Handlingsoppfordringer avgjør om besøkende på nettsiden din gjør det du vil de skal gjøre. De sørger for å lede besøkende inn i salgstrakten din, uansett om det er å melde seg på nyhetsbrevet ditt eller gjennomføre et kjøp. Jeg forklarer hvordan du lager gode handlingsoppfordringer.
Når du har knekt koden for å få besøkende til nettsiden din trenger du også å gjøre besøkende om til kunder. Det er dette som er målet med handlingsoppfordringer, også kjent som CTA-er (Call to Action).
For at en handlingsoppfordring skal fungere må du bruke tid på å utformingen.
Les også: Content marketing: 10 tips for effektivisert innholdsmarkedsføring
Hvorfor bruke handlingsoppfordringer?
Grunnen til at det anbefales å bruke handlingsoppfordringer er enkel: Om du ikke ber besøkende på siden din om å gjøre noe, gjør de sannsynligvis ingenting. Derfor må du be dem om å gjennomføre handlinger, og aller helst de handlingene du ønsker at de skal gjennomføre.
Dette er viktig fordi du ikke tjener noe på at folk besøker nettsiden din. Du trenger ikke trafikk for trafikken sin del. Du trenger trafikk for å kunne få leads som du så kan konvertere til å bli kunder. Noen ganger vil det være en enkel konvertering fra besøk til at de kjøper noe, andre ganger må du kanskje varme dem opp ved å få dem til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.
Om du ikke allerede bruker handlingsoppfordringer er du ikke alene. Mange nettsteder har ingen, eller veldig svake, handlingsoppfordringer. Og de som eier nettstedet forstår ikke hvorfor de ikke har høyere omsetning.
CTA-er er bare en del av det. Mye handler også om design, lite besøkende eller manglende supportsider som kan hjelpe besøkende med å bygge et forhold til bedriften eller merkevaren din. Vanligvis vil det ikke være nok å rette opp i bare et av disse problemene. Men er du sikker på at alt annet er på plass, vil gode handlingsoppfordringer kunne utgjøre en stor forskjell.
Ikke alle vil respondere, men jo bedre du kjenner publikummet ditt, desto bedre handlingsoppfordringer kan du lage.
Mangler du besøkende vil jeg tipse om å lese artikkelen 7 tips for å bli mer synlig på Google.
Gratis E-bok
SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering
Hvordan fungerer en Call to Action?
Idéelt sett skal handlingsoppfordringer inneholde et fristende tilbud som gjør at besøkende klikker på den. Det er en oppfordring om at folk skal gjennomføre de handlingene du ønsker at de skal gjennomføre.
Tilbudet må fremstå som fristende for dem som ser den.
Gode handlingsoppfordringer tilbyr enten noe publikum ditt MÅ ha, noe som HASTER, eller noe som PIRRER kjøpetrangen. De forklarer også nøyaktig HVA som må gjøres for å få tak i dette fristende produktet.
En handlingsoppfordring kan være så enkelt utformet at den bare sier «Kjøp nå» og leder dem som klikker på den til produktsiden.
Det er handlingsoppfordringer på sitt enkleste. Disse handlingsoppfordringene kan fungere godt, og det er ingenting galt med dem. Men de fungerer best hvis du har et fysisk produkt du selger.
Litt mer komplisert blir det så snart du selger en form for tjeneste.
Les også: WooCommerce: Din manual til verdens mest brukte netthandelsplattform
Ulike typer handlingsoppfordringer
Hvilken type handlingsoppfordring du skal bruke kommer altså an på hva du ønsker å oppnå. Det avhenger også av hvem målgruppen din er.
Handlingsoppfordringer: Salg
Mange handlingsoppfordringer er direkte koblet til salg på den måten at de oppfordrer til å bestille, reservere eller kjøpe produktet ditt.
En typisk Call to Action for å skape salg er:
- «25 % avslag, kun i dag!»
- «Tidsbegrenset tilbud»
- «Kjøp nå!»
