6 steg for å skape en viral suksess
Du drømmer kanskje om å skape en markedsføringskampanje som blir en viral suksess? Det kan kanskje virke som en umulig oppgave, men det finnes en oppskrift du kan følge.
Les videre for å lære av eksperten; hvordan skape innhold som garantert blir en viral suksess!
Content marketing har blitt viktigere og viktigere med årene. Selv om ikke hver eneste bit med innhold du lager kan eller skal være et nettfenomen, kan det være nyttig å vite hvordan du skaper innhold som gir flere visninger.
Eksperten på virale suksesser er Jonah Berger, markedsføringsprofessor på Wharton School og forfatter av bestselgeren «Contagious – why things catch on».
Jonah Berger vet mer om hva som skal til for at noe blir et nettfenomen enn noen andre, og han deler raust av sin kunnskap i boken.
Fortsetter du å lese, kan du lære hvordan du skal gå frem, basert på virkelige historier.
Hva skal til for at en historie skal spre seg over hele verden?
Nettfenomener spres fordi mennesker liker å dele dem – når mange nok deler, har du skapt en viral suksess. Du skal få vite mer om hvorfor folk deler i avsnittene under.
Mange markedsførere tror de vet hva som skal til, men denne boken er basert på over ti år med omfattende forskning og eksperimenter.
Vi kan trygt fastslå at denne boken er en av de beste kildene du kan oppdrive. Så hvorfor spres enkelte ideer over natten, mens andre bare dør ut?
Digital markedsføring
Tenk Digitalt kan hjelpe deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer og å drive trafikk til nettstedet med sosiale medier, e-post, søkemotoroptimalisering og andre virkemidler.
1. Gjør at folk ser bra ut ved å dele
Vi deler ting som får oss til å se bra ut. Blir folk attraktive ved å snakke om selskapet eller produktet ditt?
Dersom du ønsker at budskapet ditt skal deles, må det være originalt, spennende eller ha nyhetsverdi. Eventuelt må du få folk til å føle at de har tilgang til eksklusiv informasjon som de vil dele med sine venner.
De fleste er opptatt av å gjøre et godt inntrykk, så du må presentere produktet eller budskapet ditt på en måte som vil imponere. Det høres enkelt ut, men kan få salgstallene til å fyke i været.
Det beste av alt er at det er gratis, som i dette eksempelet:
«Will it blend» er en markedsføringskampanje bestående av en rekke inforeklamer på YouTube, som demonstrerer Blendtec-serien av blendere. Gründeren hadde laget en veldig god blender, men fikk ikke fart på salget.
Han tok kontakt med en bardomsvenn som jobbet som markedssjef i et større selskap og ba om hjelp.
Da markedssjefen besøkte låven hvor blenderne ble produsert la han merke til store mengder sagflis på gulvet og spurte hva dette var for noe? Til hans store forbauselse var svaret at gründeren kjørte vedkubber gjennom blenderene for å teste dem. I følge gründeren kunne blenderen ta alt.
Tilfeldigvis hadde vennen hans klinkekuler i lommen og spurte for moro skyld om blenderen ville tåle disse også? Ja, var svaret og dermed var ideen unnfanget.
Filmet og lagt på YouTube. Det startet i 2006 med en pose med 50 klinkekuler av glass.
Kan du tenke deg – å putte klinkekuler i en blender?
På den måten skapte de en viral suksess
Videoen ble umiddelbart et nettfenomen, og har blitt sett av over 6 millioner personer.
Deretter ble det laget filmer av alt som kunne kjøres gjennom blenderen. Når de kjørte en iPhone 6 i blenderen, fikk de mer enn 12 millioner seere!
Denne kampanjen demonstrerer et dagligdags produkt på en interessant og underholdene måte, og den var så annerledes og morsom at folk gjerne vil dele den.
2. Skap triggere
Fremst i tankene, fremst på tungen. Folk snakker om det de har i tankene, og for å få dem til å snakke om produktene dine, må du koble produktene til noe som folk tenker på ofte.
Hva får folk til å tenke på produktene dine? I følge Berger er det mer sannsynlig at folk snakker om det de har i tankene, enn noe annet. Enda viktigere er det at folk assosierer tanker med noe annet.
Hva tenker du på?
Om jeg sier «bil» tenker du kanskje på et merke som for eksempel «BMW».
Når du våkner om morgenen, er kanskje det første du tenker på en kopp kaffe.
Dette neste eksempelet viser hvordan du kan doble salgsinntektene dine ved å koble produktet ditt til en trigger som folk ofte tenker på. Jo oftere folk tenker på triggeren din, jo bedre.
Sjokoladekjeksmerket «Kit Kat» hadde en ny kampanje i 2007 som koblet Kit Kat til kaffe.
Mange assosierer det å ta en pause med kaffe, og kampanjen ble en kjempesuksess fordi mange nå assosierer pauser med kaffe og kaffe med Kit Kat, og vil ha en Kit Kat sammen med kaffen.
Det trenger ikke være så konkret heller. Bruker du en fengende melodi eller «jingle» kan du få folk til å tenke på deg bare de hører musikken.
I 2004 skapte Pepsi det som i dag ville vært en viral suksess da de brukte sangen We Will Rock You av Queen og popstjernene P!nk, Britney Spears og Beyoncé i en reklamefilm.
Fifa World Cup skapte også en viral suksess med sin kampanje i 2010, der de brukte Shakira og sangen Waka Waka (This time for Africa).
Over hele verden kunne vi se flashmobs dukke opp, og den offisielle videoen har over 64 millioner visninger på Youtube.
3. Vekk følelser
Når vi bryr oss, deler vi. Følelser får mennesker til å handle. De får oss til å le, rope og gråte, og deretter til å prate, dele og kjøpe. Mennesker liker å bli underholdt og ønsker å bli berørt. Hvordan kan du vekke følelser med produktet ditt?
Noen følelser fører oftere til handling enn andre, og noen svekker faktisk viljen til å dele. Noen følelser fungerer som igangsettere, (triggere) og er nøkkelen til å få delinger.
Skaper du en situasjon hvor mennesker blir opphissede, forbløffet eller vekker følelser som får dem til å le, vil dette igjen resultere i deling av innholdet ditt.
En annen fremgangsmåte er å gjøre publikummet ditt sinte, eller til og med redde.
Tilfredshet og tristhet derimot, minsker sjansene for deling, og er vel heller ikke måten du ønsker å promotere merkevaren din.
Uventede situasjoner skaper sterke følelser
Berger viser til et tilfelle der emosjonelt innhold ble et nettfenomen, med Susan Boyles opptreden på «Britain’s Got Talent».
Den 47 år gamle lubne damen var kledd som en vaskedame, og fortalte at drømmen hennes var å bli profesjonell sangerinne. Publikum lo og himlet med øynene, men så begynte hun å synge. Og det var fantastisk!
Folk ble rørt. De gråt. Publikum klappet vilt, folk var lamslåtte.
Denne følelsen fikk folk til å dele opptaket videre, og det ble delt og sett mer enn 100 millioner ganger over de neste 9 dagene.
Slike overraskende vendinger kan være med å skape det momentet du trenger for å skape en viral suksess.
Når folk opplever noe helt uventet vekker det gjerne større følelser enn om historien har en forventet avslutning.
Guide: Hvordan utvikle en digital strategi
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
4. Få folk til å snakke om produktene dine
Skapt for å vise, skapt for å vokse. Mennesker liker å gjøre som andre folk gjør. Vi liker å ta del i den rette gruppen, og å kopiere det andre kjente personer gjør. Sosial påvirkning er førende for hvilke produkter vi kjøper.
Reklamerer produktet ditt for seg selv? Om det ikke er tilfelle, hvordan kan du gjøre det private offentlig?
Målet må være å finne ut hvordan du kan få folk til å være stolte av å ikle seg produktet ditt, eller hvordan du kan få dem til å fortelle sine venner at de har valgt nettopp ditt produkt.
Et godt eksempel på produkter som selger seg selv, er Livestrong-armbåndet. Før lanseringen var Lance Armstrong og hans sponsor Nike usikre på hvordan det ville bli mottatt.
De lanserte likevel de gule armbåndene, og solgte de for en dollar per stykk. Alle inntekter gikk til kreftorganisasjonen «Lance Armstrong Foundation». At historien senere ble en skandale etter dopingavsløringene, er likevel ikke til hinder for å bruke dette som eksempel på viral spredning.
Berger indikerer at Nike lagde 5 millioner armbånd, men sier at det var langt ifra nok. De har den samme gulfargen som ledertrøyen i Tour de France, en slående og uvanlig farge.
Det gule armbåndet vil skille seg ut fra nesten alt annet du har på deg, og folk gikk med det i årevis.
Produksjonen klarte ikke å holde følge med etterspørselen, mer enn 85 millioner armbånd ble solgt. Ganske utrolig bra for en bit gul gummi?
5. Gi praktisk verdi
Nyheter du kan bruke. Praktisk verdi handler om å dele nyttig innhold. Mennesker liker å hjelpe hverandre.
Vi liker å gi råd og dele informasjon som vi tror vennene våre kan dra nytte av. De siste årene har det for eksempel tatt helt av med såkallte «life hacks» og ulike tutorialer, der enkelte tar helt av og blir en viral suksess over natta.
Så, hvis du vil skape et nettfenomen, må du tenke på hvilke funksjoner produktet eller tjenesten din har. Vil det å snakke om produktet ditt gjøre det lettere for folk å hjelpe andre?
Nesten alle produkter har noe nyttig ved seg, så å finne en praktisk verdi bør være enkelt dersom du fokuserer på hvorfor kunder kjøper nettopp produktet ditt.
Det som er vanskelig er å få produktet ditt til å skille seg ut. Hvordan kan du fremheve din verdi ved å introdusere kunnskap og erfaring på en slik måte at folk har lyst til å dele det?
Salgsfremmende tilbud som virker overraskende og overgår forventninger, har større sjanse for å bli delt. Alle liker å gjøre et kupp, og forskning viser at det at folk føler de har gjort et kupp, er viktigere enn hva ting faktisk koster. Om deres prisreferanse er høy i forhold til tilbudsprisen, er det mer sannsynlig at de handler.
6. Knytt en historie til produktet ditt og skap et nettfenomen
Informasjon beveger seg rundt, forkledd som historier. Historier er den opprinnelige formen for underholdning, før aviser, radio, TV og internett.
Faktisk er mange av historiene vi leser, hører og ser basert på gamle historier som ble fortalt fra generasjon til generasjon før de ble skrevet ned, som «den trojanske hest» eller eventyr for barn.
Folk forteller historier av samme grunn som de slår av en prat. Det kan handle om sosial valuta, følelser eller praktisk verdi, men alle historier bærer på informasjon.
Hvordan kan du pakke produktet ditt inn i en større handling, som folk ønsker å dele?
Husk at det ikke bare handler om å gjøre din historie til et fenomen, men også å gjøre den verdifull for produktet ditt.
Det finnes mange eksempler på innhold som har fått stor spredning, men som ikke var knyttet opp mot et produkt. Seeren vil gjerne like og dele historien, men det vil ikke skape noe verdi for produktet eller merkevaren.
Spørsmålet er: Vil den som ser denne videoen eller leser denne artikkelen faktisk komme tilbake til meg for å enten å kjøpe mitt produkt eller etterspørre mine tjenester? Eller i det minste be om mer informasjon?
Hvis ikke, er det et blindspor og kanskje morsomt, men ikke salsgfremmende.
Innholdet du lager bør inngå i et større bilde. Vil du lære mer, kan du lese artikkelen 7 gode inbound marketing-strategier.
Må leses
Ønsker du å lære mer hva som skal til for å skape en viral suksess, må du lese boken «Contagious – why things catch on» av Jonah Berger. Anbefales!
Ta kontakt
Tenk Digitalt bistår våre kunder med digital strategi, nettsted som konverterer, trafikkgenerering, verdivurdering samt bistand til å finne investorer. Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt snarest.