7 Markedsføringstaktikker som gir gode resultater - Tenk Digitalt
tenkdigitalt-markedsforingstaktikker-fremside

7 Markedsføringstaktikker som gir gode resultater

Markedsføringstaktikker er aktiviteter som hjelper deg med å oppnå dine markedsføringsmål. Det er slik du setter markedsføringsstrategien din ut i live og oppnår de målene du har satt. 

Hvilke markedsføringstaktikker du skal velge kommer an på hvilke mål du har satt for markedsføringen. Valget avhenger også av størrelsen på budsjettet ditt og hvem målgruppen din er.

Ha det i bakhodet når du leser om disse 7 markedsføringstaktikkene. Jeg vil også ha nevnt at det finnes mange flere markedsføringsteknikker du kan benytte deg av. Jeg har bare plukket ut et lite utvalg av teknikker som virker godt. 

1. Aktiv promotering av innholdsproduksjon

Produserer du innhold på fast basis i form av artikler, YouTube-videoer eller podcastepisoder? Da må du også promotere dette innholdet til målgruppen din. 

Det er nemlig ikke det å lage innholdet som er den vanskelige delen av innholdsmarkedsføring. Den vanskeligste delen er å promotere innholdet.

Heldigvis finnes det mange kanaler du kan promotere innholdet ditt i:

  • Del det i sosiale medier
  • Publiser det i relevante diskusjonsforum
  • Send ut nyhetsbrev med innholdet
  • Send det til viktige bransjepersoner
  • Bruk annonser for å promotere

Når det er sagt er det ikke alle typer innhold som egner seg for de ulike kanalene. 

Du bør for eksempel ikke sende alt innholdet du lager til viktige bransjepersoner. Til dette formålet må du velge ut noen få, spesielt gode artikler, videoer eller episoder du tror de kan ha interesse av å få med seg. 

Det samme gjelder hva du velger å promotere med betalte annonser. Skal du betale for annonser, bør innholdet skape mye verdi for bedriften din.

Når det gjelder sosiale medier er det best å fokusere på de plattformene som passer best for din bedrift. For noen kan det være Twitter eller LinkedIn, mens det for andre kan bety mer fokus på Instagram og Pinterest. 

Det beste er at du alltid kan dele innholdet ditt på nytt og på nytt. 

Mange markedsføringstaktikker er mer teknisk avanserte, og dette er kanskje en av de enkleste taktikkene å benytte seg av. Samtidig som den er enkel, kan den være svært effektiv.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

Bruk internlenker for å promotere innhold

Hver gang du skriver en ny artikkel er det viktig å legge inn lenker til noen av de andre artiklene dine. Slike lenker mellom ulike sider på samme domene kalles internlenker. 

Bruk av internlenker brukes blant annet for å vise søkemotorer som Google at du har mer nyttig innhold innenfor det samme temaet. Dette er bra for SEO og organisk trafikk. 

Se også på internlenker som en måte å promotere mer av innholdet ditt til besøkende på nettsiden din.

Hvis du legger inn lenker til artikler som er relevante for leseren vil dette kunne holde dem lengre på nettstedet ditt. Dette igjen vil kunne føre til flere konverteringer og salg. 

La følgerne dine promotere deg

Når du benytter deg av markedsføringstaktikker kan du se for deg at det finnes flere nivåer av de taktikkene. Når det kommer til innholdsmarkedsføring er en taktikk å promotere innholdet ditt. Neste nivå er å få følgerne dine til å delte innholdet ditt. 

En annen ting som hjelper deg med tanke på SEO er såkalte nemlig “backlinks” eller tilbakekoblinger.

Dette betyr at andre har delt innholdet ditt på sine egne sider eller i diskusjonsforum.

Har du i tillegg satt opp gode internlenker er dette en god sjanse for deg til å øke domeneautoriteten din, og få bedre SEO-score. 

Derfor er det viktig å gjøre det lett å dele innholdet ditt. Slik kan du få spredd innholdet ditt til flere lesere og lyttere. 

For at folk skal bry seg med å dele innholdet ditt må du ha laget innhold som treffer din målgruppe. Skriv fengende overskrifter, og lag innhold som er inspirerende, interessant eller underholdende.

2. Gi innholdet ditt nytt format

Alle har ulike måter de liker å ta til seg informasjon på. Noen foretrekker å lese, mens andre vil se en video. 

Gi derfor innholdet ditt nytt format. En artikkel kan bli en video, en video kan bli en e-bok og en e-bok kan bli en podcastepisode. 

Det er flere fordeler med å gjøre dette. For det første kan du treffe flere i målgruppen din med den typen innhold de foretrekker.

For det andre gir dette deg muligheten til å få flere plasseringer i søkeresultatene med det samme innholdet. 

Og om du ikke har tid eller mulighet til å lage video eller podcast, kan du gjøre artikler om til innlegg i sosiale medier. 

Hold innholdet ditt oppdatert

Det meste av innholdet ditt vil på et eller annet tidspunkt bli utdatert. 

Det er et problem fordi nytt innhold ofte prioriteres over eldre innhold i søk. 

