Hvorfor en god landingsside er avgjørende for ditt salg - Tenk digitalt
man-coffee-cup-pen

Hvorfor en god landingsside er avgjørende for ditt salg

Skal du lykkes med salg på nett må du lede trafikken til gode landingssider. Har du sett bedrifter på nett som annonserer for et produkt og deretter leder trafikken til nettsidene sine? Der finner du kanskje mye informasjon, men akkurat der og da er du kun interessert i det annonserte produktet. Gode nettsider kan informere om «alt», men en landingsside skal lages for ett bestemt formål: konvertering.

Om du ønsker å sette bedriften din i en bedre posisjon enn gjennomsnittlig, må du se på hvordan du kan optimalisere nettsiden din og skaffe mer trafikk. En landingsside tjener mange formål, men ikke glem hva definisjonen på en landingsside er:

Alle sider på nett man kan besøke er en nettside. En landingsside er en side på nett som eksisterer kun for å konvertere. Det kan være enten et direkte salg eller innsamling av prospekts. Kort fortalt er alle landingssider nettsider, men ikke alle nettsider er landingssider.

Samling av leads på landingssider

Husk: hovedoppgaven til landingssiden din er enten å konvertere til et salg der og da eller å samle inn detaljer om den besøkende. Men hvorfor? Et skjema med riktig informasjon gir den besøkende muligheten til å konvertere til å bli et prospekt. Markedsførere refererer til denne prosessen som en konverteringshendelse. Hastigheten og antallet på leads som blir samlet inn kaller vi ganske enkelt konverteringsraten.

Når du samler informasjon om besøkende på nettstedet ditt har du muligheten til å ta direkte kontakt med de som er interessert. Dette leder igjen deretter til et visst antal salg. Med gode kampanjer kan du måle hele konverteringsbanen. Hvor mange besøkende på landingssidene? Hvor mange handlet der og da eller la igjen kontaktinformasjon? Hvor mange av disse ble deretter fulgt opp – og hvor mange av disse ble til en ny kunde / kjøp?

Har du god oversikt over alle leddene kan du regne ut anskaffelseskostnaden til en enkelt kunde eller et salg. Så kan du sammenligne med hvor mye du har brukt eller kan bruke på en bestemt kampanje og øke eller redusere etter hva resultatet blir.

Husk å gi dem noe igjen for bryet

Selve konverteringshendelsen kan være å fylle ut et skjema eller å legge igjen kontaktinformasjon som for eksempel e-postadressen for å kunne følge bloggen din. Det kan også være å legge igjen kortinformasjon for å kjøpe et produkt på nettstedet ditt. Uavhengig av om man må legge igjen mye eller lite informasjon er skjemaet på landingssiden din det tidspunktet en besøkende kan gi deg informasjon om seg i bytte mot noe.

Dette kan være en gratis ressurs de kan laste ned, et eksklusivt tilbud eller noe annet. Det viktige er at det du gir i bytte mot informasjon står i stil med hvor mye informasjon du ber om. Husk også at det er veldig viktig å informere om hva denne informasjonen blir brukt til. Om de for eksempel velger å laste ned en gratis ressurs, betyr det ikke at de har meldt seg på nyhetsbrevet ditt. Du kan sende dem en e-post for å takke for at de valgte å laste ned det du tilbyr. I samme e-post kan du også oppfordre dem til å melde seg på nyhetsbrevet ditt, men det er alt.

Melder de seg derimot på nyhetsbrevet ditt er det viktig at du også informerer dem om at de kan melde seg av når som helst. Husk derfor å gjøre det lett for dem å forstå hva de får igjen for å legge igjen informasjon, og hvordan informasjonen vil bli brukt.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

 

Eksempel på en landingsside

Her i Tenk Digitalt AS bruker vi landingssider av mange grunner, men mest for å samle leads. Vi gjør dette ved å bruke det vi kaller “leadbaits” (og også gjennom våre Call to Actions, som du ser rundt om på nettsidene våre).

Leadbaits er ofte gratis innhold som vi gir bort, som har stor verdi for de som besøker nettsidene. For eksempel har vi utviklet ulike vurderinger og guider som vi gir bort gratis til alle som vil legge igjen kontaktinformasjonen sin.

Her er et eksempel på en landingsside – du kan laste ned en gratis guide med alt du trenger for å utforme et effektivt nettsted som vil øke fortjenesten din på nett fra denne landingssiden

Landingsside

Dette er et eksempel på en nettside som samler inn informasjon til leads. Du finner landingssiden i denne CTAen: (Call to Action) 

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Hvordan fungerer dette?

Det du i hovedsak gjør er å tilby informasjon som har interesse for dine besøkende. For å få tak i verdifull informasjon, må du først vite hvordan du gir bort verdier.

I det lange løp hjelper dette deg med å opprettholde gode kundeforhold og lojale kunder. Det viser profesjonalitet og viser den besøkende at du er en pålitelig kilde eller bedrift. Landingssider finnes fordi de er en personalisert salgspitch som er utformet på en måte som gir de besøkende muligheten til å handle.

