Slik skaffer du mer trafikk ved hjelp av Facebook

 In Sosiale medier

Du kan hente mye trafikk til nettsiden din via Facebook, så lenge du vet hva du gjør. Det inkluderer å lage en plan for hva du skal dele, og å skrive gode poster.

Mange har oppdaget at de ikke når ut til så mange med innholdet sitt på Facebook lenger. Derfor er det mange som kanskje har sluttet å bruke så mye tid på publisering i Facebook eller som sliter med å finne ut hva de skal gjøre. Men du kan fortsatt bruke Facebook til å skaffe trafikk. Du må bare gjøre de riktige tingene.

Hvordan oppnå rekkevidde?

Siden det over tid har blitt vanskeligere å nå ut til mange ved hjelp av organisk rekkevidde, er du nødt til å tenke litt nytt. Vi vet at det å skrive en kort tekst og legge ved en lenke ikke nødvendigvis er det som fungerer best for å skaffe større rekkevidde i dag. Dette er fordi at Facebook ikke vil at du skal trekke brukerne vekk fra Facebook og over til din egen nettside. Dette taper nemlig Facebook penger på i lengden. Derfor er det viktig å poste riktig type innhold.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: [email protected], eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Dette er de mest populære postene

Det vi ser er at det er fem typer poster som er spesielt populære blant brukerne på Facebook. Disse er listeposter, infografikk, slik-gjør-du-det-poster, hvordan-poster og hvorfor-poster. I tillegg er videoposter populære både blant brukerne og hos Facebook, fordi det holder dem på Facebook. De postene som er desidert mest populære i øyeblikket er listeposter og infografikk. Dette er poster som blir delt mye.

OkDork.com har gjort en undersøkelse som viser hva slags innhold folk deler mest.

Det vi ser er at dersom du vil gi Facebooksiden din en liten boost kan du med fordel legge ut en listepost eller infografikk. Men fordi slike poster ofte inneholder mindre tekst er de vanskelige for Google å rangere. Vil du ha mer trafikk over tid er det «slik-gjør-du-det»-poster som gir mest trafikk. Det er fordi dette er ting folk søker ofte på.

Dette skal du tenke på når du poster

Overskrifter

Det første noen ser er tittelen på artiklene dine. Den er kroken som skal få dem til å lese videre. Derfor bør du bruke tid på å lage gode titler som forteller hva artikkelen handler om. Du har kanskje tenkt at en kort tittel er best, men faktisk liker folk bedre at tittelen forteller dem noe om hva artikkelen handler om. Undersøkelser Neil Patel har gjort viser at folk foretrekker overskrifter på 7-9 ord.

Hvorfor du skal unngå klikkagn

Unngå i alle tilfeller sensasjonspregede overskrifter. Dette blir ofte sett på som klikkagn, og kan gjøre at folk lar være å lese artiklene dine. Det er bedre å skrive:

DISSE 3 VASKETIPSENE VIL GJØRE HVERDAGEN DIN LETTERE

heller enn:

DU VIL ALDRI SE PÅ HUSVASKEN PÅ SAMME MÅTE ETTER Å HA SETT DISSE TRIKSENE

Jeg tror både du og jeg har sett nok av «du vil ikke tro …»- og «se hva som skjedde da …»-overskrifter til å vite at de skjelden holder det de lover. Den første overskriften er informativ, og sier mye om hva slags innhold du kan forvente å finne i artikkelen. Den andre overskriften er sensasjonspreget, og sier lite om hva slags innhold du vil finne. Er det tips til hvordan du kan vaske mer effektivt, eller er det bilder av et så skittent hus at du aldri kommer til å ville hoppe over helgevasken igjen? Selv om det kan være fristende å skrive klikkagnoverskrifter for å få flere sidevisninger, er det bedre å gå for overskrifter av den første typen.

Gode overskrifter gir ikke bare klikk, de gir de riktige klikkene.

Lengden på artikkelen

Det neste som er viktig er lengden på artiklene du skriver. Til vanlig bør en artikkel du skriver ligge på minst 1000-2000 ord. I realiteten er det faktisk slik at jo lengre en artikkel er, jo mer trafikk vil den skaffe. Av grafen under ser du at det er artiklene på 3000-10000 ord som blir delt mest i sosiale medier. Det handler om at det ligger mye arbeid og undersøkelser bak lengre artikler. Men, det er en fin balansegang. Skriver du ofte lange artikler, kan det hende du bruker så mye tid på å skrive selve artikkelen at vinninga går opp i spinninga. Dette kommer selvfølgelig litt an på fagfelt, målgruppe og så videre. Du må vurdere selv hvor grensen går for hvor lang tid du kan tillate deg å bruke på en artikkel.

Prøv i utgangspunktet å holde deg rundt 1000-2000 ord, så kan du heller gå tilbake og skrive mer på artikler som gjør det bra. Da kan du også dele dem på nytt, og skape mer trafikk. Så kan du fokusere på å skrive de virkelig gode, lange artiklene ved siden av. Siden lange artikler ofte tar lang tid å skrive, kan det være greit å skrive kortere artikler innimellom. På den måten kan du sikre deg at du har en jevn strøm med innlegg. Det kommer helt an på hvor ofte du ønsker å publisere, men tenk at du skal prøve å skrive 1-2 to lange artikler i måneden, og 2-4 kortere artikler. Så sper du på med andre typer innhold, som for eksempel video eller infografikk.

