Tenk Digitalt retter optikerbransjens blikk mot Optoteam
Thanh Tran, daglig leder i Optoteam.

Tenk Digitalt retter optikerbransjens blikk mot Optoteam

Du visste kanskje ikke at det finnes et bemanningsbyrå som kun jobber med optikerbransjen? Det gjorde ikke vi heller før vi fikk øynene opp for Optoteam. Sammen har vi bygget en merkevare som har tatt optikerbransjen med storm.

I 2020 var Optoteam en ukjent aktør i Norsk optikerbransje. Tre år senere har de blitt en velkjent merkevare og landets ledende bemanningsbyrå i sin bransje. Nå har de ambisjoner om å vise alle landets optikere hvor attraktivt Optoteam er å jobbe for.

«Tenk Digitalt fikk oss til å tenke nytt i forhold til digital strategi og merkevarebygging.»
Thanh Tran, Daglig Leder, Optoteam

«I Tenk Digitalt ser vi alltid etter bedrifter som har et annerledes og spennende verdiforslag for sin bransje. Det fant jeg hos Thanh og hans Optoteam. Derfor tok vi på oss jobben som skalerbar markedsavdeling i Norge og Sverige etter fast budsjett. Noen måneder jobber vi mer, andre mindre, avhengig av behov. Prisen er den samme og vi er alltid tilgjengelig.» (Jan Sollid Storehaug, daglig leder, Tenk Digitalt)

 

Samarbeidet startet på LinkedIn

«Jeg og Jan fant hverandre på LinkedIn», fortalte Thanh da vi ba han om et tilbakeblikk på vårt samarbeid. Tenk Digitalt og Optoteam sin reise startet med at Jan la ut faginnhold på LinkedIn som Thanh fattet interesse for.

Dette ledet til dialog mellom Jan og Thanh, og fikk Arne Halvorsen (styreleder i Optoteam) til å undersøke Tenk Digitalt nærmere. «Vi fant fort ut at Tenk Digitalt var et spennende firma». (Thanh Tran)

På grunn av dårlig erfaring med et tidligere markedsføringsbyrå var Thanh skeptisk til å investere stort i markedsføring. Å etablere Optoteam fra bunnen hadde gitt han mer enn nok å henge fingrene i, men så kom Korona og satt en stopper for all utvikling.

«Vi valgte Tenk Digitalt fordi kjemien stemte og at gutta var veldig kreative.»
Thanh Tran, Daglig Leder, Optoteam

I mars 2020 var Optoteam i tenkeboksen. De hadde permittert alle sine optikere og måtte legge en slagplan for videre fremdrift. Det gjaldt å få noe konstruktivt ut av «dvaleperioden» og samtidig forberede seg på tiden etter Korona.

Dermed bestemte de seg for å bruke ressurser på markedsføring, og snart så de seg om etter en god samarbeidspartner. Etter å ha snakket med diverse markedsføringsbyråer falt valget på Tenk Digitalt.

«Vi valgte Jan og Pål (Storehaug-brødrene som leder Tenk Digitalt) fordi vi ønsket et personlig forhold med de som skulle få ansvar for markedsføringen. Optoteam var et lite firma som fort ble glemt hos de største byråene. Det passet oss langt bedre å jobbe med Tenk Digitalt som leverte personlig oppfølging fra første dag. (Thanh Tran)

Screenshot fra Optoteam nettsted, utviklet av Tenk Digitalt.

Spiren som fikk Optoteam til å tenke digitalt

Optoteam hadde ikke tenkt så mye på strategi og målsettinger før Tenk Digitalt kom inn i bildet. Fra oppstarten ga de full gass med ett mål for øyet, å skaffe kunder nok til å ivareta bedriftens interesser.

«Vi jobbet med tunnelsyn og tok hånd om oppgavene som dukket opp på veien. Det var aldri tid til å sette seg ned og sette spesifikke mål som vi skulle jobbe mot. Men så kom Korona, og plutselig fikk vi tid til å reflektere over hvor vi sto.» (Thanh Tran)

Takket være et godt nettverk i bransjen sikret Optoteam seg både optikere og kunder i oppstartsfasen, men det var ikke nok. Til tross for en god start, var de fremdeles ukjent i bransjen. Det måtte smart markedsføring til om de skulle ta neste steg og bli en anerkjent merkevare.

«Takket være Tenk Digitalt har vi blitt mer bevisst på hva som skal til for å markedsføre oss selv.»
Thanh Tran, Daglig Leder, Optoteam

Thanh og Arne innså derfor at tiden var moden for å investere mer på digital markedsføring. Blant annet ønsket de å få på plass et bra nettsted før kundene vendte tilbake etter nedstengingen av Norge.

I slutten av mars 2020 begynte Thanh og Jan å snakke om hva teamet i Tenk Digitalt kunne gjøre for å sikre Optoteams fremdrift etter Korona.

Thanh visste at de ville utvide bedriften den dagen landet åpnet. Problemet var at Optoteam var ukjente, mens den største konkurrenten var godt kjent i bransjen. Det var da Jan stilte et spørsmål som sådde spiren til en ny tankegang.

 

Merkevaren får fotfeste og Optoteam tar bransjen med storm

Jan spurte oss hvorfor vi var i bransjen? Hvorfor gjorde vi det vi gjorde? Da satt vi der og kikket på hverandre, Arne og jeg, og tenkte «godt spørsmål. Hvorfor eksisterer vi?» (Thanh Tran)

Det var første gangen at Optoteamet for alvor reflekterte over sin egen rolle i optikerbransjen. Plutselig måtte de sette ord på hva de holdt på med, og hvorfor de tok på seg oppgaven å bemanne landets optikerforretninger? «Vi kom frem til at vi er her for å ivareta bransjens og optikernes beste interesser». (Thanh Tran)

Jan og Pål har hjulpet oss å bli mye mer kjent i Norge, både blant optikerkjedene og optikerne. Optoteams merkevare er langt mer synlig i bransjen enn den var for to eller tre år siden. (Thanh Tran)

Videre kan Thanh fortelle at kundene som kontakter Optoteam som oftest fant dem på LinkedIn eller Facebook. I tillegg sender Optoteam ut mange nyhetsbrev som genererer god kundetrafikk.

Målsetting er en viktig del av den digitale strategien til Tenk Digitalt. Vi setter alltid mål om hvor mange vi skal treffe, og hvor mange av disse som skal engasjeres til klikk, kontakt eller kjøp. Slik hjelper vi Optoteam å nå sine mål.

Thanh kan fortelle at selv i en lite bransje er det utfordrende å slå seg opp og frem. Derfor er det viktig med gode støttespillere som styrker hverandre. Neste mål på Optoteams agenda er å få frem i enda større grad hvor attraktiv arbeidsplass de er for Norske optikere. Tenk Digitalt tar utfordringen med stor iver og ser frem mot videre samarbeid.

«Tenk Digitalt og Optoteam pusher hverandre til å bli bedre. Sammen setter vi nye mål og tar steg etter steg fremover. Slik har Optoteam blitt mer synlige enn noen gang før.»
Thanh Tran, Daglig Leder, Optoteam

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!