6 steg for å skape en viral suksess - Tenk Digitalt AS
6 måter å skape en viral suksess

6 steg for å skape en viral suksess

Du drømmer kanskje om å skape en markedsføringskampanje som blir en viral suksess? Det kan kanskje virke som en umulig oppgave, men det finnes en oppskrift du kan følge. 

Les videre for å lære av eksperten; hvordan skape innhold som garantert blir en viral suksess!

Content marketing har blitt viktigere og viktigere med årene. Selv om ikke hver eneste bit med innhold du lager kan eller skal være et nettfenomen, kan det være nyttig å vite hvordan du skaper innhold som gir flere visninger.

Eksperten på virale suksesser er Jonah Berger, markedsføringsprofessor på Wharton School og forfatter av bestselgeren «Contagious – why things catch on».

Jonah Berger vet mer om hva som skal til for at noe blir et nettfenomen enn noen andre, og han deler raust av sin kunnskap i boken. 

Fortsetter du å lese, kan du lære hvordan du skal gå frem, basert på virkelige historier.

Hva skal til for at en historie skal spre seg over hele verden?

Nettfenomener spres fordi mennesker liker å dele dem – når mange nok deler, har du skapt en viral suksess. Du skal få vite mer om hvorfor folk deler i avsnittene under.

Mange markedsførere tror de vet hva som skal til, men denne boken er basert på over ti år med omfattende forskning og eksperimenter. 

Vi kan trygt fastslå at denne boken er en av de beste kildene du kan oppdrive. Så hvorfor spres enkelte ideer over natten, mens andre bare dør ut?

Digital markedsføring

Tenk Digitalt kan hjelpe deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer og å drive trafikk til nettstedet med sosiale medier, e-post, søkemotoroptimalisering og andre virkemidler.

1. Gjør at folk ser bra ut ved å dele

Vi deler ting som får oss til å se bra ut. Blir folk attraktive ved å snakke om selskapet eller produktet ditt? 

Dersom du ønsker at budskapet ditt skal deles, må det være originalt, spennende eller ha nyhetsverdi. Eventuelt må du få folk til å føle at de har tilgang til eksklusiv informasjon som de vil dele med sine venner.

De fleste er opptatt av å gjøre et godt inntrykk, så du må presentere produktet eller budskapet ditt på en måte som vil imponere. Det høres enkelt ut, men kan få salgstallene til å fyke i været. 

Det beste av alt er at det er gratis, som i dette eksempelet:

«Will it blend» er en markedsføringskampanje bestående av en rekke inforeklamer på YouTube, som demonstrerer Blendtec-serien av blendere. Gründeren hadde laget en veldig god blender, men fikk ikke fart på salget. 

Han tok kontakt med en bardomsvenn som jobbet som markedssjef i et større selskap og ba om hjelp.

Da markedssjefen besøkte låven hvor blenderne ble produsert la han merke til store mengder sagflis på gulvet og spurte hva dette var for noe? Til hans store forbauselse var svaret at gründeren kjørte vedkubber gjennom blenderene for å teste dem. I følge gründeren kunne blenderen ta alt.

Tilfeldigvis hadde vennen hans klinkekuler i lommen og spurte for moro skyld om blenderen ville tåle disse også? Ja, var svaret og dermed var ideen unnfanget. 

Filmet og lagt på YouTube. Det startet i 2006 med en pose med 50 klinkekuler av glass. 

Kan du tenke deg – å putte klinkekuler i en blender?

På den måten skapte de en viral suksess

Videoen ble umiddelbart et nettfenomen, og har blitt sett av over 6 millioner personer. 

Deretter ble det laget filmer av alt som kunne kjøres gjennom blenderen. Når de kjørte en iPhone 6 i blenderen, fikk de mer enn 12 millioner seere! 

Denne kampanjen demonstrerer et dagligdags produkt på en interessant og underholdene måte, og den var så annerledes og morsom at folk gjerne vil dele den.

2. Skap triggere

Fremst i tankene, fremst på tungen. Folk snakker om det de har i tankene, og for å få dem til å snakke om produktene dine, må du koble produktene til noe som folk tenker på ofte.

