For bedrifter som ønsker flere leads, er hver konvertering viktig fordi hver og en av dem kan bli en betalende kunde. Her er 5 tips til hvordan du kan få bedre konvertering.
Den beste måten å forbedre resultatene fra en markedsførings kampanje er å øke effektiviteten av den trafikken kampanjen skaper. Hvis du trenger mer trafikk for å kunne konvertere besøkende til leads, kan du lese artikkelen 9 grep du kan ta for å få mer trafikk til nettsidene dine.
Dette gjelder for både markedsføring av leadsgenererende sider og for netthandelsider. Eller for alle andre konverteringsmål du måtte ha.
Jo flere leads du får fra trafikken som kommer inn, jo bedre investeringsavkastning får du av markedsføringen din.
Konverteringsoptimalisering øker lønnsomheten av nettsidene
Mange bedrifter bruker mange tusen kroner på å finjustere sidene sine for å få noen få prosenter flere leads.
Og i motsetning til hva det høres ut som, så er dette faktisk vel anvendte penger.
Selv det å øke konverteringsraten med bare noen få prosent kan være verdt ganske mye, både på kort og lang sikt.
Men, det er ikke alle som har råd til å bruke mange tusen kroner på å kjøre de månedslange testene som kreves for å lage en strategi for konverteringsoptimalisering.
Jeg har støtt på mange bedrifter som ønsker å skaffe leads med sine digitale strategier.
Siden hver nye leads kan bli en betalende kunde, er hver eneste konvertering verdt å kjempe for.
Og for noen bedrifter, spesielt de på B2B-markedet, kan en eneste lead være verdt millioner.
Derfor er det viktig å ikke gå glipp av noen leads.
Men det er ikke alltid praktisk å bruke tusenvis av kroner på en strategi som skal skape konverteringsoptimalisering.
Jeg har samlet 5 enkle tips på ting som fungerer godt for å få bedre konvertering på sider som er ment å skaffe leads.
Gratis E-bok
Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring
Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.
1. Synlig kontaktinformasjon
Det er ikke alle potensielle leads som ønsker å konvertere direkte på nettsiden din.
Mange, spesielt de som vurderer å gjennomføre et større kjøp, vil gjerne snakke med noen på telefon før de fyller ut et skjema.
Det kan de ikke hvis det er vanskelig å finne bedriftens telefonnummer.
Du kan ikke klage over at ingen ringer deg, hvis det er nesten umulig å finne telefonnummeret de skal ringe til.
Du har kanskje tenkt tanken at du ikke vil at telefonen skal ringe i ett sett og forstyrre dine ansatte, eller du er redd for å motta for mange oppringninger fra folk som vil selge DEG noe?
Selv om jeg forstår tanken, er det ugunstig å tenke slik.
For å unngå disse problemstillingene kan du opprette et telefonnummer som går rett til en spesifikk person, gjerne en i salgsavdelingen. Hvis det er nødvendig kan du også opprette et eget nummer for kundeservice.
Siden det er relativt billig å opprette et telefonnummer er dette noe du bør vurdere å gjøre.
Hvis du ikke har telefonnummeret til bedriften din på nettsiden, kan det koste deg mange leads og fremtidige kunder.
Sørg for at informasjon om kundeservice er godt synlig
Se for det at du er en besøkende på nettsiden til bedriften din, og du aldri har hørt om bedriften før. Da vil du kanskje tenke på om bedriften har god kundeservice? Om besøkende på nettsiden ikke finner et nummer til kundeservice, kan dette skremme dem fra å kjøpe.
Derfor er det viktig at du har et slikt nummer, og at nummeret er lett å finne på nettsidene dine. Dette er detaljer som er viktige for konverteringsoptimalisering.
Plassering er viktig
Undersøkelser viser at øverst i høyre hjørne er den beste plasseringen på nettsiden din. Derfor er det i dette området du bør plassere telefonnummeret ditt. Telefonnummeret bør være synlig på alle sidene på nettstedet ditt.
Grunnen til dette er at ikke alle som besøker nettsiden din besøker fremsiden først.
2. Folk ønsker å chatte med deg
En økende trend er bruken av chat på nettsider. Siden kundeservice ofte bare er åpent på dagtid, er det mange som må ta kontakt i løpet av sin egen arbeidsdag.
Da kan det være praktisk å chatte, heller enn å måtte vente i telefonkø, eller forstyrre kollegaer i åpent kontorlandskap med å prate i telefon.
Nå er du kanskje redd for at en chat skal sluke mye tid og være ressurskrevende?
Det er det ingen grunn til. Du trenger ikke å ha en ansatt som sitter parat ved pc-en til å svare med en gang noen sender en melding i chatten. Chatten kan på mange måter fungere som et alternativt skjema eller en slags telefonsvarer.
Mange spørsmål kan besvares av AI, men det finnes mange ulike måter å løse dette på.
En slik funksjon trenger heller ikke koste skjorta, det finnes flere gratis-varianter på markedet.
Les også: Kunstig intelligens app: Topp 10 AI-apper for ledere
3. Gi ditt unike salgsargument førstesideplass
Designere elsker bilder. Og jada, et bilde sier mer enn tusen ord. Men av og til er et bilde bare et bilde.
Dette gjelder spesielt på framsiden av nettsiden din. Det er er her du må selge inn bedriften din til potensielle kunder.
Jeg ser alt for ofte at bedrifter fokuserer på form heller enn funksjon når det kommer til design.
Mange nettsteder jeg besøker fungerer bare som et visittkort, og knapt nok det.
Det er ikke godt nok dersom du ønsker å oppnå konverteringsoptimalisering på nettstedet ditt.
Faktisk er det slik at «stygge» nettsider ofte konverterer bedre enn de med et pent design.
Spesielt dersoms den pene nettsiden ikke gjør nok for at bedriften din skal skille seg ut blant konkurrentene.
Kommuniser ditt unike salgsargument for bedre konvertering
Et gjennomgående problem, spesielt i B2B-markedet, er at nettsiden ikke kommuniserer hva det er bedriften gjør, og ikke sier nok om hvorfor den besøkende skal velge å handle hos akkurat denne bedriften.
Hvis du ikke vet hva din bedrifts unike salgsargumenter er, må du finne ut det med en gang.
Når du har funnet ut hva som gjør deg spesiell, er det dette som bør få førstesideplass på nettstedet ditt.
Fremsiden er det beste stedet for dette, fordi det er der besøkende ser etter grunner til å velge din bedrift.
4. Unngå bildekarusell, autoavspilling av video og pop-up annonser
Det er gjort flere undersøkelser som viser at for mye bevegelse vil redusere antallet konverteringer. Dette gjelder spesielt for leads konvertering.
Bevegelse distraherer folk fra å gjennomføre oppgavene sine, i dette tilfellet er oppgaven å ta kontakt med din bedrift og bli en lead.
Derfor bør du unngå å bruke bildekaruseller, autoavspilling av video og pop-up annonser på nettsidene dine.
Se for eksempel på bildekarusellen: Det er mange bedrifter som elsker å bruke bildekaruseller fordi de gjerne vil si så mye som mulig. Men, jo mer du sier, jo mindre får prospektet med seg. En viktig del av din strategi for konverteringsoptimalisering er derfor å gi besøkende den riktige informasjonen til riktig tidspunkt.
I de aller fleste tilfeller vil derfor en bildekarusell (eller andre bevegelige elementer) redusere konverteringsraten.
Derfor er det best å unngå dem.
For bedre konvertering bør du derfor fokusere på ett unikt salgsargument på hver landingsside. Så kan du heller fortelle mer om bedriften din i din videre kommunikasjon med dine leads.
Les også: Generativ AI: Slik trener du ChatGPT til å styrke din posisjon i markedet
5. Et skjema på hver side
Mange designere vil sette seg på bakbeina om du ber om å å få inn et leads-skjema på alle sider som skal drive leads konvertering.
Skjemaer er ikke nødvendigvis så pene, og vil ofte gå på kompromiss med designerens visjon.
Likevel viser det seg gang på gang at det å legge til et skjema øker konverteringsraten. Ønsker du konverteringsoptimalisering er dette derfor et viktig element i strategien din.
Etter min mening vil en god designer klare å ivareta designet selv om de legger til et skjema på hver side.
Når du ønsker å drive med konverteringsoptimalisering er den gyldne regelen å gjøre det så lett som mulig for prospektet å konvertere.
Skjema gjør det lett å konvertere.
Derfor vil jeg anbefale å legge til et skjema på hver side på nettstedet ditt.
Tilpass skjemaene dine
Husk bare å tilpasse skjemaet etter hva de får i gjengjeld for å fylle ut feltene. Det i flere år nå vært regnet som “best practice” å ikke be potensielle leads om å fylle ut for mange felt. Jeg mener du heller må tilpasse skjemaene dine.
Hvis du ber noen om å fylle ut et skjema for å få tilsendt en pdf-guide, kan du be dem om navn og e-post adresse, men de færreste vil ha lyst til å gi deg telefonnummeret sitt. Tilbyr du derimot et gratis møte kan du sannsynligvis også be om telefonnummer uten problemer.
Jo mer de får i gjengjeld, jo mer informasjon kan du be om. Husk bare å ta hensyn til GDPR.
Digital markedsføring
Oppsummering av enkel konverteringsoptimalisering
Disse 5 tipsene er på ingen måte alt du kan gjøre med konverteringsoptimalisering. Dette er bare noen enkle, men elementære grep du bør ta. Det er mulig å gjøre så mye mer for å oppnå bedre konvertering.
Å øke konverteringsraten er den beste måten du kan øke investeringsavkastningen i en hver digital strategi.
Det første steget mot flere konverteringer er å gjøre det lett for prospektene dine å konvertere.
Tar i bruk disse tipsene vil du se en økning i konverteringer, og på denne måten øke antallet leads til bedriften din.