Hvordan legge til flere Instagram kontoer - Tenk digitalt
mann i hvit skjorte ser på en telefon

Hvordan legge til flere Instagram kontoer

Hvis du skal opprette en Instagram konto for bedriften din, kan det være greit å vite hvordan du kan administrere flere Instagram kontoer samtidig. Da slipper du å logge inn og ut av din og bedriftsprofilen.

En bedriftsprofil på Instagram er nemlig svært praktisk for å kunne drive med markedsføring på Instagram.

I denne artikkelen skal jeg vise deg hvordan du kan legge til flere Instagram kontoer. I tillegg vil jeg gi deg et par tips til hvordan du kan drive med markedsføring på Instagram.

Slik legger du til flere Instagram kontoer

Du har kanskje en personlig profil på Instagram allerede. Heldigvis slipper du å måtte huske mange passord og å logge inn og ut av appen for å opprette og styre en bedriftsprofil. Du kan legge til flere Instagram kontoer fra din egen profil, og bytte mellom dem. Du kan samle opp til 5 kontoer samtidig.

Hvis du ikke er pålogget, må du først gå til Instagram logg inn, og logge inn på din konto. For å legge til flere Instagram kontoer gjør du følgende:

  • Gå til profilen din, og klikk på tannhjulet (på iPhone), eller menyikonet oppe i høyre hjørne (på Android-telefon). Klikk deg videre til Options/settings.
  • Finn menyvalget «Legg til brukerkonto» helt nederst.
  • Velg om du vil lage en ny Instagram konto med brukernavn og passord eller logge inn på en du allerede har.

For å bytte mellom din egen profil og bedriftsprofilen du nettopp har lagt til, kan du gå inn i denne menyen, eller du kan holde inne på profilbildet ditt i navigasjonsmenyen for å se alle tilknyttede profiler.

 

Skjermbilde av instillinger for å legge til flere Instagram kontoer

For deg som har iPhone vil prosessen se slik ut:

  • Åpne Instagram. Klikk på «Instillinger»
  • Scroll nedover og klikk på «Legg til brukerkonto»

Skjermbilde av Instagram logg inn

Når du klikker på valget for å legge til en ny brukerkonto, vil du få opp et nytt skjermbilde der du kan logge inn på den kontoen du ønsker å legge til.

Når du har lagt til flere brukerkontoer kan du enkelt bytte mellom kontoene ved å klikke på brukernavnet ditt øverst i appen. Nå vil det også være mulig å legge til flere brukerkontoer herfra.

Oppsummering – flere Instagram kontoer

  • Klikk på «Innstillinger»
  • Klikk på «Legg til brukerkonto»
  • Bytt mellom de forskjellige kontoene ved å klikke på brukernavn

Dersom du skulle ønske det, kan du også fjerne en Instagram konto fra profilen din.

Oppskrift på hvordan fjerne kontoer fra Instagram:

  1. Du må bytte til den kontoen du ønsker å fjerne.
  2. Klikk på «Innstillinger»
  3. Velg alternativet «Logg ut av [brukernavn]» eller «Logg ut av alle kontoer». Ved å logge ut av alle kontoer fjerner du alle profiler du har lagt til.

Du kan også slette en Instagram konto helt. For å gjøre det må du logge inn på den kontoen du vil slette på Instagrams nettside. Det er ikke mulig å slette en konto i appen. Husk at hvis du sletter en Instagram konto kan du aldri få den tilbake.

Digital markedsføring

Tenk Digitalt kan hjelpe deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer og å drive trafikk til nettstedet med sosiale medier, e-post, søkemotoroptimalisering og andre virkemidler.

 

Guide: En digital strategi som virker!

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe. 

 

Slik setter du opp Instagram kontoen din

Velg brukernavn

Når du legger inn en ny profil må du knytte den opp mot en e-postadresse eller en personlig Facebookprofil. Når du legger inn den nye profilen vil du bli bedt om å lage et brukernavn til profilen.

Det aller viktigste er at du velger et profilnavn folk vil kjenne igjen. Det er dette navnet folk ser når de finner profilen din. Derfor bør navnet på bedriftsprofilen din være så likt navnet på bedriften din som mulig.

Instagram ber deg også om å legge inn fullt navn, og her kan du da velge å legge inn hele navnet på bedriften din. Det vil gjøre det lettere for folk å finne deg via søkefunksjonen. Om du har kontor eller butikk flere steder er det lurt å presisere hvilken filial kontoen tilhører i brukernavnet.

Du kan også endre navnet på en Instagram konto på et senere tidspunkt. Det gjør du ved å gå inn på profilen din og klikke på «rediger profil». Her kan du redigere navn, brukernavn, e-postadresse med mer. I utganspunktet vil vi anbefale å ikke endre navnet på Instagram kontoen din, med mindre du har en veldig god grunn.

Hvis du må endre navn på Instagram kontoen, kan det faktisk i verste fall føre til at du mister følgere, fordi de ikke kjenner igjen navnet på kontoen. Å legge til et AS eller lignende bak bedriftsnavnet fordi du har endret selskapsform er greit, men store endringer må du vurdere nøye.

Hvis det er en stor forandring bør du også legge ut en post om at du skal endre navnet på Instagram kontoen i god tid, slik at følgerne dine er forberedt.

Legg inn profilbilde

Et godt profilbilde på Instagram er 400×400 piksler.

Det viktigste med et profilbilde på Instagram er likevel at det er gjenkjennelig for målgruppen din, og dem som kjenner til bedriften din.