Hva får folk til å tenke på produktene dine? I følge Berger er det mer sannsynlig at folk snakker om det de har i tankene, enn noe annet. Enda viktigere er det at folk assosierer tanker med noe annet.

Hva tenker du på?

Om jeg sier «bil» tenker du kanskje på et merke som for eksempel «BMW». 

Når du våkner om morgenen, er kanskje det første du tenker på en kopp kaffe. 

Dette neste eksempelet viser hvordan du kan doble salgsinntektene dine ved å koble produktet ditt til en trigger som folk ofte tenker på. Jo oftere folk tenker på triggeren din, jo bedre.

Sjokoladekjeksmerket «Kit Kat» hadde en ny kampanje i 2007 som koblet Kit Kat til kaffe. 

Mange assosierer det å ta en pause med kaffe, og kampanjen ble en kjempesuksess fordi mange nå assosierer pauser med kaffe og kaffe med Kit Kat, og vil ha en Kit Kat sammen med kaffen.

Det trenger ikke være så konkret heller. Bruker du en fengende melodi eller «jingle» kan du få folk til å tenke på deg bare de hører musikken.

I 2004 skapte Pepsi det som i dag ville vært en viral suksess da de brukte sangen We Will Rock You av Queen og popstjernene P!nk, Britney Spears og Beyoncé i en reklamefilm.

Fifa World Cup skapte også en viral suksess med sin kampanje i 2010, der de brukte Shakira og sangen Waka Waka (This time for Africa). 

Over hele verden kunne vi se flashmobs dukke opp, og den offisielle videoen har over 64 millioner visninger på Youtube.

3. Vekk følelser

Når vi bryr oss, deler vi. Følelser får mennesker til å handle. De får oss til å le, rope og gråte, og deretter til å prate, dele og kjøpe. Mennesker liker å bli underholdt og ønsker å bli berørt. Hvordan kan du vekke følelser med produktet ditt?

Noen følelser fører oftere til handling enn andre, og noen svekker faktisk viljen til å dele. Noen følelser fungerer som igangsettere, (triggere) og er nøkkelen til å få delinger.

Skaper du en situasjon hvor mennesker blir opphissede, forbløffet eller vekker følelser som får dem til å le, vil dette igjen resultere i deling av innholdet ditt.

En annen fremgangsmåte er å gjøre publikummet ditt sinte, eller til og med redde. 

Tilfredshet og tristhet derimot, minsker sjansene for deling, og er vel heller ikke måten du ønsker å promotere merkevaren din.

Uventede situasjoner skaper sterke følelser

Berger viser til et tilfelle der emosjonelt innhold ble et nettfenomen, med Susan Boyles opptreden på «Britain’s Got Talent». 

Den 47 år gamle lubne damen var kledd som en vaskedame, og fortalte at drømmen hennes var å bli profesjonell sangerinne. Publikum lo og himlet med øynene, men så begynte hun å synge. Og det var fantastisk!

Folk ble rørt. De gråt. Publikum klappet vilt, folk var lamslåtte. 

Denne følelsen fikk folk til å dele opptaket videre, og det ble delt og sett mer enn 100 millioner ganger over de neste 9 dagene.

Slike overraskende vendinger kan være med å skape det momentet du trenger for å skape en viral suksess. 

Når folk opplever noe helt uventet vekker det gjerne større følelser enn om historien har en forventet avslutning.

Guide: Hvordan utvikle en digital strategi

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

4. Få folk til å snakke om produktene dine

Skapt for å vise, skapt for å vokse. Mennesker liker å gjøre som andre folk gjør. Vi liker å ta del i den rette gruppen, og å kopiere det andre kjente personer gjør. Sosial påvirkning er førende for hvilke produkter vi kjøper.

Reklamerer produktet ditt for seg selv? Om det ikke er tilfelle, hvordan kan du gjøre det private offentlig? 

Målet må være å finne ut hvordan du kan få folk til å være stolte av å ikle seg produktet ditt, eller hvordan du kan få dem til å fortelle sine venner at de har valgt nettopp ditt produkt.

