5 eksempler på hvordan du kan få tak i nye kunder ved hjelp av interaktivt innhold

 In Digital Markedsføring

Interaktivt innhold er trendy både for markedsførere og nettbrukere. Nå kan digitale markedsførere i hele verden levere unike brukeropplevelser. Ved å skape inspirerende innhold som brukeren aktivt kan delta i, kan din bedrift tiltrekke og konvertere enda flere kunder og nå ut til nye kundegrupper.

Innholdsmarkedsføring er en av de mest effektive måtene for å finne og engasjere publikummet ditt. Det handler om å skape og dele interessant, relevant og nyttig innhold. Dette vil bygge opp merkevaren din, og forbrukerens tiltro til dine produkter og tjenester. Innhold bør kort fortalt skape ønskelige handlinger hos forbrukerne.

Visste du at i dag bruker 86% av B2B-markedsførere innholdsmarkedsføring, og at 70% av dem skaper mer innhold i dag enn de gjorde for ett år siden? Disse greiene fungerer. Likevel sliter markedsførere med å skape innhold som holder leserne engasjert og som gjør at de kommer tilbake etter mer. Det er også for mange av oss som skaper innhold som bare forsvinner i nyhetsfeeden.

Les mer om hva innholdsmarkedsføring dreier seg om i denne artikkelen. 

Moderne markedsførere vet hvor vanskelig det kan være å underholde og interessere et publikum, og å få dem til å returnere. Sannheten er at hva markedsførere kan oppnå handler om budsjett, og å utnytte de ressursene som allerede finnes. Dette viser seg å være vanskelig fordi det begrenser hva man kan oppnå. Det er derfor kreativ tenkning er så viktig!

I tillegg kommer kravene som følger de voksende forventningene til å bevise og øke investeringsavkastningen. Derfor er det viktig å finne nye løsninger som kommer til å levere resultater over hele linja.

Alle markedsførere trenger løsninger som engasjerer, slik at mulige interessenter konverteres til leads av høy kvalitet, og salg gjennomføres raskere. Gode nyheter er at med et googlesøk har kan du finne nye og nesten gratis muligheter for å integrere interaktive ressurser.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS dersom du har spørsmål. Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende en e-post til: info@tenkdigitalt.no eller helt enkelt legge igjen kontaktinformasjonen din under, så kontakter vi deg snarlig.

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

Hvordan kan interaktivt innhold hjelpe din digitale strategi?

Men hvordan kan du få fordeler ved å bruke interaktivt innhold? Markedsførere bruker interaktivt innhold for å skape unike opplevelser, som kalkulatorer for å regne på investeringsavkastningen, eller personlige vurderinger. Man kan også integrere dem med innhold som allerede finnes, for å lage interaktive diagrammer, interaktive videoer og interaktive blanke ark. Alle disse funksjonene er gode å ha.

Under følger en kort forklaring på hva innholdet ditt bør gjøre, og hvilke typer innhold som kan hjelpe deg med disse behovene. Husk at interaktivt innhold kommer i mange fasonger og størrelser, i denne artikkelen får du noen eksempler på de mest populære versjonene.

Hvis du ikke har kommet i gang med innholdsmarkedsføring ennå, bør du lese vår artikkel om hvordan innholdsmarkedsføring kan hjelpe din bedrift.

1. Undersøkelse med «evaluering»

Undersøkelser som gir brukeren en «evaluering», er et eksempel på interaktivt innhold. Ved å svare på en serie med spørsmål, blir brukeren plassert i en av flere kategorier. Et godt eksempel på dette er det klassiske oppsettet til Cosmo Quiz.

Husk at interaktivt innhold er en funksjon som gjør det mulig for deg å  ha en samtale med publikummet ditt. Interaktivt innhold skaper en energi og har en overtalende evne, om det så finnes på en landingsside, blogg, nyhetsbrev på e-post, betalte reklamer eller hvor som helst der du finner publikummet ditt og potensielle kunder.