Derfor vil det beste valget for en Instagram bedriftsprofil være å bruke bedriftens logo. Du kan kun oppdatere profilbildet fra mobile enheter, men hvis du ikke har logoen din tilgjengelig på telefonen din kan du importere den fra Facebook eller Twitter.

Som et lite PS: hvis du har flere utsalgssteder og derfor flere Instagram kontoer kan det være lurt å bruke et bilde av den butikken kontoen er laget for. På den måten kan følgerne kjenne igjen butikkfronten.

Oppdater profilen din

På Instagram har du mulighet til å legge inn en bio på 150 tegn. For en bedriftsprofil på Instagram vil det være spesielt viktig å fatte seg i korthet, for å best mulig kunne beskrive hvem du er, og hva du tilbyr.

Om du har et kontor- eller butikklokale folk kan besøke, bør du også legge inn lokasjonen din.

Du har også mulighet til å legge inn en link, i bioen din. Her kan du for eksempel legge inn en link til nettsiden din.

Har du opprettet en Instagram konto må du åpenbart også legge ut bilder relativt ofte, slik at du gir verdi til følgerne dine. Du trenger ikke legge ut noe mange ganger om dagen, men som et minumum bør du legge ut noe et par ganger i uka.

Business eller creator konto?

Når du skal legge til flere Instagram kontoer kommer du til å måtte velge hva slags konto du vil ha. Valget står mellom business eller creator konto. Om du ikke får opp dette valget når du skaper kontoen kan du gå inn på “edit profile” etterpå og velge “Switch to Professional account”.

Instagram begynte å tilby muligheten for å bruke en creator konto fordi de innså at influencere har andre behov enn tradisjonelle bedrifter.

De anbefaler selv at du bruker creator konto dersom du er influencer, kunstner eller en offentlig person. Business konto passer best for mer tradisjonelle bedrifter. Det er fordeler og ulemper med begge alternativene, så du må vurdere hva som vil passe best for deg.

Selv om du har en mer tradisjonell bedrift, kan det derfor være lurt å vurdere en creator konto. En creator konto gir mer innsikt i tallene dine, og du kan velge hva slags kategori kontoen blir sortert under.

En business konto gir deg muligheten til å:

Hvis du vil lære mer om de ulike kontotypene har Hootsuit skrevet en artikkel om Everything you need to know about the Instagram creator account

For en Instagram bedriftsprofil er det nok mest vanlig, og smartest, å velge businesskonto.

 

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

 

Digital markedsføring på Instagram

En bedriftsprofil på Instagram kan inngå i den digitale markedsføringen din, men du bør ha en plan for hva og hvordan du skal bruke markedsføring på Instagram. Ved å lage en strategi for hvordan du skal bruke profilen din, vil du også kunne få flere følgere på din bedriftsprofil. Og flere følgere gir flere sjanser til å konvertere noen av dem til kunder.

Du lære mer om hvordan du lager en strategi i vår artikkel 5 steg for å lage en praktisk strategi for digital kommunikasjon.

Selv om du kan drive med markedsføring på Instagram, er det ikke sikkert at det er den riktige kanalen for deg og din bedrift.

For å avgjøre dette bør du undersøke hvilke sosiale medier målgruppen din bruker. Det kan være nyttig for bedriften din å være til stede på Instagram om målgruppen din bruker Instagram mye.

Hvordan bruke Instagram for å få et nærmere forhold til målgruppen din

Instagram er også et godt verktøy for å kommunisere med målgruppen din på en morsom, og visuell måte. Du kan publisere ting på farta, og bygge et mer personlig forhold til dem som følger deg.

Dette er også nøkkelen til hvordan du lykkes på Instagram. Du må poste nytt innhold jevnlig, og poste innhold som er interessant for din målgruppe. Er innholdet ditt interessant vil du oppleve stort engasjement på postene dine.

For å lykkes på Instagram og få flere følgere til en Instagram bedriftsprofil er det også viktig at du finner din egen stil. Bildene dine bør stå i stil med resten av den visuelle profilen din.

Husk også at du kan legge ut flere bilder samtidig på Instagram, slik at bildene utgjør en serie.

For å legge ut flere bilder samtidig på Instagram gjør du slik:

  1. Ta de bildene du vil bruke på forhånd.
  2. Trykk på + symbolet for å legge til en ny post.
  3. Velg «Galleri»
  4. I høyre hjørne på bildet vil du nå se tre symboler.
  5. Velg symbolet lengst til høyre, det med flere bilderammer bak hverandre.
  6. Velg bildene du vil laste opp, i den rekkefølgen du vil laste dem opp.
  7. Når du har valgt bildene du vil bruke, trykk «neste» og rediger som en vanlig post.

Ved å legge ut flere bilder samtidig på Instagram, kan du bruke bildene til å fortelle en historie.

Sammenlignet med andre sosiale medier, vil du nok raskt oppleve at du får større engasjement fra følgerne dine. Brukere på Instagram er generelt ganske aktive.

Hvis du etterhvert får flere utsalgssteder kan det være lurt å opprette flere Instagram kontoer – en for hvert utsalgssted.

Det er fordi folk liker å følge sine lokale butikker, og det gir ofte mer engasjement i kommentarfeltet. Om de ulike utsalgstedene har hver sin konto gir dette deg mulighet til å bruke Instagram til å promotere lokale aktiviteter og tilbud.

Du kan lykkes på Instagram, uansett hva slags bedrift du har.

Du må bare sørge for å ha interessant innhold som engasjerer målgruppen din!

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!