Du har kanskje lagt merke til at mange artikkeloverskrifter inneholder årstall? Det er fordi mange artikler blir oppdatert i starten av året for å konkurrere om å være ferskest mulig. 

Om du opplever at innholdet ditt plutselig får mindre trafikk enn vanlig kan det tyde på at det er på tide med en oppdatering for å kunne konkurrere om den beste rangeringen i søkeresultatene. 

En oppdatering vil ofte føre til at du får litt mer trafikk enn vanlig en liten periode før det stabiliserer seg igjen.

3. Ranger for viktige nøkkelord i søk 

Å bruke SEO for å rangere for viktige nøkkelord i søk er en av mange viktige markedsføringstaktikker. Dette kan gi deg store mengder organisk trafikk fra Google, noe som er verdifullt for enhver bedrift.

Hva er viktige nøkkelord? Det er hovedsakelig to faktorer som avgjør om et nøkkelord er viktig for din bedrift.

Trafikkpotensial

Den første av de to viktige faktorene er at nøkkelordet har potensiale for å gi trafikk. Det er viktig å undersøke dette på forhånd, og et godt sted å starte er å sjekke søkevolum per måned.

Men, søkevolum forteller bare halve historien. Minst like viktig er det å sjekke estimatet for hvor mye trafikk sidene som rangerer øverst på lista får hver måned. 

Dette tallet gir ofte et bedre innblikk i hvor mye trafikk du kan forvente ved å ligge på førsteplass blant søkeresultatene for dette nøkkelordet. Årsaken er at dette tallet også tar hensyn til trafikk fra andre nøkkelord siden rangerer for. 

Salgspotensial

I tillegg til trafikkpotensial er det viktig at nøkkelordene du velger har salgspotensial. Med det mener jeg at nøkkelordene du velger må være relevante for bedriften din. Det er ikke noe poeng i å lage innhold som ikke har noen sammenheng med det bedriften din holder på med. 

For å finne ut om et nøkkelord har salgspotensial for deg, kan du bruke en vurderingsskala: 

  • A: Produktet vårt er en fantastisk eller enestående løsning på dette problemet.
  • B: Produktet vårt kan være til hjelp, men er ikke nødvendig for å løse problemet.
  • C: Produktet vårt kan bare nevnes i forbifarten.
  • F: Vi kan ikke nevne produktet vårt i forbindelse med dette nøkkelordet i det hele tatt.

Det er nøkkelordene som ender opp som en B eller C på skalaen som har mest potensial. Denne artikkelen er et eksempel på dette. Den har både trafikkpotensial og viser at vi kan våre saker når det kommer til markedsføringstaktikker.

Bonustips

Det finnes også andre parametre du må vurdere når du skal bestemme hvilke temaer du skal prioritere. En av dem er hvor vanskelig det er å rangere for det spesifikke nøkkelordet. Dette omtales gjerne som keyword difficulty eller SEO difficulty. 

Om et nøkkelord gir mye trafikk betyr det som oftest at det er mye konkurranse om å rangere for det. 

Backlinks er en viktig rangeringsfaktor, og keyword difficulty gir deg en idé om hva slags konkurranse du kan regne med i søkeresultatene. 

Det er selvsagt enklest å få konverteringer om du du bruker nøkkelord som har stort trafikkpotensial og salgspotensial. Men, det er såklart også her det er mest konkurranse. 

Derfor er det smart å begynne å bygge autoritet i din nisje ved å bruke tid på å optimalisere for nøkkelord med lavere keyword difficulty. Når du etterhvert får mer domeneautoritet kan du begynne å konkurrere om nøkkelordene med høy keyword difficulty.  

Eksempel

Si at du ønsker å rangere for nøkkelordet «vaffeloppskrift». Ved å bruke verktøy som Ubersuggest kan vi undersøke flere faktorer, deriblant SEO difficulty. Av resultatet her ser vi at det er rundt 2400 søk på dette nøkkelordet hver måned, og at SEO difficulty blir beregnet til 36. Gjennomsnittlig domeneautoritet for nettsidene som rangerer for dette nøkkelordet ligger på 41.

Skjermbilde av resultater fra søk i verktøyet Ubersuggest

Hvis vi gjør et søk i Google ser vi at de to nettsidene som rangerer øverst er Matprat og Tine. Resultatet er ikke overraskende. Eksempelvis har begge disse nettsidene over 40 ulike vaffeloppskrifter. I tillegg lenker de til andre vaffeloppskrifter i bunnen av hver oppskrift noe som signaliserer til Google at de har flere nettsider som handler om samme tema. Dette er selvfølgelig bare to av mange faktorer som avgjør rangeringen.

Markedsføringstaktikker: skjermbilde av søkeresultat for nøkkelordet vaffeloppskrift
Markedsføringstaktikker: skjermbilde av søkeresultat for nøkkelordet vaffeloppskrift.

4. Finn relevante kanaler for gjesteposter

En gjestepost er innhold du lager for at innholdet skal publiseres på en annen nettside. 