Et godt eksempel på produkter som selger seg selv, er Livestrong-armbåndet. Før lanseringen var Lance Armstrong og hans sponsor Nike usikre på hvordan det ville bli mottatt. 

De lanserte likevel de gule armbåndene, og solgte de for en dollar per stykk. Alle inntekter gikk til kreftorganisasjonen «Lance Armstrong Foundation». At historien senere ble en skandale etter dopingavsløringene, er likevel ikke til hinder for å bruke dette som eksempel på viral spredning.

Berger indikerer at Nike lagde 5 millioner armbånd, men sier at det var langt ifra nok. De har den samme gulfargen som ledertrøyen i Tour de France, en slående og uvanlig farge. 

Det gule armbåndet vil skille seg ut fra nesten alt annet du har på deg, og folk gikk med det i årevis.

Produksjonen klarte ikke å holde følge med etterspørselen, mer enn 85 millioner armbånd ble solgt. Ganske utrolig bra for en bit gul gummi?

5. Gi praktisk verdi

Nyheter du kan bruke. Praktisk verdi handler om å dele nyttig innhold. Mennesker liker å hjelpe hverandre. 

Vi liker å gi råd og dele informasjon som vi tror vennene våre kan dra nytte av. De siste årene har det for eksempel tatt helt av med såkallte «life hacks» og ulike tutorialer, der enkelte tar helt av og blir en viral suksess over natta.

Så, hvis du vil skape et nettfenomen, må du tenke på hvilke funksjoner produktet eller tjenesten din har. Vil det å snakke om produktet ditt gjøre det lettere for folk å hjelpe andre? 

Nesten alle produkter har noe nyttig ved seg, så å finne en praktisk verdi bør være enkelt dersom du fokuserer på hvorfor kunder kjøper nettopp produktet ditt.

Det som er vanskelig er å få produktet ditt til å skille seg ut. Hvordan kan du fremheve din verdi ved å introdusere kunnskap og erfaring på en slik måte at folk har lyst til å dele det?

Salgsfremmende tilbud som virker overraskende og overgår forventninger, har større sjanse for å bli delt. Alle liker å gjøre et kupp, og forskning viser at det at folk føler de har gjort et kupp, er viktigere enn hva ting faktisk koster. Om deres prisreferanse er høy i forhold til tilbudsprisen, er det mer sannsynlig at de handler. 

6. Knytt en historie til produktet ditt og skap et nettfenomen

Informasjon beveger seg rundt, forkledd som historier. Historier er den opprinnelige formen for underholdning, før aviser, radio, TV og internett. 

Faktisk er mange av historiene vi leser, hører og ser basert på gamle historier som ble fortalt fra generasjon til generasjon før de ble skrevet ned, som «den trojanske hest» eller eventyr for barn.

Folk forteller historier av samme grunn som de slår av en prat. Det kan handle om sosial valuta, følelser eller praktisk verdi, men alle historier bærer på informasjon. 

Hvordan kan du pakke produktet ditt inn i en større handling, som folk ønsker å dele?

Husk at det ikke bare handler om å gjøre din historie til et fenomen, men også å gjøre den verdifull for produktet ditt. 

Det finnes mange eksempler på innhold som har fått stor spredning, men som ikke var knyttet opp mot et produkt. Seeren vil gjerne like og dele historien, men det vil ikke skape noe verdi for produktet eller merkevaren.

Spørsmålet er: Vil den som ser denne videoen eller leser denne artikkelen faktisk komme tilbake til meg for å enten å kjøpe mitt produkt eller etterspørre mine tjenester? Eller i det minste be om mer informasjon? 

Hvis ikke, er det et blindspor og kanskje morsomt, men ikke salsgfremmende.

Innholdet du lager bør inngå i et større bilde. Vil du lære mer, kan du lese artikkelen 7 gode inbound marketing-strategier.

Må leses

Ønsker du å lære mer hva som skal til for å skape en viral suksess, må du lese boken «Contagious – why things catch on» av Jonah Berger. Anbefales!

Ta kontakt

Tenk Digitalt bistår våre kunder med digital strategi, nettsted som konverterer, trafikkgenerering, verdivurdering samt bistand til å finne investorer. Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt snarest.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!