Forretningsideer: slik vet du at du har en god ide - Tenk Digitalt
mann i dress smiler mot en pc fordi han har en god forretningside

Forretningsideer: slik vet du at du har en god ide

Har du en forretningside, men er usikker på hvordan du skal bevise at den vil lykkes? Det er mange metoder for å validere forretningsideer og finne ut om din ide kan bli en lønnsom bedrift.

Teamet bak Tenk Digitalt AS har etablert et titals oppstartsbedrifter og lansert hundrevis av nye produkter. Da vi begynte var det vanlig å investere store summer for å lage et nytt produkt, uten å egentlig teste om det fantes et marked for det. Veien fra ide til produkt kunne være lang.

De dagene er forbi. Dagens gründere trenger bare å lage et “minste brukbare produkt” (MBP – fra det engelske minimum viable product (MVP)) for å sette sine forretningsideer ut i livet.

Et MBP er akkurat det det høres ut som: et produkt som bare har akkurat de egenskapene produktet trenger for å fungere. Et MBP testes på reelle kunder før det blir investert mer i design- og produksjonsprosessen.

Ved å engasjere kunder veldig tidlig i prosessen kan du bevise verdien av forretningsideen din med betydelig mindre investeringer og risiko.

Videre kan du lese om hva du bør gjøre som gründer om du vil finne ut om du har en god forretningside.

1. Forretningsideer må testes

Før du starter en ny bedrift, må du diskutere forretningsideen din med noen du stoler på. For det er ikke sikkert at du vil lykkes bare fordi du har en god ide. Det er mange ting å tenke på, og da er det smart å ha en sparringspartner.

De kan ha verdifulle tilbakemeldinger og forslag til hvordan du bør videreutvikle produktet eller tjenesten din.

I en oppstartsbedrift handler det om å søke etter en forretningsmodell som er skalerbar og gjenbrukbar. Før du starter må du også vurdere størrelsen på markedet – vil du i det hele tatt kunne selge produktet når det er klart?

Og, er det potensielle markedet villige til å betale for produktet du tilbyr?

For å finne ut av det må du finne noen å selge til. Da er spørsmålet: hvordan finne kunder til produktet ditt?

Definer kundesegmenter

Skal du finne ut om det er et marked for forretningsideen din, må du vite hvem målgruppen din er. 

Det finner du ut ved å definere en persona. En persona er en profil som skal representere drømmekunden din.

For å lage en persona definerer du alder, kjønn, yrke etc, men også interesser, hvilke problemer de trenger å løse med mer.

Husk også at du kan dele opp målgruppen din i mindre grupper, hvis du tilbyr flere ulike produkter og tjenester.

Det kan også være nyttig hvis du har en forretningsmodell der du selger ulike pakker eller abonnementer med ulike funksjoner.

Snakk med målgruppen din

Når du har definert en målgruppe og en persona bør du gå videre til å snakke med målgruppen din. Bare på den måten kan du få bekreftet hva de faktisk trenger. 

Spørsmål du bør stille din drømmekunde, eller deg selv når du leser hva din drømmekunde skriver:

Det at det ikke du som står på prøve, det er forretningsideen din. Hvis ideen din ikke kan valideres, er det fantastisk at du kan konkludere med det nå, istedenfor om fem år!

Neste utfordring er hvordan du finner kundene du ønsker å få tak i. Det er flere måter du kan gjøre det på.

For å komme i kontakt med målgruppen din kan du:

Ønsker du å vite verdien på din bedrift?

Tenk Digitalt bistår gründere og styrer som har behov for en ekstern verdivurdering av sin virksomhet. Vi benytter fem anerkjente beregningsmodeller, støttet med oppdaterte datasett for å estimere verdien.

2. Undersøk konkurrentene dine

Undersøk hvem konkurrentene dine er og hva de gjør med et enkelt søk i Google og sosiale medier.

Du blir kanskje overrasket over hvor mange det finnes der ute som har lignende forretningsideer! 

Men husk: selv om andre tilbyr lignende produkter og tjenester betyr ikke det at forretningsmodellen din er dårlig. Faktisk validerer det at det finnes et marked for produktene eller tjenestene dine.

Hva kan du tilby?

Når du ser at du har konkurranse, må du finne ut hva du kan tilby, som ikke de gjør.

Hvordan kan du forbedre det allerede eksisterende tilbudet? Er det noe unikt ved ideen din som vil gjøre den populær blant kunder? 

Med andre ord: Finn ut hva som er ditt USP – unique selling point.

Det gjør ikke noe om andre har lignende forretningsideer om du har et unikt produkt.

Dette kan også hjelpe deg når du skal begynne å kontakte investorer.

For en investor vil definitivt spørre deg om hva det er som gjør ditt produkt unikt.

Gode forretningsideer tåler konkurranse

Mange forretningsideer bygger på et allerede eksisterende marked. Og mange av de lykkes – se bare på Uber, Airbnb eller til og med Google.

Uber og Aribnb finner du på lista over World’s most valuable startups: top 10 fra The CEO Magazine.

Disse bedriftene har klart å etablere en solid posisjon, selv med stor konkurranse fra eksisterende spillere. Det de gjør er å skape disrupsjon i markedet.

De kommer inn fra sidelinjen som en utfordrer, og har fordelen av at de ikke trenger å lete etter markedet fordi det allerede er etablert.

Å se på hva konkurrentene dine gjør – eller ikke gjør – kan være den beste måten å videreutvikle produktene og tjenestene dine på.

3. Lag et "minimum brukbart produkt"

På engelsk (og mye brukt på norsk også): MVP – «Minimum Viable Product.»

Spør deg selv hvilke egenskaper produktet eller tjenesten din trenger for å få kundene til å være villige til å betale for det.

Ikke prøv å lage et perfekt produkt før du lanserer det. Da kan det hende du investerer mye tid og penger i noe det ikke finnes et marked for.

På denne måten blir også veien fra idé til produkt kortere. Jo raskere du kan få et produkt ut på markedet, jo bedre er det.

Så må du finne kunder som er villige til å betale for det. Betalingen står i fokus, siden det ikke er stort poeng i å tilby et produkt som kundene er villige til å bruke, men ikke betale for.

Få tilbakemeldinger fra kundene dine

Når du har et MBP må du kontakte potensielle kunder og spørre etter tilbakemeldinger. Selv om du kan få tilbakemeldinger på denne måten, er det mer ideelt å utvikle ideen din basert på tilbakemeldinger betalende kunder.

Betalende kunder har gjerne større forventninger og gir ærligere tilbakemeldinger. Dessuten har de fått teste produktet, ikke bare sett på eller hørt om det.

Hør på tilbakemeldingene du får, siden det vil være vendepunktet for bedriften din. Det er smart å behandle denne fasen som en testprosess.

Det finnes ikke noe mer verdifullt enn tilbakemeldinger fra kunder for å videreutvikle forretningsmodellen din eller forbedre produktene eller tjenestene dine.

Bruk tilbakemeldinger til å forbedre forretningsideen

Ved å skaffe tilbakemeldinger fra ekte kunder vil du finne ut om produktideen din fungerer eller ikke, uten store investeringer. 

Ved å snakke med potensielle kunder vil du kunne implementere viktige endringer som følge av tilbakemeldingene deres.

Slik kan du bruke tilbakemeldingene for å lansere en ny test, helt til du har funnet en forretningsmodell som vil fungere.

5. Har forretningsideen din noen svakheter?

Selv om vi alle liker å tro at akkurat vår forretningsidé er verdens beste, må vi også tenke over om idéen har noen svakheter.

Dette er faktisk like viktig som å finne ut at det er marked for det du vil selge.

Mange gode forretningsideer har mislykkes i startgropa, fordi gründerne glemte å se etter svakheter i forretningsmodellen sin.

Derfor må du legge ordentlig arbeid i å vurdere potensielle grunner til at forretningsideen din kan mislykkes. Lag en liste over grunner og test dem på noen du stoler på og de første kundene dine.

Om du finner store svakheter kan du legge fra deg ideen, eller enda bedre: Videreutvikle den til noe nytt som ikke har de svakhetene du allerede har kartlagt.

Du må også vurdere om markedet er klart. Noen forretningsideer kan rett og slett være forut for sin tid. Kanskje finnes det noen som ønsker å kjøpe det du selger, men ikke mange nok. Om markedet er stort nok er også en viktig faktor du må vurdere.

Til slutt må du også tenke over om du har den nødvendige kompetansen. Finn ut om du kan gjennomføre alene, eller om du trenger hjelp.

6. Evaluer anskaffelseskostnadene per kunde

I mange tilfeller er anskaffelseskostnaden per kunde nøkkelen til forretningsideen din.

Kort fortalt betyr det at det ikke er nok å ha et produkt eller tjeneste som potensielle kunder er villige til å betale for. Du må også klare å anskaffe kundene til en lavere kostnad enn det de er villige til å betale for produktet ditt.

Avhengig av forretningsideen og målgruppen din, ser vi at sosiale nettverk og annen markedsføring på nett er den beste måten å vurdere anskaffelskostnadene på.

Fordi du kan lage kampanjer rettet mot spesielle grupper kan du starte med et lavt budsjett. Et par kroner er nok til å komme i gang.

Med mindre du har en omfattende oppstartskapital bør fortjenesten fra nye kunder dekke anskaffelseskostnadene for hver kunde det første året.

7. Få kontroll på tallene dine

Om forretningsideen din krever investorer utenfra, er den første regelen å ha kontroll på tallene dine. Det må du uansett ha – en oppstartsbedrift uten kontroll på økonomien vil ikke klare seg lenge.

Les gjerne mer om hvordan du kan finansiere din startup.

Når du har funnet anskaffelseskostnadene for en kunde, er det også et annet tall som er viktig. Det tallet er levetidsverdien til hver kunde.

Dette er den anslåtte verdien av en kunde i løpet av tiden de forblir en kunde.

Tilbyr du et abonnement? Eller leverer du noe som kunder vil kjøpe om og om igjen?

Gjør undersøkelser i din bransje om hvor mange kunder du må forvente å miste eller beholde i løpet av et år. Snakk også med kundene dine for å anslå levetidsverdien deres.

En potensiell investor vil være mer interessert dersom du kan bevise at levetidsverdien er vesentlig høyere enn anskaffelseskostnadene.

Nøkkelen her er beviser, så forsikre deg om at du dokumenterer funnene dine når du tester ut ditt MBP på ekte kunder.

8. Fortsett å teste til du har et konsept som fungerer

Moderne løsninger gjør det mulig for hvem som helst å lage et MBP til en gunstig pris.

Med markedsføring i sosiale medier kan du lett rette deg mot mindre målgrupper med potensielle kunder for å teste produktideen din. Dette koster en brøkdel av prisen for tradisjonell markedsføring.

Så må du fortsette å teste alle aspekter ved forretningsmodellen din: kundesegmenter, verdivurderinger, salgskanaler og så videre.

Slik skaffer du deg validert læring helt til du har et produkt som kan tilfredsstille markedet, og du kan skalere markedsføringen, salg og leveranse.

Skulle du ha behov for å lese mer om hvordan du kan verdivurdere forretningsideer, kan du lese artikkelen vår Verdivurdering av din oppstartsbedrift

Ta kontakt

Tenk Digitalt bistår våre kunder med digital strategi, nettsted som konverterer, trafikkgenerering, verdivurdering samt bistand til å finne investorer. Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt snarest.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!