7 gode inbound marketing-strategier

 In Digital Markedsføring, FAV

Inbound marketing handler om å skape godt og relevant innhold som potensielle kunder finner fram til. Vi har samlet de viktigste strategiene for inbound marketing. Gjort riktig er dette en svært effektiv måte å skaffe nye kunder.

Inngående markedsføringsstrategier handler om hvordan du kan bli oppsøkt av kunder og potensielle kunder gjennom en god nettside. Den må se bra ut, være enkel å navigere og må tilby utmerket innhold.

Da kan du effektivt fange opp nye leads, samt automatisere oppfølging av potensielle kunder. Med inbound marketing finner potensielle kunder selskapet ditt gjennom sosiale medier, epost og søkemotorer.

Les mer: 6 grunner til å ta i bruk inbound marketing

Kunne du tenke deg å lære mer om digital strategi?

Meld deg på vårt seminar og lær mer om (hvordan du lager en digital strategi og planlegger dine digitale markedsføringsaktiviteter).

 

1 Forstå dine kunder

For å lykkes med inbound marketing-metoden er forutsetningen at du fullt ut forstår dine kunders behov. Dette er absolutt nødvendig for å nå ut til nye og ukjente kunder at du skaper innhold som er interessant for dem.

Innholdet ditt er kjernen i inngående markedsføring, og nøkkelen er å tilby innhold som målgruppen søker etter, og å respondere på det. Snakk med kundene, og undersøk deres behov. Du må også selvsagt tilpasse dine produkter og tjenester til målgruppen.

Kommuniser til dine “Personas”

Vi anbefaler også at du lager en beskrivelse av dine “personas”. Personas er en beskrivelse av kjennetegn som beskriver din viktigste målgruppe og hva de interesserer seg for. Deretter sørger du for at alt du kommuniserer et skrevet eller sagt med den eller de personas du ønsker å nå frem til i tankene.

Les mer: Ikke implementer Inbound Marketing før du har gjennomført disse 5 stegene

2 Utforming av nettside

Du trenger et godt nettsted der du gjør innholdet ditt tilgjengelig. De aller fleste nettsider i Norge er “visittkort på nett” og virker ikke særlig godt for inbound marketing.

Det første du må spørre deg selv om er hva du vil at de besøkende til nettstedet skal gjøre? Dette bør du fortelle de besøkende med en gang.

Noen andre vesentlige feil som gjøres er:

  • Nettstedet er ikke godt tilpasset mobiler
  • Det er for liten skrift og vanskelig å lese på mindre skjermer
  • Menyer og knapper er vanskelig å bruke
  • Bilder av dårlig kvalitet
  • Det finnes ingen gode konverteringsbaner
  • Nettstedet er ikke tilpasset GDPR reglene
  • Lite interessant innhold
  • Dårlig optimalisert for søkemotorer
  • For få besøkende

Før du starter å lede nye og tilbakevendende kunder til innholdet på nettstedet, må du forsikre deg om at det er egnet til å konvertere besøkende på siden til kunder eller leads.

Informasjon om selskapet ditt, produkter og tjenester må være tilgjengelig, men en moderne nettside må tilby mye mer! Landingssider for kampanjer, nettbutikk, blogg, kundeservice, reservasjonsløsninger og andre måter å kommunisere med kunder på, er nødvendig for å skape en god nettside.

Les mer: 7 viktige metoder for å forbedre nettstedet ditt

3 Blogging er avgjørende for innholdsmarkedsføring

Formålet med blogging er å tiltrekke seg, og holde på, kunder gjennom å levere verdifullt og relevant innhold som forsterker deres kunnskap om dine temaer.

Innholdsmarkedsføring (Content marketing) er kunsten å kommunisere med kunder og potensielle kunder, uten å argumentere for hvor bra ditt produkt eller tjeneste er. I stedet for å argumentere for produkter og tjenester, informerer og underviser du potensielle kunder ved hjelp av verdifull informasjon av høy kvalitet.

Innsatsen du legger ned vil til slutt føre til at lojale kunder belønner deg med sine bestillinger.

Les mer: Blogging: Et godt verktøy for å øke trafikken til nettsiden din

4 Landingssider og handlingsoppfordringer

Det er viktig å tenke at målet med din digitale markedsføring ikke er å få treff på nettsiden din, men å få kunder til å kjøpe produktene eller tjenestene dine. Dette er det grunnleggende formålet med markedsføring.