Hvorfor landingssider er så viktige

Dine nettsider har kanskje også en form for call to actions, men nettstedet ditt skal også yte andre tjenester enn å samle informasjon fra besøkende. Du bruker kanskje nettsiden din til å introdusere eller snakke om produktene eller tjenestene dine, vise frem innholdet ditt, tilby rabatter eller å underholde de som besøker nettsiden din med ulike former for medieinnhold.

Dette er vel og bra, men dette kan distrahere besøkende fra å fylle ut skjemaet. Dette er grunnen til at landingssider er så verdifulle.

Landingssiden har kun ett formål

La oss minne deg om at en landingsside er en enkeltstående nettside, som skiller seg fra hovedsiden din og som er utformet for ett formål og som er rettet mot et spesielt publikum. Vanligvis vil ikke en landingsside inneholde verken meny, sidemenyer eller footer som kan distrahere besøkende: det er en enkel og klar handlingsoppfordring eller call to action som er utformet for å skaffe konverteringer.

Det er ting du må vurdere for å gjøre landingssiden din effektiv. En god landingsside må være klar og konsis, og lede besøkende mot faste mål. En dårlig landingsside er en lite tiltalende informasjonsoverload. Vær sikker på at du har en plan og strategi før du utformer dine landingssider. 

Målet for markedsføring er ikke å skaffe mange treff på nettstedet ditt, men å få kunder til å kjøpe produktene eller tjenestene dine. Dette er målet for all markedsføring.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Landingssider for kampanjer

Landingssider for kampanjer er viktige i alle inbound markedsføringskampanjer. Uansett om det er markedsføring på sosiale medier, annonsebannere, e-postpromotering, nøkkelord for søkemotorer, call to actions på bloggen din eller andre prosesser som kan lede til klikk.

Rundt fire av ti selskaper bruker ikke landingssider. Derfor blir klikk sendt direkte til et nettsted som ikke har sammenheng med noen kampanje. Grunnen til dette er rett og slett mangel på kunnskap om hvordan man lager en effektiv landingsside.

Nettstedet ditt og landingssider må være mobilvennlige siden 60 % av all kundedialog kommer fra mobile enheter.

For eksempel: om målet ditt er å selge en ny mascara eller et produkt du allerede selger, kan landingssider utformes på en måte som tjener formålet på en effektiv måte. Målsettingen for selskapet ditt vil inkludere å få besøkende til å utføre ulike handlinger. Det kan være å fylle ut informasjon, klikke på knapper for å abonnere, dele eller komme til en side for å kjøpe produktet. Du kan også bruke landingssiden til å påvirke merkevaren og salget ditt.

Med de riktige verktøyene er det lett å sette opp landingssiden din, og som resultat vil du lykkes bedre. Med en spesifikk landingsside for å rette deg mot potensielle kunder vil klikkresultatene være et resultat av at folk reagerer på budskapet eller markedsføringen du prøver å nå frem med.

Hensikten med landingssidekonverteringer:

Det er kanskje ulike hensikter med konverteringer fra landingssidene dine. Her er en liste med vanlige mål:

  • Registrere bestillinger av et produkt eller en tjeneste
  • Samle leads for remarketing eller oppfølging fra et salgsteam
  • Gi mer informasjon som kan lede til salg eller henvisninger
  • Alle andre ønskede call to actions: å like bloggsiden din, dele den osv.

Nøkkelen er å lage effektive landingssider og å gjøre det lett å finne dem via dine ulike markedsføringsaktiviteter.

 

Problemstillinger ved få konverteringer

Det er mange vanlige problemstillinger med landingssider som er dårlig utformet, eller om man ikke bruker landingssider. Før du bruker store beløp på din neste kampanje anbefaler vi at du utvikler tre-fem versjoner av landingssidene dine og tester dem ut på små publikum.

Sosiale medier er ideelle for å få et sterkt segmentert publikum til å teste landingssidene dine. Ofte er det bare små justeringer i utformingen eller budskapet ditt som vil gjøre underverker for konverteringsraten din.

Hvilke endringer kan jeg gjøre?

Vanligvis er det en eller flere av disse tingene som fører til lave konverteringsrater:

  • Besøkende får en dårlig brukeropplevelse på grunn av dårlig design
  • Budskapet på landingssiden stemmer ikke overens med det brukeren forventet
  • Det er for mye informasjon og for mange detaljer å forstå
  • Det er for lite informasjon og den besøkende forstår ikke verdien
  • Dine call to actions er ikke klare nok for den besøkende

Husk at det som vil gi de beste mulighetene for konvertering, er en landingsside med et bra og klart design der budskapet stemmer overens med det som har ledet prospektet ditt dit i første omgang.

Ikke kast vekk muligheten til å fokusere helt og fullt på trafikken som kampanjen din genererer. Siden landingssider er separate fra nettsiden gir de gode muligheter for rapportering og analysering.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “delt glede er dobbel glede”. Derfor har vi skrevet flere artikler om hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier.

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i entreprenørskap og digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under.

Oversatt og bearbeidet til norsk av Kathrine Garshol.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!