- “Begrenset antall”
Da er det nemlig spesielt effektivt å gi dem som klikker enten et godt tilbud, eller skape en følelse av at det haster med å bestille.
Med denne typen handlingsoppfordringer er det viktig at de leder til en landingsside der man kan kjøpe produktet. Klikker besøkende på slike handlingsoppfordringer er de klare for å kjøpe. Da trenger du ikke å lede dem til en artikkel om hvorfor produktet er bra. Led dem til bestillingssiden for produktet så vil du bli belønnet med salg.
Handlingsoppfordring: Lenker
En annen form for handlingsoppfordringer er lenker. Fordelen med slike handlingsoppfordringer er at de kan plasseres nesten hvor som helst, uten å forstyrre den besøkende.
Et eksempel på en slik handlingsoppfordring er å legge inn lenker til andre artikler i artiklene dine. Dette fungerer som en oppfordring til å lese mer av innholdet ditt, og vil hjelpe med å bygge tillit hos den besøkende. Ved å få dem til å lese innholdet ditt kan du vise frem din ekspertise.
Et annet eksempel er å legge inn en lenke til kundehistorier på fremsiden av nettsiden din, eller på produktsidene dine. En slik lenke kan for eksempel si «Les hva våre fornøyde kunder sier». Dette er også med på å bygge tillit ved å gi besøkende sosialt bevis (bevis på at andre liker produktet).
Denne typen CTA-er er også vanlig å bruke i nyhetsbrev. Ofte for å promotere et arrangement. Målet er å få abonnentene til å melde seg på, så da kan en lenke for eksempel si «Kjøp billetter» eller «Reserver plass».
Handlingsoppfordringer: Skjema
Andre handlingsoppfordringer er utformet for å samle inn informasjon som du senere kan bruke for å konvertere noen fra leads til betalende kunde. Slike Call to Actions blir gjerne brukt dersom publikummet må varmes opp litt før de er klare til å kjøpe.
Får du dem for eksempel til å melde seg på nyhetsbrevet ditt kan du sende dem informasjon, artikler og annet du tror de kan ha nytte av. Du kan også gi eksklusive fordeler til abonnenter av nyhetsbrevet ditt, for å lokke dem videre i salgstrakten.
Handlingsoppfordringer som brukes for å samle informasjon er vanligvis utformet som et skjema. Den besøkende på siden skriver inn informasjonen du ber om, og sender inn skjemaet.
Utfordringer er å få folk til å sende deg informasjonen frivillig. For hvorfor skulle de gjøre det?
Det er her såkalte «lead baits» kommer inn i bildet. Lead baits er ulike gratisprodukter som den besøkende kan få i bytte mot å fylle ut skjemaet. Mer om lead baits senere i artikkelen.
Les mer: Smartere salgsstrategi og markedsføring med kunstig intelligens (AI)
Kjennetegn på en god handlingsoppfordring
For at skjemaene skal fungere best mulig, må du utforme dem slik at det frister å fylle dem ut. Det er en balansegang å skulle be om nok informasjon til at du kan ha nytte ut av det, men ikke for mye slik at folk ikke vil fylle ut skjemaet.
For å lage en god handlingsoppfordring bør du derfor ta hensyn til disse 7 faktorene når du skal lage handlingsoppfordringene dine:
1. Velg spørsmålene med omhu
Du ville neppe fortalt en fremmed du akkurat har møtt mange personlige detaljer om deg selv.
Akkurat slik er det med besøkende på nettsiden din også. Du må tenke nøye over hva slags informasjon du ber om. Det må også virke rimelig at du ber om denne informasjonen.
Ber du om for mye informasjon vil du skremme bort mulige leads, selv om de på lang sikt kunne ha blitt kunder.
Derfor:
Vurder om du ønsker kvantitet eller kvalitet på leadsene du samler inn. Dette spiller inn på hvor mange spørsmål du skal inkludere i skjemaet.
