Med et speilpublikum kan du nå ut til mange flere kunder - Tenk Digitalt
Med noen enkle grep kan du få en større kundekrets

Med et speilpublikum kan du nå ut til mange flere kunder

De som gjør suksess med annonsering på Facebook vet at de må målrette annonsene mot et interessert publikum. Et godt utgangspunkt er din kundeliste eller en liste med leads som har vist interesse for dine produkter eller tjenester. Du kan benytte Facebook til å vise annonsen din til lignende profiler – et såkalt «speilpublikum.» 

Alle som driver digital markedsføring vet at det kan være utfordrende å nå ut til en bestemt målgruppe.

Men med de riktige grepene når du kjører annonser på Facebook, kan du gjøre nettopp det.

For visste du for eksempel at du også kan nå dine e-postabonnenter direkte på Facebook? Eller lage en kopi av publikummet som følger deg? 

Nøkkelen til å nå ut til flere kunderfor deg, ditt nettsted og dine tjenester kan være å ta i bruk et egendefinert publikum eller et speilpublikum.

Hver gang du oppretter en annonse på Facebook kan du nemlig velge publikum for annonsen din. Du kan bruke filtre som sier noe om hvilke geografiske områder annonsen skal vises, hvilke aldersgrupper som er interessante og så videre, eller du kan bruke et egendefinert publikum eller et speilpublikum. De to siste er ofte det som er mest effektivt.

Hva er et egendefinert publikum?

Med et egendefinert publikum kan du opprette et definert publikum du allerede vet en del om på forhånd. Du kan dele ditt publikum inn i forskjellige kategorier etter dine egne kriterier.

Dette kan hovedsakelig gjennomføres på to måter:

Egne kundelister: Facebook kan opprette en egendefinert gruppe basert på e-postadressen eller telefonnummeret til dine eksisterende kunder.

Sporingspiksler: Du plasserer en kodebit på dine nettsider som registrerer besøket hver gang noen besøker nettsiden der denne koden er aktivert.

Du kan også velge å bruke engasjement på Facebook til å opprette et egendefinert publikum.

Når du har opprettet en egendefinert gruppe kan du begynne å promotere innhold rettet mot personer du kjenner langt bedre og når på en helt annen måte enn med den nå litt gammeldagse avisannonsen.

Du kan opprette opptil 500 ulike egendefinerte publikum i hver annonsekonto.

Guide: Markedsføring i sosiale medier

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan markedsføre din bedrift på sosiale medier.

Dette kan du bruke et egendefinert publikum til

Det er flere grunner til å lage et egendefinert publikum. Til forskjell fra andre annonsepublikum er nemlig egendefinerte publikum «varme». Og som du sikkert vet, er det mye enklere å selge noe til et varmt publikum enn til et kaldt et.

Styrk markedsføringen på e-post ved hjelp av Facebook

E-post egner seg godt til å nå ut til eksisterende og potensielle kunder som har lagt igjen kontaktinformasjon på nettsiden din.

Det er både billig og enkelt å bruke. Når en kunde har lagt igjen kontaktinformasjonen sin betyr det at de er interessert i innholdet på nettstedet ditt.

Det ikke alle vet er at du kan øke sannsynligheten for at innholdet i e-postene du sender ut blir lest om du bruker e-postadressen til abonnentene dine for å eksponere dem for det samme innholdet på Facebook.

Den samme metoden kan også brukes i andre sosiale mediekanaler.

Lag annonser bare for dem som ikke åpner e-postene fra deg

I tillegg til å øke sannsynligheten for at e-postene dine blir lest, kan du også lage et egendefinert publikum med de abonnentene som ikke åpner e-postene dine. Slik kan du kjøre annonser rettet bare mot dem.

Slike annonser bør føre til det samme innholdet som i nyhetsbrevet. Da kan du sørge for at de har mulighet til å se innholdet ditt i nyhetsstrømmen på Facebook, selv om nyhetsbrevet ditt havner i spam-filteret eller druknet i andre e-poster.

