Konverteringsoptimalisering - Tenk Digitalt

Konverteringsoptimalisering

Optimalisert salgstrakt og konverteringsrater

Konverteringsoptimalisering sikrer at din nettrafikk leder til salg gjennom effektiv ledsaging av kundene nedover i salgstrakten.

La oss optimalisere din salgsprosess

Vår tilnærming til konverteringsoptimalisering

Slik guider vi kundene til dine tjenester

Vi designer og implementerer en salgstrakt som effektivt leder potensielle kunder gjennom kjøpsreisen. Det er nemlig ikke nok å skaffe trafikk til ditt nettsted gjennom annonsering, SEO og innholdsmarkedsføring. Du må guide kundene til anerkjennelse, oppdagelse og slag.
Det starter med anerkjennelse av et problem, følges opp med understreking av et behov og avsluttes med presentasjon av en løsning. Disse stegene i kjøpsprosessen må legges opp til på ditt nettsted med strategisk lenking, effektiv plassering av knapper og nøye planlagt utforming av forside, tjenestesider og landingssider.
Økt salg og kundekrets
Solid merkevarebygging
Kostnadseffektiv markedsføring

Konvertering til salg

Tilpassede salgsprosesser for din virksomhet

Vi analyserer din forretningsstruktur og kundeadferd for å optimalisere dine salgsprosesser i tråd med markedsbehovene.

Å øke din konvertering til salg er en omfattende prosess som innebærer tilpasning av dine salgsprosesser, nettsted og innholdsproduksjon. Alt må samkjøres og rettes mot de forskjellige stegene i kjøpsreisen, det er essensen av konverteringsoptimalisering.

Ikke alle kunder er klare til å gjennomføre et kjøp, mange trenger mer informasjon før de tar en avgjørelse. Derfor er det viktig at du har nettsider som svarer til de forskjellige kundenes ståsted, det være seg forside, tjenestesider, landingssider eller artikler. Vi sørger for at dine sider svarer til kundens behov og leder dem til salg.

Få en salgstrakt som speiler din forretningsmodell.

Automatisert salgstrakt

Optimalisert kundehåndtering

Vi implementer automatiseringsverktøy i din salgstrakt for å håndtere repeterende oppgaver, pleie leads og følge opp kunder automatisk.

Det krever ressurser å sette opp en salgstrakt som optimaliserer dine konverteringer til salg, men når det gjøres riktig vil potensielle kunder automatisk ledes til dine produkter og løsninger.

Via organisk søk og annonsering kan din kundetrafikk automatisk styres til nettsidene som samsvarer med deres steg i kjøpsreisen. Slik sikrer du at ingen leads går tapt og at kundene finner det de ser etter når de besøker dine nettsider.

La oss automatisere din salgstrakt

Kontinuerlig forbedring av dine konverteringsrater

Målrettet skalering og vekst

Ved hjelp av avansert analyse identifiserer vi flaskehalser og muligheter for forbedring i din salgstrakt.

Konverteringsraten bør kontinuerlig vokse, men med skiftende markeder må salgsprosessene tilpasses. Ved stadig analyse og justering av din salgstrakt gjennomfører vi konverteringsoptimalisering som øker din omsetning.

Med dyptgående analyse sikrer vi at din salgsstrategi alltid er et skritt foran, klar til å møte morgendagens utfordringer. Vi hjelper deg å justere din salgstrakt for maksimal vekst og lønnsomhet.

Optimalisert salgsstrategi får du her

Ofte stilte spørsmål

FAQ

CRO står for Conversion Rate Optimization, eller konverteringsoptimalisering på norsk, og er prosessen med å øke prosentandelen av brukere som utfører ønskede handlinger på en nettside eller i en app. Dette kan inkludere kjøp, registrering for nyhetsbrev, nedlasting av materiell, eller andre målbare handlinger. Målet med CRO er å gjøre nettsiden mer effektiv og øke antall konverteringer uten nødvendigvis å øke trafikken.

En «god» konverteringsrate kan variere betydelig avhengig av bransje, type virksomhet, og hva slags handling som måles. Generelt sett ansees en konverteringsrate på 2-5% for å være akseptabel for mange e-handelssider, men optimaliseringsmål bør være basert på egne historiske data og bransjestandarder.

