7 verktøy for automatisering av internettmarkedsføring
Tre markedsførere jobber med automatisering av internettmarkedsføring.

7 verktøy for automatisering av internettmarkedsføring

Automatisering av internettmarkedsføring forenkler salgsarbeidet. Det finnes haugevis av programmer og løsninger som kan hjelpe deg med automatisering av innholdsproduksjon, distribusjon, samling av leads og håndtering av kundeforhold (Customer Relationship Management – CRM). Vi sjekker regelmessig nye programmer og kan derfor fortelle deg hvilke syv løsninger for automasjon av internettmarkedsføring vi liker best.

Om du ikke er kjent med automatisering av internettmarkedsføring, så er det snakk om programvare som forenkler og automatiserer rutineoppgaver innenfor markedsføring. Programmene er utformet og utviklet for å hjelpe deg med å prioritere og utføre salgs og markedsføringsoppgaver på en mer organisert og tidsbesparende måte. Den lar deg også spore informasjon om hvordan dine kunder eller prospekter responderer på dine aktiviteter.

Her tar vi en titt på de syv ledende spesialistene innen programvare for internettmarkedsføring. Du kan velge hvilken leverandør som passer best for din bedrifts behov ved å gjøre en sammenligning av pris som passer ditt budsjett og behov. Utfordringen er å forsikre deg om at du får valuta for pengene.

1. HubSpot

HubSpot har posisjonert seg som “go-to” løsning for små og mellomstore bedrifter. Softwaren deres scorer høyt ved å ha funksjoner som er lette å bruke og den har et bredt spekter av funksjoner. Med HubSpot blir du lett å finne på nett, får konvertert besøkende på nettsiden din til mulige leads og kunder, og optimalisere målene dine basert på resultater.

HubSpot tilbyr enkle verktøy for søkemotoroptimalisering (SEO); bloggskriving og produksjon av innhold. Systemet er velintegrert mot sosiale medier som Facebook, LinkedIn og Twitter. Du kan også konvertere prospekter til leads og kunder ved å bruke landingssider, bearbeide leads og bruke markedsanalyser.

Ja, Hubspot er favoritten vår: “Fra å tiltrekke besøkende til betalende kunder, samler Hubspot alle markedsføringsaktivitene dine på en plass”. Selv om dette er sant, kan vi ikke nekte for at akkurat denne løsningen for automatisering av internettmarkedsføring kommer med en heftig prislapp.

Hubspot gir tilgang til en startversjon av CRM-programvare gratis. Beklageligvis kommer alle funksjonene du i praksis har bruk for i tillegg, og disse må du ganske snart kjøpe som tilleggsfunksjoner. Med tilleggsfunksjonene blir CRM-løsningen det nest beste, der den aller beste løsningen er deres programvare for internettmarkedsføring. Så hvor mye koster den?

Skjermdump av HubSpots priser og funksjoner for automatisering av internettmarkedsføring.
Legg merke til at vårt skjermdump viser tilbudspriser i tillegg til de normale satsene – vi kan ikke garantere at tilbudet gjelder når du leser denne artikkelen.

Om du reagerer på at det er dyrt, vil vi minne deg om at Hubspot ikke er det eneste alternativet. Det finnes mange aktører med programvareløsninger for internettmarkedsføring til en brøkdel av prisen. Problemet er at du ikke får alle funksjonene som Hubspot tilbyr.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

2. Infusionsoft fra Keap

Målt ut ifra antall kunder er Infusionsoft den ledende tilbyderen av programvare for automatisering av salg og internettmarkedsføring til mindre bedrifter.

Infusionsofts plattform gir små bedrifter muligheten til å lage en strategi for salg og markedsføring, og å kartlegge hvert steg: Sentralisering av kundedialog og daglige aktiviteter, få tak i nye leads og automatisering av oppfølging basert på preferanser og behov.

Dette er i tillegg til å identifisere de beste leadsene og gjennomføre flere salg raskere. Systemet automatiserer repetitive oppgaver som oppfølging, håndtering av kontakter, fakturering og betaling fra ett og samme sted.

Infusionsoft er deres mest avanserte tjeneste, men Keap tilbyr også andre løsninger til bedrifter med mindre kompliserte behov. Prisstigen skiller derfor mellom produktene Keap Grow, Keap Pro og Infusionsoft.

Skjermdump av Keap sine priser for automatisering av internettmarkedsføring.
Priser for CRM-løsninger fra Keap – Vår skjermdump inneholder midlertidige tilbudspriser i tillegg til fullpris. Tilbudet kan være utgått når du leser denne artikkelen.

3. Marketo

Marketo er en ledende plattform for automatisering av internettmarkedsføring for større bedrifter, men dekker også behovene til små og mellomstore bedrifter. Selskapet tilbyr markedsføring via e-post, bearbeiding av leads, SEO, landingssider, vurdering av leads og analysering. De tilbyr også avanserte funksjoner som tilpassing av nettsider, mobilt engasjement og retargeting på sosiale medier og nett.

Marketo har per dags dato ikke opplyst om sine priser på nettsiden, du må kontakte dem for å motta pristilbud basert på hvor stor databasen din er. Tidligere hadde de prisene på nettsiden, og i 2017 vet vi at prisene startet på 895 dollar per måned.

Noen av funksjonene Marketo tilbyr for automatisering av internettmarkedsføring.
Noen fordeler du får med Marketo.

