Forretningsideer: slik vet du at du har en god ide - Tenk digitalt
mann i dress smiler mot en pc fordi han har en god forretningside

Forretningsideer: slik vet du at du har en god ide

Har du en forretningside, men er usikker på hvordan du skal bevise at den vil lykkes? Det er mange metoder for å validere forretningsideer og finne ut om din ide kan bli en lønnsom bedrift.

Teamet bak Tenk Digitalt AS har etablert et titals oppstartsbedrifter og lansert hundrevis av nye produkter. Da vi begynte var det vanlig å investere store summer for å lage et nytt produkt, uten å egentlig teste om det fantes et marked for det.

De dagene er forbi. Dagens gründere lager bare et “minste brukbare produkt” (MBP – kommer fra det engelske minimum viable product).

Et MBP er akkurat det det høres ut som: et produkt som bare har nøkkelfunksjonene produktet trenger. Et MBP testes på reelle kunder før det blir investert mer i design- og produksjonsprosessen.

Ved å engasjere kunder veldig tidlig i prosessen kan du bevise verdien av forretningsideen din med betydelig mindre investeringer og risiko.

Videre kan du lese om de stegene du som gründer må ta om du vil finne ut om du har en god forretningside.

1 Forretningsideer må testes

Før du starter en ny bedrift, må du diskutere forretningsideen din med noen du stoler på. 

De kan ha verdifulle tilbakemeldinger og forslag til hvordan du bør videreutvikle produktet eller tjenesten din.

I en oppstartsbedrift handler det om å søke etter en forretningsmodell som er skalerbar og gjenbrukbar. Før du starter må du vurdere størrelsen på markedet – vil det være et marked for produktene eller tjenestene dine?

Og, er det potensielle markedet villige til å betale for produktet eller tjenesten du tilbyr?

Definer kundesegmenter

Skal du finne ut om det er et marked for ideen din, må du vite hvem målgruppen din er. 

Det finner du ut ved å definere en persona. En persona er en profil som skal representere drømmekunden din.

For å lage en persona definerer du alder, kjønn, yrke etc, men også interesser, hvilke problemer de trenger å løse med mer.

Husk også at du kan dele opp målgruppen din i mindre grupper, hvis du tilbyr flere ulike produkter og tjenester. Det kan også være nyttig hvis du har forskjellige nivåer på produktene eller tjenestene dine.

Snakk med målgruppen din

Når du har definert en målgruppe og en persona kan det være nyttig å snakke med målgruppen din. Bare på den måten kan du få bekreftet hva de faktisk trenger. 

Spørsmål du bør stille din drømmekunde, eller deg selv når du leser hva din drømmekunde skriver:

Det er ikke du som skal testes, det er forretningsideen din. Hvis ideen din ikke kan valideres, er det fantastisk at du kan konkludere med det nå, istedenfor om fem år!

For å komme i kontakt med målgruppen din kan du:

Å se på konkurrentene dine er noe du bør gjøre uansett.

Ønsker du å vite verdien på din bedrift?

Tenk Digitalt bistår gründere og styrer som har behov for en ekstern verdivurdering av sin virksomhet. Vi benytter fem anerkjente beregningsmodeller, støttet med oppdaterte datasett for å estimere verdien.

2 Undersøk konkurrentene dine

Undersøk konkurransen din på nett med et enkelt søk i Google og sosiale medier.

Du blir kanskje overrasket over hvor mange det finnes der ute som har lignende forretningsideer! 

Men husk: selv om andre tilbyr lignende produkter og tjenester betyr ikke det at forretningsmodellen din er dårlig. Faktisk validerer det at det finnes et marked for produktene eller tjenestene dine.

Hva kan du tilby?

Hvordan kan du forbedre det allerede eksisterende tilbudet? Er det noe unikt ved ideen din som vil gjøre den populær blant kunder? Tenk på det som gjør ditt produkt unikt som et salgsargument.

Dette kan også hjelpe deg når du skal begynne å kontakte investorer.

Gode forretningsideer tåler konkurranse

Mange forretningsideer bygger på et allerede eksisterende marked. Og mange av de lykkes – se bare på Uber, Airbnb eller til og med Google.

Uber og Aribnb finner du på lista over World’s most valuable startups: top 10 fra The CEO Magazine

Disse bedriftene har klart å etablere en solid posisjon, selv med stor konkurranse fra eksisterende spillere.

Å se på det konkurrentene dine gjør er noen ganger den beste måten å videreutvikle produktene og tjenestene dine på.

3 Lag et "minimum brukbart produkt"

 

Spør deg selv hvilke nøkkelfunksjoner produktet eller tjenesten din trenger for å få kundene til å være villige til å betale for det.

Ikke prøv å lage et perfekt produkt før du lanserer det. Da kan det hende du investerer mye tid og penger i noe det ikke finnes et marked for.

Så må du finne kunder som er villige til å betale for det. Betalingen står i fokus, siden det ikke er stort poeng i å tilby et produkt eller tjeneste som kundene er villige til å bruke, men ikke betale for.