Slik gjør du det

Om du er vant til å sende ut nyhetsbrev, vet du at det bare er en liten del av de som mottar nyhetsbrevet ditt som faktisk leser det.

Som nevnt er det mange som aldri åpner dem, enten fordi de blir slukt av søppelpostfiltrene, eller fordi de drukner i andre e-poster.

Kjedelig, særlig fordi abonnentene faktisk har bedt om å få denne informasjonen og er velvillig innstilt til å lese hva du måtte ønske å fortelle dem.

Heldigvis gir de fleste programvarene for nyhetsbrev deg statistikk over hvor mange som åpner nyhetsbrevet og ikke, og sorterer abonnentene inn i lister basert på hvem som åpner.

Du kan hente ut en liste med e-postadressene til dem som ikke åpner, og laste den opp til din annonsekonto hos Facebook. Facebook sjekker listen mot de e-postadressene som er knyttet til Facebook-profiler.

Om dine abonnenter bruker samme e-post hos deg som hos Facebook, vet Facebook hvem vedkommende er.

Du kan på bakgrunn av dette opprette et publikum som du for eksempel kaller «registrerte kunder», «kunder for x produkt», «e-post abonnenter» og så videre.

Med dette publikummet definert kan du kjøre en Facebookanonnse mot akkurat denne gruppen. Er du kreativ og bruker de riktige verktøyene kan du vise flere forskjellige annonser til akkurat din målgruppe som du så tester ut i en begrenset periode.

De som får dårlig respons, stanser du – de som går bra øker du budsjettet for.

Bestem budsjettet for annonsene

Når du oppretter en eller flere annonser må du også sette et budsjett for hver annonse. Da setter du typisk et budsjett for hele annonse-perioden, altså hvor mye du vil bruke på annonsen totalt.

Du kan legge inn bud på hvor mye du er villig til å betale for antall visninger, klikk på annonsen eller konverteringer.

Det beste med et egendefinert publikum er du kun betaler om disse menneskene faktisk ser annonsen, klikker på den – eller gjennomfører et kjøp.

Når du mestrer dette har du en helt ny kontroll på ditt markedsføringsbudsjett.

Andre måter å bruke egendefinerte publikum på

En god grunn til å benytte seg av egendefinerte publikum er å skaffe flere kunder. Og hvis du ønsker flere kunder, er det ikke nødvendigvis interessant å kjøre annonsekampanjer rettet mot eksisterende kunder.

Da kan du bruke det egendefinerte publikummet til eksluderende målretting. Dette hindrer et bestemt publikum fra å se annonsene.

Når du er klar til å skape vekst og skaffe flere kunder kan du også bruke egendefinerte publikum til å lage et eller flere speilpublikum.

Hvordan få flere kunder – fra 300 til 32.600 med et klikk

Med egendefinerte publikum kan du også opprette speilpublikum for å få flere kunder. Et speilpublikum består av Facebookprofiler som ligner på dine kunder, e-postlister eller mennesker som har besøkt nettstedet dit.

Oppretter du et slikt publikum kan du nå ut til langt flere kunder med samme interesser som de du allerede «kjenner». For det er jo disse det er interessant å målrette annonser mot.

Hvorfor et speilpublikum er nyttig

La oss si at du leverer utstyr til en spesiell kundegruppe, eksempelvis kunder som handler i din dyrebutikk og kjøper hundefôr og utstyr til kjæledyr. Noen av dine kunder har meldt seg på nyhetsbrevet ditt med tips om rett fôr til hunden, dressurkurs for hunder og så videre.

Disse kundene er sannsynligvis mer opptatt av hundehold enn de som kjøper hundemat i en dagligvarebutikk. Facebook kan spore deres adferd på nett, og finner andre som oppfører seg på samme måte.

Stikkordet er: Facbook analyserer oppførselen til dine eksisterende kunder. Facebook vet hvem som besøker bestemte nettsider som handler om hundehold, kjøper utstyr til hund på nett, klikker ofte på annonser eller nyheter som har med dyr å gjøre og så videre.

Facebook vet sannsynligvis mye mer om kunden og deg enn det du selv gjør.

Med et speilpublikumı bruker Facebook disse dataene og finner andre på Facebook med lignende adferd. Med dette enkle grepet kan du altså nå ut til flere kunder!

Husk bare at desto mindre du gjør publikummet, desto flere likheter er det mellom ditt eksisterende publikum og de nye profilene Facebook har funnet frem.

Hvor mange e-postadresser trenger du?

Nå lurer du kanskje på hvor mange e-postadresser må du ha i din liste for å kunne lage et speilpublikum? Du blir kanskje overrasket når svaret er at 100 e-postadresser kan være nok for å lage et speilpublikum og nå ut til flere kunder.

Selvsagt er det bedre desto flere du har.

Facebook anbefaler selv å bruke et publikum på 1.000-50.000 personer. Men du trenger ikke mer enn 100. Kriteriet er at kildepublikummet må inneholde minst 100 personer fra ett land for at Facebook skal kunne bruke det som grunnlag for et speilpublikum.

For å forstå forholdene litt bedre, kan jeg nevne et eksempel med en kunde som med 300 kvalifiserte e-poster og med 1 % speilpublikum kunne lage et nytt publikum på 32.600 lookalikes.

Og de profilene Facebook finner er skremmende like de opprinnelige 300. Dette skyldes at de 300 kundene var klart definert i utgangspunktet med en relasjon til leverandøren og at de har interessere for, og er engasjert i, de produktene og tjenestene som leveres.

I stedet for en kampanje rettet mot 300 kunder kan man her utvide kundekretsen til 32.600. Har du testet dine kampanjer som beskrevet tidligere og funnet en som virker veldig godt, ja, da tester du den mot flere kunder.

Virker den like godt mot dette publikummet, kan du eksperimentere og i stedet for 1 % lookalikes, prøver du ut 3 % – og vips så har du kanskje funnet 100.000 nye mulige kunder som du kan nå med en god kampanje på Facebook.

Ganske så annerledes enn å trykke en annonse i en avis med 100.000 i opplag, ikke sant? 

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Slik går du frem for å lage egne publikum og nå flere kunder

Frem til nå har du fått informasjon om hvorfor det er nyttig med egendefinerte publikum og speilpublikum når du skal annonsere på Facebook. Neste steg er å faktisk opprette publikum av denne typen.

Du trenger:

En privat Facebook-konto

En Facebook-side for din bedrift

En business manager-konto

Minimum 100 e-postadresser (for eksempel din kundeliste)

Slik går du frem for å lage et egendefinert publikum

 

  1. Gå inn på «Annonseadministrasjon” og klikk på «Publikum».
  2. Klikk på «Opprett publikum» og deretter «Egendefinert publikum”.
  3. Klikk på «Kundeliste». Her kan du laste opp e e-postadressene til dine kunder.
Ved å bruke et egendefinert publikum og bruke det til å lage et speilpublikum kan du nå ut til flere kunder
Ved å bruke et egendefinert publikum og bruke det til å lage et speilpublikum kan du nå ut til flere kunder

Lag ditt egendefinerte publikum uten e-postadresser

Du kan også lage et egendefinert publikum ved å bruke Facebook-pikselen.

For deg betyr dette at du kan nå ut til alle som har besøkt ditt nettsted. Dette kalles «remarketing».

Når du har en annonsekonto hos Facebook er det greit forklart hvordan Facebook lager denne for deg. Så snart du har gjort dette kan du opprette et publikum og se antall besøkende som har besøkt nettstedet ditt eller en bestemt side.

Du kan også tilpasse koden slik at den sporer hva folk klikker på: Da kan du lett få en oversikt over hvor mange som for eksempel legger noe i handlekurven, men som ikke går videre til betaling!

Er publikummet stort nok, kan du også nå ut til de som ikke fullførte bestilling. Mulighetene er mange!

Slik lager du et speilpublikum for å nå flere kunder

  1. Når du har opprettet publikummet du vil bruke for å lage et speilpublikum, kan du gå tilbake til «Publikum».
  2. Klikk på «Opprett publikum» og deretter «Speilpublikum».
  3. Velg din kundeliste og størrelse på publikummet. Husk at jo større publikum, jo mindre vil profilene i speilpublikummet ligne på dine eksisterende kunder.

Når du velger speilpublikum leter Facebook etter kontoer som ligner på dem du har e-postadressene til, og du kan få en større kundekrets.

Speilpublikum av de som har besøkt ditt nettsted

Du kan også lage ditt publikum ved å bruke en Facebook-piksel. Kort fortalt er en piksel en liten kodebit som du legger inn på nettstedet ditt som Facebook automatisk kjenner igjen. Besøker noen denne spesifikke siden vet Facebook at de har vært der.

Du trenger:

En privat Facebook-konto

En Facebook-side for din bedrift

En business manager-konto

En Facebook-piksel riktig installert på ditt nettsted

Bruker du WordPress er det svært lett å installere en Facebook-piksel. De fleste «themes» har en egen funksjon innebygd der du kan legge inn kodesnutten, slik at den automatisk blir lagt til på alle sidene dine.

Slik går du frem for å lage speilpublikum av besøkende på nettsidene dine

  1. Gå inn på «Annonseadministrasjon” og klikk på «Publikum«.
  2. Klikk på «Opprett publikum» og deretter «Egendefinert publikum”.
  3. Velg «Trafikk på nettstedet», og hvilken side på nettstedet du vil lage publikummet av.
  4. Når du har lagret dette publikummet, kan du gå tilbake til «Publikum» og klikke på «Opprett publikum».
  5. Klikk denne gangen på «Speilpublikum», og velg publikummet du nettopp lagret som kilde.

Facebook-pikselen kan hjelpe deg med å nå flere kunder med annonsene dine

Som nevnt kan Facebookpikselen også brukes til remarketing, ikke bare å lage et nytt publikum for annonsene dine.

I et forsøk på å oversette uttrykket remarketing til norsk kan kanskje «adferdsbasert annonsering» være dekkende.

Remarketing er en type annonsering som baserer seg på brukerdata ved hjelp av nettopp sporingspiksler.

Hvis jeg besøker ditt nettsted og oppholder meg lenge på en bestemt nettside kan du med høy sannsynlighet anta at jeg er interessert i akkurat dette produktet. De fleste nettsider konverterer kun en liten brøkdel av besøkende første gang de besøker siden.

Ved å rette nye annonser mot besøkende etter at de har forlatt ditt nettsted kan du øke antall konverteringer. Som nevnt kan du spore all trafikk på din nettside i løpet av en hvilken som helst periode innenfor de siste 180 dagene.

Du bestemmer selv om du ønsker å annonsere for alle besøkende, eller kun de som har besøkt bestemte sider.

Et eksempel på remarketing

Et eksempel fra Tenk Digitalt AS er at vi «vet» – ikke personlig, for det er anonymt – hvem som har besøkt oss på bloggen.

Vi vet også «hvem» som har lest en bestemt artikkel og kategori av artikler, for eksempel denne du leser nå som handler om digital markedsføring.

Vi kan også se hvem som har kommet helt til bestilling, men som ikke har gjennomført bestillingen. Sporingspiksler gjør det mulig for oss å lage Facebookannonser rettet mot de som leser om akkurat dette temaet. Så kan vi følge opp med et spesialtilbud som er mest mulig relevant for akkurat den som er opptatt av dette temaet.

Denne artikkelen som du nå leser er sannsynligvis promotert på Facebook. Den kan være på din Facebookfeed fordi du har besøkt oss tidligere og lest lignende artikler. Da har vi gjort remarketing. 

Har vi gjort en god jobb får vi en høy relevansscore hos Facebook, så annonsen er vist for mange og koster oss lite når du klikker på den.