Få spørsmål vil gi flere leads, men mange av dem vil ikke føre noen vei. Det er fordi mange er villige til å gi fra seg litt informasjon i bytte mot en gratis ressurs, selv om de ikke kommer til å kjøpe noe i fremtiden.
Flere spørsmål vil resultere i færre leads, men av høyere kvalitet. De som tar seg tid til å fylle ut skjemaet er ganske interesserte i det du tilbyr. Det gjør det mer sannsynlig at de vil konvertere til å bli kunder.
En gyllen regel:
Selv om du ønsker å samle så mye informasjon som mulig om dem som besøker nettsiden din, må du ha forståelse for at besøkende på nettsiden kanskje akkurat har hørt om deg. Derfor er det tryggest å bare be om fullt navn og e-postadresse fra folk som besøker nettsiden for første gang.
Det er også rimelig å spørre om hva slags utfordringer de har. Noe mer enn det øker risikoen for at færre fyller ut skjemaet.
2. Tenk på salgstrakten
Selv om du ikke bør be om for mye informasjon fra nye besøkende, kan du godt be personer som allerede er leads, prospekter og kunder om mer informasjon.
Siden du allerede har navn og e-postadresse kan du i et nytt skjema be om mer informasjon: telefonnummer, bransje eller bedrift.
Et godt tips er å sjekke om ditt CRM-system kan fylle ut skjemaer med de detaljene du allerede har. Dersom de slipper å legge inn all informasjonen på nytt øker du sjansen for at de fyller ut et nytt skjema.
3. Vær bevisst på ordvalget
Mange handlingsoppfordringer er utformet på en slik måte at folk vegrer seg for å fylle dem ut. Her har ordvalget ditt mye å si. Små endringer kan utgjøre store forskjeller. Vær bevisst på hva målene dine er, og hvem målgruppen din er.
Heller enn «Hva kan vi hjelpe deg med?» kan du stille spørsmålet «Hva er din største utfordring?»
Ved å vri på spørsmålet kan du formidle at du har en løsning på problemene deres. Det er nemlig ikke sikkert at de vet nøyaktig hva de trenger hjelp til. Det er det din jobb å finne ut av.
Istedenfor «Årlig omsetning» bør du prøve med «Hvor mange ansatte er det i bedriften?»
Med mindre personen er en toppsjef, er det lite sannsynlig at personen som fyller ut skjemaet har oversikt over bedriftens årlige omsetning. Hvor mange ansatte bedriften har er derimot noe de fleste kan svare på. Dette gir deg likevel et omtrentlig bilde av bedriftens økonomi.
Heller enn «Bedriftens navn» kan du be om «Bedriftens nettsted»
Du kommer til å ville se nettsiden deres uansett, og da er nyttig å ha nettstedsadressen i ditt CRM-verktøy.
4. Tilby en fristende fordel
Ved salgsfremmende handlingsoppfordringer er fordelene ganske klare: Man får en god pris, man får tak i et eksklusivt produkt eller noe lignende.
Når du bruker handlingsoppfordringer som har som mål å samle leads er ikke fordelen like tydelig.
Derfor er det nyttig å benytte seg av en lead bait. Da får de noe igjen for å fylle ut skjemaet.
Avhengig av hva bedriften din jobber med, kan en lead bait være en gratis e-bok, en nedlasting av et webinar eller en konsultasjon.
Husk bare at «gratis» ikke er et magisk ord som alltid vil være fristende.
Derfor må du vurdere hva målgruppen din vil syns er fristende, og eventuelt hvor de er i kundereisen.
Hvis de akkurat har hørt om deg og det du selger, er det for eksempel for tidlig å gi dem en produktkatalog. Tilby heller en e-bok om hvilke problemer produktene dine kan løse. De som mottar den vil få nyttig informasjon og dette bygger tillit til merkevaren din. Slik får du dem lengre ned i salgstrakten.
5. Gi en god brukeropplevelse
Brukeropplevelsen er alltid viktig. Det hjelper ikke å stille de riktige spørsmålene i handlingsoppfordringer dersom en dårlig brukeropplevelse kan hindre dem i å fylle ut skjemaet. Tenk derfor på disse punktene når du skal utforme handlingsoppfordringer:
- CTA-en må være godt synlig, plasser den helst på toppen av siden. På den måten slipper besøkende å scrolle nedover for å se den. Dessuten viser undersøkelser at besøkende er mest interessert i innholdet på toppen av siden. Dette øker derfor sjansen for utfylling.
- Optimaliser for mobil. Svært mange surfer på nettet med mobilen. Derfor må skjemaene dine være tilpasset mobilformatet. Forsikre deg om at hele skjemaet er synlig på skjermen, uten å måtte scrolle nedover eller til siden. Må brukeren scrolle er det mindre sannsynlig at han fyller ut skjemaet.
- Bruk utformingen til å veilede brukeren. Marker gjerne ferdig utfylte felt med grønn ramme. På den måten er det lett å holde oversikt, og brukeren ledes videre nedover i skjemaet til innsendingsknappen.
- Formuler feilmeldinger på riktig måte. Feilmeldinger må være skrevet med tydelig språk som forklarer hva som er feil, uten å skylde på brukeren. Det er bedre å skrive «Det ser ut som at noen av feltene er tomme» enn «Du har glemt å fylle ut …». Pass også på at feltene med feil eller mangler blir markert, heller enn å beskrive alle feilene som en del av feilmeldingen.
6. Invester i A/B-testing
A/B-testing er en form for undersøkelse du gjennomfører for å finne ut hvilken utforming eller formulering som gir de beste resultatene. Du er kanskje kjent med A/B-testing for annonser, men det er lurt å bruke det i forbindelse med CTA-er også.
Dette kan for eksempel brukes for å finne ut hva som er det perfekte antallet med spørsmål.
Du kan også bruke det for å teste ulike formuleringer eller designelementer, men da må du være nøye med å bare teste en variabel av gangen.
7. Vær forsiktig med bruken av alternative elementer
Det kan være fristende å legge til ekstra elementer i et skjema. Det kan for eksempel være tekstbokser til mer utfyllende svar, eller avkryssingsbokser. Men slike elementer er ikke alltid så populære.
En undersøkelse HubSpot har gjennomført viser at for hver ekstra avkryssingsboks reduseres konverteringsraten med 3.2 % i gjennomsnitt. Tekstbokser er enda verre: der reduseres konverteringsraten med hele 5 % per ekstra tekstboks.
Hvis du kan få et tilfredsstillende svar ved hjelp av en enkel linje anbefaler vi å bruke felter med en linje. Må du bruke tekstbokser eller avkrysningsbokser bør du holde deg til et minimum i hvert skjema.
Les også: 7 Markedsføringstaktikker som gir gode resultater
Digital markedsføring
Bruk handlingsoppfordringer til å finne ut hvor trafikken kommer fra
I tillegg til å få besøkende på nettsiden din til å gjøre det du vil de skal gjøre, kan handlingsoppfordringer hjelpe deg med enda en ting. Du kan spore hvor trafikken kom fra, og hva besøkende gjorde før de klikket på eller fylte ut handlingsoppfordringen din.
Vi kan se for oss: Noen kommenterer på en av postene dine på Facebook. Så gjør de et søk i Google, og klikker videre til nettsiden din via annonsen din der. Fra annonsens landingsside går de til «Om oss» siden, før de så klikker seg inn på artikler. Her fyller de ut et skjema for å abonnere på nyhetsbrevet ditt.
Når du vet hvor trafikken kom fra kan du også bruke markedsføringsbudsjettet ditt bedre. Å spore trafikken vil nemlig gi deg innsikt i hvilke kanaler trafikken kommer fra.
Les mer: Innholdsmarkedsføring: Slik engasjerer du flere kunder på nett