Dårlig lyd og bilde som fryser gjør det umulig å få med seg hva som skjer i live webinarer eller nettmøter. Dette er kanskje noe av det mest frustrerende når du jobber hjemmefra. Her er en sjekkliste med forberedelser og forbedringer du kan gjøre for å unngå dette og få mest mulig ut av møtene dine.
Forberedelse før nettmøter
1. Test tilkoblingen og utstyret du bruker
Sørg for å teste at video og lyd fungerer med utstyret og plattformen du bruker i god tid før møter.
Husk å gjøre en ny test om du bytter utstyr eller plattform.
Test på nytt om du har endret inn-data eller ut-data enheter. Eksempelvis om du har koblet datamaskinen til en TV og så endret på innstillinger for å få lyden til å spille av fra TV.
2. Koble til nettmøter i god tid før de starter
Koble opp ditt utstyr til møter i god tid slik at du har tid til å løse eventuelle problemer du ikke oppdaget når du testet tilkoblingen. Da har du muligheten til å løse eventuelle problemer i god tid før møtet starter så du unngår å kaste bort tiden til andre deltakerene.
3. Koble til strøm
Bruker du en bærbar datamaskin? Husk å koble til strømforsyningen slik at ikke strømsparingsinstillingene begrenser maskinvarekapasiteten.
4. Koble til via ethernetkabel om det er mulig
Tilkobling med kabel vil alltid være mer stabilt. Det gir deg som regel raskere hastighet enn tilkobling via Wi-fi. Om det er praktisk mulig for deg, bruk alltid kablet tilkobling i online møter.
5. Bruk Headsett eller ørepropper
De fleste bærbare datamaskiner har innebygde høyttalere og mikrofon. Det er likevel en fordel å benytte et eget headset eller propper. Det reduserer bakgrunnsstøy og forhindrer audio-feedback og ekko.
6. Tenk over hvor du sitter
Finn et sted med minst mulig bakgrunnsstøy og dra for vinduer og demp sterke lamper. Bakgrunnsstøy er veldig forstyrrende og sliter ut deltagerene i lange møter.
Kraftige lyskilder som lyser mot kamera eller deg er svært forstyrrende. Video er et viktig verktøy for å bygge relasjoner og også se hvordan den du snakker med reagerer. Sørg derfor at det er mulig å se deg klart og tydelig.
7. Be om hjelp i god tid
Om du har problemer med tilkoblingen som du ikke klarer å løse, husk å be om hjelp i god tid. Ofte er det en feil hos bruker og ikke på plattformen.
Løsningen er ofte veldig enkel, men kan kreve litt prøving og feiling og tar gjerne mer enn 10-15 minutter.
8. Kommuniser med lederen av møtet
Om du vet at du har en treg eller ustabil tilkobling, si ifra på forhånd slik at møtet kan tilrettelegges med for eksempel mindre bruk av video og skjermdelingdeling, lavere kvalitet på video og at andre deltagere demper mikrofonen sin når de ikke snakker.
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
Optimaliser kvaliteten på tilkoblingen din
Du kan gjøre mye for å forbedre kvaliteten på tilkoblingen din og unngå problemer under møter. Vi tar for oss de enkleste og samtidig mest effektfulle løsningene her. Andre løsninger er teknisk mer krevende. Hjelper ikke disse rådene, er det for de fleste nødvendig å be om hjelp fra leverandøren.
Invester i en Dual-Band ruter
Dual-band rutere opererer på to ulike frekvenser: 2.4 GHz (som er eldre og mest utbredt. Denne frekvensen er mer utsatt for forstyrrelser fra andre enheter på samme frekvens. Den andre frekvensen, 5 GHz, gir ikke noen nevneverdige fordeler i praksis. Bruker du den, reduserer du imidlertid sannsynligheten for at signalet forstyrres av andre enheter.
- 2.4 GHz har noe lavere hastighet, men bedre rekkevidde
- 5 GHz har raskere overføringshastighet, men noe kortere rekkevidde
Den største fordelen med dual-band er at du har to nettverk. Da kan du dedikere den ene frekvensen til nettmøter. Slik blir du i mindre grad påvirket av andre som bruker den andre frekvensen hjemme når du deltar i møter.
Tilpass plasseringen din
Du kan drastisk forbedre signalkvaliteten ved å plassere deg riktig i forhold til ruteren
Sitt så nær ruteren som praktisk mulig
For å få optimal signalkvalitet kan du gjøre en av to ting:
- Flytte ruteren
- Flytte kontorplassen din
Sitt så nærme ruteren som mulig. Som alle andre radioenheter, har rutere begrenset effektiv og optimal rekkevidde.
Sitter for langt unna vil du oppleve “packet loss”, altså data som forsvinner i overføringen. Det er ofte dette som skjer når lyd eller bilde hakker eller fryser.
