Webinar for nybegynnere

 In Digital Markedsføring, Sosiale medier

I denne artikkelen dekker jeg de grunnleggende stegene for hvordan du kan produsere din egen nettbaserte videokonferanse, et såkalt webinar. Strategien vår ser på de beste metodene for å koble deg og følgerne dine sammen på best mulig måte.

Et alternativ du kan bruke er å publisere forhåndsinnspilte seminarer som kan deles både lokalt og internasjonalt. Det andre, litt modigere, alternativet er å kjøre seminaret live.

Hvorfor webinar?

Webinarer har blitt en viktig del av digital markedsføring. Vi ser at flere og flere velger å bruke webinarer som en del av sin innholdsstrategi. Et interaktivt, overtalende og informativt webinar trekker mer oppmerksomhet enn mye annet innhold.

Trenger du mer informasjon kan du lese vår artikkel, 5 steg for å lage en praktisk strategi for digital kommunikasjon, eller ta kontakt med oss direkte.

Trenger du hjelp med å lage en digital strategi?

Alle dine digitale markedsføringsaktiviteter må ha mål og mening. Det får de ved at du lager en digital strategi. Vi kan hjelpe deg med å lage en startegi som fungerer for deg!

 

Jeg vil faktisk gå så langt som å si at det å holde seminarer på nett vil være en game changer for hvilken som helst bedrift.

Du kan integrere webinarene dine både på nettsiden din og bloggen din. Dette gjør siden mer visuelt spennende, og det vil være lettere for folk å oppfatte budskapet ditt. Du kan også dele seminarene dine i sosiale medier og på denne måten tiltrekke mer trafikk sammenlignet med andre typer markedsføring.

Om du ønsker å bygge opp tillitt og bevissthet rundt merkevaren din, kan det være lurt å trå utenfor komfortsonen din. Prøv nye ting. Ta en sjanse og kjør livesending for å tilby publikummet ditt verdifullt innhold der og da. Videoer og livestreaming er faktisk mer fordelaktig for deg enn mange andre typer innhold.

Er det tidkrevende å lage et webinar?

Jeg tror nok at mange tror at det å skulle lage et webinar vil være vanskelig og tidkrevende. Men det trenger det absolutt ikke å være! Så lenge du har en pc med integrert webkamera eller en telefon med god bildekvalitet, kan du faktisk sette i gang med en gang. Det er ikke vanskeligere enn det.

 

Programvarer som Webinarjam gjør at du kan komme i gang med webinar på kort tid.

Bruker du en programvare som Webinarjam kan du komme i gang med webinar på få minutter.

Hvis du finner ut at dette gir mersmak, går det an å investere i mer profesjonelt utstyr. Da kan du vurdere å oppgradere både kamera og pc og å investere i redigeringsprogrammer. Men, som sagt: det er bare å sette i gang med det utstyret du har.

Sånn sett er webinarer geniale!

Nettbaserte seminarer kan forbedre både merkevaren og businessen din. Det avhenger helt av hvilken visjon du har og innsatsen du legger i dem. En annen fin ting med webinarer er at du ikke trenger å bekymre deg for hva det koster. Det går an å lage webinarer uten å bruke en krone. Du trenger som nevnt over bare en smarttelefon, så er du i gang.

Ikke vær redd for å gjøre noe feil

Jeg hører ofte folk si de er redde for å dumme seg ut på kamera. Det skal du ikke tenke på. Jeg vet selv at det er lett å bli redd for å høres rar ut, og å være redd for at du skal glemme å si noe som er viktig. Det er helt vanlig å tenke slik, men det er i bunn og grunn irrasjonell frykt. Det er ingen som kommer til å synes du høres rar ut, det er bare uvant å høre din egen stemme på film.

Hvis det hjelper, kan du godt prøve å spille inn noen seminarer på forhånd og dele disse først. På den måten får du øvd deg på å være foran kamera før du eventuelt lager en livesending. Husk også at det er lov å ha notater. Ingen forventer at du skal huske alt du skal si utenat.

Hva skal webinaret handle om?

Et webinar kan handle om så mangt. Det enkleste temaet vil være å svare på spørsmål fra dem som ser på, men du kan også holde et planlagt seminar. Det er viktig å planlegge hva slags seminar du skal holde i god tid i forkant. På denne måten kan du gjøre forberedelser, undersøke ting du er usikker på og skrive stikkord til ting det er viktig å huske. Spør gjerne følgerne dine om det er noe de er interessert i å høre mer om, for på den måten kan du øke engasjementet rundt webinaret.

Siden et webinar kan handle om hva som helst, kan hvem som helst i hvilken som helst bransje lage gode webinarer. Hovedpoenget er at det skal være nyttig og informativt for følgerne dine. Bruk kreativiteten din. Et webinar skal være interessant – både for deg selv og de som ser på.

Ha det gøy, og bruk programvare som er utformet for å hjelpe deg med ambisjonene dine for bedriften din. Dette skal vi gå nærmere inn på litt senere.

Bruk tid på planlegging

Så lenge du bruker tid på å planlegge og skrive et manus til presentasjonen din, vil resten gå bra.

Det er ikke om å gjøre å være perfekt, men det er viktig å gjøre et forsøk.

Husk å planlegge webinaret ditt!

Dette må du tenke på:

  • Temaet for webinaret: hva ønsker du å snakke om og diskutere?
  • Bestem formatet for webinaret: skal det være et intervju, en spørsmålsrunde, en presentasjon, og skal du snakke alene eller ha med deg noen?
  • Klargjør manuset: gjør deg kjent med manuset og terp på viktige poeng for å unngå å glemme hva du skal si, eller å lese rett fra manus.
  • Bygg opp troverdigheten: for å fremstå med autoritet og troverdighet for dem som ser på, må du sørge for at du får en god flyt i det du sier, og ha en avslappet tone.
  • Kjør en prøverunde: øv deg foran famile eller venner (eller speilet), slik at du vet at presentasjonen sitter.

Stol på deg selv og vit at det kan være mye profitt i en «fiasko», ikke vær redd for å gjøre noe feil. Hvis det skulle gå skeis under en livesending, bruk det til å lære. Ikke heng deg opp i feilene du gjorde, men øv mer og gjør det bedre neste gang.

Hvis du ikke har lyst til å gjøre en livesending, kan du spille det inn i forkant og redigere det slik du ønsker. Husk at den som intet prøver, intet vinner.

Prøv deg frem, kjør ditt eget løp, men husk å holde deg til temaet.

Videre skal du få noen tips til hvordan du kan planlegge et webinar

Hva kan jeg oppnå med et webinar?

De åpenbare tingene du kan oppnå er kommunikasjon, rådgivning, salg og engasjement. Gjør du webinar til en del av din digitale strategi, kan du også oppleve at konverteringsraten din øker.

Ved å lage et webinar kan du gjøre idéene dine om til eventer, bygge opp merkevaren og bedriften din, bli sett på som en autoritet innen ditt felt, øke trafikken til nettsiden din, øke fortjenesten din og mye mer!

Et webinar er en del av den digitale markedsføringen din, som all annen aktivitet i sosiale medier og på nettsiden din.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

Sett av et tidspunkt god tid i forveien

Vi anbefaler at du setter en dato for webinaret ditt god tid i forveien. Poenget er å få så mange som mulig til å bli interessert og delta. Og, hvis du ønsker deg et internasjonalt publikum må du gi dem god tid til å planlegge og legge deg inn i kalenderen sin.

Alt ettersom hvem som er målgruppen din, kan ulike tidssoner være en utfordring. Heldigvis kan du bruke e-post til å sende ut en påminnelse om når webinaret ditt starter. Eller, enda bedre, velg en programvare som kan håndtere alt som har med webinaret ditt å gjøre. Dette kommer vi inn på senere.

Hvis du har en stor målgruppe fra flere ulike land kan det være vanskelig å finne et tidspunkt som passer for alle. Da kan det være en god idé å holde webinaret flere ganger, for å ta hensyn til ulike tidssoner.

Siden mange av oss har travle dager, er det også både hensynsfullt og profesjonelt å la eventuelle medverter få god tid til å legge webinaret inn i kalenderen sin. Om du skal ha en eller flere medverter, må du forsikre deg om at du har gitt dem spørsmålene de skal svare på, og manus i god tid. I passende tid før webinaret må du også bekrefte at de kommer.

Det er ikke noe som er verre enn å bli tatt på senga, ha deltagere som avlyser i siste liten, eller å måtte finne en erstatter samme dag som webinaret ditt skal holdes.

Velg en god tilbyder av løsninger:

Vi foretrekker å bruke løsningen Webinarjam for innspilling og distribusjon. Og det er vi ikke alene om, løsningen har over 30 000 brukere.

For å gi en kort innføring i dette: Genesis Digital utformer programvarer som Webinarjam, Ever Webinar og Kartra for å hjelpe bedrifter med den kunsten det er å skape engasjement for video på nett. Med dette verktøyet kan du virkelig gjøre et solid inntrykk når det kommer til merkevaregjenkjenning og mer trafikk.

Webinarjam er en teknologisk avansert løsning for webinar, og det er årsaken til at vi liker løsningen. Dette verktøyet gir deg full kontroll på både live og forhåndsinnspilte video eventer.

Webinarjam har over 50 ulike funksjoner, men her er våre 15 favoritter:

  • Tilbyr skyteknologi for å unngå blur og forstyrrelser.
  • Du kan skape så mange webinar du vil, med så mange deltagere som du vil.
  • Du kan enkelt invitere medverter og gjester.
  • Du kan starte en livesending i løpet av så lite som 15 minutter.
  • Express Jam får deg på luften i løpet av 90 sekunder.
  • Jam Sessions har en direktekobling til Youtube Live.
  • Tilbyr passordbeskyttede webinar.
  • Du får 24 templater for registrering som du kan tilpasse.
  • Jobber sømløst sammen med Facebookannonsering.
  • Du kan dele alle mulige dokumenter med deres presentasjonssystem.
  • Du kan øke rekkevidden din betraktelig.
  • Tilbyr deltaljerte analyser av ytelse og statistikk
  • Eget dashboard for investeringsavkastning
  • Du får maler for webinar-presentasjoner og tilbud
  • Så budsjettvennlig, at det nesten er for godt til å være sant.

Gratis verktøy

Hvis du driver en oppstartsbedrift og ikke har penger til overs til å betale for programvarer som Webinarjam, finnes det også flere gratis verktøy.

Du har blant annet mulighet til å bruke livesendinger direkte på Facebook, Twitter og Instagram. Youtube har også en mulighet for å lage livesendinger via Youtube Live.

Og bare for å ha nevnt det: om du ønsker å lage webinarer som er lengre enn 15 minutter, må du øke den tillatte lengden din hos Youtube, ved å bekrefte kontoen din.

Hvis du trenger en gratis programvare, kan du prøve ut ulike tilbydere som gir gratis prøvetid, slik som Ustream og Livestream.

Det finnes mange ulike løsninger, det er bare å google det.

Ikke vær kamerasky

Når du har laget en plan og manuset ditt er verdt å teste, lag et prøveopptak. Hold nervene i sjakk og oppfør deg normalt. Fokuser på det du ville forventet av et webinar.

Ideelt sett bør du også se på noen gode foredragsholdere, gjerne på ditt eget felt. Det kan nemlig være lurt å skape et bilde av hvordan andre oppfører seg foran kamera. Husk bare at målet må være å være bedre en konkurrentene dine.

Det er kjedelig å se på noen som kopierer andre, sørg derfor for å være deg selv.

Vi har samlet et knippe webinar du kan se på for inspirasjon:

Robin Sharma – mentor

Neil Patel – SEO-ekspert

Oppskriften for et webinar på en time bør se omtrent slik ut:

  • 15 minutter til introduksjon og personlig bakgrunn
  • 30 minutter til presentasjon
  • 15 minutter til spørsmålsrunde

Du bør jo også legge inn en salgspitch i løpet av webinaret, men den bør ikke oppta mer enn 25 % av tiden. Du bør også dele den opp, slik at de ikke blir for mye på en gang. Vi anbefaler å legge inn 10 % i starten, 5 % midt i og 10 % mot slutten av webinaret. På denne måten får du flere triggere, og er mindre forstyrrende for presentasjonen din. Og husk, du må integrere salgspitchen i presentasjonen din. Du skal nemlig ikke stoppe midt i presentasjonen for å selge, du skal selge gjennom presentasjonen din.

Igjen, tenk fri flyt.

 

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Dette gjør vi i Tenk Digitalt:

Tenk Digitalt AS kan hjelpe deg med alt du trenger for å lage en digital strategi for din virksomhet. Hvilke verdiforslag vil du kommunisere til din målgruppe og hvordan når du de best i digitale flater?

Vi hjelper deg slik at du får mangedoblet trafikk til dine nettsider og sørger for at dine nettsider fungerer optimalt. Vi hjelper deg også med en praktisk plan for hvordan du går frem, steg for steg. Du kan bruke de ressursene du har i din virksomhet i dag, vi kan lære opp deg og dine ansatte for å fylle eventuelle hull eller du kan la oss ta av alt det praktiske.

Artikkelen er originalt skrevet av Leyla Ok for våre engelske nettsider. Oversatt og bearbeidet til norsk av Kathrine Garshol.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search