Hvordan bli gründer med teft for suksess - Tenk Digitalt
En startup-bedrift sitter samlet og spør seg selv: Hvordan bli gründer med teft for suksess?

Hvordan bli gründer med teft for suksess

Har du googlet «hvordan bli gründer» eller «hvordan lykkes med startup»? Da bør du lese videre, for her deler jeg en mengde nyttige tips og triks som jeg har samlet i løpet av mine 35 år som seriegründer.

En seriegründer er en som har startet flere betydningsfulle selskaper og garantert gjort feil underveis som du kan unngå. Enda viktigere: Tatt riktige valg du kan lære fra.

Suksess og fiasko er viktig læring. Selv om en vellykket seriegünder kanskje ikke ønsker å fortelle deg så mye om sine fiaskoer, kan du være ganske sikker på at ikke alt som har vært skapt har vært like vellykket. Poenget er at en seriegünder som feiler tar med seg erfaringen til sitt neste prosjekt benytter denne kunnsakapen til å øke sjansene for å lykkes ved neste korsvei.

Derfor vil jeg si at en av de viktigste egenskapene er å ikke gi opp. Hvordan bli gründer med teft for suksessfulle startups? Du må tørre å prøve, lære av dine feil og ikke gi opp men rakrygget gi deg i kast med nye prosjekter.

Hvorfor lykkes noen gründere gang på gang? Har de sin egen oppskrift på suksess eller har de gjort seg noen spesielle erfaringer? Sitter du på informasjon som kan deles og overføres til andre?

 

Hva jeg har lært etter 35 år som seriegründer

Jeg møter mange forskjellige gründere. Noen er lei av å jobbe for andre og vil skape sin egen arbeidsplass. Andre trigges av gründere med suksess og vil prøve det samme selv.

Enkelte gjør tilfeldige oppdagelser, de savner noe eller finner ut at dét har ingen tenkt på før, og en genial forretningsidé tar form.

Gründeren bak Netflix-suksessen hadde glemt å levere tilbake en lånt videofilm og fikk 40 dollar i gebyr. Dermed ble Netflix skapt i gründeren Reed Hastings hode. Andre gründere er som Petter Smart: De skaper nye tjenester og produkter og sikrer seg verdifulle patenter.

Et fellestrekk hos mange gründere er at de vil forbedre og forandre det eksisterende.

 

Oppskrift for å lykkes som gründer

Tilbake til det viktige og vanskelige spørsmålet; hvordan bli gründer med teft for suksess? Mon tro om det finnes en oppskrift eller en formel? Har noen forsket på dette?

Det er mange synspunkter og det finnes sågar tunge akademiske avhandlinger rundt temaet. Hva ellers har vi handelshøyskoler for? Du kan lese deg bort i alle bøkene som handler om å starte virksomheter. I tillegg er internett proppfullt av artikler om gründere.

Men egen erfaring forteller en litt annen historie. Det var tilfeldigheter og en god dose flaks som var grunnen til at jeg lykkes med min første startup: UNIC. Vi var unge studenter på BI og hadde egentlig inge forutsetnnger for å lykkes med vår startup. Likevel ble vi norges raskest voksende bedrift, uansett bransje på 80-tallet. Vi doblet og tredoblet omsetningen i 7 strake år.

Mange hundre ansatte hadde sin første arbeidsplass i UNIC. Mer om den historien kan du lese i min artikkel om Veien fra gründer i UNIC til oppstart av Tenk Digitalt.

 

Det er utfordrende å være ensom gründer

Mitt første spørsmål til grundere som tar kontakt er: Er det flere enn deg som jobber med ideén?

Det er nemlig fryktelig ensomt å være eneste gründer i en startup. 

En ting er at det garantert er mye å gjøre. Har du ikke råd til ansatte, kan det være  tungt å gå løs på alle oppgavene uten noen å diskutere utfordringene med.

Du kan imidlertid være sikker på én ting: Lykkes du, vil du trenge mange folk som kan utfylle deg med ting du selv ikke behersker. Det er ikke menneskelig mulig å være god til alt, uansett hvor fort du lærer.

Vel så viktig er at du trenger noen rundt deg til å diskutere ideene dine med!

Et enkelt råd er å skaffe seg en mentor eller flere så tidlig som mulig. Gjerne noen du beundrer og som du vet kan dele verdifull erfaring.

Det beste er at råd fra en mentor kan være aldeles gratis som du kan lese i denne artikkelen.

 

Definisjon: Hva er en gründer?

Entreprenørskap er prosessen med å designe, starte og drive en ny virksomhet, som ofte i utgangspunktet er en liten bedrift. Menneskene som oppretter disse virksomhetene kalles gründere.

Noen ganger brukes en bredere definisjon av begrepet, spesielt innen økonomi. I denne bruken er en gründer en person som har muligheten til å finne og handle på muligheter til å oversette oppfinnelser eller teknologier til produkter og tjenester: «Gründeren er i stand til å gjenkjenne det kommersielle potensialet til oppfinnelsen og organisere kapital, talent og andre ressurser som gjør en oppfinnelse om til en kommersiell levedyktig innovasjon. »

En seriegründer er en person som har startet og lykkes med minst 5 betydelige selskaper.

Kilde: Wikipedia

Ønsker du å vite verdien på din bedrift?

Tenk Digitalt bistår gründere og styrer som har behov for en ekstern verdivurdering av sin virksomhet. Vi benytter fem anerkjente beregningsmodeller, støttet med oppdaterte datasett for å hjelpe deg med å finne en riktig verdi på din bedrift.

Noen kjente norske seriegründere

En definisjonen på en seriegründer er en gründer som har startet minst fem betydningsfulle selskaper. Det finnes langt flere som kan fylles inn i listen over. Har du noen forslag? Legg gjerne inn i kommentarfeltet, eller la deg inspireres av rekken med norske foretningsmenn som alle var med på å danne grunnlaget for dagens spørsmål: Hvordan bli gründer med teft for suksess?

Truls Petter Berg

Truls Petter Berg har vært med å starte opp en rekke virksomheter, blant annet Component Software, Integrate og Comperio. I perioden 1992-96 var han med på å bygge opp Sybase Norge fra 2 til 75 medarbeidere. Etter at selskapet ble solgt til amerikanerne startet han i 1997 opp Component Software som i perioden 1997 til 2001 var Norges raskest voksende IT-selskap. Etter en kort periode i FAST ledet Berg i 2005 oppstarten av Comperio, et kompetansesenter innen søketeknologi

Alf Bjørseth

På 80-tallet etablerte Bjørseth Scatec, et privat utviklingsselskap og en inkubator. Herfra sprang ut selskapet Scanwafer i 1994, som senere ble omdøpt Renewable Energy Corporation (REC) og ble børsnotert i 2006 med markedsverdi rundt 50 milliarder kroner. Før REC gikk på børs, forlot Bjørseth ledelsen og solgte sin andel i selskapet til institusjonelle investorer. Han realiserte dermed verdier på nærmere én milliard kroner.

Størstedelen av denne kapitalen skjøt han deretter inn i Scatec, som har en rekke industriprosjekter under utvikling, deriblant Norsun, Norsk Titanium, n-Tec, Thor Energy, NorWind mfl. Flere av oppstartsselskapene har vært etablert i samarbeid med andre norske storkonsern

Henning Holstad

På 80-tallet ledet Holstad Tiny Budbiler samt flere ulike bensinstasjoner og storkiosker. Holstad startet Holstad «Folkeaksjonen for melk og brød», som jobbet for en liberalisering av reguleringene i dagligvarebransjen. På nittitallet var Holstad leder for Eierselskapet Storo, og senere har han vært administrerende direktør i Taxi 2.

Bjørn Daniel Lyng

I 1947 startet han et jernstøperi og i 1959 Trøndelag Emaljeverk i Rissa. Deretter startet han en plastrørfabrikk og Lycro i Leksvik i 1970 før han sto bak oppstarten av Elsafe International i 1978 i Mosvik, solgt til Vingcard i 1997.

I 1983 overtok Lyng det nedleggingstruede Follafoss Tresliperi fra Nord-Trøndelag fylkeskommune, og omstilte produksjonen til en CTMP-fabrikk før han solgte den til Norske Skog i 1989. Samtidig etablerte han Lyng Drilling i 1984, som ble solgt i 2006 til Schlumberger. Men han ga seg ikke der.

Lyng Elektronikk ble startet i 1985 i Leksvik, men senere flyttet til Vanvikan og er fortsatt i drift. Deretter ble Aqualyng startet på 2000-tallet, basert på Lyngs ideer om hvordan saltvann kan gjøres om til ferskvann. Og slik fortsatte det med nok en oppstart i form av Lyng Composite, en bedrift for produksjon av komposittplast som ble startet i 2006.

Hans Peter Michelet

Administrerende direktør og styreformann i det California-baserte Nasdaq-noterte selskapet Energy Recovery Inc. I 2010 ble han nominert til årets gründer i California av Ernst & Young.