Unngå hindringer mellom deg og ruteren
Det er fort gjort å glemme at alle hindringer mellom ruteren og enheten din også påvirker tilkoblingen. Datapakkene som sendes flyter i luften og må gjennom alle hindre mellom antennene. Unngå derfor hindringer så mye som mulig! Dette gjelder alt fra betongvegger til fingrene dine, som bidrar til å svekke signalet og øke sannsynligheten for tap av datapakker.
Om du blir med i et møte via mobil, hold den så nærme bunnen som mulig. Antennene er i toppen på de aller fleste modeller.
Ikke ha for mange enheter tilkoblet ruteren
Ruteren din er som en liten datamaskin. Hver enhet som kobles til ruteren er som å åpne et program til på datamaskinen din.
Når du åpner for mange programmer går du over kapasitet og datamaskinen blir tregere fordi maskinvaren overbelastes. Det samme skjer med ruteren din.
Når du kobler på for mange enheter og maskinvaren presses for hardt kompenserer ruteren ved å bruke en “first-come, first-serve” modell for datapakkehåndtering. Dette går kraftig ut over kvaliteten på lyd og bilde som strømmes.
En typisk ruter for bruk hjemme er laget for å håndtere rundt 10 tilkoblede enheter. Teoretisk kan de håndtere 255 enheter, men det fungerer dårlig i praksis. For at du skal kunne delta i møter med best mulig kvalitet er det viktig å ha minst mulig belastning både på båndbredde og færrest mulig tilkoblede enheter.
Det er verdt å nevne at båndbredde sjeldent er et problem i Norge. Vi har nemlig jevnt over veldig god infrastruktur på internett. Svakheten ligger ofte i ruteren du bruker for å koble deg til internett. Særlig gjelder dette om du har den med modem innebygget som du fikk sammen med ditt internettabonnement.
Restart ruteren
Har du problemer med ustabil eller dårlig tilkobling? Start ruteren på nytt før neste videomøte! Da tømmer du nemlig minnet og avslutter foreldede oppgaver. Det vil ikke nødvendigvis løse alle problemer, men om du aldri restarter ruteren kan det ofte ha en god effekt.
Å restarte modemet har vanligvis liten til ingen effekt, men det skader ikke å gjøre det i samme slengen.
Når du restarter bør du enten:
- Bruke restart funksjonen i ruterens programvare
- Trekke ut ledningen og la den være frakoblet i ca 2min.
Dette sikrer at minnet tømmes og eventuelle problem ikke vedvarer etter omstart.
Oppdater ruteren
Sjansen er stor for at produsenten av ruteren din oppdager bugs eller potensielle forbedringer i maskinvaren etter at produktet har forlatt fabrikken.
Sjekk nettsiden til leverandøren av ruteren. Se etter oppdateringer av programvaren som fulgte med når du kjøpte den og sørg for at du har den nyeste fastvaren installert.
Aktiver WME/WMM
(Wireless Multimedia Extensions (WME) or WiFi Multimedia (WMM))
Har du kjøpt en ruter som er markedsført med optimalisert video og VoIP, har den mest sannsynlig en innstilling i medfølgende programvare som lar deg aktivere WME eller WMM. Enkelt forklart er dette funksjoner som gjør at ruteren prioriterer overføring av media over andre typer data.
Legg til programmet du bruker som en prioritert applikasjon. De fleste rutere som støtter WME eller WMM lar deg definere hvilke applikasjoner eller porter som skal prioriteres.
Du kan vanligvis finne informasjon om hvordan dette gjøres på nettsidene til leverandøren av programvaren du bruker for online møter.
Benytt en kanal med minst mulig “støy”
I tillegg til naboene dine som har sine egne nettverk er det en mengde enheter som bruker samme kanal/frekvens som ditt trådløse nettverk. Om du har muligheten til å endre hvilken kanal ruteren din bruker, kan du redusere tap av datapakker betydelig ved å bytte til en kanal med mindre trafikk.
Om programvaren til ruteren din ikke gir deg en oversikt over hvilke kanaler som har stor pågang eller ikke, kan du bruke et verktøy som for eksempel inSSIDer.
Løsninger når tilkoblingen blir dårlig i nettmøter
Du vil helst unngå å få problemer i løpet av et møte ved å gjøre grundig forarbeid. Det er selvsagt veldig forstyrrende å løse problemer med tilkobling mens møtet pågår. Men om uhellet er ute kan du gå gjennom disse stegene.
Sjekk at
- Du er koblet til riktig nettverk
- Demp mikrofonen din når du ikke snakker
- Skru av videodeling når det ikke trengs
- Still ned videokvaliteten på samtalen
- Lukk programmer og nettleservinduer som ikke er nødvendige for møtet
Unngå aktiviteter som bruker mye båndbredde
- Nedlastinger
- Opplastinger
- Streaming (Netflix, Youtube, Sumo, etc)
- Nettsky backuper
- Nettskysynknonisering (Google drive, OneDrive, Dropbox, etc)
- Andre aktiviteter som tar opp mye båndbredde