Slik går du frem for å få tusenvis av riktige kontakter på LinkedIn

 In FAV, Sosiale medier

Sosiale medier har utviklet seg voldsomt i løpet av det siste året. Ny funksjonalitet legges til på løpende bånd og skaper usikkerhet rundt hva som virker best, men samtidig også skaper nye muligheter. For de aller fleste har Facebook og Google Ads (tidligere Google Adwords) vært foretrukne kanaler. LinkedIn seiler opp som en god utfordrer for deg som er opptatt av å bygge nettverk, fremme din personlige karriere – og for digitale markedsførere: Å nå rette personer i B2B-markedsføring – til en svært lav pris.

Skrevet av daglig leder i Tenk Digitalt AS  Jan Sollid Storehaug

Facebook-annonsering oppleves av mange som mye dyrere og vanskeligere enn tidligere. Organisk – ikke betalt – synlighet på Facebook er stadig mer utfordrende. Det er rett og slett for mange som står i kø for å vise frem sitt innhold. Med mindre du har en «viral hit» må du på Facebook betale for å bli synlig, uansett hvor interessant innhold du har. Siden mange også gjør det, øker konkurransen og med mindre du er ekspert på konverteringsbaner og annonseoptimalisering. De fleste opplever at annonsering på Facebook blir dyrere og dyrere.

Å komme opp i organisk søk på Google i motsetning til betalt søkeordmarkedsføring er for SEO-spesialister. På betalte søk er også konkurransen stor.

Hvilke kanaler kan du få synlighet til minst mulig pris?

Har du nettsider som ikke bare er pene å se på, men bygget fra grunnen for digital markedsføring? Da er utfordringen for en digital markedsfører å få maksimal synlighet for sin målgruppe til lavest mulig kostnad. Vet du hvor mye en kunde er verdt, vet du også hva du kan bruke i betalt synlighet per ny kunde. Det forutsetter selvsagt at du kan måle hele konverteringsbanen. Hvor mye betaler du for hvor mye synlighet? Hva skjer når ditt budskap blir vist for målgruppen? Hvor mye av dette leder til konvertering til salg – på kort og lang sikt?

Tenk på synlighet som en tjeneste, hvor prisene styres av tilbud og etterspørsel. Å gi smaksprøver har i hundrevis av år vært et effektivt virkemiddel for å få solgt inn et produkt eller en tjeneste. Slik tenker også plattformeierne. Når Facebook vil at du skal bruke mer video fordi de har stor tro på at video gir en bedre brukeropplevelse og dermed for deg som annonsør en bedre måte å selge – ja, da er tilbudet stort og prisen lav. Om du for ett år siden la ut video ville du oppleve at antall visninger var titalls ganger mer enn en tradisjonell link-post.  Facebook ga rett og slett «smaksprøver» i form av synlighet og du ville prøve video på deres feed. Etterhvert som det ble oppdaget, begynte mange å gjøre det samme og det ble trangt i køen, hvilket resulterte i lavere organisk visninger og høyere priser for betalt synlighet.

Akkurat nå er det live video som gjelder. Mange kvier seg for å gjøre dette, eller har ikke teknisk utstyr og bakgrunn for å gå i gang. Samme resonnementet. Akkurat nå er det stort tilbud og du kommer først i køen.

Det samme kan gjøres gjeldende for andre kanaler som Instagram, Snapchat og Twitter. Vil du ha mye synlighet for lav pris? Ja, da gjelder det å følge med i timen og være først ute når plattformeierne tilbyr ny funksjonalitet.

Svært mange har tenkt på LinkedIn som en gammeldags og tungvint plattform. Antall brukere er imidlertid kraftig økende og de smarteste vet at dette handler om de store tall.

Selv om det fortsatt er mange registrerte brukere som er passive og sjeldent bruker LinkedIn, er antallet kraftig stigende. LinkedIn er eid av Microsoft, som satser tungt på plattformen. Ved inngangen til 2017 ble hele grensesnittet gjort om med en rekke nye funksjoner og muligheter som ikke tidligere fantes. De smarteste digitale markedsførerne er de som er tidligst ute og tar i bruk disse funksjonene på en effektiv måte.

Om du vil lære mer om hvordan du strategisk kan utnytte Linked In for å nå ut til nye kunder og muligheter kan du se på opptak av webinaret som ble holdt av norges fremste LinkedIN-ekspert, Christoffer Bertilsson. Du finner link til opptaket her

Bruk LinkedIn til å bygge din personlige digitale kapital

LinkedIn er først og fremst for å bygge ditt personlige nettverk. Det handler altså ikke om å promotere en bedrifts LinkedIn-side, men deg personlig.

Så mange som 80 % av de som har registrert sin profil på LinkedIn ønsker å knytte kontakt med andre. Brukere av nettverket ønsker å knytte kontakt med andre profesjonelle aktører som har kommet langt i sin karriere. LinkedIn er for tiden også det suverent beste sosiale nettverk for deg som ønsker å nå nye kunder i B2B-markedsføring.

Mange tenker at LinkedIn først og fremst er en jobbsøkerplattform. Kun 20% av de som er aktive er jobbsøkere. Misforstå meg rett, LinkedIn er det fremste sosiale nettverk for å bygge ditt personlige nettverk og din profesjonelle sosiale kapital. Det kommer selvsagt til nytte den dagen du ønsker å skifte jobb! Mange tenker også at LinkedIn handler  om markedsføring av bedrifter. Du kan gjerne kan ha en bedriftsprofil på LinkedIn, men det er først og fremst hva du gjør som skaper synlighet. LinkedIn er for min del ikke primært et verktøy for å promotere en bedrift, men deg personlig. Gjør du dette rett, har du imidlertid et fantastisk verktøy til å finne nye kunder til din virksomhet.

En annen misforståelse er at man ikke kan legge til personer i ditt nettverk om de ikke kjenner deg. Mange tror at LinkedIn kun er en sosial plattform mellom folk som kjenner hverandre, eller som man har møtt. Noen velger riktignok å forholde seg til LinkedIn på den måten, men de er i klart mindretall. Så lenge du har en interessant profil og potensielle kontakter synes det er interessant å knytte kontakt med nettopp deg, handler det mest om måten du henvender deg på. Husk at 80 % av de som er på LinkedIn er der fordi de ønsker å bygge sitt nettverk!

5 myter om LinkedIn

I et foredrag av Christoffer Bertilsson hørt jeg han presentere de 5 viktigste mytene om LinkedIn. Han beskrev de som følger:

Myte 1: LinkedIn er bare for jobbsøkere

Dette må være den største myten av alle!

LinkedIn et veldig godt sted å søke på jobber og utvikle sin digitale CV. Dette er likevel bare en brøkdel av hva du kan utrette med riktig bruk av LinkedIn.

Minner om statistikken som forteller at 80% av brukere på LinkedIn ønsker å opprette kontakt med andre ressurspersoner i andre virksomheter for å skape flere forretningsmuligheter.

Tenk på LinkedIn som en stor database som inneholder personer i mange ulike stillinger i en rekke bransjer. LinkedIn er derfor et perfekt sted for å finne viktige beslutningstakere og opprette kontakt med dem på en lite påtrengende måte.

Myte 2: Jeg trenger å kjenne personen før jeg kan ta kontakt.

Du kan opprette kontakt med alle du ønsker å ha i ditt nettverk. Det er noen viktige forutsetninger. Først og fremst må du gi en potensiell forbindelse litt kontekst rundt hvorfor du ønsker å ha den personen i ditt nettverk. Hvis dere har felles forbindelser eller er medlem av samme gruppe, så er dette en god nok grunn til å knytte kontakt. (Mer om grupper senere i artikkelen).

Husk også at en forbindelse på LinkedIn bør ha et potensiale for å være til gjensidig utbytte gunstig for begge parter. Hvis du ønsker å legge til en person som en ny forbindelse, må du spørre deg selv hvordan du kort kan presentere deg så mottaker fatter interesse. En tekst kan være så enkel som denne:

Hei [NAVN],

Jeg ser at vi begge er medlem av [GRUPPE] her på LinkedIn.

Jeg så på profilen din, og tenkte at vi begge kunne dra nytte av å være kontakter.

Ha en fin dag videre!

 Mvh [DITT NAVN]”

Det trenger ikke å være vanskeligere enn det.

Myte 3: Det er ikke nødvendig å optimalisere min personlige profil

LinkedIn er et profesjonelt nettverk, og det er ikke uvanlig at folk tenker at det er bedriften som skal frontes her, ikke oss selv. Alt for ofte er ens egen profil en oppramsing av CV – kanskje med et ikke optimalt portrettfoto – og lite innhold som vekker interesse hos den som ser profilen. Din profil er ofte avgjørende for om andre personer aksepterer din kontaktinvitasjon eller tar kontakt med deg eller ikke.

Tenk derfor på din personlige profil som en «landingsside» for en kampanje, der det er du som er «kampanjen». Folk du ønsker å knytte kontakt med har ofte liten tid. De ser raskt på profilen din for å sjekke ut hvem du er og aller mest spør de seg hva er det med denne personen som gjør at jeg kan ha noe utbytte av å knytte kontakt? Med andre ord. Ikke se så flink jeg er og alt jeg har gjort – men her er hva jeg kan gjøre som kan være av interesse av deg – og hvorfor!

Det å ikke ha en optimalisert profil for salg og markedsføring er litt som å ikke ha møbler i en interiørbutikk. Det er svært viktig at du tenker på hvordan du viser deg fram via din personlige profil. Husk at selv om det er snakk om forretninger, så gjør vi fortsatt forretninger med andre mennesker, og helst mennesker vi liker, stoler på, og som vi vet har kompetanse på et spesifikt område. Du må derfor formidle dette klart og tydelig i din profil.

Myte 4: Du skal ikke prospektere på LinkedIn

Om du bruker mye tid på å finne dine ideelle kunder, så bør du selvfølgelig lete etter kundene der du har størst sjanse til å finne de.

I dag er dette stedet LinkedIn!

Det er aldri galt å kontakte potensielle nye kunder eller selge så lenge man gjør det på riktig måte. Gjort riktig, så er LinkedIn en av de beste salgsverktøyene for deg som jobber i B2B-markedet.

En stor feil som mange som driver med salg gjør, er at de aldri bygger relasjon eller tillit før de forsøker å selge. Ofte prøver selgere å nå ut til et veldig bredt marked. De har gjerne ikke et spisset budskap, og de vet ikke helt hvem de ønsker å nå ut til.

Løsningen er å identifisere akkurat hvem din ideelle kunde er. Lag en liste over 100 interessante mulige nye kunder som oppfyller en rekke kriterier som omsetning, antall ansatte, bransje og så videre. Opprett kontakt med disse personene, vær hjelpsom, og ikke minst vær tålmodig.

Om du vil lære mer om hvordan du strategisk kan utnytte Linked In for å nå ut til nye kunder og muligheter kan du se på opptak av webinaret som ble holdt av norges fremste LinkedIN-ekspert, Christoffer Bertilsson. Du finner link til opptaket her

På denne måten vil langt flere si ja når du foreslår et ordentlig møte, ansikt til ansikt! Tenk på dialogen du har på LinkedIn på samme måte som du treffer på mennesker i den fysiske verden. Vær hyggelig, by på deg selv og kommuniser innhold som har verdi for den du «snakker» med. Sakte men sikkert bygger du en relasjon og vedkommende blir kjent med deg.

Myte 5: Jeg må ha premium abonnement på LinkedIn

LinkedIn er en gratis tjeneste med svært mye funksjonalitet. Du kan imidlertid oppgradere og få flere funksjoner, såkalt premium abonnement. Min erfaring er at du kan oppnå svært mye på LinkedIn uten å oppgradere. Premium-funksjonene kan forenkle mye, men det er absolutt ikke nødvendig når du er i starten på å bygge ditt nettverk for alvor.

De ulike kategorier av relasjoner du kan ha på LinkedIn

Det er flere ulike typer relasjoner du må forholde deg til på LinkedIn. De kan hovedsakelig deles opp i to grupperinger: personer i nettverket ditt og personer utenfor nettverket ditt. I denne sammenhengen er nettverket ditt både kontakter du er knyttet til, og kontakter dine kontakter er knyttet til. I neste avsnitt får du en presentasjon av de ulike relasjonene.

Førstegradsforbindelser er de du er i direkte relasjon til. Dette er personer som godtar kontaktforespørselen din. Deres kontakter er dine andregradsforbindelser. Hvis disse dukker opp i søkeresultater vil du se et lite 2-tall ved siden av navnet deres. På denne måten vet du at de er knyttet til en av dine egne kontakter. Da er de kanskje interessante for deg også. Du kan sende en invitasjon om å knytte kontakt enten via knappen Knytt kontakt eller via en InMail.

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

Neste kategori er tredjegradsforbindelser. Dette er kontakter som er knyttet til dine kontakters kontakter. Du vil se et 3-tall ved siden av navnet deres. Om hele navnet deres vises kan du bruke Knytt kontakt funksjonen. Hvis bare fornavn og første bokstav i etternavnet vises er du nødt til å sende melding via InMail for å kunne knytte kontakt. Deretter har du de som er medlemmer av de samme gruppene som deg. Disse regnes også som en del av ditt utvidede nettverk. Disse kan du kontakte ved å sende en melding via LinkedIn, eller ved å ta kontakt direkte i gruppen.

Den siste gruppen er de som faller utenfor nettverket ditt. Dette er personer som du ikke har noen tilknytning til i form av at de er kontakter av kontakter eller medlem i samme gruppe som deg. Hvis du likevel tror det kan være nyttig å ha disse personene som kontakt, er det mulig å sende dem en personlig invitasjon til å knytte kontakt. Du kan imidlertid ikke kontakte dem via InMail. For å sende en personlig invitasjon går du inn på profilen til personen du vil knytte kontakt med. Klikk på knappen for Knytt kontakt. Klikk så på Legg til notat, og legg inn en beskjed i tekstruten. Til slutt klikker du på «Send invitasjon».

Mer om grupper

Om du ikke er kjent med grupper på LinkedIn anbefaler jeg deg å gjøre søk og melde deg inn i de gruppene du er interessert i. Dette er gode kilder til interessant innhold som har verdi for deg i jobben din. En annen effekt som ofte er oversett er at om du poster relevante innlegg i grupper, vil gruppemedlemmene få varsel om dette i sin innboks og du får tilsvarende oppmerksomhet. Det er en god måte å bygge opp en profesjonell sosial kapital.

Slik bygger du en god personlig profil på LinkedIn

Husk at i digitale flater har folk det travelt og du konkurrerer om oppmerksomheten med svært mange andre. En grunnregel er at du har 3 sekunder på å fange interessen. Da kan du i beste fall håpe på at du får vist frem et bilde av deg selv, en interessant overskrift og et hovedinntrykk. Om førsteinntrykket ikke fanger interessen, forlates du. Tenk selv: Hvor mange ganger har du mottatt den gode gammeldagse CVén fra en jobbsøker og virkelig tatt deg tid til å studere den? Oftest dørgende kjedelig og i hvert fall ikke egnet til å fange interessen hos en som ikke kjenner deg (og knapt din bestevenn).

Om du tenker på din profil som en landingsside må den være utformet på en slik måte at den fanger interessen og får leseren til å lese videre.  Du bør spørre deg selv om du har en definert CTA (Call to Action) på din profil. Hvis din profil skal benyttes for å knytte nye kontakter kan du i stedet for å skrive jobbtittel skrive en «tagline» som forteller hva du tilbyr! – Sett deg inn i den personen som i en travel hverdag og tenker «hvorfor skal jeg ha interesse for denne personen».

Du må selvsagt ha ett godt profilbilde som er passe formelt. Siden dette er førsteinntrykket og i et profesjonelt miljø kan det godt være at du ikke skal bruke samme bilde som du for eksempel synes passer på Facebook. Det du også kan gjøre er å legge arbeide i bakgrunnsbildet på din profil og legge inn tekst i bildet. Klarer du med ett ord eller en kort setning å fortelle hvorfor noen synes det er verdt å knytte kontakt med deg, ja da er bakgrunnsbildet en god reklameplakat! LinkedIn bakgrunnsbilde er i formatet 1536 x 768. Du kan gå til den utmerkede gratistjenesten www.canva.com og enkelt lage riktig format og eventuelt legge inn tekst.

Bli synlig på riktig måte

Når du har gjort hjemmeleksen din og laget en LinkedIn profil som er optimalisert handler det om å få synlighet. Igjen konkurrer du med hundretusener av andre. Den beste måten å få synlighet på er å ha mange kontakter og poste interessant og relevant innhold for disse. Om du kommuniserer kunnskap om smale områder, gjelder det å poste dette for de som er interessert – i tilhørende grupper. Har du kommentarer eller innhold som har generell interesse, kan det egne seg for alle dine kontakter. Denne vurderingen er viktig.  LinkedIns algoritmer kjenner ingen i detalj og den kan forandres over natten.

Vil du lytte til en Podcast om mine erfaringer med LinkedIn? Programledere er Åslaug Birgitte Græsvold og Gjermund Glesnes fra Cloud Media. Du finner podcasten her

En grunnregel i de fleste sosiale mediekanaler er imidlertid at desto bedre innhold du byr på, – for riktig målgruppe – desto mer synlighet får du. LinkedIns automatiserte algoritmer måler det eksempelvis etter hvor mange kommentarer du får, hvor mange som liker innleggene dine og hvor mye de deles. I dette eksempelet kan du til en mindre gruppe oppnå mange interaksjoner om et smalt emne, mens om du poster den for hele ditt nettverk, vil du prosentvis få liten interaksjon. LinkedIn belønner deg med mer synlighet for innlegg hvor du får mange reaksjoner og ignorerer deg for innhold som det ikke reageres på.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Å dele er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratis-kopi i dag her:

Følg bloggen om du er interessert i inbound marketing og digitale markedsføringsstrategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med dine venner ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Jan Sollid Storehaug har 30 års erfaring som leder av norske og internasjonale IT selskaper. Jan holder et vidt spekter av foredrag om digitalisering og teknologier som forandrer din hverdag og jobb. Han er også mentor for ledere som er opptatt av hvordan digitaliseringen representerer trusler og muligheter for sin virksomhet. Ta gjerne kontakt på jan@storehaug.no eller mobil 97512077

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

digital strategiTenk Digitalt - Digital strategi