Tenk Digitalt og Avisomo satser stort på vertikalt landbruk - Tenk Digitalt
Martin Molenaar i Avisomo AS står foran planter i et vertikalt landbruk.

Tenk Digitalt og Avisomo satser stort på vertikalt landbruk

«Det er veldig betryggende å vite at jeg bare behøver å si ting en gang og kan stole på at Tenk Digitalt får jobben gjort.» (Martin Molenaar, CEO, Avisomo)

 

Vertikalt landbruk står vårt hjerte nær i Tenk Digitalt, ikke bare fordi det er spennende teknologi, men fordi det er et bærekraftig alternativ til dagens matproduksjon. Vi nølte ikke et sekund da Avisomo spurte om vi kunne hjelpe dem med å slå igjennom som teknologileverandør i den vertikale landbruksbransjen.

Avisomo er en ung og spennende bedrift på Gardermoen med ambisjoner om å ta den vertikale landbruksbransjen med storm. De utvikler løsninger for innendørs landbruk og tar sikte på å gjøre vertikalt landbruk mer kostnadseffektivt enn noen gang før.

At den lovende bedriften gikk fra oppstart i 2018 til å sikre en avtale med Coop – Norges største dagligvareaktør – i 2023 ser vi på som en stor seier for både Avisomo og vertikalt landbruk i Norge. Vi kunne ikke vært stoltere over å ta del dette bedriftseventyret som vi bare så vidt ser starten på i disse dager.

 

Avisomo og Coop tar vertikalt landbruk til nye høyder

I 2023 innledet Avisomo og Coop et ambisiøst samarbeid og stiftet joint-venture selskapet Himmelgrønt AS, som har som mål å dyrke 100 tonn salat årlig. Plantefabrikken som bygges på Gardermoen er designet for automasjon på en skala som er grenseprengende, ikke bare i Norge, men også internasjonalt.

Dette prosjektet markerer en bærekraftig vending for Coop. Med Himmelgrønt ønsker de å satse sterkere på lokale og norskproduserte råvarer. Plantefabrikken på Gardermoen vil skape en stabil kilde til råvarer året rundt, redusere behovet for transport, minske matsvinn, og tilby forbrukere salater dyrket uten bruk av kjemikalier og plantevernmidler.

For Avisomo representerer samarbeidet med Coop et viktig skritt mot å bli landets ledende teknologileverandør innen vertikalt landbruk. Ambisjonene stopper ikke der; Avisomos teknologi er konkurransedyktig på et globalt nivå, men for å nå ut til den internasjonale markedet kreves det solid markedsføring og strategisk bedriftsutvikling.

Så langt har Tenk Digitalt spilt en nøkkelrolle i Avisomos utvikling fra en startup til en seriøs aktør i den norske vertikale landbruksbransjen. Vi ser frem til fortsettelsen på denne reisen og de mulighetene som ligger foran, men først, la oss reflektere over grunnlaget som allerede er lagt for å støtte Avisomos vekst.

 

Vertikalt landbruk var som skapt for digital tankegang

Vi fant Tenk Digitalt på sosiale medier, forteller Martin Molenaar (CEO i Avisomo). Det ledet til et oppstartsmøte der vi raskt fant tonen da det viste seg at både Pål og hans bror Jan Sollid Storehaug var lidenskapelig opptatt av vertikalt landbruk.

I første omgang fikk Tenk Digitalt i oppdrag å utvikle et nytt nettsted for Avisomo. De hadde et umiddelbart behov for en hjemmeside som viste mer enn hva de holdt på med. Den måtte vekke nysgjerrighet om vertikalt landbruk og by på godt lesestoff om dette temaet.

Tenk Digitalt startet raskt utviklingen av Avisomos nettsted. Det engasjerte oss voldsomt å få mulighet til å jobbe med utviklere av løsninger som kan skape bedre lønnsomhet og bærekraft i Norsk landbruk.

 

«Pål Storehaug i Tenk Digitalt har lært meg veldig mye om hvordan digital markedsføring gjøres.»

Martin Molenaar, CEO, Avisomo

 

Vi hadde en hjemmesnekret løsning før vi kom i kontakt med Tenk Digitalt. Nå trengte vi en omstrukturering som fokuserte hele nettstedet på salg, med tydelig plasserte CTA-er (call to action-knapper) og enkle kontaktmuligheter. (Martin)

Å selge løsninger for vertikalt landbruk skiller seg fra annet nettsalg fordi det krever et seriøst engasjement hos de som er interessert. Salgsprosessene er ofte lange, og derfor er nettstedet designet i større grad for å generere leads. Salget må Avisomo ta ansvar for deretter.

Vi har utvilsomt fått mange flere leads og kontakter – fra både Norge og utlandet – etter at Tenk Digitalt utviklet nettsidene våre. Med vår digitale tilstedeværelse i Norge og ute i den store verden har vi fått dialog med mange flere seriøse interessenter. (Martin)

Screenshot fra Avisomo nettsted, utviklet av Tenk Digitalt.

Tenk Digitalt er ikke bare et digitalt markedsføringsbyrå

Teamet i Tenk Digitalt er aktive støttespillere på alt som har med å lykkes som en oppstartsbedrift med internasjonale ambisjoner.

Nettsiden har blitt et kraftig verktøy for vårt eget markedsføringsarbeid. Når vi deltar på messer og i møter med interessenter for å presentere Avisomo så sender vi folk til hjemmesiden for å finne ut mer om oss. (Martin)

 

«Nå føler vi oss trygge på at seriøse interessenter finner all informasjon som de trenger på nettsidene.»

Martin Molenaar, CEO, Avisomo

 

Den største forandringen for oss er at vi trygt kan sende kundene til nettsiden for å finne informasjonen de trenger. Det har blitt et utstillingsvindu som samtidig vekker interesse og får folk til å ta kontakt. Vi får mange flere inbound leads enn vi fikk før. (Martin)

I tillegg har Pål hjulpet oss mye med salgsstrategi. Han presenterte muligheter som vi ikke visste at fantes og hjalp oss fokusere markedsaktivitetene for størst mulig omsetning. (Martin)

 

«Fleksibiliteten og allsidigheten til Tenk Digitalt er en massiv ressurs.»

Martin Molenaar, CEO, Avisomo

 

Teamet i Tenk Digitalt hjelper oss med mye mer enn bare nettsiden, de støtter oss med all markedsaktivitet. Om det er salgsmøter eller presentasjoner er Pål og Jan alltid på pletten med god veiledning. Med sin erfaring hjelper de oss med å tolke kundene i salgsmøter og hva kundene sier om hvordan de opplever vår kommunikasjon. (Martin)

Tenk Digitalt vært en uvurderlig ressurs for Avisomo. Vi har ikke anledning til å ha et eget markedsteam som jobber for oss 24/7. Da er det veldig fint at vi kan betale en fast månedlig sum som fleksibelt kan brukes på alt fra justering av nettsidedesign til strategiplanlegging, møte-coaching og annen slags analyse. (Martin)

 

Tenk Digitalt har stor tro på Avisomo

Det er ikke uten grunn at vi i Tenk Digitalt jobber på for Avisomo. Vi velger nemlig kun å innlede samarbeid med bedrifter vi har tro på. Vi valgte Avisomo fordi vertikalt landbruk er fremtiden.

Teknologien kan sikkert forbedres for å senke strømforbruket. De miljømessige fordelene er allerede så overveldende at Tenk Digitalt ikke kunne stå på sidelinjen når muligheten bød seg. Om vi kan bidra til å bygge en industri som stopper bruk av sprøytemidler, ferskvannsforurensing og jorderosjon, gjør vi så klart alt vi kan for å hjelpe til.

 

«Jeg har nok av ting å tenke på i hverdagen. Derfor setter jeg umåtelig pris på at ting aldri blir glemt, men alltid følges opp.»

Martin Molenaar, CEO, Avisomo

 

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!