Konverteringsraten regnes ut ved å dele antallet konverteringer med totalt antall besøkende og deretter multiplisere resultatet med 100 for å få prosent. Formelen ser slik ut:

Konverteringsrate (%) = (Antall konverteringer/Totalt antall besøkende) × 100

Konverteringssporing er en metode for å måle og spore når brukere utfører spesifikke handlinger eller mål på en nettside. Dette kan gjøres gjennom ulike verktøy og plattformer som Google Analytics, hvor man kan definere konverteringsmål og spore når disse målene oppnås. Konverteringssporing hjelper med å forstå hvilke markedsføringsstrategier og -kanaler som er mest effektive.

  1. Forbedre brukeropplevelsen (UX): Gjør nettsiden lett å navigere og handlingene enkle å utføre.
  2. A/B-testing: Test ulike elementer på nettsiden (som CTA-knapper, bilder, landingssider) for å se hva som fungerer best.
  3. Tilpass innholdet: Sikre at innholdet på nettsiden er relevant og tiltalende for målgruppen.
  4. Optimaliser for mobil: Sørg for at nettsiden er mobilvennlig.
  5. Hastighetsoptimalisering: Forbedre nettsidens lastetid.
  6. Bruk sterke CTA-er (Calls to Action): Ha klare og overbevisende oppfordringer til handling.

CRO og KPI (Key Performance Indicators) er nært knyttet til hverandre. Mens CRO fokuserer på å øke antallet konverteringer eller effektiviteten av en nettside til å drive handlinger, refererer KPI-er til de spesifikke målbare målene som brukes for å vurdere suksessen av disse optimaliseringsgrepene. Konverteringsrate er i seg selv en KPI som ofte brukes i CRO-arbeid. Effektiv CRO-innsats vil føre til forbedring i relevante KPI-er, som igjen indikerer suksess i å nå forretningsmål.

seo guide

Gratis E-bok

SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering

SEO: En komplett guide til søkemotor- optimalisering

Last ned vår gratis guide til hvordan du lager innhold som blir funnet i Googlesøk. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler først og fremst om å skape verdifullt innhold for din målgruppe. Lær hvordan.

For bedrifter som ønsker flere leads, er hver konvertering viktig fordi hver og en av dem kan bli en betalende kunde. Her er 5 tips til hvordan du kan få bedre konvertering.

Den beste måten å forbedre resultatene fra en markedsførings kampanje er å øke effektiviteten av den trafikken kampanjen skaper. Hvis du trenger mer trafikk for å kunne konvertere besøkende til leads, kan du lese artikkelen 9 grep du kan ta for å få mer trafikk til nettsidene dine

Dette gjelder for både markedsføring av leadsgenererende sider og for netthandelsider. Eller for alle andre konverteringsmål du måtte ha.

Jo flere leads du får fra trafikken som kommer inn, jo bedre investeringsavkastning får du av markedsføringen din.

Konverteringsoptimalisering øker lønnsomheten av nettsidene

Mange bedrifter bruker mange tusen kroner på å finjustere sidene sine for å få noen få prosenter flere leads.

Og i motsetning til hva det høres ut som, så er dette faktisk vel anvendte penger.

Selv det å øke konverteringsraten med bare noen få prosent kan være verdt ganske mye, både på kort og lang sikt.

Men, det er ikke alle som har råd til å bruke mange tusen kroner på å kjøre de månedslange testene som kreves for å lage en strategi for konverteringsoptimalisering.

Jeg har støtt på mange bedrifter som ønsker å skaffe leads med sine digitale strategier.

Siden hver nye leads kan bli en betalende kunde, er hver eneste konvertering verdt å kjempe for.

Og for noen bedrifter, spesielt de på B2B-markedet, kan en eneste lead være verdt millioner.

Derfor er det viktig å ikke gå glipp av noen leads.

Men det er ikke alltid praktisk å bruke tusenvis av kroner på en strategi som skal skape konverteringsoptimalisering.

Jeg har samlet 5 enkle tips på ting som fungerer godt for å få bedre konvertering på sider som er ment å skaffe leads.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

1. Synlig kontaktinformasjon

Det er ikke alle potensielle leads som ønsker å konvertere direkte på nettsiden din.