Det er i hovedsak tre grunner til å lage gjesteposter:

  • Bygge autoritet
  • Drive mer trafikk
  • Rangere for nøkkelord med mye konkurranse

Den siste grunnen bør forklares litt nærmere. 

Hvis du ikke har autoritet innenfor din nisje er det vanskelig å rangere for nøkkelord med mye konkurranse. 

Mens du fokuserer på nøkkelord med mindre konkurranse på dine egne nettsider, lager du innhold som konkurrerer om vanskeligere nøkkelord for sider med stor autoritet innen din bransje. 

Selv om du ikke eier dette innholdet, får du backlinker ut av at det blir publisert på andre nettsider. På denne måten oppnår du både å bygge autoritet, drive mer trafikk og konkurrere om nøkkelord med mye konkurranse. 

5. Lag e-postkampanjer

Det er stor enighet at du må begynne å bygge opp en e-postliste så raskt som mulig. Når du har begynt å få folk til å melde seg på listen er det såklart viktig å sende ut e-post jevnlig. 

Av mange ulike markedsføringstaktikker som finnes er en av de minst brukte markedsføringstaktikkene å benytte seg av e-postkampanjer. 

E-poskampanjer består av en serie med e-poster som blir sendt ut automatisk. E-postene blir sendt ut etterhvert som mottakeren utfører ulike handlinger som blir registrert av tjenesten du bruker til å sende ut e-post. 

En e-postkampanje kan være så enkelt som en serie med e-poster mottakeren får etter å ha meldt seg på nyhetsbrevet ditt, for å gi dem verdi med en gang. 

Skal du derimot konvertere abonnentene dine til å bli betalende kunder krever det nok litt flere e-poster som blir sendt ut i en bestemt frekvens. 

Bestem deg for hva du ønsker å oppnå med e-postene du sender ut, og lag en e-postkampanje som vil oppnå dette målet. 

Det kan være så enkelt som å gi en førstegangskjøper en rabattkupong dersom de ikke fullfører kjøpet sitt innen en viss tid. 

Les mer om e-postkampanjer i artikkelen E-post automasjon: Syv eksempler på e-postkampanjer.

6. Benytt deg av billigere og mindre brukte kanaler for markedsføring

Alle kjenner til annonsering på Facebook og Google. Og ikke misforstå: disse kanalene fungerer godt til markedsføring. Men det er ofte dyrt å annonsere i disse kanalene fordi det er så stor konkurranse.

Hvis målgruppen din bruker andre kanaler som er mindre overfylt av annonser kan du skaffe nye kunder til en rimelig penge. 

Det kan være litt vanskelig å finne disse kanalene, for eksempel alternative søkemotorer og mindre kjente globale annonsenettverk som Quora og Brave Ads. Hvilke kanaler som fungerer vil være helt avhengig av målgruppen din. 

Men det kan som nevnt være billigere å annonsere i disse kanalene fordi det er mindre konkurranse. 

Og husk: det er ikke alltid nødvendig å bruke annonsekroner for å oppnå resultater. Noen markedsføringstaktikker er helt gratis å ta i bruk: En ansatt hos Ahrefs klarte å få over 1 million besøkende til nettsiden deres ved å svare på relevante spørsmål på Quora

7. Bruk grafisk profilering for å øke din egenart

Grafisk profilering handler om å bruke et helhetlig grafisk design i bedriftens kommunikasjon med omverdenen. 

Alle merkevarer har en logo, og kanskje noen visuelle elementer som kundene deres vil gjenkjenne. Men der stopper det for de fleste merkevarer. Det er ikke nok for å skille seg ut og bli husket av målgruppen din.

En markedsføringstaktikk som virker er å drive med grafisk profilering. Bruk gjerne 3-5 unike grafiske elementer i tillegg til logo og farge for å skille deg ut blant mengden. 

Implementer grafisk profilering i din digitale strategi, slik at du er sikret å bruke den grafiske profilen på en god og strategisk måte. 

Grafisk profilering kan være grafiske elementer som en font du bruker i all tekst, en maskot, en emoji, et motto eller noe annet som bidrar til at du skiller deg ut. 

Det viktige er at du bruker kreativiteten. Velg noe du vil merkevaren din skal assosieres med og som du kan bruke jevnlig. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Noen tanker om markedsføringstaktikker

Kjernen i alle markedsføringstaktikker er produkt, pris, påvirkning og plass – også kjent som markedsmiksen eller “de 4 p-ene”.

De markedsføringstaktikkene jeg har fokusert på i denne artikkelen omhandler påvirkning – altså promotering av produktet ditt. 

Grunnen til det er at jeg mener at det bare er sunn fornuft å lage et produkt som tilfredsstiller målgruppens behov og ønsker, og som gir best mulig profitt til best mulig pris for kunden. 

Når det er sagt er det dessverre slik at mange bedrifter fokuserer for mye på markedsføringstaktikker som skal promotere produktet de selger. Derfor vil jeg råde deg til å bruke tid på alle P-ene. Gjennomfør markedsundersøkelser og lag en strategi der du bruker markedsføringstaktikker som fokuserer på alle P-ene. 

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov