Nyetablering: Hvordan du øker farten fra oppstart - Tenk Digitalt
Om din bedrift skal lykkes på nett i dag må du løpe fortere enn konkurentene

Nyetablering: Hvordan du øker farten fra oppstart

Det kan være tøft å drive en nyetablering – for å oppnå langvarig suksess er det viktig at du øker farten fra oppstart. Hurtigere fremgang avdekker problemer tidlig, og øker muligheten for suksess.

Driver du en nyetablert bedrift kan det derfor være smart å kjenne på følelsen av hastverk. Du vil ikke forbedre en dårlig idé ved å skynde deg, men du kan unngå å bruke for mye tid på noe som ikke vil fungere.

For du må teste idéene dine for å vite om du har en god forretningsidé.

Øker du farten fra oppstart kan du teste nye idéer oftere, og slik øke sjansen for å lykkes.

For å klare å øke tempoet i en nyetablering er du nødt til å få med deg de du jobber sammen med.

Det er også viktig å ikke forveksle hastverk med panikk. En følelse av hastverk vil holde nyetableringen din på høyde med markedet og konkurrenter, mens en følelse av panikk kan føre til feil.

Les også: Kunstig intelligens gir din bedrift digitale superkrefter

Hvorfor er det så viktig at en nyetablering øker farten fra oppstart?

Som nevnt er hastverk nøkkelen til å oppdage feil i tide og å ha tid til å endre kurs.

Til sammenligning kan det gå forferdelig galt om du overtenker og bruker for mye tid på ting. Vi har en historie som viser hvor galt det kan gå:

Selskapet 3D Realms hadde en enorm suksess med videospillet Duke Nukem 3D. I 1996 annonserte de oppfølgeren Duke Nukem Forever, som ble det mest etterlengtede spillet i videospillenes historie.

Spillets regissør, George Broussard, uttalte at «Spillet vil bli lansert når det er ferdig».

Duke Nukem Forever ble lansert i 2011, etter 15 års utvikling. Resultatet var katastrofalt, og spillet fikk for det meste negative anmeldelser.

Selv om 3D Realms ikke var en nyetablering og Duke Nukem-serien hadde en enorm tilhengerskare, hadde spillindustrien endret seg kraftig gjennom de 15 årene utviklingen tok.

Denne fiaskohistorien understreker viktigheten av hastverk, selv for et selskap som 3D Realms.

Det er viktig å huske på dette: Vellykkede gründere tar seg god tid før de etablerer bedriften, men så snart den er etablert øker de tempoet!

Les også: 8 trekk vellykkede gründere har til felles

Verdivurdering av en bedrift

Gratis E-bok

Verdivurdering bedrift: Hva er ditt selskap verdt?

Verdivurdering av din bedrift er første steg på veien til å finne investorer. Denne artikkelen gir deg en grundig innføring i de vanligste metodene for å verdsette ditt foretak.

Vår 8-stegs plan for hvordan du kan holde et høyt tempo

For å klare å øke tempoet i nyetableringen din er det viktig å ha en plan for hvordan du skal gjøre det. Uten en plan er det lett for at du gjennomfører oppgaver raskt, uten å gjøre de riktige tingene.

1. Bygg opp en hastverkskultur i nyetableringen

Krigshistorien viser at de vellykkede lederne er de som selv ledet troppene sine ute på slagmarken. Nøkkelen til å bygge opp en hastverkskultur i din nyetablering er deg.

Dine ansatte vil følge deg, så du bør opptre med hastverk hver eneste dag.

Sørg for å holde tempoet oppe, og hjelp de ansatte med å gjøre det samme.

I en nyetablering er man gjerne få ansatte, og det er lett for at man får litt blandede roller. Det som er viktig er å opprettholde struktur og en klar ansvarsfordeling.

Uten struktur er det lett for at du plutselig mangler oversikt. Dette igjen kan føre til at ting som skulle vært gjort ikke blir gjort fordi det ikke er tydelig hvem som har ansvar for det.

2. Finn engasjerte ansatte

Det er ingen hemmelighet at teamet bak en nyetablering kan være avgjørende for bedriftens suksess.

I følge en undersøkelse utført av Gallup group i 2013, kalt «State of the American Workplace», finnes det tre typer ansatte:

  • Engasjerte ansatte
  • Ikke-engasjerte ansatte
  • Aktivt uengasjerte ansatte

Engasjerte ansatte er nøkkelen til hvordan du kan holde jevnt trykk.

Det er vel få bedrifter som ønsker seg ikke-engasjerte ansatte eller aktivt uengasjerte ansatte, men spesielt oppstartsbedrifter er avhengig av å ha engasjerte ansatte med på laget.

Engasjerte ansatte arbeider lidenskapelig, og føler seg knyttet til selskapet sitt. En hastverkskultur kan kun bygges opp med og av engasjerte ansatte.

3. Sett milepæler for nyetableringen

Alle bedrifter er avhengig av fremgang for å lykkes.

Fremgangen må være synlig, derfor bør du sette oppnåelige milepæler. Disse milepælene bør være knyttet til såkalte SMART-mål (Spesifikt, Målbart, Attraktivt, Realistisk og Tidsbestemt).

Synlig fremgang vil styrke arbeidsmoralen, blidgjøre investorer, og holde kundene i sentrum.

Å feire oppnådde milepæler, samt å takke dine kollegaer for deres bidrag, vil gjøre dem enda mer engasjerte.

4. Fokuser på suksess

Du og dine ansatte må være årvåkne og fokusere på suksess.

En hastverkskultur handler om å være resultatorienterte, ikke oppgaveorienterte.

Med det menes det at dere må spørre dere selv om hva som er nødvendig for å oppnå resultat a, b eller c, heller enn å tenke på «hvilke oppgaver har vi i dag?».

Det kan hende virke som det går ut på ett, men tenker dere resultatorientert er det enklere å se hva som må gjøres for å oppnå de spesifikke målene.

Fokuserer dere på suksess betyr det også at du ikke må la en handling som fører til suksess gå ubemerket hen. Du må belønne dine kollegaer for deres store og små suksesser.

Suksess avler suksess, og dette vil gjøre teamet enda mer engasjerte. Du gjør lurt i å huske at engasjerte ansatte er en av nøklene til hvordan du holder et høyt tempo.

5. Hold øye med konkurrentene

For å opprettholde følelsen av hastverk er det alltid smart å holde et øye med konkurrentene dine. I denne sammenheng er sammenligning er alltid bra.

Tar det teamet ditt kortere eller lengre tid enn konkurrentene dine å fullføre oppgaver? Teamet ditt kan ligge enten over eller under markedsgjennomsnittet eller gjennomsnittet til konkurrentene dine.

Innhenting av informasjon om marked og konkurrenter er ofte avgjørende for din nyetablering. Det gir ofte et godt bilde av hvorfor det er viktig at du øker farten fra oppstart, og holder tempoet oppe.

Er du raskere enn konkurrentene dine betyr det at du kan sikre deg markedsandeler før dem.

6. Kommuniser med dine ansatte

Kommunikasjon er essensielt for å bygge opp en hastverkskultur.

Her finnes det ikke faste regler å følge, så du bør kommunisere med dine ansatte hele tiden.

Dette er ofte lettere i starten, når dere ikke er så mange, men det er viktig å opprettholde en åpen kommunikasjonslinje selv når bedriften vokser.

I starten er kommunikasjonen kanskje noe mer løst strukturert, men jo større bedriften blir, jo mer struktur blir det i kommunikasjonsflyten. Dette kan ha sine fordeler, men det kan også gjøre at man mister den «startup-følelsen» i bedriften.

Dette forhindrer du med å ha regelmessige møter med de ansatte og andre interessenter, og ved å oppfordre mellomledere til å ha en åpen dør-policy.

Alle i bedriften bør være fast bestemte på å lykkes og føle seg sterke og kompetente, ikke stresset og frustrerte.

Ikke glem at perfeksjonisme, skeptisisme og selvtilfredshet er kontraproduktivt, og de er de største truslene mot hastverk.

Kommunikasjon er nyttig for å håndtere disse hastverksbremsene.

7. Se muligheter, ikke kriser

Hva er den første tanken du får når du står overfor en krise? De fleste vil tenke at en krise er negativt. Det ligger i den menneskelige natur å få panikk når vi møter en krise. Spesielt i en nyetablering er det lett å tro at en krise kan velte hele prosjektet. Men panikk kan gjøre at du går glipp av muligheter som kunne ha ført til suksess.

Uten en ordentlig følelse av hastverk, vil en krise bare være nok et problem du må løse.

Alt handler om perspektiv: Heller enn å se på det som en trussel, se på det som en utfordring. Hvilke fordeler kan krisen gi deg?

En stressende situasjon kan bli sett på som:

  • Noe vi har ressurser til å løse.
  • En mulighet til å videreutvikle ferdighetene våre.
  • En krise vi ikke klarer å komme oss gjennom fordi vi ikke har de nødvendige ressursene eller evnene, og vi vil derfor ende opp med tap.

Om du velger å se på kriser med perspektivet fra et av de to første punktene, vil en krise kunne være din venn.

De kan utvikle seg til muligheter og gjøre at du blir mindre selvtilfreds, men kriser i seg selv vil ikke føre til at du øker farten.

8. Pass deg for falskt hastverk

Selv om vi nå har gått gjennom en hel liste med punkter om hvordan du skaper en følelse av hastverk i bedriften din, og hvorfor det er viktig med hastverk, er det viktig at du ikke har hastverk bare for å ha hastverk.

Dersom alt ved din nyetablering handler om hastverk, har du et problem.

En følelse av hastverk betyr ikke at det skal fylle hele kalenderen. Det betyr at du prioriterer oppgaver og håndterer dem raskt. Denne prosessen må du gjøre til en daglig rutine.

Det er absolutt nødvendig å skille mellom en følelse av hastverk og en følelse av nødsituasjon.

I forretningslivet blir alt raskt forandret. En følelse av hastverk består av en rekke proaktive grep, og antar at forandring er normalt og nødvendig.

Vellykkede bedrifter aksepterer og omfavner forandring.

På den andre siden består en følelse av nødsituasjon av en rekke hektiske grep, som har som mål å motsette seg forandring. Dette kan være både positivt og negativt, men det beste er å være forberedt og fleksibel.

Les også: 10 vanvittige gründeridéer som ble milliardbedrifter

Del denne artikkelen

Picture of Jan Storehaug

Jan Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!
Gratis E-bok

Verdivurdering bedrift: Hva er ditt selskap verdt?