En landingsside er en side på nettstedet som er designet for ett eneste konverteringsformål. Siden har en eller flere handlingsoppfordringer (Call to actions – CTA).

Det er ikke uvanlig at man på en landingsside fjerner alt som kan distrahere den besøkende og bare fokuserer på en eneste handlingsoppfordring. Det kan øke konverteringen. Man fjerner altså meny, footer, høyre kolonne, slidere, video bakgrunner etc.

Er det imidlertid en konvertering som er vanskelig, som for eksempel salg av tjenester i B2B markedet, anbefaler vi ofte at man har flere forskjellige CTAer slik at man øker konverteringen.

Man kan for eksempel tilby en gratis lead-magnet. Dette kan være en nyttig nedlasting som mange i målgruppen vil være interessert i og villig til å oppgi kontaktinformasjon for å få.

Les mer: Hvorfor en god landingsside er avgjørende for å øke salget

5 Markedsføring på sosiale medier er effektivt

Vær aktiv på sosiale medier og del innholdet ditt med venner og følgere. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Instagram og Snapchat er noen av de mest populære, og det finnes mange andre alternativer.

En dyktig markedsfører kan oppnå stor spredning av innhold som genererer trafikk til nettsiden, og som også kan nå ut internasjonalt.Post innholdet ditt på forumer, og kommenter med lenker til bloggen din.

Våre undersøkelser viser at markedsføring i sosiale medier kan være 10 ganger mer kostnadseffektivt enn andre former for medierelatert eksponering. Det beror selvfølgelig på at en gjør det riktig!

Les mer: Hvordan du kan bruke sosiale medier i inbound marketing

 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

 

6 Epost er kongen av konverteringer

Epost er fortsatt en av de mest effektive måtene å lede trafikk til nettsider, blogger og landingssider for kampanjer. Pass på at blogg- og landingssidene dine samler kontaktinformasjon fra besøkende, så du kan benytte epost til re-markedsføring.

Har du en nettside som ser bra ut, og folk besøker den, kan du enkelt fange opp epostadresser ved å legge inn CTA-lenker (handlingsoppfordringer) på bloggen din, pop-up-påmelding for epost og landingssider for annonser.

Nyhetsbrev på epost eller personlige eposter som sendes til potensielle kunder, regnes som kongen av konverteringer. Pass på å legge til en CTA-lenke i utgående epost.

Les mer: Hvorfor dine e-post kontakter er en skattekiste

7 Bli funnet i søkemotorer

Søkemotorer kan være en glimrende kilde til trafikk til nettsidene dine. I følge Marketo starter 93% av alle B2B kjøp med et søk!

Optimalisering for søkemotorer (SEO) krever at nettsiden din oppdateres slik at den blir funnet i søkemotorer. I Norge er det Google som står for mer enn 90% av alle søk – så det er Google som er den beste kilden til trafikk fra søkemotorer.

SEO handler blant annet om å sørge for korrekte beskrivelser og sidetitler for å gjøre navigeringen på nettsiden din enklere – men først og fremst om å ha innhold av høy kvalitet.

Å være høyt rangert på søkemotorenes resultatlister har mange fordeler. Det kreves litt kunnskap om hvordan nettsidene skal optimaliseres, men får du en god plassering kan du få mange nye kunder til å finne deg.

Søkemotormarkedsføring (SEM) er betalte nøkkelordannonser som trigger beskrivelsene og lenkene dine hver gang noen søker på ditt ønskede nøkkelord i en søkemotor.

Les mer: Slik optimaliserer du nettsiden din for SEO

Tenk Digitalt hjelper deg å skaffe nye kunder!

Tenk Digitalt AS (tidligere Cloudnames) kan hjelpe deg med en praktisk digital kommunikasjonsstrategi, nettsted som konverterer og flere besøkende med digital markedsføring.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: info@tenkdigitalt.no, eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

 

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

 

Denne artikkelen er skrevet av Pål Storehaug i Cloudnames og daglig leder i Tenk Digitalt AS Jan Sollid Storehaug. Oversatt til norsk av Kine Vik Kvamsdal

 

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Trafikk til nettsider SEO Jan Sollid StorehaugBruk LinkedIn for B2B og din karriere