Få ting gjort med disse fem stegene! - Tenk digitalt
Fem steg for å få ting gjort med GTD metoden

Få ting gjort med disse fem stegene!

Getting Things Done (GTD metoden) er en suveren måte å få ting gjort. Det handler om å bruke mindre tid på kjedelige ting. Slik at du kan gi deg selv mer tid til å gjøre de tingene du faktisk liker å holde på med.

 

Systemet du kan ta i bruk for å nå dette målet er beskrevet i detalj i David Allen’s fantastiske bok “Getting things done”.

Har du hatt dager da du aldri egentlig fikk gjort noen av oppgavene du hadde planlagt å få gjort? Likevel var dagen borte på et blunk fordi du brukte mer tid på avsporinger og å svare på uendelig mange eposter?

Eller har du vært i situasjoner der du ikke har fått tid til å gjøre de tingene du virkelig liker, fordi du var nedgravd i oppgaver du egentlig ikke bryr deg så mye om?

Denne artikkelen gir en introduksjon til hvordan du kan få ting gjort, effektivt!

 

Guide: Verdivurdering av en bedrift

Ønsker du å vite verdien på bedriften din? Vi forklarer hvordan verdien beregnes for bedrifter i ulike stadier, fra oppstart til børsnotert. Inkludert verktøy, formler og eksempler.

 

GTD metoden – få ting gjort

I boken “Getting things done” forklarer produktivitetskonsulenten David Allen denne effektive metoden på en genial måte.

Han lærer deg hvordan du kan lage en timeplan og en oppgaveliste og prioritere dem på en slik måte at du kan styre tiden din og få GTD-systemet til å fungere for deg. Det er viktig at du setter det i et system, slik at du kan få kontroll på forstyrrelsene og fokusere på de prioriterte oppgavene.

En av fordelene med å bruke et slikt system er at du får en god oversikt over oppgavene og en klar prioritering av hvilke oppgaver som bør løses først.

 

Over 2 million people like you have been introduced to GTD® and discovered the power of clearing their mind, sharpening their focus, and accomplishing more with ease and elegance.

Fra gettingthingsdone.com

 

Oversatt: Mer enn 2 millioner folk har blitt introdusert for GTD metoden og oppdaget kraften i å rydde sinnet, skjerpe fokuset og oppnå mer med letthet og eleganse.

Det høres kanskje enkelt ut, men sannheten er at det er svært få som har et velfungerende system.

 

Få oversikt for å få ting gjort

GTD er ikke en oppskrift som gjør nøyaktig rede for hva du skal gjøre eller i hvilken rekkefølge.

Getting Things Done hjelper deg å få ting gjort
Getting Things Done – få ting gjort av David Allen

Metoden gir deg noen retningslinjer som du må følge for å få ting gjort. Modellen gir deg ikke et svar på hvordan du skal gjøre jobben din.

GTD metoden kan enkelt tilpasses dine behov og gjøres helt personlig. Dermed vil metoden også passe din kalender og dine arbeidsoppgaver.

Dette er også årsaken til at det kan være utfordrende å praktisere metoden i starten. Men med litt erfaring går det lettere.

GTD gir deg ikke regler du skal følge. Metoden hjelper deg med å få oversikt over arbeidet du må gjennomføre, organisere og prioritere.

Praktisert riktig kan din produktivitet trolig økes vesentlig, og du vil få ting gjort.

 

Steg 1: Skriv ned alt du vil få gjort

Du må skrive ned alt du vil få gjort. Gjøremålene dine, arbeidsoppgaver, gjentagende hendelser, ting du vil undersøke, planer og idéer.

Alt du trenger og har lyst til å få gjort.

Du kan skrive det ned der du føler for det. I din favoritt notatapp, en «to-do-list» app du bruker eller på papir.

Det viktige er at det er enkelt å bruke og tilgjengelig til enhver tid. Du må ha mulighet til å ta notater når som helst. Skriv ned alt med én gang det dukker opp, så du ikke trenger å tenke på det igjen før du faktisk skal gjøre det.

Er det noe du kan få gjort med en gang – bare få ting gjort – med mindre du har viktigere oppgaver å prioritere.

 

There is an inverse relationship between things on your mind and those things getting done.

David Allen

 

Oversatt: Det er et omvendt forhold mellom ting du tenker på og ting du får gjort.

 

Ønsker du hjelp til å finne investorer?

Tenk Digitalt har en samlet oversikt over alle norske investorer og forteller deg hvordan du kan nå disse. Vi deler med deg vår erfaring og kan også hjelpe deg med offentlige støtteprogrammer.

 

Steg 2: Få klarhet i oppgavene

Det er avgjørende at alle oppgavene blir forstått i detalj.

En oppgaveliste bør være enkel å forstå. Du må sørge for at du har den fulle forståelse for hvilke oppgaver som skal utføres, og hvordan de skal utføres.

Mange oppgaver kan deles opp i mindre og lettere håndterbare oppgaver. Det er mer behagelig å ta fatt i en oppgave som kan gjennomføres på en time enn en uke!

Det kan være vanskelig å få tid til å gjennomføre oppgaver som ikke kan deles opp.

Ved å få klarhet i oppgavene på forhånd vil du med en gang forstå hva du trenger å gjøre

Og igjen, er det noe du kan gjøre med en gang – bare få ting gjort!

 

Steg 3: Organiser de mindre oppgavene etter kategori og prioritet

Bruk tid på oppgavelisten din, innboksen din og kalenderen din for å prioritere og kategorisere alle de mindre oppgavene.

Når du har en klar forståelse for hva slags prioritet hver oppgave har, er det lettere å velge hvilken oppgave du skal ta fatt på.

Du bør også organisere alle oppgavene dine så det blir lettere å prioritere.

Setter du i tillegg deadlines og påminnelser på oppgavene dine, har du alt du trenger for at du skal få dem gjort i tide.

Og når du holder på: Er det noe du kan få gjort med en gang – bare få ting gjort!

 

Skriv ned de oppgavene du kommer på så snart du kommer på dem
Skriv ned de oppgavene du kommer på så snart du kommer på dem (Foto: Glenn Carstens-Peters)

 

Steg 4: Reflekter over hvordan du skal få ting gjort

Se igjennom oppgavelisten din og bestem deg hva du skal ta fatt på.

Om listen din er prioritert og godt organisert bør det være lett for deg og bestemme deg for hvilken oppgave du skal starte på.

Dersom det er noe du kan gjøre med en gang – bare gjør det! Om det er noe som er uhåndterlig, bryt det opp i flere mindre oppgaver.

Når du har gjort ferdig en oppgave kan du gå videre til neste.

Se over oppgavelisten din med jevne mellomrom og sjekk om du må oppdatere prioritetene.

 

If you don’t pay appropriate attention to what has your attention, it will take more of your attention than it deserves.

David Allen

 

Oversatt: Hvis du ikke tar tilstrekkelig hensyn til hva du gir din oppmerksomhet, vil det ta mer av din oppmerksomhet enn fortjent.

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

 

Steg 5: Sett i gang – få ting gjort!

Nå vet du alt du trenger å få gjort – så det er bare å sette i gang!

Når prioriteringene dine er klare og oppgavene er overkommelige, er det på tide at du får oppgavene gjort. Du vet når de forskjellige oppgavene har deadline, så du bør ha en enkel jobb i å velge rekkefølgen på oppgavene du går løs på.

Du har prioritert oppgavene dine og vet hva du skal gjøre først.

Kryss av på lista og gå videre til neste oppgave.

 

Being creative, strategic, and simply present and loving don’t require time—they require space.​

David Allen

 

Oversatt: Å være kreativ, strategisk og ganske enkelt være til stede med kjærlighet krever ikke tid – de krever plass.

 

Bruk mer tid på tingene du liker å gjøre!

GTD Metoden bidrar til å få alt du trenger å huske ut av hodet og inn i et system. Metoden hjelper deg å organisere oppgavene dine, prioritere dem og dele dem opp i mindre deloppgaver.

Når metoden praktiseres riktig vil du bruke mer tid på å gjøre jobben enn å tenke på hva du skal gjøre.

Du vil kunne få tingene du ikke liker å gjøre unnagjort, så du kan bruke mer tid på de tingene du liker å gjøre!

Så bruk litt tid hver morgen på å arbeide med oppgavelisten din. Enda bedre er det å forberede neste dag før du går fra kontoret om kvelden.

 

Gjengen bak UNIC fikk ting gjort, les historien om hvordan fem BI-studenter skapte Norges raskest voksende bedrift.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!