Mange, spesielt de som vurderer å gjennomføre et større kjøp, vil gjerne snakke med noen på telefon før de fyller ut et skjema.

Det kan de ikke hvis det er vanskelig å finne bedriftens telefonnummer.

Du kan ikke klage over at ingen ringer deg, hvis det er nesten umulig å finne telefonnummeret de skal ringe til.

Du har kanskje tenkt tanken at du ikke vil at telefonen skal ringe i ett sett og forstyrre dine ansatte, eller du er redd for å motta for mange oppringninger fra folk som vil selge DEG noe?

Selv om jeg forstår tanken, er det ugunstig å tenke slik.

For å unngå disse problemstillingene kan du opprette et telefonnummer som går rett til en spesifikk person, gjerne en i salgsavdelingen. Hvis det er nødvendig kan du også opprette et eget nummer for kundeservice.

Siden det er relativt billig å opprette et telefonnummer er dette noe du bør vurdere å gjøre.

Hvis du ikke har telefonnummeret til bedriften din på nettsiden, kan det koste deg mange leads og fremtidige kunder.

Sørg for at informasjon om kundeservice er godt synlig

Se for det at du er en besøkende på nettsiden til bedriften din, og du aldri har hørt om bedriften før. Da vil du kanskje tenke på om bedriften har god kundeservice? Om besøkende på nettsiden ikke finner et nummer til kundeservice, kan dette skremme dem fra å kjøpe.

Derfor er det viktig at du har et slikt nummer, og at nummeret er lett å finne på nettsidene dine. Dette er detaljer som er viktige for konverteringsoptimalisering. 

Plassering er viktig

Undersøkelser viser at øverst i høyre hjørne er den beste plasseringen på nettsiden din. Derfor er det i dette området du bør plassere telefonnummeret ditt. Telefonnummeret bør være synlig på alle sidene på nettstedet ditt.

Grunnen til dette er at ikke alle som besøker nettsiden din besøker fremsiden først. 

Et skjermdump fra egne sider viser at vi har en kontakt-knapp i øverste høyre hjørne
Et skjermdump fra egne sider viser at vi har en kontakt-knapp i øverste høyre hjørne.

2. Folk ønsker å chatte med deg

En økende trend er bruken av chat på nettsider. Siden kundeservice ofte bare er åpent på dagtid, er det mange som må ta kontakt i løpet av sin egen arbeidsdag. 

Da kan det være praktisk å chatte, heller enn å måtte vente i telefonkø, eller forstyrre kollegaer i åpent kontorlandskap med å prate i telefon. 

Nå er du kanskje redd for at en chat skal sluke mye tid og være ressurskrevende?

Det er det ingen grunn til. Du trenger ikke å ha en ansatt som sitter parat ved pc-en til å svare med en gang noen sender en melding i chatten. Chatten kan på mange måter fungere som et alternativt skjema eller en slags telefonsvarer.

Mange spørsmål kan besvares av AI, men det finnes mange ulike måter å løse dette på.

En slik funksjon trenger heller ikke koste skjorta, det finnes flere gratis-varianter på markedet.

3. Gi ditt unike salgsargument førstesideplass

Designere elsker bilder. Og jada, et bilde sier mer enn tusen ord. Men av og til er et bilde bare et bilde.

Dette gjelder spesielt på framsiden av nettsiden din. Det er er her du må selge inn bedriften din til potensielle kunder.

Jeg ser alt for ofte at bedrifter fokuserer på form heller enn funksjon når det kommer til design. 

Mange nettsteder jeg besøker fungerer bare som et visittkort, og knapt nok det.

Det er ikke godt nok dersom du ønsker å oppnå konverteringsoptimalisering på nettstedet ditt.

Faktisk er det slik at «stygge» nettsider ofte konverterer bedre enn de med et pent design.  

Spesielt dersoms den pene nettsiden ikke gjør nok for at bedriften din skal skille seg ut blant konkurrentene.

Kommuniser ditt unike salgsargument for bedre konvertering

Et gjennomgående problem, spesielt i B2B-markedet, er at nettsiden ikke kommuniserer hva det er bedriften gjør, og ikke sier nok om hvorfor den besøkende skal velge å handle hos akkurat denne bedriften.