Bloggposten du ser under var rettet mot et publikum som var i kategori «gründere». – Vi vil gjerne komme i kontakt nettopp med de som akkurat har startet en bedrift eller tenker på å gjøre dette.

Skal de lykkes med sin forretningsidé vet vi at de også må ha nettsider som fungerer og en god strategi for markedsføring.

Etter at de har lest flere artikler om emnet hos Tenk Digitalt AS, blir de kjent med oss – vi bygger en relasjon – og vårt mål om å konvertere leseren til kunde kan oppnås over tid.

Skal du starte din egen bedrift?
Promotert post rettet mot de som vil starte sin egen bedrift

Høy relevansscore er bra

Denne artikkelen hadde en relevansscore på 6, noe som er ganske bra. Det betyr at mange klikket på den, likte den, kommenterte den og delte den videre til sine venner. Den lysegule fargen under posten viser organisk spredning (ikke-betalt), mens det mørke feltet viser betalte visninger.

Skriver vi en ny bloggpost vi mener kan ha spesiell interesse for denne gruppen av lesere, kan vi promotere den direkte mot de som har lest akkurat denne posten og eksperimentere med lookalikes.

Klikker du senere på en Facebookannonse fra Tenk Digitalt AS som går rett til en landingsside med et helst spesielt tilbud, kan det godt være at du er blant de få som faktisk blir vist denne annonsen. For vi «kjenner» deg og vil gi deg et helt spesielt tilbud, relevant for akkurat deg.

Nå skal det sies at det skal mye prøving, feiling og justeringer til både på annonser, innhold og landingssider før dette blir så «enkelt» som det her beskrives. Men ønsker du en større kundekrets må du snarest mulig mestre dette, eller få hjelp til å gjennomføre disse grepene.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Bygg relasjoner med ditt viktigste publikum – dine eksisterende kunder

Det er som nevnt for de fleste enklere å selge flere produkter eller tjenester til en fornøyd kunde enn å se etter flere kunder.

Jeg vil derfor anbefale deg å lage en egendefinert gruppe med eksisterende kunder der målet er å bygge relasjoner. For å opprette en egendefinert gruppe for eksisterende kunder kan du både bruke kontaktinformasjonen til kundene og konverteringspikselen.

For å bygge relasjoner kan du publisere blogginnlegg, annonser, sende e-poster og publisere poster i andre sosiale mediekanaler – alt skal være spesielt rettet mot dine eksisterende kunder.

Bruk tilbud for å få flere kunder

Har du et produkt du vet at dine kunder gjerne kan anbefale til sine venner? Det kan i så fall være en svært effektiv metode for å øke salget og få flere kunder.

La oss si at du neste helg ønsker å demonstrere et fysisk produkt i din forretning og vil at dine eksisterende kunder skal ta med sine venner og kjente.

Du kan lage en kampanje med ulike varianter som du kun viser for dine eksisterende kunder. Klikker de på annonsen får dine kunder en fordel om de tar med seg sine venner til deg.

Her gjelder det å være kreativ!

Hva slags fordel er god nok til at dine kunder tar seg bryet med å invitere med seg noen til din forretning?

Det fine med Facebook annonsering er at du kan teste ut hvor godt hver enkelt annonse virker i form av klikk, og se hva det koster å få noen til å lese invitasjonen. Stopp de annonsene som er dyre eller ikke blir klikket på, og øk budsjettet på de som virker.

Følg med på hvor mange konverteringer du får

Men hvordan måler du så konverteringen? Det hjelper jo ingenting med mange klikk på annonsene om de ikke møter opp i butikken!

Igjen, vær kreativ.

Du kan for eksempel gi de som klikker på en bestemt landingsside en bestemt kode som de oppgir når de ankommer. Slik kan du måle effekten av hver enkelt annonse – kvalitetssikret ved at de faktisk kom til din forretning.

Denne erfaringen tar du med deg i din neste runde. Så gjelder det å justere innsats og resultater etterhvert som du finner ut hva som virker. Som kan måles i form av konkrete resultater.

Etterhvert vil du se at du får flere kunder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!