Google lagrer enorme mengder informasjon om deg: de vet hva du søker på, hvilke nettsteder du besøker og i mange tilfeller hvor du har vært. Og jo flere av Googles tjenester du bruker, jo mer informasjon lagrer de. Men vet du hvordan Google bruker dine data?
Du har kanskje lurt på hvorfor du blir forfulgt av annonser for joggesko eller reiser til Syden? Eller hvorfor annonsene du ser ofte er relatert til nettsidene du har besøkt den siste tiden?
Det er skjeldent tilfeldig hvilke annonser du ser online! Både Google, Facebook og flere andre sosiale mediekanaler gjør din anonyme profil tilgjengelig for markedsførere. Gode markedsførere bruker informasjonskapsler for å målrette annonser basert på dine interesser. Denne metoden er en av de mange årsakene til at digital markedsføring kan være 10 ganger mer kostnadseffektivt enn markedsføring i trafisjonelle kanaler.
Les også: Chat GPT lite brukt – Norske bedrifter taper terreng
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
Fordeler og konsekvenser med hvordan Google bruker dine data
Det at Google bruker dine data i markedsføring kan gjøre at du ser annonser som er relevante for deg, og ikke bare tilfeldige annonser. Skal du først se annonser er det kanskje en fordel at de i alle fall omhandler ting du er interessert i.
Likevel er det mange som advarer mot konsekvensene av denne datainnsamlingen. Spesielt etter Facebook-Cambridge Analytica skandalen har det blitt større skepsis rundt denne praksisen. Det er kanskje vanskelig å danne seg en mening om dette er bra eller dårlig, men det er ikke tvil om at markedsførerer og bedrifter drar nytte av det.
Selv om dataene er anonymiserte har Google informasjon om hvilken demografiske gruppe du tilhører. Informasjonen Google har om deg gjør det mulig for dem å vite om du kan være interessert i å se annonser for ulike produkter.
Denne informasjonen bruker de for eksempel for å vurdere hvilke Google Ads annonser de skal vise deg når du søker etter noe, og hvilke annonser som skal vises for deg på nettsider som deltar i Google Display nettverket.
Dette er selvsagt bare en av mange faktorer som avgjør hvilke annonser som blir vist for akkurat deg, men det er en del av vurderingen.
Les også: 7 tips for å øke din synlighet på Google
Google beskytter informasjonen
Du vet nå litt om hvordan Google bruker dine data. Men er det trygt? Selv om Google bruker data de har om deg til markedsføring og utvikling av tjenester, beskytter de også de dataene de samler inn fra å bli misbrukt. Dette må man selvsagt ta deres ord for, men dette er noe av det Google sier de gjør for å beskytte informasjonen de samler inn:
- De selger ikke din personlige informasjon.
- De anonymiserer brukerdata etter 18 måneder.
- De tilbyr brukere innsyn og mulighet til å slette data.
- De gir brukere mulighet til å begrense hvilke data som blir samlet inn og målretting av annonser.
- De tillater ikke at markedsførere bruker sensitive opplysninger som tro, seksuell legning eller personlige vanskligheter for å målrette annonser.
Med den dataen de får tilgang til, kan markedsførere likevel målrette annonser mot ganske spesifikke målgrupper, som for eksempel basert på postnummer. Ved å utelukke eller spesifisere spesielle interesser kan man lage utrolig smale målgrupper, men målgruppen må minimum inneholde 100 personer.
For å få vite mer om hvordan Google Ads fungerer kan du lese artikkelen Hva er Google Ads og hvordan virker annonsene?
Hvem tror Google at du er?
Som nevnt lagrer Google informasjon om deg for å levere så relevnte annonser som mulig. Se din Google-profil.
Under din “Google-profil” kan du se hvilke interesser Google har lagret for deg. På bildet kan du se at flere av interessene Google har ført opp, er basert på research jeg har gjort for kundene våre.
Du kan også være med på å bestemme hvordan Google bruker dine data. Her kan du fjerne eller legge til interesser slik at annonsene du ser blir mer relevant. Du kan også slå av målretting for annonser her. Dette vil ikke reservere deg fra annonser, men du kan reservere deg fra at markedsførere kan bruke dine interesser til å vise deg annonser.
Vær da oppmerksom på at annonsene du ser kan virke mindre relevant!
Hvor har du vært?
Hvis du bruker Google Maps, Google Now, eller du har gitt Google tillatelse til å bruke “Stedstjenester” for å finne din omtrentlige plassering, blir denne informasjonen også lagret. Her finner du Googles oversikt over hvor du har vært.
Slik ser vårt kart ut:
Du kan få oversikt over alle dataene Google har om dine bevegelser helt tilbake til 2009.
Hva har du søkt på?
Som om ikke det var nok: Google lagrer også alle søkene du har gjort i Google. De lagrer også alle annonsene du har klikket på. Klikk her for å se din søkelogg.
Hvis du ikke vil at Google skal lagre dine søk, kan du slå av funksjonen under “Settings”.
Google eier YouTube, og lagrer din søkehistorikk der også. Klikk her for å se din søkelogg på YouTube.
Les også: Googles algoritmer: Hva er Core Web Vitals?
Digital markedsføring
Slik håndterer du hvordan Google bruker dine data
Det kan være overveldende å tenke på at selskaper som Google og Facebook vet så mye om deg. Vi skal selvsagt være oppmerksomme på hvordan selskapene bruker dataene om oss, men samtidig får vi tenke på de fordelene det gir oss. Med informasjonen kan Google utvikle bedre tjenester for oss. Informasjonen kan hjelpe med å utvikle smartere AI, og: vi får bedre tilpassede annonser.
Driver du business og bruker Google Ads kan du også sette pris på de mulighetene du får med disse dataene.
Ønsker du oversikt over hvilke data Google har om deg, kan du finne det inne på Google Dashboard. Der kan du også laste ned en kopi av dataene de har samlet inn. Har du satt innstillingene dine til norsk vil dette hete “Min aktivitet”. For instruksjoner om hvordan du finner “Min aktivitet” kan du finne det under Se og kontrollér aktiviteten i kontoen din.