Fem steg for å få ting gjort!

 In Entreprenørskap

Getting Things Done (GTD) er en suveren måte å øke produktiviteten din på. Det handler om å bruke mindre tid på seriøse og kjedelige ting, men som likevel er viktige, og å gi deg selv mer tid til å gjøre de tingene du faktisk liker å holde på med. Systemet du kan ta i bruk for å nå dette målet er beskrevet i detalj i David Allen’s fantastiske bok “Getting things done”.

Har du hatt dager da du aldri egentlig fikk gjort noe på listen over gjøremål, og dagen var borte på et blunk fordi du brukte mer tid på avsporinger og å svare på uendelig mange eposter? Eller, har du vært i situasjoner der du ikke har fått tid til å gjøre de tingene du virkelig liker, fordi du var nedgravd i oppgaver du egentlig ikke bryr deg så mye om? Denne artikkelen gir en introduksjon til hvordan du kan få ting gjort, effektivt!

GTD filosofien

I sin bestselgende bok “Getting things done” forklarer produktivitetskonsulenten David Allen denne velkjente filosofien på en genial måte. Han lærer deg hvordan du skal lage en timeplan og en liste over gjøremål og prioritere dem på en slik måte at du kan håndtere tiden din og få GTD-systemet til å fungere for deg. Det er viktig å sette det i et system så du kan fjerne alle distraksjoner og fokusere på den prioriterte oppgaven. En av de imponerende fordelene med å bruke et slikt system er at du får en oversikt over oppgavene og en klar prioritering på hva du skal gjøre. Det høres veldig enkelt ut, men det er noe vi ikke tenker på å gjøre før vi virkelig trenger hjelp!

Lær deg hvordan du får ting gjort #getthingsdone #GDT #helg #inspirasjon @Tenk Digitalt AS(_tr)

 

Få oversikt og prioriter

GTD er ikke en oppskrift som gjør nøyaktig rede for hva du skal gjøre eller i hvilken rekkefølge. Det skisskerer noen retningslinjer du må følge, men gir deg ikke endelige regler for hvordan du skal gjøre jobben din. Det er dette som gjør det så lett å tilpasse metoden etter dine behov og gjøre den personlig for at den skal passe med din kalender og dine gjøremål. Men det er også dette som er grunnen til at det kan være vanskelig å lære seg å utføre i praksis. GTD gir deg ikke regler du skal følge, men det hjelper deg med å få oversikt over arbeidet du må gjennomføre, organisere og prioritere fokuset på.

Steg 1: Få med alt

Du må skrive ned alt du vil få gjort. Gjøremålene dine, oppgaver, gjentagende hendelser, forskning, planer og idéer. Alt du trenger og har lyst til å få gjort. Du kan skrive det ned der du føler for det. I favoritt-notatappen din, en gjøremålsapp, på papir eller hva enn du foretrekker. Det viktige er at det er enkelt å bruke og tilgjengelig til enhver tid, så du ikke må utsette å skrive ned oppgaver eller idéer. Skriv ned alt med én gang det dukker opp, så du ikke trenger å tenke på det igjen før du skal gjøre det. Er det noe du kan få gjort med en gang – bare gjør det – med mindre du har viktigere oppgaver å gjøre.

Steg 2: Avklar de tingene du må gjøre

Du må bryte ned ting du må få gjort til mindre, mer utførbare oppgaver, så det ikke finnes hindringer for å gjennomføre en enkel oppgave. Om du ikke deler oppgavene opp i mindre deler, kan det hende du ikke finner tid til å få gjort dem. Om tingene på gjøremålslisten din ikke er spesifikke, kan det hende du ender opp med å bruke mer tid på å prøve å finne ut hva de faktiske planene dine er, i steden for å faktisk løse oppgavene. Ved å ha avklart tingene på forhånd vil du med en gang forstå hva du trenger å gjøre – og igjen, er det noe du kan gjøre med en gang – bare gjør det!

Steg 3: Organiser de mindre oppgavene etter kategori og prioritet

Bruk tid på gjøremålslisten din, innboksen din og kalenderen din for å prioritere og kategorisere alle de mindre oppgavene. Når du har en klar forståelse for hva slags prioritet hver oppave har, er det lettere å velge hvilken oppgave du skal ta fatt i. Du bør også organisere alle oppgavene dine så det blir lettere å prioritere videre. Setter du i tillegg deadlines og påminnelser på oppgavene dine, har gjøremålene alle dimensjoner de trenger for at du skal få dem gjort i tide. Og når du holder på: er det noe du kan få gjort med en gang – bare gjør det!

Steg 4: Reflekter over gjøremålslisten din

Se igjennom listen din over gjøremål og bestem deg hva du skal ta fatt på. Om listen din er avklart og organisert bør det være lett for deg og bestemme deg for hvilken oppgave du skal ta fatt i nå. Om det er noe du kan gjøre med en gang – bare gjør det! Om det er noe som er uhåndterlig, bryt det opp i flere mindre oppgaver. Når du har gjort ferdig en oppgave kan du gå videre til neste. Planlegg å se over oppgavelisten din med jevne mellomrom og sjekk hvor du har gjort fremgang og hvor du må oppdatere prioriteringene dine.

Steg 5: engasjer deg og kom i gang

Nå vet du alt du trenger å få gjort – så bare gjør det! Når prioriteringene dine er klare og mulig å gjennomføre, er det på tide at du får oppgavene gjort. Om det er oppgaver som har en deadline vet du om det, og kan få det gjort. Du har prioritert oppgavene dine og vet hva du skal gjøre først. Kryss av på lista og gå videre til neste oppgave.

Lær deg hvordan du kan bruke mer tid på tingene du liker å gjøre! #fåtinggjort #GTD #helg #inspirasjon @Tenk Digitalt AS

Bruk mer tid på tingene du liker å gjøre!

Disse prinsippene vil få alt du trenger å huske på ut av hodet ditt og inn i et system som vil organisere oppgavene dine, prioritere dem og gjøre dem utførbare. Du vil kunne bruke mer tid på å gjøre jobben enn å tenke på hva du skal gjøre. Og, enda viktigere: du vil kunne få tingene du ikke liker å gjøre unnagjort, så du kan bruke mer tid på de tingene du liker å gjøre! Så bruk litt tid hver morgen på å arbeide med gjøremålslisten din, eller, enda bedre: forbered neste dag før du går fra kontoret om kvelden.

Andre artikler du kanskje kan like:

4 faser din bedrift må gjennom for å lykkes med inbound marketing

Vil du samle dine sosiale mediekanaler på ett sted?

Hvordan øke din kundekrets fra 300 til 32.600 med et klikk

Følg oss gjerne ved å legge igjen kontaktinformasjonen din dersom du liker inspirerende artikler. Hvordan organiserer du dine gjøremål? Legg igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene nedenfor. Deling er å bry seg!

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Bilde fra kontoret i Istanbul