Selv om Marketo ikke har funksjoner for produksjon av innhold eller bloggplattform, har de fleste større selskaper andre løsninger som tar seg av dette. Manglende funksjon for søkemotormarkedsføring gir minuspoeng.

4. Oracle Eloqua

Oracle Eloqua har funksjoner for målretting, håndtering av leads, måling av internettmarkedsføring og tilrettelegging for salg. Sammenlignet med Hubspot og Infusionsoft vil vi likevel påstå at Eloqua mangler flere vitale funksjoner.

Oracle er gode på å gi markedsførere muligheter til å planlegge og gjennomføre kampanjer og samtidig levere en tilpasset kundeopplevelse til sine prospekter. Mulighetene for å bygge kampanjer, og å nå ut til publikum på tvers av kanaler via e-post, visning av søk, video og mobil gjør dette produktet tiltalende.

Oracle har eksistert siden 1977 og er like gamle som deres løsning for automatisering av markedsføring. Vil vi anbefale den? Egentlig ikke. Men, de har et godt integrert system for håndtering av leads, og en enkel funksjon for bygging av kampanjer.

Programvaren deres hjelper markedsførere med å engasjere det riktige publikummet på det rette tidspunktet i kjøpssyklusen. Salgsteam kan gjennomføre flere salg på kortere tid ved å øke investeringsavkastningen på markedsføring med innsikt i sanntid.

Skjermdump av hva Oracle Eloqua tilbyr innen automatisering av internettmarkedsføring.
Oracle Eloqua tilbyr mange funksjoner innen automatisering og CRM.

Systemet er bra for deg som kun er opptatt av salg, men ikke like bra om du har et markedsføringsteam som håndterer tekniske utfordringer på sosiale medier. Vi kan heller ikke si at prisen du betaler er bra, spesielt med tanke på hva som blir tilbudt.

5. iContact (tidligere OutMarket)

Endelig en aktør som er et reelt alternativ til Hubspot. De holder det de lover på nettsiden sin: “Enkel, kraftig og rimelig. iContact Pro er en dynamisk løsning for automatisering av markedsføring som gir bedrifter mulighet til å opprette kontakt raskere, gi presis målretting og maksimere resultatene. Vit mer. Gjør mer. Oppnå mer.”

iContact krysser ikke av alt på lista, men de har alle de nødvendige funksjonene for effektiv bruk av sosiale medier. Du kan utnytte påvirkningen fra internettmarkedsføring via e-post ved å poste innhold på ulike sosiale kanaler som Facebook, Twitter, LinkedIn og Google+. Du kan også starte og delta i samtaler og trender i sanntid fra ulike sosiale nettverk og være aktivt engasjert med publikummet ditt. Alt til en ganske så god pris.

Hovedfokuset til iContact er e-post, og her har du mange nyttige funksjoner. Prisene er basert på hvor mange abonnenter du har. På nettsiden kan du selv justere antall abonnenter for å få vite pris på både Basic- og Pro-tjenestene. På skjermdumpet under har vi brukt 2500 abonnenter som eksempel:

Skjermdump av priser for iContact sine løsninger for automatisering av internettmarkedsføring.
Skjermdump av priser for iContact

6. Mautic open source

Mautic er en gratis open source plattform som du kan integrere med WordPress. Selv om den kanskje ikke har alle funksjonene som noen av konkurrentene har, er alle de viktigste på plass: Bearbeiding av kontakter og sporing, kampanjemarkedsføring og programmer som styrer “drypp”, integrering med sosiale nettverk, landingssider og andre ressurser.

Det finnes til og med noen ganske avanserte funksjoner som bare er tilgjengelige hos konkurrerende løsninger gjennom A/B testing. En annen funksjon vi verdsetter som ingen av de andre større aktørene har: CMS-integrering i WordPress.

Tenk Digitalt AS anbefaler teknisk kyndige å utforske open-source programvare i WordPress-universet. Med hundretusenvis av brukere som i fellesskap bidrar til utvikling og forbedring seiler Mautic opp som en seriøs utfordrer til Hubspot når det kommer til automatisering av internettmarkedsføring.

Skjermdump av Mautic Maestro sin tilbudsbanner for automatisering av internettmarkedsføring.

7. ConvertKit

ConvertKit er en populær automasjons-programvare som målretter seg mot kunstnere og andre innen kreative yrker. ConvertKit hjelper deg med å gjøre følgere om til abonnenter, sende ut tilpasset innhold og å selge dine digitale produkter.

ConvertKit finnes i en gratisutgave med noen færre funksjoner, og en betalt utgave. Den betalte utgaven har ulike prisnivåer, basert på hvor mange abonnenter du har.

Skjermdump av ConvertKits priser for automatisering av internettmarkedsføring.
Skjermdump av ConvertKits priser og funksjoner

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Andre løsninger for CRM og automatisering av internettmarkedsføring

I tillegg til de syv løsningene vi har nevnt i denne artikkelen, finnes det mange flere løsninger for CRM og automatisering av internettmarkedsføring. Noen av de mest kjente er Zoho CRM, Pipedrive, Salesforce, Sendinblue og Omnisend. Vi kunne nevnt mange flere som er verdt en titt, men nå har du fått mange alternativer å vurdere. Du må finne den løsningen som passer deg og din bedrift.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du er interessert i å lære mer om noen av disse løsningene eller hvordan automatisering av internettmarkedsføring hjelper deg med inbound marketing.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring