Tiden for å starte en ny virksomhet, lansere et nytt produkt eller en ny tjeneste aldri vært bedre! Nettskyen gir deg nye løsninger for å dele IT ressurser og nye muligheter innen digital markedsføring. Disse tjenestene har blitt mer tilgjengelig og mye rimeligere. Den aller viktigere endringen er likevel lean startupmetoden som reduserer risikoen vesentlig for gründere.
Denne artikkelen handler om hva en Lean Start-up er, og hvorfor det forandrer alt for gründere. Du får også vite hvorfor vi bruker disse prinsippene i Tenk Digitalt AS, og hvordan du kan dra nytte av denne modellen selv.
Old School
Teamet bak Tenk Digitalt AS har vært involvert i over 50 nyetableringer og sluppet hundrevis av produkter på markedet. Vi har hatt noen store suksesser og noen feilskjær, men felles for alle prosessene har vært læring og ny erfaring.
Den gamle måten å starte et selskap på var å skrive en forretningsplan, presentere den til investorer, samle et team, bygge produktet og passe på at det er perfekt. Deretter lansere det og forsøke å selge det så godt som mulig. Utviklingsperioden ble som regel lengre enn planlagt og dermed ble det ofte nødvendig å finne nye investorer, eller få de eksisterende til å komme med ny kapital. Etter at utviklingen var ferdig var det ofte behov for enda mer penger til markedsføring, så da var det bare å legge ut på enda en runde for å reise penger fra investorer.
Noen ganger viste det seg at produktet som gründeren hadde så sterk tro på ikke var interessant for potensielle kunder i det hele tatt. Penger ut av vinduet! Rundt 75% av alle nye selskaper klarer ikke å tjene penger og ender med konkurs. Det var svært høy risiko med den gamle metoden og for mange selskaper endte det med tapt tid og penger for både investorer og gründere.
Lean start-up
I løpet av de siste årene har en ny start-up metode fått mye oppmerksomhet: Metoden går ut på å eksperimentere isteden for å planlegge, få tilbakemelding fra kunder isteden for å anta hva kunden ønsker. Nye verktøy og digital markedsføring gjør dette enda mer aktuelt og lettere å teste ut.
Vellykkede entreprenører bygger gjerne et minimum viable product (produkt med minimum funksjonalitet) og tester det på ekte kunder. De utvikler forretningsmodellen, produktet og tjenestene på grunnlag av faktiske kunders tilbakemeldinger og adferd. Da kan du raskt avslutte et mislykket forsøk og å feile koster dermed mye mindre. En suksess kan også avgjøres mye raskere og du får en mye bedre forståelse av din forretningsmodell. Den virkelige testen er jo hvordan produktet eller tjenesten blir mottatt av kundene og om de faktisk er villig til å betale for det du ønsker å levere! Mange av de suksessene du leser om ville aldri blitt gjennomført uten å tilpasse ideen om og om igjen på grunnlag av kundenes tilbakemeldinger og adferd.
Kom deg ut av kontoret!
En vellykket startup handler om å skape en forretningsmodell som kan repeteres og er skalerbar. Før du starter må du vurdere markedspotensialet ditt. Er det et tilstrekkelig stort behov for ditt produkt eller tjeneste? Steve Blank er serie-entreprenøren som kom opp med ideen om å prøve ut ideene sine på potensielle kunder før man gjør de store investeringene. Han forklarer hovedtrekkene i boken “The Four Steps to the Epiphany” (2003). I denne boken finner du det berømte sitatet hans; You have to get out of the building! Dette beskriver det første skrittet i kundedialogen, eller “kundeutvikling” som han kaller det. Metoden ble navngitt av en annen entreprenør, Erik Reis; i boken “The Lean Start-up” fra 2011.
Test forretningsmodellen din
Nettskyen gjør det mulig å for alle å skape et minimum funksjonelt produkt svært så rimelig. Med markedsføring gjennom sosiale medier kan du enkelt identifisere små målgrupper, som du kan prøve ut ideene dine på. Det koster også mye mindre å markedsføre gjennom sosiale medier enn det koster med tradisjonell markedsføring gjennom for eksempel TV eller tradisjonelle trykte medier. Du kan starte med noen få hundrelapper og nå et tilstrekkelig antall potensielle kunder hvor du får relevante tilbakemeldinger. Deretter kan du fortsett med å undersøke alle sider ved din forretningsmodell, potensielle kunder, ulike verdiforslag, salgskanaler med mer.
Når du har lært tilstrekkelig om hvilke kundesegmenter som har hvilke behov kan du fortsette å videreutvikle produktet eller tjenesten basert på resultatene du har samlet inn. Deretter kan du skalere markedsføring, salg og leveransekapasitet. Trenger du mer kapital for markedsføring kan jeg garantere at pengene sitter løsere hos potensielle investorer når de får se hvordan nye penger skaper salg.
Selv om navnet på metoden inneholder ordet “startup” gjelder prinsippene selvsagt også for etablerte selskap. Alle vil ha nytte av denne tilnærmingen for å teste ut nye produkter og tjenester i markedet.
Tenk Digitalt AS er en lean startup
I Tenk Digitalt AS bruker vi lean startupmodellen, og utnytter alle muligheter som nettskyen gir oss gjennom Amazon, WP Engine, Google og mange andre nettskyløsninger. Målet vårt er å levere den beste mulige kundeopplevelsen med lavest mulige kostnader. Vi bruker sosiale medier til å teste våre hypoteser og utvikler og innovere våre produkter sammen med våre kunder. Vi vet at for å oppnå suksess må vi tilpasse oss til behovet i markedet. Ukentlig designer vi nye tester og utvikler våre opprinnelige ideer mens vi lærer fra kundene våre.