 

Dette er en quiz fra Cosmo Magazine på nett. Den identifiserer hvilken type forhold du er i ved å stille åtte enkle spørsmål. Denne typen quiz er svært populær, og den kan tilpasses så den passer dine intensjoner. Du kan virkelig engasjere publikummet ditt på en morsom og unik måte, noe som vil gjøre deg verdt å huske i den digitale verdenen.

Det geniale er at mens du lærer bort noe til brukeren, lærer du også mer om dem. Du mottar verdifull og detaljert profilinformasjon om dine mulige interessenters problemer, utfordringer, mål og tankeprosesser.  Informasjonen kan hjelpe deg å identifisere et mål og kvalifisere et prospekt. Til slutt også lede publikummet ditt inn på et spesifikt stadium i deres kjøpsprosess.

 

2. Kalkulatorer

En annen form for interaktivt innhold er «kalkulatorer» som regner ut et personlig svar til brukeren, i form av tall. De mest populære variantene av slike utregninger handler om helse og økonomi, for eksempel kalkulatorer som regner ut forbrenning av kalorier.

Denne nettsiden heter calculator.net. Konseptet baserer seg på at du skal ha tilgang til alle mulige slags kalkulatorer. Dette er en funksjon som er enkel å integrere og som kan tilpasses etter hvilke behov bedriften din har.

De fleste nettsidene som handler om sport, som Nike og Adidas tar i bruk kalkulatorer for å telle kalorier eller forbrenning av fett og så videre. Det er helt fantastisk hvor lett du kan tilpasse interaktive funksjoner, noe som vil øke konverteringsraten din.

Hvordan? Ved å følge opp utregningen med innhold som spesifikt snakker om (og helst løser) problemene deres. Innholdet ditt kan nå stille brukerne dine spørsmål og svare på dem.

En av grunnene til at dette fungerer, er at det virker som om folk generelt sett ikke kan motstå fristelsen til å teste seg selv, konkurrere eller sammenligne seg med andre, dele meningene sine og å ha det moro. I tillegg oppstår det en gi-og-ta situasjon med innholdet, der brukeren kan få veldig ulike resultater, basert på hva de har svart. En slik personlig tilpasning er veldig tiltrekkende.

 

3. Trivia eller kryssord

Mange markedsførere bruker Trivia eller kryssord som innhold inneholder spørsmål med korrekte og gale svar, med poeng basert på hva du svarte. Et godt eksempel på dette er Buzzfeed Quiz.

BuzzFeed var en av de som var tidlig ute med innhold som provoserer og blir værende i sosiale medier. De har nylig begynt å bevege seg inn i verdenen med B2B markedsføring. Tidligere var det vanskelig og dyrt for de fleste markedsførerne å skape innovativt innhold i stor skala. Det innebar å hyre dyre utviklere og var ofte en tidkrevende prosess. I dag kan de akker fleste få til noe ved hjelp av online verktøy!

Denne typen interaktivt innhold er fantastisk, fordi det kan hjelpe deg med å nå ut til et publikum som er ute etter å ha det gøy og slappe av med noe på vei hjem fra jobb, eller på en avslappet søndag. Derfor er det absolutt verdt å integrere dette i innholdsmarkedsføringen din.

Fremgangen i markedsføringsteknologi, som interaktivt innhold, har gjort det mulig for B2B markedsførere å ta igjen de store merkene og medieselskapene. Det er nemlig mange som bruker interaktivt innhold til å bygge større databaser, utvikle omfattende profiler for mulige kunder, og forbedre antallet leads man får inn eller konverteringsratene.

SMB og store selskaper som EMC, Cisco og Oracle bruker alle sammen interaktivt innhold for å starte samtaler og å skape mer verdi for kundene sine. Så, hvorfor gjør ikke du det samme? Trenger du hjelp?

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS dersom du har spørsmål. Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende en e-post til: info@tenkdigitalt.no eller helt enkelt legge igjen kontaktinformasjonen din under, så kontakter vi deg snarlig.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

 

4. Meningsmålinger og undersøkelser

Dette er en metode for å hente inn tilbakemeldinger, meninger og verdifull innsikt fra dine brukere. Vanligvis blir dette gjort i form av et spørreskjema der det ikke er noen svar som er mer riktige enn andre. Under ser du et fantastisk eksempel hentet fra Boots.

Ved å tillate at kundene gir deg tilbakemeldinger henter du inn viktig informasjon som kan hjelpe deg med å forbedre produktene eller tjenestene dine. Viss du i tillegg tilbyr en eller annen form for belønning vil du opprettholde et godt forhold til kundene dine. Dette kan også føre til at flere av kundene kommer igjen flere ganger!

En av grunnene til at interaktivt innhold er et så kraftig hjelpemiddel er at det gir kundene umiddelbar tilgang på tilpasset innhold som de bryr seg om. Ved å aktivt svare på spørsmål eller å ta i bruk interaktivt innhold, blir potensielle interessenter guidet til spesifikke resultater i sanntid, som også tar for seg problemene, utfordringene eller ideene deres.

 

5. Spill

Har en blogg eller et sted på nettsiden din som du kan dedikere til bare moro, kan du bruke denne til å tilby spill. Det er gøy og du holder brukerne dine fornøyde. Det gjør også at markedsføringen din i sosiale medier blir mer synlig og underholdende.

Utvid innholdsstrategien din

Tenk på interaktivt innhold som en del av den generelle markedsføringsstrategien din, ikke som en helt egen og ny strategi. Uansett hvor og hvordan du bruker tradisjonelt innhold på nåværende tidspunkt, kan du legge inn interaktivitet.

Interaktive call to actions gjør at du får flere klikk og konverteringen enn statiske CTA-er. Det er en grunn til at Buzzfeed satser på quizzer: de er i seg selv sosiale og delbare. Bruk en quiz for å øke antall delinger i sosiale medier, eller lag en konkurranse for å engasjere brukerne dine.

Gjør bloggen din til en kanal som genererer leads ved å integrere interaktivt innhold (sammen med et skjema for leads) midt i blogginnholdet ditt. Visuelt og interaktivt innhold i e-poster fanger oppmerksomheten til mulige interessenter, noe som gjør at du får flere klikk og konverteringer. Det igjen gir bedre investeringsavkastning.

Så lenge du legger ut nytt innhold med jevne mellomrom, er det ok å blande ulikt innhold for å få en bedre forståelse for trender og interesser. Da er det best å inkludere interaktivt innhold. Dette vil gi bedriften din større muligheten til å fange opp flere leads, i tillegg til å kunne gripe nye muligheter med ferske ideer til nytt innhold.

 

Hva vi i Tenk Digitalt AS gjør:

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å bli god på nett. Vi kan håndtere hele ditt nærvær på nett: den digitale strategien din, nettsiden din, profiler i sosiale medier, din digitale markedsføring og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke din fortjeneste på nett.
Vi tilbyr en administrert webdesignservice der vi ikke bare designer nettstedet med moderne, mobilvennlige design, inkludert dine kunders behov – vi vil også håndtere ditt nettsted og holde det oppdatert og sikkert på fast basis.

Vi kan også ta oss av din søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, profiler i sosiale medier og SoMe (sosiale medier) markedsføring og alle andre digitale markedsføringskampanjer, inkludert e-post og annonsebannere. Vi leverer også alle dine grafiske design, foto, video og tekstinnhold eller andre tjenester du vil trenge for å maksimere din fortjeneste på nett.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS dersom du har spørsmål. Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende en e-post til: info@tenkdigitalt.no eller helt enkelt legge igjen kontaktinformasjonen din under, så kontakter vi deg snarlig.

 

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Artikkelen er originalt skrevet på engelsk av Leyla Ok, oversatt og bearbeidet til norsk av Kathrine Garshol for Tenk Digitalt AS.

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

6 grunner til å starte med inbound marketingkongelig på nett