8 trekk vellykkede gründere har til felles - Tenk Digitalt
Åtte trekk som vellykkede gründere har til felles

8 trekk vellykkede gründere har til felles

Forskning viser at de fleste vellykkede gründere har visse egenskaper felles. Så klart måtte vi lage en liste om dette. Om du skal lykkes som gründer bør du kultivere følgende åtte egenskaper.

Det finnes etterhvert ganske mange studier som tar for seg hva som gjør at noen mennesker lykkes. Etter 500 intervjuer med vellykkede gründere kan Richard St. John fortelle deg hva som skal til for at folk blir velykkede gründere.

Jeg er selv seriegründer av mer enn 15 foretak, og noen av disse opplevde jeg enorm suksess med, deriblant mitt første selskap UNIC som endte opp med å bli Norges raskest voksende selskap på 80-tallet, uansett bransje. Mer om den historien kan du lese her: Veien fra gründer i UNIC til oppstart av Tenk Digitalt

 

Hvordan oppnå suksess?

St. John brukte intervjuene for å skrive boken The 8 Traits Successful people have in Common.

I boken forklarer han at det er 8 felles kjennetegn og egenskaper som alle vellykkede mennesker deler. Han konkluderte med at disse 8 egenskapene var grunnlaget for suksess innenfor alle felt.

Det krever hardt arbeid å gjøre en gründeridé til suksess. I tillegg bør du ha de 8 egenskapene St. John omtaler i boken sin, som vi nå skal ta for oss punkt for punkt.

 

1. Suksessfulle gründere er lidenskaplige

Kanskje en av de viktigste egenskapene for hvordan du kan bli suksessfull er å være lidenskapelig. Vellykkede gründere brenner for det de driver med. Lidenskap topper listen fordi det ifølge St. John er enklere å utvikle de andre egenskapene.

Jeg tror også denne egenskapen er viktig fordi den fører til at man er villig til å jobbe hardt og tilegne seg den kunnskapen man trenger for å bli suksessfull.

St. John forklarer også at det finnes to typer mennesker, strebere og søkende. Strebere vet hva de vil tidlig i livet, mens de fleste er søkende og trenger å finne ut av hva de liker. Strebere har muligheten til å fokusere på målet sitt tidlig i livet.

Det er et enkelt spørsmål du kan stille deg selv for å finne ut om du har funnet din lidenskap: ”Ville du gjort det gratis?” Hvis svaret er nei, har du mest sannsynlig ikke funnet lidenskapen din. Det er tross alt et gammelt ordtak som sier:

Hvis målet ditt er å bli rik vil du mest sannsynlig mislykkes, men hvis du gjør noe du brenner for vil pengene vanligvis følge etter.

 

2. Gründere har det gøy!

Ingen bør regne med å bli suksessfull uten å jobbe hardt for det! Det viser seg derimot at vellykkede gründere vet betydningen av å ha det gøy på jobben for å skape en suksess. Vellykkede gründere har nemlig til felles at de ser på arbeidet som gøy for å rettferdiggjøre den enorme innsatsen som kreves.

Vellykkede mennesker har en tendens til å jobbe lange dager, uten å bli utbrent. Forfatteren tror dette er fordi de er ”workaholics”, som betyr at de brenner for jobben sin og jobber hardt, men samtidig har det moro.

En fordeling på 80/20 er et godt utgangspunkt. Det betyr at 80 % av arbeidet ditt bør være morsomt å jobbe med, mens de gjenværende 20 % av tiden kan være mer krevende arbeid og ikke nødvendigvis være så morsomt.

 

3. Fokus er nøkkelen til suksess

Vellykkede gründere er flinke til å fokusere innsatsen på det som er viktig. Fokus er nøkkelen til suksess og det er derfor viktig å spesialisere seg innenfor et bestemt område slik at du blir ekspert på ditt fagfelt.

 

Suksess betyr å begrense og fokusere på ett område, ikke være spredt over alt.

Richard St. John.

Verdivurdering av en bedrift

Gratis E-bok

Verdivurdering bedrift: Hva er ditt selskap verdt?

Verdivurdering av din bedrift er første steg på veien til å finne investorer. Denne artikkelen gir deg en grundig innføring i de vanligste metodene for å verdsette ditt foretak.

De fleste mennesker har en million tanker i hodet, men det er utfordrende nok å lykkes innenfor et område. Det er ikke nok å velge et tilfeldig tema og fokusere på det.

Du bør gjøre en grundig vurdering av alternativer innen din bransje. Hvilket område finner du mest interessant? Sørg for å bli eksperten på et tema som interesserer deg og der det er et marked for din ekspertise.

 

4. Gründere utfordrer grensene

Vellykkede mennesker presser seg selv ut av komfortsonene sine.

Det er helt vanlig for vellykkede gründere at de tester grenser og utfordrer seg selv med nye ting de ikke behersker. Den beste måten å utfordre seg selv er gjennom å gå løs på et prosjekt som ligger utenfor komfortsonen.

I boken lister St. John opp ulike måter å presse seg selv på, som:

  • Sett et mål som vil presse eller utfordre deg
  • Sett en tidsfrist som vil legge press på tempoet ditt
  • Bruk selvdisiplin og be om hjelp fra andre for å presse deg videre
  • Finn en god mentor som kan både utfordre og trøste deg.

Om du ikke har en mentor, kan du leie meg som coach, eller eventuelt lese denne artikkelen dersom budsjettet ikke strekker helt til i første omgang: Slik skaffer du deg gratis mentor

 

5. Gründere utvikler gode idéer

Vellykkede mennesker utvikler stadig nye idéer. ”Idéer viser veien til suksess”, forklarer St. John. Suksess krever at du har kreative evner utenom det vanlige, ofte på nivå med kunstnere.

Du trenger gjerne flere idéer for å lykkes, for det er en lang vei fra den første gründeridéen til suksess. Du må gjerne viderutvikle idéen din eller kombinere flere idéer for å finne det prosjektet som vil bli suksessfullt.

Forfatteren lister opp nyttige måter for hvordan du kan utvikle gode idéer: Store idéer kommer fra hverdagslige problemer, å observere, lytte, stille spørsmål, forbedre en idé, knytte kontakter, gjøre feil, og for all del skriv ned idéene dine!

 

“En feil er bare en feil om du gjør den samme feilen to ganger.”

Øystein Stray Spetalen

 

Med andre ord, ikke vær redd for å prøve eller feile. Men sørg for at du gjør det riktig den andre gangen!

 

6. Kontinuerlig forbedring er et must

Vellykkede gründere blir stadig bedre. Uansett om det gjelder deres karriere, prosjekt, produkt eller tjeneste. Kontinuerlig forbedring er en god modell for å bli bedre, og deretter enda bedre og etterhvert ta sikte på å bli best.

I den forbindelse tror jeg mange kunne hatt glede og nytte av å lese Atomic Habits av James Clear. Konseptet er enkelt: Små vaner skaper fremgang. Det er bedre å øve på noe i fem minutter hver dag, enn å aldri starte fordi man ikke har tid til å øve i en halvtime av gangen.

Det er også viktig å fokusere på styrkene dine i stedet for svakhetene dine. ”Det er greit å være dårlig på mye,” skriver Richard St. John ”så lenge du er veldig god på én ting.”

 

7. Gründervirksomhet er problemløsing

Vellykkede gründere tilfører verdi til andre. Du må forstå hvem kunden din er, fordi folk flest kun bryr seg om hvordan du kan løse deres problem.

Når du finner ut hvem du vil hjelpe, må du også forstå hvilken unik verdi du kan tilby.

St. John mener at når du skifter fokuset fra deg selv til dine kunder, vil du oppnå større økonomisk suksess. Gjør du det du elsker og hjelper andre med det de har utfordringer med, vil du oppnå økonomisk suksess.

8. Gründere er beslutningsdyktige

Vellykkede gründere er besluttsomme også når de innser at prosjektet er en fiasko.

Ingen kan forvente å ta en gründeridé til suksess over natten. Ved å intervjue vellykkede mennesker erfarte St. John at mange av dem måtte jobbe hardt i 10 år eller mer før de lyktes.

Det er viktig å ikke låse seg til én idé. Gründere som lykkes klarer å legge fra seg idéer de forstår vil mislykkes, og finner nye idéer å jobbe med.

Hvordan du reagerer på fiasko kan være forskjellen mellom suksess og virkelig fiasko. Enten så lærer du av opplevelsen, eller det kan være prosjektets begravelse.

Det riktige valget for vellykkede mennesker er å bruke fiaskoen som et springbrett og bygge seg oppover derfra.

Les også: 10 vanvittige gründeridéer som ble milliardbedrifter

 

Bonusegenskap: Gode gründere vet å verdsette gode medspillere

Jeg selv mener i tillegg at vellykkede gründere har ett ekstra trekk felles: Vellykkede gründere omgir seg med gode rådgivere og mentorer.

Man blir aldri utlært, noe gode gründere er fullstendig klar over. Derfor tar de til seg kunnskaper fra dem som er mer erfarne. Og kanskje aller viktigst: de lærer av andres feil!

Jeg har hatt mange ulike mentorer i løpet av min karriere. Da jeg var ung møtte jeg min første mentor ved en tilfeldighet. En annen gang spurte jeg rett og slett en person som kunne komme til å være en fremtidig konkurrent om han ville være mentor for meg.

I dag finnes det heldigvis gode ordninger for å finne mentorer, og du kan få støtte fra Innovasjon Norge til å finne din mentor. Du kan lese mer om denne ordningen i artikkelen Slik skaffer du deg gratis mentor (der kan du også lese historien om min første mentor).

 

Vellykkede gründere har også visse praktiske egenskaper til felles

Listen over er en oppsummering av de personlige egenskapene vellykkede gründere har til felles. I tillegg er det noen praktiske egenskaper du bør inneha for å bli en vellykket grüder.

Noen av de feltene du bør ha kunnskap om er:

 

  • Regnskap og budsjetter
  • Bokføring
  • Aktuelle lovparagrafer
  • Aksjonæravtaler

 

Om du ikke har kunnskap om disse temaene, bør du prøve å lære så mye som mulig, og også få med noen på laget som har de nødvendige kunnskapene. Tall fra SSB viser at av selskaper som ble etablert i 2013, var det bare 28,4 % av dem som overlevde og fortsatt eksisterte i 2018 (tallene ble hentet 16.12.2020)

Ønsker du å bli en av de suksessfulle bedriftene er det viktig å utvikle egenskapene du trenger.

Bruk gjerne 6 minutter på å se Richard St. John oppsummere funnene sine i denne videoen:

8 Secrets of success

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Verdivurdering bedrift: Hva er ditt selskap verdt?