Vadla Trygghetsbyrå (Bysheriffen.no) drives av Steinar Vadla Risa og tar kriminalitet på blodig alvor. Tenk Digitalt hjelper Steinar med å nå ut til et større publikum.
Jeg har god erfaring med å “krype i buskene” og fange kjeltringer, men jeg er ikke noen skribent, innleder Steinar. Likevel, mener jeg ganske mye om kriminalitet, og jeg er ikke redd for å ytre mine tanker. Takket være Tenk Digitalts opplæring i blogging og sosiale medier kan jeg dele mine erfaringer og åpne øynene til stadig flere folk.
«Tenk Digitalt har hjulpet meg å henge med i tiden, eller til og med være i forkant av utviklingen innen digital markedsføring.»
Steinar Vadla Risa, daglig leder, Vadla Trygghetsbyrå AS
Steinar traff Jan Sollid Storehaug (daglig leder i Tenk Digitalt) i foredragsmiljøet i Oslo. Jan fattet umiddelbart interesse for Steinars ekspertise om hva kriminalitet har å si for samfunnet. Denne informasjonen brukte Jan til å berike sine egne foredrag. Til gjengjeld tok han på seg å forbedre Steinars digitale nærvær.
Trenger du et foredrag og ny teknologi? Sjekk ut Jans side om foredrag, kursing, etc.
Tenk Digitalt investornettverk
Oppdag spennende muligheter i Tenk Digitalt sitt investornettverk
Bysheriffen er aktiv på LinkedIn
Det tok ikke lang tid før Jan kommenterte Steinars fravær på LinkedIn. Med Jans veiledning har kommunikasjon via sosiale medier blitt en veldig viktig kanal for både Steinar og Vadla Trygghetsbyrå.
«Jeg hadde ikke engang en LinkedIn-profil, nå har jeg over 1500 følgere.»
Steinar Vadla Risa
På LinkedIn deler jeg mine erfaringer med ting som opptar meg, slik som sikkerhet, svinn, forhindring av tyveri og problemer med kriminalitet. Først skriver jeg artikler på Bysheriffen.no som jeg deretter linker til på LinkedIn og Twitter. (Steinar)
Følg Steinar Vadla Risa på LinkedIn og Bysheriffen på Twitter.
Sammen med Steinars foredragsaktivitet har fremstøtene på sosiale medier resultert i et bra miljø rundt Vadla Trygghetsbyrå. Men tilegning av følgere og solid bygging av merkevaren hadde ikke latt seg gjøre uten et bra nettsted.
Tenk Digitalt designet en digitalbase for Vadla Trygghetsbyrå
Da Steinar traff Jan for 10-12 år siden hadde han et nettsted som ikke levde opp til prisen han betalte for det. Teamet til Tenk Digitalt oppdaget raskt problemer som manglende mobiloptimalisering og tilrettelegging for god digital markedsføring.
Før Steinar kom i kontakt med Tenk Digitalt, jobbet han sporadisk med markedsføring, og manglet en god digital strategi. Det endret seg drastisk da Jan og hans lillebror Pål Storehaug kom inn i bildet. Snart ble det iverksatt en komplett ombygging av Bysheriffen.no, noe som økte kundetilstrømmingen betraktelig.
«Stadig flere finner oss på nett, og takket være Jan og Pål sin SEO rangerer vi bedre for hvert år som går.»
Steinar Vadla Risa
Jeg trengte både hjemmesiden og LinkedIn for å etablere god kontakt med min målgruppe. Med veiledning fra Tenk Digitalt har jeg fått en stor plattform der jeg kan dele min kunnskap på mye mer effektivt vis. (Steinar)
Nå vokser Vadla Trygghetsbyrå jevnt og trutt i tråd med Steinars ambisjoner om å hjelpe flere bedrifter med å ta gode strategiske valg.
LinkedIn, Twitter og bloggen har blitt en uvurderlig kommunikasjonskanal, fordi temaene jeg snakker om sjelden tas opp på et styrerom. Ledelsen “glemmer” å ta opp utfordringer med svinn og tyveri. (Steinar)
En forsmak på Steinars bloggaktivitet
Siden vi har slik en frittalende blogger i vår kundekrets, slipper vi Steinar til ordet i dette kapittelet. Her er en forsmak på hva han opplever i sin hverdag og skriver om. Les mer på bloggen til Vadla Trygghetsbyrå.
Det er viktig å påpeke at kriminalitet koster næringslivet enorme summer, spesielt med tanke stadig økende renter og priser, noe som alltid resulterer i økt kriminalitet når privatøkonomien i private husstander blir krevende for folk.
De fleste av oss merker at faste kostnader stiger. Jeg ser konsekvensene av dette hver eneste dag: Folk stjeler mer, og det underslås mer på arbeidsplassen. Det er rett og slett en skummel trend som utvikler seg rett under nesa på oss alle.
I tillegg kommer kriminelle grupperinger ens ærend til Norge for å stjele fordi vi har et lavere sikkerhetsnivå på våre kjøpesenter og butikker enn andre land. Det tiltrekker seg uærlige mennesker som vil utnytte vår naive tilnærming og godtroenhet. (Steinar)
«Norge blir sett på som en honningkrukke»
Steinar Vadla Risa
Kjøpesentre i Norge har som regel 2-5 prosent svinn, noe som typisk dreier seg om 20-30 millioner kroner. La oss si at vi klarer å halvere dette, altså en dempning på 1-2 prosent, og dermed spare bedriften for 10-15 millioner svinn i året.
Dette er ganske vanlige tall i Norge. Derfor synes jeg det er rart at senterledelser ikke vil diskutere eller systematisk utføre svinnforebyggende tiltak og iverksette arbeid som forebygger kriminalitet.
Mitt mål er å bremse voksende kriminalitet på kjøpesenter og sentrumsområder, spesielt i utsatte områder der tenåringer, barnefamilier og eldre unngår sentrene på grunn av voksende kriminalitet og hendelser som gjør området trygt.
Jeg driver så klart en business, men det er viktig å understreke at kjøpesentrene vil spare mye mer på å leie inn Vadla Trygghetsbyrå enn det koster å benytte oss. (Steinar)
Veien videre for Vadla Trygghetsbyrå og Tenk Digitalt
Tenk Digitalt har som sagt designet alt på Bysheriffen.no og tar seg i dag av den daglige driften. Det er et pågående samarbeid der Tenk Digitalt sin innsats tilpasses i forhold til Vadla Sikkerhetsbyrå sin vekst og budsjett.
Jan er flink til å si klart ifra hva jeg må gjøre, hva jeg bør gjøre, og hva jeg kan hoppe over fordi bedriften eller nettstedet mitt er for lite til å dra nytte av det. Jeg setter pris på slik tydelig og ærlig kommunikasjon om mine markedsføringstiltak. (Steinar)
Jeg vet godt at jeg kunne vært flinkere til å blogge oftere. Likevel vokser nettstedet jevnt og trutt, noe som ikke hadde vært mulig uten Jans veiledning. Takket være Tenk Digitalt har jeg fått innsikt i et fag som jeg hadde null peiling på. (Steinar)
Og slik fortsetter reisen til Vadla Sikkerhetsbyrå og Tenk Digitalt. I likhet med mange av våre små og mellomstore bedriftskunder, har ikke Bysheriffen alltid budsjett til å leie inn et helt markedsføringsteam. Da står Tenk Digitalt parate til å steppe inn når behovet melder seg, skaleringen er et faktum, og budsjettet øker.
«Gode nettsider kjøper du av Tenk Digitalt, så tar jeg meg av svinn og kriminalitet.»
Steinar Vadla Risa, daglig leder, Vadla Trygghetsbyrå AS