Verktøyene du trenger for å lykkes med din bedrift

 In Entreprenørskap

Uansett hvilken forretningsidé du har, må du tenke digitalt fra første stund og bli god på nett. Det har aldri vært et bedre tidspunkt for å starte en bedrift! All informasjon du trenger for å validere bedriften din er lett tilgjengelig på nett. I tillegg er skytjenester og sosiale nettverk fantastiske vertøy i hendene på gründere. Og smarte gründere har oppdaget Lean Startup-modellen.

Teamet bak Tenk Digitalt AS har i løpet av årene etablert et titalls oppstartsbedrifter og har lansert hundrevis av nye produkter. I denne artikkelen har vi samlet noen av våre gode råd når det gjelder hva du trenger å vite for å starte en bedrift.

Er du klar for å starte en bedrift?

Det første spørsmålet du bør stille deg selv før du starter en ny bedrift er dette: er du motivert og klar for å ta utfordringen? Et stort antall oppstartsbedrifter mislykkes – og det finnes ingen måte å vite om din bedrift vil være en suksess. Men det finnes måter du kan redusere risikoen for å mislykkes! Du må ha en ide som løser et problem for noen som er villig til å betale for det. Om det er lidenskapen som driver deg, da har du hjertet på rett sted. Men før du investerer både tid og penger i forretningsidéen din, må du undersøke konkurransen og størrelsen på markedet. Det finnes en utrolig mengde informasjon tilgjengelig på nett – begynn med et enkelt søk i Google!

Vi skal også snakke om Lean Startup-modellen litt senere, som gjør det lettere for oppstartsbedrifter å komme i gang.

Husk å planlegge

Når du vet at det finnes en etterspørsel for idéen din og at dine potensielle kunder er villig til å betale må du finne ut om du kan tjene penger på idéen din. Hvor mye penger vil du trenge for  å drive bedriften din? Hva vil anskaffelseskostnaden for en kunde være? Produksjons- og driftskostnader må anslås. Prøv også å anslå din forventede gjennomsnittlige inntekt per kunde , og undersøk hvor mange kunder du må  forvente å miste eller beholde i løpet av et år innenfor din bransje.

Dette leder oss til anslått levetidsverdi av en kunde (LTV). Dersom din LTV er vesentlig høyere enn dine anskaffelseskostnader og driftskostnader kan det hende du har en flott ide!

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

Valider forrestningssidéen din

Det neste spørsmålet du bør stille deg selv før du starter en bedrift er: hvordan kan du validere forrestningssidéen din?

Før du starter din nye bedrift bør du diskutere idéen du har med kontakter du stoler på. Ikke bekymre deg for at idéen din vil bli stjålet! De kan ha verdifulle tilbakemeldinger og forslag til hvordan du kan videreutvikle produktet eller tjenesten din.

Sjekk ut konkurransen din på nett ved et enkelt søk i Google og sosiale medier. Du kan bli overrasket over hvor mange lignende idéer som finnes der ute! Men husk: bare fordi andre tilbyr et lignende produkt eller tjeneste betyr ikke det at idéen din er dårlig – faktisk er det en bekreftelse på at det finnes et marked for produktet eller tjenesten din.

Hvordan skal du håndtere konkurransen?

Mange av de mest suksessrike oppstartsbedriftene forstyrrer de eksisterende markedene – bare se på Uber, Airbnb og til og med Google.

Disse bedriftene har alle etablert en tilstedeværelse med massiv konkurranse fra eksisterende spillere. Å se på hva konkurrentene dine gjør er en av de beste måtene å fornye ditt eget produkt og tjeneste.

Snakk med potensielle kunder og let etter kunder som er villige til å betale for det. Betalingen er sentral her, siden det er lite poeng i å levere et produkt eller en tjeneste som potensielle kunder er villige til å bruke med mindre de også vil betale for den.

Det er like viktig å se etter grunner til at idéen din vil mislykkes. Mange gründere har så stor tro på sin egen idé at de glemmer å se på faktorer som kan resultere i at de mislykkes.

lean-startup
Ikke glem å lete etter faktorer som kan gjøre at du mislykkes.

Hva koster det deg å skaffe nye kunder?

I mange tilfeller er anskaffelseskostnaden nøkkelen for en ny forrestningsidé. Kort fortalt betyr det at det ikke er nok å ha et produkt eller en tjeneste som potensielle kunder er villige til å betale for med mindre du kan anskaffe kundene til en lavere kostnad enn det de er villige til å betale.

Om forrestningsidéen din krever investorer utenfra er første regel å få kontroll på tallene dine – dette er en god idé også om det ikke er behov for investorer.

Så må du fortsette med å teste alle sider ved forrestningsmodellen din: kundesegmenter, verdivurdering, salgskanaler etc, for validert læring inntil du har et produkt som kan tilfredsstille markedet, og skalere markedsføringen, salg og leveranse.

Lean Startup-modellen

Vær klar over at det er et “gammeldags” råd som er veldig vanlig når du undersøker hvordan man starter en bedrift. Den gammeldagse måten å gjøre det på er å skrive en plan, pitche den til investorer, samle et team, lage produktet, forsikre seg om at det er perfekt, lansere det og begynne å selge det så godt du kan.

Du kan være sikker på at utviklingen kommer til å ta lengre tid enn du tror og at du sannsynligvis må samle inn mer penger for å fullføre utviklingen og starte markedsføringen. Rundt 75% av alle oppstartsbedrifter mislykkes før de har oppnådd høyere kontantstrøm inn enn ut.

I løpet av de siste årene har en ny oppstartsmetode fått mer oppmerksomhet. Den foretrekker eksperimentering fremfor planlegging, tilbakemeldinger fra kunder fremfor gjetning og interativ utvikling fremfor tradisjonelle fossefallprosjekter i stor skala.

Dette er Lean Startup- modellen.

I dag lager smarte gründere et “minimumslevedyktig” produkt og tester det med faktiske kunder. De utvikler forretningsmodellen, produkter og tjenester basert på tilbakemeldinger fra kunder og deres oppførsel.

En oppstart handler om å søke etter en repeterbar og skalerbar forretningsmodell. Steve Blank er gründeren som kom på idéen om å teste alt på potensielle kunder før man gjorde en stor investering, som er skissert i boken hans fra 2003 «The Four Steps to the Epiphany».

Ulike skytjenester gjør det mulig for alle å skape et “minimumslevedyktig” produkt til en gunstig pris. Og med markedsføring via sosiale medier kan man enkelt nå små målgrupper av potensielle kunder for å teste produktidéen i markedet til en brøkdel av kosnaden av tradisjonell markedsføring.

Gratis nettressurser

Det finnes en utrolig mengde gratis informasjon på nettet. Et Googlesøk på «How to start a company» gir 1.8 milliarder treff. Og ja, mye av informasjonen du finner på nett er tvilsom, men det finnes også mange gode råd.

Du kan fokusere søket ditt på «Lean Startup» og treffene du får opp vil være mye bedre! Det finnes også mange gode bøker du bør lese, vi anbefaler disse to:

the-lean-startup-books
«The four steps to the Epiphany/Steve Blank, The Lean Startup/Eric Rice”

Vi anbefaler også at du finner en mentor. Vi anbefaler en erfaren gründer som har startet mange bedrifter og forstår den moderne verden av skytjenester og markedsføring via sosiale medier.

Her i Tenk Digitalt AS hjelper vi mange gründere som mentorer. Ta gjerne kontakt om du ønsker vår hjelp.

Den absolutt beste øvelsesressursen til Lean Startup finner du som et nettkurs. Steve Blank, gründeren som kom på prinsippene i Lean Startup er instruktør, og det er han veldig god på! Og tro det eller ei: kurset er gratis!

Her er linken: https://www.udacity.com/course/how-to-build-a-startup–ep245

Tenk Digitalt AS omfavner Lean Startup-modellen

Her i Tenk Digitalt AS omfavner vi denne metodikken og bruker skytjenester fra Amazon, Google, Zendesk og mange andre for å levere utmerkede kundeopplevelser.

Vi bruker sosiale medier for å teste vår hypotese og å utvikle nye og innovative produkter og tjenester sammen med våre kunder, basert på deres tilbakemeldinger og oppførsel. Vi vet at for å lykkes må vi bevege oss raskt vekk fra fiasko, mens vi hele tiden justerer,  repeterer og forbedrer vår originale idé mens vi hele tiden lærer fra kundene våre.

Fokus på salg og markedsføring

Den største utfordringen en bedrift har, er å skaffe inntekter. Eller mer nøyaktig: å skaffe høy nok inntekt til å gjøre bedriften profitabel. Ditt hovedfokus bør i begynnelsen være å generere salg og å finne ut hva som er den beste måten å selge og markedsføre produktet eller tjenesten din på.

lean-startup-2
Fokuser på å generere salg og å finne den beste måten å selge og markedsføre produktet eller tjenesten din.

Markedsføring er utrolig viktig for en oppstartsbedrift og er gjerne undervurdert av førstegangsgründere. Du må finne den beste mulige måten for å fa tak i nye kunder, og det er liten sjanse for å lykkes med mindre man har salg og markedsføring som høyeste prioritet.

Benytter du deg av lean startup-modellen er det også lettere å tilpasse produktet etterhvert, basert på tilbakemeldingene du får. Dette kan hjelpe deg med å øke salget.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!


Sosiale medienettverk

Våre undersøkelser viser at markedsføring i sosiale medier kan være 10 ganger mer kostnadseffektiv enn andre former for eksponering i media. Det avhenger selvfølgelig av at man gjør det rett!

Å redusere anskaffelseskostnadene bør være en stor pådriver for all markedsføring. Dette er fordi jo lavere anskaffelseskostnad du har, jo mer effektivt blir budsjettet brukt. Og med de nye mulighetene for markedsføring i sosiale medier kan du redusere anskaffelseskostnadene dramatisk fordi du kan rette deg spesifikt mot noen målgrupper og måle alt.

Med markedsføring i sosiale medier kan dagens gründere lett ta kontakt med sine målgrupper til en veldig lav pris. Ta gjerne kontakt med oss om du er interessert i å lære mer om hvordan oppstartsbedriften din kan bruke sosiale medier kanaler for å øke inntektene!

 

Lær hvordan man blir suksessrik på sosiale medier i denne artikkelen: Effective Social MediaMarketing

 

Hastighet vs kvalitet

Er du typen som ikke vil tenke på noe som ferdigstilt med mindre det er perfekt? Om du er det, bør du være forsiktig med å ta med den filosofien inn i oppstartsbedriften din.

Mange oppstartsbedrifter har mislykkes før produktet deres engang var ferdig. Du trenger ikke ha et perfekt produkt for å lansere det. Hvordan skal du kunne få bedre og mer ærlige tilbakemeldinger enn ved å lansere produktet ditt og få tilbakemeldinger fra faktiske kunder?

calendar
I en oppstart er hastighet viktigere enn kvalitet

I en oppstart er hastighet viktigere enn kvalitet. Det er essensielt at du får nøvendige ting gjort, og du kan alltid gjøre forbedringer som hever kvaliteten over tid. Lean startup-modellen hjelper deg med dette.

Hvordan du kan dra nytte av skytjenester

I Tenk Digitalt AS elsker vi skytjenester! All våre tjenester er skybaserte og vi bruker bare skytjenester til å drive selskapet vårt. Alle kan dra stor nytte av å utnytte seg av kraften bak skytjenester. Skytjenester eller «skyen» er et begrep som beskriver datatjenester som er levert over nett, slik som strøm eller vann.

Generelt er prisen på skytjenester lave, siden de er basert på fellestjenester og stordriftsfordeler. Så, istedenfor å kjøpe servere, programvare, vedlikeholdsavtaler, konsulenter, kontorer, ansatte etc. for å drive tjenesten, kjøper du bare en delt eller administrert tjeneste fra skyen.

Hvem bruker skytjenester?

En av de mest vanlige skytjenestene er e-post. Mange bedrifter klamrer seg fortsatt til sine egne e-post servere uten noen god grunn. De har servere i datasentrene sine og brannmurer, lagringsplass, switcher og kabler. Serverne trenger OS, epostprogram, antivirusprogram, spamfiltre etc.

Alle disse programmene kommer vanligvis med brukerstøtte og vedlikeholdsavtaler. Med jevne mellomrom må programvaren vedlikeholdes, oppdateres eller den krasjer, servere og harddisker er nede, så konsulenter og IT-personale er nødvendig. Alt dette koster penger.

Som gründer starter du med blanke ark. Du kan utnytte skytjenester fra dag en og dra nytte av gratis eller veldig kostnadseffektive skytjenester for å drive bedriften din. I tillegg kan du lett bygge konkurransedyktige produkter og markedsføring på nett – til en veldig lav pris. Ta gjerne kontakt om du vil lære mer om hvordan vi kan hjelpe deg med å dra full nytte av skytjenester!

Les mer om hvordan du kan dra nytte av skytjenester i denne artikkelen: Useful facts about cloud computing.

 

Dette gjør vi i Tenk Digitalt AS:

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å lage en digital strategi for din virksomhet. Hvilke verdiforslag vil du kommunisere til din målgruppe og hvordan når du de best i digitale flater?

Vi hjelper deg slik at du får mangedoblet trafikk til dine nettsider og sørger for at dine nettsider fungerer optimalt. Vi hjelper deg også med en praktisk plan for hvordan du går frem, steg for steg. Du kan bruke de ressursene du har i din virksomhet i dag, vi kan lære opp deg og dine ansatte for å fylle eventuelle hull eller du kan la oss ta av alt det praktiske.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

To personer gjr researchTeknikker for å prioritere en travel hverdag