften din være om 5 år? Og hvordan planlegger du å komme dit? Hvilke viktige steg må du ta for å komme dit? Dette burde være en del av din visjon. Kort sagt beskrivelsen av ”hva”-et, hva din bedrift din har til hensikt å bli.

Denne visjonen bør vær dypt rotfestet hos alle ansatte i bedriften. En visjon kan inneholde mål om hvordan du tenker å virkeliggjøre denne visjonen.

Her er et eksempel på en klar og tydelig visjon:  ”Vi vil sørge for at kundene våre får den beste nettshoppingopplevelsen fra start til slutt, med en smart, søkbar nettside, enkle instruksjoner, klare og sikre betalingsmetoder, og rask kvalitetslevering.”

I dette eksempelet kan du forstå at dette er er en nettbasert detaljist. Her er også konkrete mål for visjonen. De sier ikke bare at de vil være ”de beste” på nettshopping – de gir en liste over hvordan de skal få det til.

Dette er en visjon som demonstrerer hvordan du kan skissere den spesifikke fremtiden du har for bedriften din. Å gi spesifikke steg for hvordan du kan gjøre dette er mål som er like viktig.

 

3. Marker deg i markedet

Å finne ut hvor du hører til i den digitale verdenen er like viktig som å finne en god plass for den fysiske butikken din. Hvem er du, hva selger du, og hvem selger du til? Det er et stort antall online-bedrifter som har utviklet en markedsplass for merket, produktene og tjenestene de har.

Samtidig er det mange som ønsker å kjøpe disse produktene og tjenestene. Hvor er konkurrentene? Hvilken plass kan du ta i markedet? Først når du har analysert dine tjenester, konkurrenter og marked kan du iverksette en hensiktsmessig strategi for å bli synlig på Google.

Forstå markedsplassen

Du må kjenne markedsplassen din godt. Du må vite hva kundene vil. Å forstå din plass er en trinnvis prosess. Kjenn dine konkurrenter, deres produkter eller tjenester. Finn ut hvordan du plasserer deg i forhold til disse og marker din posisjon. Vit hvor du vil være og sett deg mål for hvordan du skal komme dit. Dette handler om mer enn din markedsandel.  så du deretter kan markere plassen din .

Amazon, for eksempel, lager pressemeldinger for alle produkter før de produseres, fordi de må kunne promotere et produkt før noen skal ha lyst til å kjøpe det. Det er nøkkelen til å forstå reell etterspørsel.

En måte å bedre forstå din plass i markedet er å abonnere på så mange nyhetsbrev som mulig. Hvis produktet ditt for eksempel dreier seg om kosmetikk, anbefaler vi at du abonnerer på kanaler innenfor samme område. Dette er utmerket for å bli kjent med målgruppen eller kundegruppen din.

 

4. Bli kjent med kundegruppen

Det er viktig å vite hvem målgruppen (eller kundegruppen) din er, og å vite hvordan du fanger oppmerksomheten deres. Markedsføring på sosiale medier kan for eksempel være 10 ganger mer kostnadseffektivt enn andre former for medierelatert eksponering. Men dette forutsetter at du vet hvordan du gjør dette riktig.

Det er rett og slett ingen vits i å bruke markedsføringsbudsjettet på sosiale medier eller søkemotorer hvis nettsidene dine ikke er klar for å ta imot bestillinger, reservasjoner, bookinger, eller samle informasjon.

Hva du trenger

Du må ha installert riktige plugins  og du trenger gode CTAer og landingssider for kampanjene dine. Det er også mange andre tekniske detaljer som må sorteres, i tillegg til å lage effektive kampanjer med god tekst, gode bilder og søkestrenger, og søkemotoroptimalisering.

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med en gratis guide til alt du trenger å vite om markedsføring på sosiale medier. Du kan laste ned en gratis kopi i dag fra denne linken.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

For å ha suksess med digital markedsføring må du fokusere på hva kundene trenger, og forstå at det vil variere avhengig av hvor i kjøpssyklusen de er.

Verdifullt innhold

Fokuser på hva kunden trenger, og bygg markedsføringsaktiviteter, innhold og ressurser rundt kunden. Du må bygge innhold som engasjerer publikummet ditt, uansett om de er klar over at de trenger produktet ditt eller ikke.

Innholdsmarkedsføring handler om å lage og dele interessant, verdifullt, relevant og brukbart innhold som skaper merke- og kundetillit til produktene og/eller tjenestene dine, og til slutt motiverer ønsket handling fra kundene.

Husk at det er viktig at innholdet ditt faktisk kan bli funnet av søkemotorer. Alt i alt, så bruker 89% av konsumere søkemotorer for å finne et produkt, tjeneste eller bedrift før de bestemmer seg. For å utnytte dette må du se på søkemotoroptimaliseringen (SEO) for nettsiden din.

 

5. Konkurrentene

Alle bedrifter befinner seg i et konkurransemiljø. Det digitale rommet er et av dem. Vit hvem konkurrentene dine er og hva de tilbyr. Det kan hjelpe deg med å få produktene, tjenestene og markedsføringen din til å skille seg ut, noe som er viktig for å bli synlig på Google.

Du kan også bruke denne informasjonen til å sette konkurransedyktige priser, og svare på rivaliserende markedskampanjer med egne tiltak.

Vi anbefaler at du bruker denne kunnskapen til å vurdere trusler, både i form av nye bedrifter på markedet ditt, og nåværende konkurrenter. Denne informasjonen vil hjelpe deg med å være realistisk når det kommer til hvor suksessfull du kan være.

 

 

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli synlig på Google. Vi kan håndtere hele ditt nærvær på nett: den digitale strategien din, nettsiden din, profiler i sosiale medier, din digitale markedsføring, automatisering av salg og markedsføring og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.

I tillegg tilbyr vi en administrert webdesignservice der vi ikke bare designer nettsiden med moderne, mobilvennlige design, inkludert dine kunders behov – vi vil også håndtere nettsiden din og holde den oppdatert og sikkert på fast basis.

Vi kan også ta oss av din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, profiler i sosiale medier og SoMe (sosiale medier) markedsføring og alle andre digitale markedsføringskampanjer, inkludert e-post og annonsebannere du vil trenge for å maksimere din fortjeneste på nett.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: info@tenkdigitalt.no, eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

 

Delt glede er dobbel glede:

Her i Tenk Digitalt er mottoet vårt «sharing is caring» – delt glede er dobbel glede! Vi nevnte innledningsvis at vi bruker mye tid på å skrive artikler. Hvis du er interessert i å lære mer om hvordan du gjør det bra på nett, vil vi derfor anbefale noen flere av våre artikler:

Om du har spørsmål eller tanker rundt dette innlegget, er det bare å legge igjen en kommentar under!

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen