10 vanvittige gründeridéer som ble milliardbedrifter - Tenk Digitalt
En gründer skriker inn i kameraet mens han sitter i et kjøretøy i en ørken og realiserer den villeste av alle gründerideer.

10 vanvittige gründeridéer som ble milliardbedrifter

Ofte er det tilfeldigheter som gjør at gründeridéer blir til vellykkede bedrifter. Vi har lett for å tenke at det står en genial gründer med en genial idé bak hver suksessfulle startup, men det er ikke tilfelle.

Mange gründer-startups som utviklet seg til milliardbedrifter begynte med helt spinnville gründeridéer. Det er nemlig ikke slik at idéen i seg selv er nok, eller at den engang ender opp slik du trodde, men det er frøet til noe som kan gro om du kultiverer en god grobunn for videre utvikling.

I tillegg til en genial idé trenger du også god markedsføring. Se bare på flaskevann. En forholdsvis enkel forretningsidé: å selge vann på flaske. Men hvordan får du folk til å kjøpe vann på flaske når det er rent drikkevann i springen?

Det handler helt enkelt om markedsføring. Det holder ikke med geniale gründeridéer hvis du ikke finner et marked for produktet du vil selge. Og bare for ordens skyld, når vi snakker om vanvittige gründeridéer som har fått bein å gå på, så dreier det seg ikke bare om elleville historier. Det dreier seg også om idéer som er så genialt enkle at ingen har sett potensialet før en gründer så sitt snitt til å kapitalisere stort på en gyllen mulighet, slik som flaskevann.

I denne artikkelen har jeg samlet en liste over de 10 mest (etter min mening) merkverdige gründeridéer som har blitt suksesser.

 

Den første av mine gründeridéer ble en braksuksess

Selv startet jeg dataselskapet UNIC i 1984 . Jeg var 23 år gammel, student og kunne lite om å drive en oppstartsbedrift. Jeg kunne litt programmering, men visste lite eller ingenting om datamaskiner eller det å være gründer. Likevel kastet jeg meg ut i det med en enkel forretningsidé.

Jeg visste at de kjente datamerkene som ble solgt i Norge stort sett ble produsert i Asia, påsatt et merkenavn og via mange fordyrende ledd havnet i Norge. Hvorfor ikke reise rett til produsenten?

Slik startet min gründerreise

Jeg dro til Taiwan og startet UNIC som ble Norges raskest voksende bedrift på 80-tallet, uansett bransje. Vi tok opp konkurransen med Norsk Data, IBM og de andre gigantene i bransjen.

Etter 5 år var vi nr 2. på listen over mest-selgende PC-leverandører i Norge, bare såvidt slått av IBM. Vi omsatte for mer enn 8.7 millioner det første året. Tre år senere hadde omsetningen vokst seg fjorten ganger større.

Jeg startet norges raskest voksende bedrift å¨80-tallet
Fem BI-studenter med en vanvittig gründeridé startet UNIC, norges raskest voksende bedrift på 80-tallet. Fra venstre Tore Idsøe, Jan Sollid Storehaug, Helge Krøgenes, Paal Bucher og Morten Etholm-Kjeldsen.

Eventyret om UNIC blekner uansett når du straks leser historien om en rekke andre oppstartsbedrifter med mer eller mindre helsprøe gründeridéer som på kort tid ble megasuksesser. Likevel er min egen lille historie en av de sprø gründeridéene som ble en suksess – i Norsk målestokk.

Les mer i denne artikkelen om hvordan 5 BI-studenter startet UNIC, norges raskest voksende bedrift på 80-tallet.

Verdivurdering av en bedrift

Gratis E-bok

Verdivurdering bedrift: Hva er ditt selskap verdt?

Verdivurdering av din bedrift er første steg på veien til å finne investorer. Denne artikkelen gir deg en grundig innføring i de vanligste metodene for å verdsette ditt foretak.

1. Dell

Mens Michael Dell fortsatt var student, startet han Dell fra studenthybelen i 1984. Snart droppet han studiene og satset alt på selskapet. Dette skjedde omtrent på den tiden jeg startet UNIC, uten sammenligning forøvrig.

For mange hørtes det ut som galskap at studenten skulle ta opp kampen mot etablerte giganter som IBM, Commodore og Apple. I dag er Dell verdens tredje største PC-produsent og godt plassert på Fortune 500-listen.

En fantastisk historie, men kanskje ikke så morsom som enkelte andre gründeridéer på listen?

 

2. Pet Rock (kjeledyrsteiner som solgte for millioner)

Har du hørt om «Pet Rock»? Dette må være en av de mest vanvittige gründeridéene jeg kjenner til!

I 1975 lanserte markedssjef Gray Dahl produktet «Pet Rock». Direkte oversatt betyr navnet «kjæledyrstein». Skaff deg en stein som kjæledyr var essensen i hans budskap. Han importerte steiner fra Rosarito Beach i Mexico og solgte dem i små gavebokser – som til og med hadde pustehull (!)

Hvem i huleste ville kjøpe en stein som kjæledyr? Vel, Gray Dahl solgte mer enn 1 million steiner som kjæledyr for 4 dollar per stykk og ble en dollarmillionær.

Hva med «Bottled fresh Norwegian air from the Arctic Circle»? Lyst til å teste den ut i markedet?

 

3. King.com

Selskapet ble startet i 2013 av syv personer og holdt på å gå konkurs mot slutten av samme år. Men eksplosjonen i bruk av sosiale medier og utbredelsen av smarttelefoner gjorde at sosiale spill fikk stor oppmerksomhet.

Deres mesterverk «Candy Chrush» ble en stor suksess. Om du ikke har prøvd det, er det et et spill som går ut på å knuse sukkertøy. Hvor høyt kommer det på listen over spinnville gründeridéer?

Det hele endte med at Activision – Blizzard, et ledende spillselskap kjøpte King.com for 5.9 miliarder dollar!

 

4. Quora

Bruker do «Yahoo answers»? Der kan du stille spørsmål og få svar fra andre brukere. Quora gjør akkurat den samme jobben. Det er et nettsted for å stille spørsmål og få svar – akkurat som andre nettsteder det finnes tusenvis av.

Gründerne må ha lært noe i jobben hos Facebook. Siden oppstarten i 2009 bygde Alex D’angelo og Charlie Cheever på to år 500.000 registrerte brukere og passerte fort en verdi på en millard dollar.

 

5. Infinity Ward

Vince Zampella, Grant Collier and Jason West etablerte i 2002 Infinity Ward og utviklet suksesspillene Medal of Honor og Call of Duty. Men skytespill? Det fantes hundrevis av samme type spill i industrien.

Noe annerledes må de ha gjort, for lanseringen av Call of Duty i 2003 ble en gigasuksess. Dette er kanskje en av de viktigste faktorene for å lykkes med gründeridéer – å gjøre noe  annerledes enn alle andre.

Spillet vant 90 «årets spill»-priser. Activision kjøpte hele selskapet fra gründerne.

 

6. Minecraft

Den svenske programmereren Markus Persson etablerte selskapet Mojang for å utvikle spillet Minecraft. Det ble lansert i 2011 og ble raskt en kjempesuksess.

Persson startet å utvikle Minecraft i en tid hvor industrien investerte hundrevis av millioner på å utvikle et enkelt spill. Han hadde ikke slike budsjetter og utviklet Minecraft med håpløs grafikk og så godt som ingen historie i det hele tatt.

Likevel ble det en formidabel suksess. Så stor at Microsoft kjøpte selskapet i 2013 for 2.5 milliarder dollar!

 

7. Paypal

Max Levchin, Peter Thiel, Luke Nosek and Ken Howery startet i 1998  Paypal, den gang kjent som Confinity.

Å betale for tjenester på nettet var komplisert og involverte alltid ens egen bank. Deres ide skilte seg fra alle andre gründeridéer på denne listen, de tok tak i et problem som hindret mange fra å våge seg på netthandel. Løsningen var å lage et system for å gjennomføre betalinger uten å gå veien via en bank.

I 2018 hadde Paypal en omsetning på 15.45 milliarder dollar!

 

8. Amazon

Jeff Bezos hadde en gründeridé og startet Amazon
Jeff Bezos var en av dem som hadde vanvittige  gründeridéer og startet Amazon – Bilde av Len Edgerly gjengitt under Creative Commons lisens.

Jeff Bezos, viseadministrerende i en Wall Street bedrift i USA startet i 1994 Amazon. Hans enkle idé var å lage en bokhandel på nett. Sakte men sikkert utvidet Amazon utvalget av bøker til å inkludere en rekke andre produkter.

Da Bezos startet Amazon var skepsisen stor mot nettbutikker. Han brydde seg ikke om skeptikerene men utviklet en forretningsmodell som har gjort Amazon til USAs ledende nettbutikk.

I dag er Amazon helt i toppen av verdens mest verdifulle selskaper og ekspanderer stadig inn i nye forretningsområder. Men da det hele startet, var det bare en idé i et hav av andre mer eller mindre lovende grunderidéer.

 

9. Instagram

Kevin Systrom og Mike Krieger fant på en idé om hvordan man kunne legge på enkle filter på bilder og dele disse med venner.

Dette var i en tid hvor sosiale medier fantes i hopetall og Facebook ikke lenger var alene. Twitter og Facebook dominerte markedet og begge plattformer ga brukerne mulighet til å dele bilder.

Instagram var først ute med å tilby filtre. Høres det ut som noe stort poeng? Vel, det viste seg å være den ene av tusenvis av gründeridéer rundt sosiale medier som var milliarden verdt. To år etter oppstarten kjøpte Facebook Instagram for 1 milliard dollar!

 

10. Facebook

Facebook ble grunnlagt av Mark Zuckerberg og hans medstudenter Eduardo Saverin, Andrew McCollum, Dustin Moskovitz og Chris Hughes da de gikk på Harvard.

Den sosiale medieplattformen så dagens lys i 2004 og var i utgangspunktet ment å fungere som en slags interaktiv årbok for studentene på Harvard. Facebook har utviklet seg mye siden den gang.

I dag har de rundt 2,8 milliarder aktive brukere hver måned, og hadde i 2020 en omsetning på 85,97 milliarder amerikanske dollar.

 

Vil DU lykkes med din gründeridé?

Günderlivet er et ensomt liv. Som seriegründer vet jeg mye om hvilket blodslit det er og hvor mye jobb som ligger bak en suksess, og ikke minst hvor mange gründeridéer som misslykkes.

I Norge leser vi med beundring om de som lykkes, men glemmer gjerne at bak hver suksess er det kanskje ti som prøvde som ikke fikk det til. De som overlever, gir seg ikke og går på med krum hals på neste prosjekt. Vi skal heie på de som lykkes, men jeg vil oppfordre alle til å heie enda mer på de som prøver!

Som seriegründer gjennom 30 år har jeg lykkes med mange prosjekter og feilet på noen. Jeg har lært av suksess, men jeg har lært vel så mye av mine fiaskoer. Her skal jeg gi deg mine personlige 10 kriterier for hva som skal til om du skal lykkes som gründer:

1. DU MÅ HA ET LIDENSKAPELIG ENGASJEMENT

Du er villig til å ofre alt du har av tid, fordi du brenner for idéen, produktet etter tjenesten. Du er skråsikker på at det du har dratt igang er genialt – om bare markedet forstår det. Du gjør det ikke for pengene – du gjør det for Ggründerideén i seg selv. Typisk for førstegangs-gründere. (Pengene kommer etterhvert, når du lykkes.)

Om jeg hadde gitt deg 100 gode forretningsidéer her og nå kan jeg likevel garantere at du ikke ville oppnådd suksess med noen av dem uten et lidenskapelig engasjement.

2. DU MÅ VÆRE FORBEREDT PÅ HARDT ARBEID

Å starte opp egen virksomhet er for de fleste blodslit og døgnkontinuerlig arbeid. På det verste i UNIC-tiden kunne jeg jobbe nesten 3 døgn i strekk uten noe annet enn en liten powernap på sofaen (på kontoret, selvsagt.)

Det viktigst av alt for å holde ut; du må synes det du driver med er morsomt!

3. DU MÅ VÆRE BEDRE ENN KONKURRENTENE

Om ikke startup-en din er (eller kan bli) bedre enn dine konkurrenter, lykkes du sannsynligvis ikke.
For du kommer til å ha konkurrenter. Det er dessverre sånn at du sjeldent er alene om gode gründeridéer.

Enten det er funksjonalitet, kundeservice eller pris eller en kombinasjon av disse – så må du være bedre enn dine konkurrenter.

Dette gjelder spesielt for businessidéer der du skal inn i et allerede eksisterende marked – da MÅ du skille deg ut i mengden.

4. DU MÅ VÆRE VILLIG TIL Å SATSE ABSOLUTT ALT

Det finnes få unntak fra denne regelen. De som gir alt, tar opp lån til over pipa og satser 100 prosent på at idéen er bærekraftig har størst sjanse for å lykkes. Venstrehåndsarbeid og deltid så blir resultatet som regel deretter.

5. DU MÅ HA SELVTILLIT OG RIKTIGE FOLK RUNDT DEG

Forbausende mange gründere jeg har møtt har lavt selvbilde. De sitter med en brilliant idé og har kommet langt. De bruker likevel altfor mye energi på folk som ikke tror på dem, aksjonærer som ikke vil spytte inn mer penger eller Innovasjon Norge som gir avslag på støtte, garantier eller lån.

Skaff deg en mentor som bygger deg opp, som ser dine beste sider og som er på “ditt parti” og som løfter deg opp når det er på det svarteste. For de dagene møter alle. Connect Norge og Innovasjon Norge har et glimrende program for å rekruttere mentorer til lovende gründere med behov for starthjelp.

Les mer: Slik skaffer du deg gratis mentor eller om du er klar for satse alt; lei meg som din personlige mentor

6. FOLK KJØPER IKKE HVA DU GJØR, MEN HVORFOR DU GJØR DET

Dette er mitt “mantra” når jeg evaluerer korte pitcher, investor-presentasjoner hos f. eks Connect Norge eller Seed Forum.

Alt for mange gründere er gode på å fortelle hva de gjør og hva produktet eller gründerideén handler om, men de som briljerer i sine presentasjoner er de som griper publikum og som med innlevelse klarer å fortelle hvorfor de gjør det de gjør. Ser du forskjellen?

7. TEST UT DINE GRÜNDERIDÉER

Jeg har møtt altfor mange gründere som glemmer å sjekke noe av det mest grunnleggende med sine gründeridéer; vil markedet ha det? Er kundene villig til å betale? Har andre gjort det før?

Skal det være noe vits å starte opp, må du ha en grunnleggende god idé som markedet omfavner.

For å si det sånn: selv om du syns du har en genial forretningsidé, er det ikke sikkert andre syns det. Vær realistisk og gjør markedsundersøkelser.

8. DU MÅ ALDRI GI OPP

Ikke tro at det er lett. Du møter skepsis, misunnelse, motstand fra banken (om du er så heldig å ha en), aksjonærer som har investert og synes det går for tregt. Du må ha klokketro på deg selv, og ikke gi opp.

Det hadde vært interessant, men trist lesning å vite hvor mange gründeridéer som aldri har sett lyset fordi de som hadde dem gav opp på veien.

9. DU MÅ FORSTÅ TIDEN DU LEVER I

Svært få – egentlig – har forstått hvilke enorme endringer digitalisering bringer med seg.

Fritt sitert fra tidligere DnB-sjef Rune Bjerke; “Det har skjedd mer de siste 50 år enn de siste 10.000 år, men det kommer til å skje enda mer de neste 5 årene”.

