8 trekk vellykkede gründere har til felles - Tenk Digitalt
Åtte trekk som vellykkede gründere har til felles

8 trekk vellykkede gründere har til felles

Har du noen gang lurt på om suksess er knyttet til visse egenskaper? Forskning viser at de fleste vellykkede gründere har noen felles egenskaper. Etter 500 intervjuer med vellykkede gründere kan Richard St. John fortelle deg hva som skal til for å lykkes.

Det finnes ganske mange studier som omhandler temaet: Hva gjør at noen mennesker lykkes? 

Dette er en pågående diskusjon og det er mange forskjellige meninger om emnet. Forfatteren Richard St. John intervjuet 500 svært vellykkede gründere og skrev boken: The 8 Traits Successful people have in Common

I boken forklarer han at det er 8 felles kjennetegn og egenskaper som alle vellykkede mennesker deler. Han konkluderte med at disse 8 vanene var grunnlaget for suksess innenfor alle felt.

1. Suksessfulle gründere er lidenskaplige

Vellykkede mennesker brenner for det de driver med. Lidenskap topper listen fordi det er enklere å utvikle de andre egenskapene, i følge St. John. 

Han forklarer også at det finnes to typer mennesker, strebere og søkende. S

trebere vet hva de vil tidlig i livet, mens de fleste er søkende og trenger å finne ut av hva de liker. Strebere har muligheten til å fokusere på målet sitt tidlig i livet.The 8 Traits Successful people have in Common

Det er et enkelt spørsmål du kan stille deg selv for å finne ut om du har funnet din lidenskap: ”Ville du gjort det gratis?” 

Hvis svaret er nei, har du mest sannsynlig ikke funnet lidenskapen din. Det er tross alt et gammelt ordtak som sier: Hvis målet ditt er å bli rik vil du mest sannsynlig mislykkes, men hvis du gjør noe du brenner for vil pengene vanligvis følge etter.

2. Gründere har det gøy!

Vellykkede gründere har det gøy for å rettferdiggjøre for alt det harde arbeidet.

Ingen bør regne med å bli suksessrik uten å jobbe hardt for det! Det viser seg derimot at vellykkede gründere vet betydningen av å ha det gøy på jobben for å skape en suksess.

Vellykkede mennesker har en tendens til å jobbe lange dager, uten å bli utbrent. Forfatteren tror dette er fordi de er ”workaholics”, som betyr at de brenner for jobben sin og jobber hardt, men samtidig har det moro.

En fordeling på 80/20 er et godt utgangspunkt. Det betyr at 80 % av arbeidet ditt bør være morsomt å jobbe med, mens de gjenværende 20 % av tiden kan være mer krevende arbeid og ikke nødvendigvis være så morsomt.

3. Gründere kan fokusere

Vellykkede mennesker er flinke til å fokusere innsatsen på det som er viktig. Fokus er nøkkelen til suksess og det er derfor viktig å spesialisere seg innenfor et bestemt område slik at du blir ekspert på ditt fagfelt. 

Suksess betyr å begrense og fokusere på ett område, ikke være spredt over alt.

Richard St. John.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Det er ikke nok å velge et tilfeldig tema og fokusere på det.

Du bør gjøre en grundig vurdering av alternativer innen din bransje. Hvilket område finner du mest interessant? Sørg for å bli eksperten på et tema som interesserer deg og der det er et marked for din ekspertise.

De fleste mennesker har en million tanker i hodet, men det er utfordrende nok å lykkes innenfor et område.

4. Gründere utfordrer grensene

Vellykkede mennesker presser seg selv ut av komfortsonene sine. 

Det helt vanlig for suksessrike gründere at de tester grenser og utfordrer seg selv med nye ting de ikke behersker. Den beste måten å utfordre seg selv er gjennom å gå løs på et prosjekt som ligger utenfor komfortsonen.

I boken lister St. John opp ulike måter å presse seg selv på, som: 

  • Sett et mål som vil presse eller utfordre deg
  • Sett en tidsfrist som vil legge press på tempoet ditt
  • Bruk selvdisiplin og be om hjelp fra andre for å presse deg videre
  • Finn en god mentor som kan både utfordre og trøste deg.

5. Gründere skaper gode ideer

Vellykkede mennesker kommer stadig opp med nye ideer. ”Ideer viser veien til suksess”, forklarer St. John. Suksess krever at du har kreative evner utenom det vanlige, ofte på nivå med kunstnere.

Forfatteren lister opp nyttige måter å komme opp med gode ideer på: Store ideer kommer fra hverdagslige problemer, å observere, lytte, stille spørsmål, forbedre en idé, knytte kontakter, gjøre feil, og for all del skriv ned ideene dine!

“En feil er bare en feil om du gjør den samme feilen to ganger.” 

Øystein Stray Spetalen

Med andre ord, ikke vær redd for å prøve eller feile. Sørg for at du gjør det riktig den andre gangen!

6. Kontinuerlig forbedring

Vellykkede gründere blir stadig bedre. Enten det er deres karriere, prosjekt, produkt eller tjeneste. Kontinuerlig forbedring er en god modell for å bli bedre, og deretter enda bedre og etterhvert ta sikte på å bli best.

Det er også viktig å fokusere på styrkene dine i stedet for svakhetene dine. ”Det er greit å være dårlig på mye,” skriver Richard St. John ”så lenge du er veldig god på én ting.”

7. De tilbyr tjenester som har verdi for kundene

Vellykkede gründere tilfører verdi til andre. Du må forstå hvem som er kunden din, fordi folk flest kun vil bry seg om hvordan du kan løse deres problem. 

Når du finner ut hvem du vil hjelpe, må du også forstå hvilken unik verdi du kan tilby.

St. John mener at når du skifter fokuset fra deg selv til dine kunder, vil du oppnå større økonomisk suksess. Gjør det du elsker og hjelper andre med det de har utfordringer med, vil du oppnå økonomisk suksess.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

8. Gründere er beslutningsdyktige

Vellykkede gründere er besluttsomme også når de innser at prosjektet er en  fiasko. 

Ikke forvent å bli vellykket over natten. Ved å intervjue vellykkede mennesker erfarte St. John at mange av dem måtte jobbe hardt i 10 år eller mer før de lyktes.

Fiasko er uunngåelig før eller senere. 

Hvordan du reagerer på fiasko kan være forskjellen mellom suksess og virkelig fiasko. Enten så lærer du av opplevelsen, eller det kan være prosjektets begravelse. 

Det riktige valget for vellykkede mennesker er å bruke fiaskoen som et springbrett og bygge seg oppover derfra.

Rixhard St. John har en 3 minutters oppsummering av sine funn i denne YouTubevideoen.

Sett av 3 minutter og se denne!

I denne artikkelen går jeg gjennom hvordan du verdivurderer en bedrift.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!