Michelet er utdannet siviløkonom og er reserveoffiser i Hæren med bakgrunn fra oppklaring og jegertjeneste. Han var ansvarlig for rentemegling og senere adm dir i Fiba Nordic før dette ble slått sammen til det som i dag er ABG Sundal Collier ASA

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug er i dag foredragsholder og leder av Tenk Digitalt AS. Han har deltatt i oppstarten av til sammen 16 selskaper siden begynnelsen av 80-tallet. Jeg Googlet aldri «hvordan bli grunder», men om internett hadde vært tilgjengelig kan jeg garantere at jeg hadde saumfart alt som fantes av tips og råd å finne.

Han var grunnlegger av UNIC (Norges raskest voksende bedrift, uansett bransje, på 80-tallet). Etter UNIC har han startet og deltatt i oppstarten av en rekke selskaper i mange bransjer som daglig leder, styreleder og investor.

Noen av de mest kjente er RiksNett (senere Telia Internett), Digital Hverdag (senere børsnotert som Bouvet), BI Int. Dev. (Handelshøyskolen BIs internasjonale satsning), Active24 (ledende Europeisk webhosting-selskap), DotGlobal (ledende internasjonalt toplevel registry), Cloudnames AS (webhosting/domener) og Tenk Digitalt AS, m.fl.

Heinz Strathmann

Norsk-tysk gründer i eventbransjen. Han eier og er daglig leder i Destination Management CompanyPan Norway AS. Kom til Norge i 1973. Fem år etter overtok han Geilo Høyfjellspensjonat, grunnla Geilo Reisebyrå, Pan Tours Canada-reiser, aktivitetsselskapet Geilo Aktiv, samt en gourmet-restaurant. I 1982 begynte han med Pan Norway. Heinz Strathmann er i dag daglig leder i Polar Parktent

Idar Vollvik

I 2001 kjøpte Vollvik mobilselskapet Chess og i 2004 foretok han et oppkjøp av mobilselskapet Sense, solgt i 2005 til TeliaSonera. Han var noen år hovedeier i Dynapel.

I 2009 etablerte han et nytt mobilselskap, LudoMobil. Selskapet ble benyttet for ekspansjon inn i andre bransjer.
I 2012 startet Vollvik nettbutikken LudoStore og i 2016 mediaselskapet Geddit

 

Hvordan bli gründer? Du kommer ingen vei uten lidenskapelig engasjement

Det høres kanskje brutalt ut, men er nok det første spørsmålet du må stille deg når du funderer på å bli gründer. Er svaret tja – dette er et venstrehåndsprosjekt som jeg gjør ved siden av alt annet – lykkes du ikke. (Eller så har du usannsynlig flaks, men det er aldri noe å satse på.)

Skal du lykkes med ditt entreprenørskap må du være villig til å ofre alt du har av tid, fordi du brenner for ideen, produktet eller tjenesten. Du må være skråsikker på at det du har dratt i gang er genialt! Nå skal du bare få kundene dine til å forstå det. Og det gjør de garantert (er du nødt til å tro).

Kanskje enda viktigere: Du gjør det ikke for pengene – du gjør det for selve ideen.

Dette er typisk for førstegangsgründere. De er overbevist om at pengene kommer etterhvert – når de lykkes.

Å starte opp egen virksomhet er ikke noe annet enn blodslit og døgnkontinuerlig arbeid. På det verste i UNIC-tiden kunne jeg jobbe nesten 3 døgn i strekk uten noe annet enn en kort blund på sofaen (på kontoret, selvsagt.)

Hva holdt meg gående? Jeg synes det var morsomt, og det må du også synes, ellers kan jeg nesten garantere at du aldri kommer til å holde ut til suksessen kommer. De færreste gründere er spesielt flinke til å anta når suksessen kommer. Gang dine verste tidsantakelser med tre, så begynner du kanskje å nærme deg.

Du må være overbevist om at du er bedre enn dine konkurrenter

Om ikke din startup er eller kan bli bedre enn dine konkurrenter, lykkes du sannsynligvis ikke. Enten det er funksjonalitet, kundeservice eller pris eller en kombinasjon av disse – så må du være bedre enn dine konkurrenter.

Du må være fast i troen på at akkurat du har tenkt ut en smartere måte å gjøre ting på. Din nye løsning må simpelthen være bedre enn alle de andres.

Det finnes få unntak fra denne regelen. De som gir alt, tar opp lån til over pipa og satser 100 prosent på at ideen er bærekraftig har størst sjanse for å lykkes. Venstrehåndsarbeid og deltid så blir resultatet som regel deretter.

 

En forsmak på min coaching av gryende gründere

Forbausende mange gründere jeg har møtt har lavt selvbilde. De sitter med en brilliant idé og har kommet langt. De bruker likevel altfor mye energi på folk som ikke tror på dem, aksjonærer som ikke vil spytte inn mer penger eller Innovasjon Norge som gir avslag på støtte, garantier eller lån.

Skal du lykkes som gründer så kan det være lurt å skaffe deg en mentor som bygger deg opp. Alle har godt av å «spille ball» med en medspiller som har svart på spørsmålet «hvordan bli gründer» mange ganger før, som ser dine beste sider og som er på “ditt parti”. Du trenger en samtalepartner som løfter deg opp når det er på det svarteste. For de dagene møter alle.

Husk også at det finnes kompetente personer i støtteapparatet, f.eks hos Innovasjon Norge. De kan også være gode samtalepartnere og vil heie på deg og ditt prosjekt om de mener det har livets rett. Ikke være beskjeden, – har du en god idé – ta kontakt i dag! De er der for å hjelpe deg.

Mentorens oppgave er å finne gründere med gode ideer og bistå disse med å lykkes! 

Sørg for å være en av dem og ta i mot gode råd på veien. Og husk, folk kjøper ikke hva du gjør, men hvorfor du gjør det !

Dette er mitt “mantra” når jeg evaluerer korte investorpresentasjoner. Alt for mange gründere er gode på å fortelle hva de gjør og hva produktet eller ideen handler om. Gode gründere lager glimrende pitcher der de formidler hvorfor de gjør det de gjør.

Ser du forskjellen? Simon Sinek forteller om forskjellen på «Hva du gjør» og «Hvorfor du gjør det» i denne glimrende presentasjonen. Ta deg tid til å se på dette. Selv har jeg sett den et titalls ganger og kommer til å se den flere ganger!

https://youtu.be/u4ZoJKF_VuA

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

Relevant artikkel: Hvordan lage en profesjonell pitch

Testing og motstand er aldri fraværende på gründerens ferd

Jeg har møtt altfor mange gründere som glemmer noe av det mest grunnleggende i sin forretningsidé; vil markedet ha det? Er kundene villig til å betale? Har andre gjort det før? Skal det være noe vits å starte opp, må du ha en grunnleggende god idé som markedet omfavner.

På veien kommer du til å møte skepsis, misunnelse og motstand fra banken (om du er så heldig å ha en). Får du investorer kan du forvente at aksjonærer som har investert synes det går for tregt. Da er det viktig at du har klokkertro på deg selv, og ikke gir opp!

De som lykkes i dag og i årene som kommer er de som forstår tiden de lever i. Jeg slutter ikke å forbause meg over toppledere i store norske selskaper i dag som ikke har sin egen Facebook eller LinkedIn-profil og unngår å delta i sosiale medier.

«Nei, det passer ikke for meg».

Nei det er mulig at det ikke passer for dem, men da deltar de heller ikke i tiden. Når Google og Facebook på noen få år har kuppet annonsemarkedet i Norge – med den katastrofen det er for papiravisene og andre trykte medier, ja, da må du være tilstede for å forstå hva som skjer.

 

Oppsummert: Hvordan bli gründer med teft for suksess

Svært få har forstått hvilke enorme endringer digitalisering bringer med seg. Fritt sitert av tidligere DnB-sjef Rune Bjerke; “Det har skjedd mer de siste 50 år enn de siste 10.000 år, men det kommer til å skje enda mer de neste 5 årene”. Etter å ha hørt tidligere Google-sjef Jan Grønbech i et senere foredrag kan jeg fritt justere dette til de neste to årene.

Det vil si at vilkårene for en hvilken som helst ny startup er helt annerledes enn den har vært de siste 50 år. Dette gir fantastiske muligheter for din startup. Men la oss vende tilbake til dagens hovedspørsmål:

Det viktigste jeg kan si til alle som googler «hvordan bli gründer» er, finn ut hva du brenner for. Se om det er muligheter for å forbedre eller forandre aspekter av denne virksomheten, allier deg med sterke støttespillere eller en mentor, og gyv løs.

Jeg nevte det innledningsvis, men det er så viktig at jeg sier det en gang til. Har du en gründer i magen? Da må du instille deg på mye hardt arbeid, motgang, prøving og feiling. Men viktigst av alt: Du må tørre å prøve, lære av dine feil og ikke gi opp men rakrygget gi deg i kast med nye prosjekter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!