Det gjør at vilkårene for en hvilken som helst ny startup er helt annerledes enn den har vært de siste 50 år.

Dette mulighetsrommet må en gründer beherske. Gjør du det, har du et enormt konkurransefortrinn.

10. SATS PÅ ALLE DIGITALE MEDIER

I dag konkurrerer du ikke lokalt, men globalt. Strategien må være “go global” og “go digital”. Alt som selges i dag kan markedsføres digitalt og globalt (selv en kaffekopp fra Starbucks).

Starbucks er kjent for gjennomføre en av verdens mest vellykkede digitale transformasjoner. Kaffe kan ikke leveres over nett, men kundeopplevelsen kan. Både fysisk i kaffebaren, før og etter et besøk.

Digitalisering griper inn i absolutt alle virksomheter. Det må du forstå. Dette gjelder også markedsføring. Jeg nevnte så vidt tidligere at du i tillegg til en god businessidé også må ha god markedsføring på plass.

Den markedsføringen bør i dag være hovedsakelig digital. Med digital markedsføring kan du målrette deg på en helt annen måte enn med en annonse i avisen. Og du kan måle resultatene du får.

Les mer: 8 trekk vellykkede gründere har til felles

Oppsummert: Hva som skal til for å lykkes med gründeridéer

Jeg har aldri sett dette bedre oppsummert (i utrolige 3 minutter) enn hvordan Richard St. John gjør det i et 10 år gammelt TED-foredrag.

For deg som ikke er kjent med nettstedet “TED – Ideas worth spreading”, kan jeg anbefale dette på det varmeste. Her ligger et enormt bibliotek av videoer med mye kunnskap og lærdom som deles gratis med deg og meg. En fantastisk ressurs.

Jeg pleier å vise TED-videoen med Richard St. John til alle gründere jeg er mentor for. Hvorfor? Rett og slett fordi jeg kjenner meg igjen fra min første oppstart da jeg 23 år gammel startet UNIC.

Ubeskjedent kan jeg si at jeg den gang scoret full pott på alle hans 8 kriterier. Når jeg i dag investerer ser jeg etter noen av de samme egenskapene – spesielt hos unge førstegangsgründere.

Vil du se og høre hvordan Richard St. John presenterte sin topp-8 liste i et 3 minutters TED-foredrag for snart 10 år siden finner du den her.

Verdt å se!

Secrets of success in 8 words, 3 minutes | Richard St. John

Vil du arrangere en workshop for å kaste ball rundt din kreative oppstartsidé eller simpelthen få gode innspill fra ditt nettverk? Les om flere verktøy og hvordan du kan lykkes med dette i denne artikkelen: «Workshop – slik lykkes du med en vellykket samling»

Er du førstegangsgründer og har en oppstartsbedrift i magen? ta gjerne kontakt med meg på jan@storehaug.no eller ring meg på 97512077 om du vi slå av en prat. Uansett hvilken forretningsidé du har, så øker du sjansene om du har en digital strategi fra dag én og er god på nett. 

 

Se gjerne mitt foredrag om digital markedsføring

Jan Sollid Storehaug Digital Markedsføring 29 oktober 2018

Gratis verktøy og guider

Her finner du gratis E-bøker og guider samt en samling av nyttige verktøy du kan ha utbytte av. Du kan teste nettsidene dine og finne ut om nettsiden din er rask nok, tilpasset SEO og mobil og verktøy for å kjøre analyser eller undersøke nøkkelord.

Du finner også e-bøker og guider om alt du trenger å vite om digital markedsføring. Alt kan lastes ned gratis.

Klikk her for å finne gratis nyttige verktøy og ressurser for digital markedsføring  

Om du mener alvor med digital markedsføring vil jeg også anbefale deg å lese artikkelen Slik lykkes du med digital markedsføring som utdyper det jeg gikk gjennom under mitt foredrag.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Verdivurdering bedrift: Hva er ditt selskap verdt?