 

Få tilbakemeldinger fra kundene dine

Når du har et MBP må du kontakte potensielle kunder og spørre etter tilbakemeldinger. Ideelt sett bør du utvikle ideen din med betalende kunder.

Finn noe som vil være en viktig funksjon for de første kundene dine og legg det til i produktet eller tjenesten din.

Hør på tilbakemeldingene du får, siden det vil være vendepunktet for bedriften din. Det er smart å behandle det som en testprosess.

Det finnes ikke noe mer verdifullt enn tilbakemeldinger fra kunder for å videreutvikle forretningsmodellen din eller forbedre produktene eller tjenestene dine.

Tilbakemeldinger fra kunder kan forbedre forretningsideen din

Ved å skaffe tilbakemeldinger fra ekte kunder vil du finne ut om produktideen din fungerer eller ikke, uten store investeringer. Ved å snakke med potensielle kunder vil du kunne implementere viktige endringer som følge av tilbakemeldingene deres.

Slik kan du bruke tilbakemeldingene for å lansere en ny test, helt til du har funnet en forretningsmodell som vil fungere.

5 Se etter ting som kan gjøre at du mislykkes

Det er like viktig å se etter grunner til at ideen din kan mislykkes. Mange gode forretningsideer har mislykkes i startgropa, fordi gründerne glemte å se etter faktorer som kan gjøre at de mislykkes.

Du må være like seriøs når du ser etter potensielle grunner til at forretningsideen din kan mislykkes. Lag en liste over grunner og test dem på noen du stoler på og de første kundene dine.

Om du finner store hindringer kan du legge fra deg ideen, eller enda bedre: videreutvikle den til noe nytt som ikke har de svakhetene du allerede har kartlagt.

Du må også vurdere om markedet er klart. Noen forretningsideer kan rett og slett være forut for sin tid. Kanskje finnes det noen som ønsker å kjøpe det du selger, men ikke mange nok. Om markedet er stort nok er også en viktig faktor du må vurdere.

Til slutt må du også tenke over om du har den nødvendige kompetansen. Finn ut om du kan gjennomføre alene, eller om du trenger hjelp.

6 Evaluer anskaffelseskostnadene per kunde

I mange tilfeller er anskaffelseskostnaden per kunde nøkkelen til forretningsideen din.

Kort fortalt betyr det at det ikke er nok å ha et produkt eller tjeneste som potensielle kunder er villige til å betale for. Du må også klare å anskaffe kundene til en lavere kostnad enn det de er villige til å betale for det du selger.

Avhengig av forretningsideen og målgruppen din, ser vi at sosiale nettverk og annen markedsføring på nett er den beste måten å vurdere anskaffelskostnadene på.

Fordi du kan lage kampanjer rettet mot spesielle grupper kan du starte med et lavt budsjett. Et par kroner er nok til å komme i gang.

Med mindre du har en omfattende oppstartskapital bør fortjenesten fra nye kunder det første året dekke anskaffelseskostnadene for hver kunde.

7 Få kontroll på tallene dine

Om forretningsideen din krever investorer utenfra, er den første regelen å ha kontroll på tallene dine – det må du ha selv om det ikke er behov for andre investorer.

Nå som vi har gjort det klart at anskaffelseskostnadene er viktige, må du også vurdere tall som virkelig betyr noe, altså levetidsverdien til en kunde.

Dette er den anslåtte verdien av en kunde i løpet av tiden de forblir en kunde.

Tilbyr du et abonnement? Eller leverer du noe som kunder vil kjøpe om og om igjen?

Undersøk hvor mange kunder du må forvente å miste eller beholde i løpet av et år i din bransje og snakk med kundene dine for å anslå levetidsverdien deres.

En potensiell investor vil være mer interessert dersom du kan bevise at levetidsverdien er vesentlig høyere enn anskaffelseskostnadene.

Nøkkelen her er beviser, så forsikre deg om at du dokumenterer funnene dine når du tester ut ditt MBP på ekte kunder.

8 Fortsett å teste til du har funnet et konsept som fungerer

Skytjenester gjør det mulig for hvem som helst å lage et MBP til en gunstig pris.

Med markedsføring i sosiale medier kan du lett rette deg mot mindre målgrupper med potensielle kunder for å teste produktideen din. Dette koster en brøkdel av prisen for tradisjonell markedsføring.

Så må du fortsette å teste alle aspekter ved forretningsmodellen din: kundesegmenter, verdivurderinger, salgskanaler og så videre.

Slik skaffer du deg validert læring helt til du har et produkt som kan tilfredsstille markedet, og du kan skalere markedsføringen, salg og leveranse.

Skulle du ha behov for å lese mer om hvordan du kan verdivurdere forretningsideer, kan du lese artikkelen vår Verdivurdering av din oppstartsbedrift

Ta kontakt

Tenk Digitalt bistår våre kunder med digital strategi, nettsted som konverterer, trafikkgenerering, verdivurdering samt bistand til å finne investorer. Legg igjen dine kontaktdetaljer og vi tar kontakt snarest.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!