Hvis du ikke vet hva din bedrifts unike salgsargumenter er, må du finne ut det med en gang.

Når du har funnet ut hva som gjør deg spesiell, er det dette som bør få førstesideplass på nettstedet ditt.

Fremsiden er det beste stedet for dette, fordi det er der besøkende ser etter grunner til å velge din bedrift.

4. Unngå bildekarusell, autoavspilling av video og pop-up annonser

Det er gjort flere undersøkelser som viser at for mye bevegelse vil redusere antallet konverteringer. Dette gjelder spesielt for leads konvertering.

Bevegelse distraherer folk fra å gjennomføre oppgavene sine, i dette tilfellet er oppgaven å ta kontakt med din bedrift og bli en lead.

Derfor bør du unngå å bruke bildekaruseller, autoavspilling av video og pop-up annonser på nettsidene dine.

Se for eksempel på bildekarusellen: Det er mange bedrifter som elsker å bruke bildekaruseller fordi de gjerne vil si så mye som mulig. Men, jo mer du sier, jo mindre får prospektet med seg. En viktig del av din strategi for konverteringsoptimalisering er derfor å gi besøkende den riktige informasjonen til riktig tidspunkt. 

I de aller fleste tilfeller vil derfor en bildekarusell (eller andre bevegelige elementer) redusere konverteringsraten.

Derfor er det best å unngå dem. 

For bedre konvertering bør du derfor fokusere på ett unikt salgsargument på hver landingsside. Så kan du heller fortelle mer om bedriften din i din videre kommunikasjon med dine leads.

5. Et skjema på hver side

Mange designere vil sette seg på bakbeina om du ber om å å få inn et leads-skjema på alle sider som skal drive leads konvertering.

Skjemaer er ikke nødvendigvis så pene, og vil ofte gå på kompromiss med designerens visjon.

Likevel viser det seg gang på gang at det å legge til et skjema øker konverteringsraten. Ønsker du konverteringsoptimalisering er dette derfor et viktig element i strategien din.

Etter min mening vil en god designer klare å ivareta designet selv om de legger til et skjema på hver side.

Når du ønsker å drive med konverteringsoptimalisering er den gyldne regelen å gjøre det så lett som mulig for prospektet å konvertere.

Skjema gjør det lett å konvertere.

Derfor vil jeg anbefale å legge til et skjema på hver side på nettstedet ditt.

Tilpass skjemaene dine

Husk bare å tilpasse skjemaet etter hva de får i gjengjeld for å fylle ut feltene. Det i flere år nå vært regnet som “best practice” å ikke be potensielle leads om å fylle ut for mange felt. Jeg mener du heller må tilpasse skjemaene dine. 

Hvis du ber noen om å fylle ut et skjema for å få tilsendt en pdf-guide, kan du be dem om navn og e-post adresse, men de færreste vil ha lyst til å gi deg telefonnummeret sitt. Tilbyr du derimot et gratis møte kan du sannsynligvis også be om telefonnummer uten problemer. 

Jo mer de får i gjengjeld, jo mer informasjon kan du be om. Husk bare å ta hensyn til GDPR. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Oppsummering av enkel konverteringsoptimalisering

Disse 5 tipsene er på ingen måte alt du kan gjøre med konverteringsoptimalisering. Dette er bare noen enkle, men elementære grep du bør ta. Det er mulig å gjøre så mye mer for å oppnå bedre konvertering.

Å øke konverteringsraten er den beste måten du kan øke investeringsavkastningen i en hver digital strategi.

Det første steget mot flere konverteringer er å gjøre det lett for prospektene dine å konvertere.

Tar i bruk disse tipsene vil du se en økning i konverteringer, og på denne måten øke antallet leads til bedriften din. 

Ditt neste steg mot suksess

Få hjelpen du trenger

Uansett om du trenger forretningsveiledning, markedsføring av din bedrift, eller utvikling av digitale løsninger, står vi parate til å hjelpe deg til topps i din bransje. Fyll ut skjemaet herunder, så tar vi kontakt ved første anledning.

Generell informasjon
Kort oppsummering av ditt behov
Gratis E-bok

SEO: En komplett guide til søkemotoroptimalisering

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring