Å lære hvordan du skaffer presseomtale i mediene er en viktig del av digital PR. Hvis du ønsker å se resultater av dine PR-aktiviteter er det nødvendig å få mediene til å plukke opp kampanjene dine og å skrive om din bedrift.
Dette kan du blant annet gjøre ved å skrive en god pressemelding. Gode pressemeldinger kan oppnå viral spredning, og gi bedriften din mye synlighet uten at du trenger å betale for det.
En pressemelding som fører til presseomtale kan for eksempel handle om en produktlansering eller et arrangement og kan hjelpe deg med å forbedre SEO, skaffe nye kunder og øke tilliten blant investorer.
Les også: Hvordan lage en profesjonell pitch
Hvorfor er presseomtale viktig?
Før du lærer mer om hvordan du skriver en god pressemelding, bør du vite hvorfor det er viktig med presseomtale.
Selv om du kan betale for digital markedsføring, og bli synlig for målgruppen din på den måten, er det også viktig med presseomtale og digital PR.
For det første gir dette deg flere mulige kanaler du blir synlig i. For det andre betaler du ikke for det når noen gir bedriften din presseomtale.
Mens markedsføring har som mål å selge noe der og da, har det å få presseomtale som mål å underbygge bedriftens gode rykte.
Hvilken effekt har presseomtale?
- Du kan tiltrekke potensielle kunder og øke kundelojaliteten
- Større merkevarebevissthet
- Forbedret SEO siden flere sider lenker til nettstedet ditt
- Referanser du kan bruke ved senere anledninger («som omtalt i x publikasjon»)
- Nåværende og mulige investorer får mer tillit
- Øke ansattes motivasjon («Ja, jeg jobber faktisk for x, som alle snakker om»)
I tillegg til disse fordelene, er det viktig å huske på at over 40 % av internettbrukere benytter seg av annonseblokkering. Det betyr at det blir vanskeligere å nå ut til dem med digital markedsføring. Derfor er det nyttig å benytte seg av digital PR. Ved å skaffe presseomtale i publikasjoner din målgruppe leser, kan du nå ut til dem på denne måten.
I tillegg viser en undersøkelse fra 2019 at 92 % av brukere stoler mer på journalistisk innhold enn på betalte annonser.
Dette er en viktig årsak til at du må skaffe presseomtale for bedriften din.
Presseomtaler spiller derfor en viktig rolle i å oppnå målene i en digital strategi.
Ulike typer presseomtale
Presseomtale kan bety så mangt, men det vil hovedsakelig bety at du får omtale i en publikasjon eller på en plattform underlagt en redaktør. Du styrer ikke disse kanalene selv, men kan ta kontakt med dem for å skaffe presseomtale.
Det finnes ulike typer presseomtale, men her er en liten oversikt over mulig pressedekning:
- Å få ditt eller bedriftens navn i media
- En stor publikasjon skriver om bedriften din
- Du blir invitert til å ha et innslag på et talk-show eller i nyhetene
- Et bransjemagasin skriver en omtale eller anmeldelse av produktet ditt
- Et gjesteinnlegg i en stor publikasjon
- Bli intervjuet om bedriften din i en podcast, på radio eller TV
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
Hva er en pressemelding?
Jeg nevnte tidligere at du må skrive pressemeldinger for å skaffe presseomtale. Men hva er egentlig en pressemelding?
En pressemelding er en kort tekst du skriver og sender til journalister for å informere dem om en nyhet. En nyhet kan være at du starter en bedrift, lanserer et nytt produkt eller skal delta på et arrangement. Dette må ikke forvirres med en pressepakke, som er en mer omfattende presentasjon av bedriften din.
En pressemelding skal være skrevet slik at journalisten kan bruke teksten i sin helhet, eller benytte seg av utvalgte deler for å skrive en mer omfattende artikkel. Pressemeldinger kan publiseres både digitalt og i trykte medier.
Les også: Støtteordninger for norske bedrifter
Slik skriver du en god pressemelding
For at pressemeldingen din skal føre til presseomtale er du nødt til å skrive en god pressemelding. I tillegg til å skrive godt og engasjere leseren, er det noen andre viktige kriterier som må oppfylles.
Fire viktige kriterier:
Aktuell: Journalister jobber med dagsaktuelle nyheter. Derfor er det viktig at pressemeldingen din omhandler en eller annen form for nyhet. Etter en viss tid vil ikke denne nyheten være interessant lengre, enten på grunn av nyheters karakter eller at andre har skrevet om den.
Interessant: Nyheten du skriver om må være interessant. Pressemeldingen kan handle om en produktlansering, åpning av et nytt utsalgssted eller at bedriften skal delta på et arrangement. Husk å spørre deg selv om nyheten er interessant for folk som ikke jobber for deg. Det er ikke alle nyheter som er interessante nok til å fortjene presseomtale.
Ikke markedsføring: Pressemeldingen skal omhandle en nyhet, ikke være markedsføring. Tenk på hvordan nyheten kan være til hjelp for andre når du skriver pressemeldingen.
Trendy: Hvis du ser en sammenheng mellom et trendy tema og din bedrift er det en perfekt mulighet du bør benytte deg av. Du kan også forutse noen trender og være forberedt når de dukker opp (dette kan for eksempel være årlige arrangementer).
Skriv pressemeldingen
Nå vet du hva kriteriene som er kriteriene for at en pressemelding skal være interessant. Bruk derfor litt tid på å vurdere hva som er nyhetsvinklingen før du begynner å skrive. Pressemeldingen gjør det mulig for deg å gi en relevant journalist en nyhetssak. Din rolle er å gi journalisten en historie som vil være interessant for deres lesere.
Når du har funnet nyhetsvinklingen kan du skrive et førsteutkast.
Når du skriver er det viktig å ha en tydelig overskrift og en klar ingress som oppsummerer nyheten. Inkluder gjerne et sitat, legg til relevante bransjestatistikker og ekstra bakgrunnsinformasjon. Avslutt med lenken du gjerne vil dele, og din kontaktinformasjon.
Når du skriver en pressemelding er det nyttig å skrive som en journalist: Benytt deg av skrivemodellen den omvendte pyramide. Start med det viktigste og utvid med mer informasjon etter hvert.
For det første gjør dette det lett for journalisten å oppfatte hva pressemeldingen handler om. For det andre blir det lettere å bruke hele pressemeldingen fordi det følger den samme formelen som andre artikler. Dette øker sjansen din for å få presseomtale.
Praktiske skrivetips til pressemeldingen
Skriv en fengende overskrift
Kort: Ikke for kort, ikke for lang. En nyhetsoverskrift består vanligvis av 6-8 ord.
Forteller hva pressemeldingen handler om: Skriv overskrifter som forteller hva pressemeldingen handler om. Journalister får mange pressemeldinger, og har ikke tid til å lese hele for å bestemme seg for om de er interesserte eller ikke.
Nevn bedriften: Skriv en overskrift som gjør det naturlig å benytte seg av bedriftens navn.
Dobbel overskrift: Bruk en underoverskrift til å tilføye ekstra informasjon som vil gjøre at målgruppen din (og i første omgang: journalisten) vil lese pressemeldingen.
Fengende: Overskriften må engasjere og gjerne overraske leseren du sender pressemeldingen til. Noen gode nøkkelord kan være «ny», «voksende», «effektiv» eller «case study». Husk bare at det ikke skal være for kommersielt.
Et godt tips er å skrive overskriften etter at pressemeldingen er ferdig. På den måten vet du hva slags informasjon du har inkludert, og hvilken vinkling du har benyttet deg av.
Selve pressemeldingen
Når du har funnet en vinkling skriver du pressemeldingen. Skriv kort og konsist, helst mellom 300 og 600 ord. Dersom journalisten er interessert, vil de be om mer informasjon.
Du kan gjerne starte meldingen med et spørsmål for å engasjere leseren. Det er en fin måte å introdusere pressemeldingen på.
Husk å gjøre meldingen så lettfattelig som mulig. Dersom du er nødt til å bruke tekniske eller bransjespesifikke termer må du forklare hva de betyr. Hvem som helst skal kunne forstå pressemeldingen.
For at en pressemelding skal føre til presseomtale er det viktig å få med alle viktige detaljer. Sørg for at du svarer på alle vanlige spørsmål: Hvem, hva, hvor, når og hvordan. Du må få med både kontaktinformasjon og alle detaljer om nyheten din.
Som nevnt tidligere er det viktig å legge med en lenke du ønsker å dele, det gjør journalistens jobb enklere. En lenke vil øke trafikken til nettstedet ditt og forbedre SEO-en din.
Legg også ved noen gode bilder som representerer nyheten din på en god måte.
For å gjøre det enklere å lese er det også viktig at du deler opp teksten din i kortere avsnitt. Husk regelen «ett tema per avsnitt».
Nevn merkevaren din i teksten. En pressemelding påvirker hvordan folk oppfatter merkevaren din. Derfor er det viktig å minne dem om hva bedriften din gjør, noen store prestasjoner eller hvilke verdier dere står for som er relatert til nyheten din. Gjør du dette kan du få folk til å snakke om bedriften din og hva dere gjør.
Husk detaljene
Før du sender ut pressemeldingen din er det viktig at du korrekturleser teksten din nøye. Mange skrive- og grammatikkfeil vi gi leseren et dårlig førsteinntrykk.
Bruk tall og statistikker, både journalister og lesere elsker tall og statistikker, og dette vil gjøre pressemeldingen din mer interessant.
Unngå å bruke «jeg», «vi» eller «dere» i teksten din. Gjør du det vil journalisten bli nødt til å skrive om teksten, og det gjør det mindre sannsynlig at de orker å bruke tid på å gi deg presseomtale.
Finn gjerne et sitat du kan bruke i teksten. Dette er en form for sosialt bevis og vil hjelpe deg med å bygge kredibilitet.
Les også: Horisont Europa finansierer Norske bedrifter
Slik promoterer du pressemeldingen din
Å skrive en god pressemelding er bare halve jobben for å skaffe presseomtale. Du må også finne publikasjoner og plattformer det passer å publisere den på. Når du har funnet noen egnede publikasjoner må du overbevise journalistene om at det er verdt å skrive om nyheten din.
Hvordan få mer presseomtale med pressemeldingen
En av de viktigste tingene å huske på når du skal skrive en pressemelding er å finne en spennende vinkling. Dette er hemmeligheten til å gjøre digital PR mer vellykket. Om pressemeldingen din er uinteressant med null nyhetsverdi er det ingen journalister som kommer til å ville bruke spalteplass på å gi deg presseomtale.
Nøkkelen er å fokusere på en nyhetsvinkling, ikke å skulle selge. Om du kontakter en journalist og bare sier at du har salg kommer du ikke veldig langt.
Journalistens jobb er å finne spennende nyheter å skrive om. Derfor på din PR-strategi være på samme bølgelengde. Da vil du straks ha større sjanse for å lykkes.
Lag en kontaktliste
En annen måte å sikre at du lykkes i din søken etter presseomtale, er å lage en liste over hvilke publikasjoner som er relevante for å nå målgruppen din. Det er ikke vits i å kaste bort tid på å sende ut pressemeldingen til alle og enhver. 99 % av de du sender den til vil ikke være interesserte. Siden det tar tid å finne kontaktinformasjon til alle du skal sende pressemeldingen din til, er det derfor best å gå for kvalitet over kvantitet. Du bør føre opp kontaktinformasjonen til journalister og publikasjoner som allerede dekker temaet i pressemeldingen din.
En feil mange gjør er å anta at bare fordi publikummet som journalisten skriver for er interessert i produktet du selger, så vil journalisten også se sammenhengen mellom sin målgruppe og ditt produkt. Det er ikke alltid tilfelle. Om pressemeldingen din ikke snakker til journalistens publikum bør du spare stoffet til en annen anledning.
Det tar tid å lage en database med oversikt over publikasjoner som kan være interessert i PR-materialet ditt. Det er likevel verdt det, fordi det gjør det mer sannsynlig at du vil få resultater av PR-en din.
Hvor bør du publisere pressemeldingen din?
Det finnes mange steder du kan få publisert pressemeldingen din. Dette er noen forslag:
Spesialiserte PR-sider: Det finnes mange nettsider som har spesialisert seg på å publisere pressemeldinger. Det finnes både nettsteder det er gratis å publisere og der du må betale. Uansett hva du velger bør du først undersøke om pressemeldingene som publiseres på nettstedet er indeksert av Google. Om de er det vil de dukke opp i nyhetssøket i Google, og vil hjelpe deg med SEO. Du kan sjekke dette ved å søke etter en tilfeldig pressemelding som er publisert på et nettsted du har valgt ut.
Nyhetssider på nett: Dette kan være et nettsted som bare publiserer nyheter (altså en nettavis), eller en nettside i din bransje som deler nyheter (en referansenettside).
Hvordan kontake de ulike publikasjonene
Start med å skrive en liste over nettaviser og referansenettsider som kan være interessert i ditt innhold. Se etter artikler som omhandler din bransje. Søk etter relevante nøkkelord blant nylige artikler fra din bransje.
Finn ut hvem som er forfatteren. Der det er mulig skriver du ned navnet på journalisten som har skrevet artikkelen. Han eller hun er kanskje interessert i din historie også.
Se etter forfatterens e-postadresse. Noen ganger står den sammen med artikkelforfatterens navn, andre ganger må du søke på Google eller andre nettsteder. Med verktøyet Find That Lead kan du gjennomføre 10 gratis søk for å finne e-postadressene til ulike personer. Hvis du etter hvert er mye i kontakt med enkelte journalister kan du legge dem til på LinkedIn. Hvis du er flink til å dele innhold der, vil noen av journalistene kanskje plukke opp materialet selv, uten at du må kontakte dem.
Hva med generelle e-postadresser som «presse@…, eller info@…»? Vel, det er mindre sjanse for at du vil få resultater ved å sende pressemeldingen din hit. De som leser det som blir sendt til disse e-postadressene er ofte ikke de samme som skriver innhold. Og da skal det mye til for at pressemeldingen din havner i de rette hendene. Det du kan bruke disse e-postadressene til er å spørre etter hvem som er den riktige personen å sende pressemeldingen til.
Når du har laget en liste med kontaktinformasjon har du et svært nyttig verktøy for å jobbe med digital PR.
Les også: EU-søknad: Norske bedrifter er med i kampen om 95 milliarder euro
Skriv en god e-post for å skaffe presseomtale
Etter at du har skrevet pressemeldingen din og funnet kontaktinformasjonen til journalister som kan være interesserte, er det ett hinder igjen for å skaffe presseomtale. Det er å faktisk gjøre journalisten interessert i å skrive om deg. Det gjør du ved å skrive en knallgod e-post der du legger ved pressemeldingen.
De fleste journalister mottar dusinvis av e-poster og pressemeldinger hver eneste dag. I tillegg jobber de kontinuerlig med ulike artikler, og mange publikasjoner jobber med fremtidige utgivelser i god tid i forveien. Derfor kan det ta lang tid før en pressemelding du har sendt ut ser dagens lys, spesielt i trykte medier.
Samtidig som at du prøver å skaffe presseomtale, gjør konkurrentene dine det samme.
Derfor må du gjøre det du kan for å skille deg ut i mengden. Du må være kreativ, innovativ, og holde trykket oppe ved å jobbe kontinuerlig med din PR.
I tillegg tar det tid å bygge relasjoner og få merkevaren din til å skille seg ut. Derfor er det viktig å hele tiden gi folk en grunn til å snakke med deg, skape nye PR-kampanjer og å minne journalistene om din ekspertise på ditt felt.
Siden du konkurrerer med mange andre er det viktig å gi PR-materialet ditt så høy nyhetsverdi som mulig, sende det til de riktige personene og å lage nytt materiale ofte.
Skriv så e-posten blir åpnet
Emnefeltet: Emnefeltet er det første folk ser av e-posten din og må derfor skille seg ut som noe som er interessant å lese mer om. Tilpass emnet til den du sender det til, og sørg for at det ikke blir for langt (da er det ikke sikkert at alt blir synlig). Du kan godt bruke tittelen på pressemeldingen din i emnefeltet, eller stille et spørsmål som blir besvart i pressemeldingen.
Kort: Bruk e-posten til å oppsummere pressemeldingen med i 2-3 setninger. La e-posten være en smakebit på det som kommer.
Interessant: Målet med e-posten er å få personen til å lese pressemeldingen din og forhåpentligvis gi deg presseomtale. Derfor må du gi e-posten en interessant vinkling som gjør at de vil lese videre.
Introduser deg selv: Husk å presentere deg selv! Dette gjør e-posten mer personlig og vil øke sjansen for at du får svar.
Bruk kontaktens navn: Gjør e-posten enda mer personlig ved å bruke navnet på kontakten din i e-posten. Du skriver selvsagt «Hei + navn» i starten, men det er anbefalt å bruke det minst en gang til i selve teksten.
Send pressemeldingen i riktig format: Det viktigste er å legge ved pressemeldingen i e-posten din. Det beste er å dele en lenke til et Google Doc-dokument som er åpent for alle å lese (men ikke redigere). Skriver du hele pressemeldingen i selve e-posten risikerer du at folk ikke tar seg tid til å lese den der og da, og så glemmer av den.
Avslutt med et spørsmål: Avslutt e-posten med å stille et spørsmål. Du kan godt spørre om de syns pressemeldingen var interessant, eller om de har behov for mer materiale. Et spørsmål på slutten øker sjansen for at du får svar.
Hvorfor bør e-posten bære preg av å være personlig?
Grunnen til at det er viktig å gjøre e-postene du sender ut mer personlige, er at de fleste journalister får dusinvis av e-poster hver dag. Da er det lite sannsynlig at de vil bruke tiden på å lese e-posten din dersom den ser ut som en kald masseutsendelse. For å øke sjansen for at e-posten åpnes, leses og svares på må du gjøre den mer personlig.
Referer gjerne til en relevant sak som kontakten din har skrevet. Det blir ikke mer personlig enn det. På denne måten viser du at du faktisk har tatt deg tid til å finne ut litt om dem, og vet at pressemeldingen din handler om et tema de allerede skriver om.
Digital markedsføring
Gi pressemeldingen din vinger
Følger du disse rådene gir det deg gode muligheter for å skaffe presseomtale. Men husk at ting tar tid. Spesielt hvis du er en helt nyoppstartet bedrift som få har hørt om.
Da er det viktig å jobbe målrettet med PR, og ikke gi opp. Om du ikke har gjort det enda, anbefaler jeg også at du leser Digital PR: Komplett guide for å komme i gang.