Oppbygging av artikkelen

Husk også å bruke gode mellomtitler i innlegget ditt. Dette kan hjelpe deg med å strukturere artikkelen din. Det gjør det lettere for leserne å skumlese for å finne ut hva artikkelen handler om. I tillegg gjør det artikkelen mer lettlest når du deler opp i klare avsnitt og bruker mellomtitler.

En annen ting er avsnittene dine. Bruk gjerne korte avsnitt, da dette også hjelper med å gjøre teksten lettlest. Spesielt på skjerm kan det være vanskelig å lese tettskreven tekst, og derfor er det viktig med luft i artiklene dine. Husk også at hvert avsnitt skal ha ett tema. Begynner du på et nytt tema eller et nytt argument, skal du starte et nytt avsnitt. Optimalt bør et avsnitt inneholde 3-8 setninger, avhengig av hvor lange setningene dine er.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: [email protected], eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

Kunne du tenke deg å lære mer om digital strategi?

Meld deg på vårt seminar og lær mer om (hvordan du lager en digital strategi og planlegger dine digitale markedsføringsaktiviteter).

Bildebruk

Du bør også tenke nøye gjennom bildebruken din i artikler. Statistikk viser at artikler med bilder får hele 94 % flere visninger enn de uten bilder. Men det er ikke bare å bruke hvilke som helst bilder. De må selvsagt være relevante for det du skriver om. Bruk gjerne grafikk for å fremstille statistikk, slik at det blir enklere for folk å forstå.

Når det kommer til antall bilder varierer anbefalingene noe, men som hovedregel bør du prøve å bruke ett bilde per 350 ord. En studie gjennomført av Blog Pros viser at 100 av de mest besøkte blogginnleggene på nett brukte ett bilde per 350 ord. En slik bruk av bilder bryter opp teksten, og gjør at du kan bruke bildene til å forklare det du skriver om.

Du kan bruke Optimizilla eller andre verktøy for å komprimere bildene dine.

Optimalisering av bildene dine

En siste ting å tenke på er størrelsen på bildene du bruker. De bør være store nok til at folk slipper å zoome inn, men de bør ikke være bredere enn tekstfeltet. Husk også at det er viktig å bruke bilder med høy oppløsning. Men, hvis du har store bilder med høy oppløsning kan det ta lang tid å laste inn siden din. Det er ikke bra, siden undersøkelser viser at over halvparten av brukerne klikker seg vekk fra siden hvis den bruker mer enn 3 sekunder på å laste.

Derfor bør du optimalisere bildene dine. Dette kan du gjøre ved å for eksempel bruke tilleggsfunksjonen i WordPress som heter WP Smush. Om du vil gjøre dette før du laster opp bildene til bloggen din kan du bruke et verktøy som heter Optimizilla.

Hva bør du skrive om?

For mange kan det være vanskelig å velge hva de skal skrive om. Da er det viktig at du tenker over levetiden på innholdet. Skal du skrive om nyheter eller skal du skrive om et tema som er eviggrønt? Det vanligste er kanskje å skrive om nyheter, fordi du tenker at det er det folk vil lese om. Men har du noen gang søkt etter nyheter som er 6 måneder gamle?

Med mindre de er svært interessert i en spesiell nyhetssak, er dette noe folk flest ikke gjør. Derfor må du sørge for at innholdet ditt har lang levetid, og at du skriver om noe som folk faktisk søker etter. Ser du da at noen poster gjør det bedre enn andre kan du gå inn og oppdatere dem senere. Dette gjelder også om du kommer over ny informasjon om temaet som kan passe inn i artikkelen du allerede har skrevet.

Du skal selvsagt ikke styre helt unna nyheter, men størsteparten av innholdet ditt bør ha lang levetid.

Konklusjonen må bli som følger

Ja, det er vanskeligere å oppnå stor rekkevidde på Facebook nå, enn det var for 4-5 år siden. En av grunnene til dette er selvsagt at Facebook vil at du skal betale for å booste poster. Men det er ikke umulig å oppnå rekkevidde. Du må bare gjøre de riktige tingene.

Dette inkluderer å skrive lengre blogginnlegg, bruke bilder og å skrive om temaer som har lang levetid.

Har du gjort deg opp noen tanker rundt Facebook og trafikk, eller har du ikke tenkt så mye over det?


Slik kan Tenk Digitalt kan hjelpe deg

Tenk Digitalt kan hjelpe deg med alt du trenger for markedsføring på nett. Vi kan håndtere hele din tilstedeværelse på nett: nettsiden din, markedsføring på nett og alle de kompliserte, tekniske detaljene for å effektivt øke fortjenesten din på nett. Vi tar oss av de kompliserte detaljene, så du kan fokusere på kjernevirksomheten din.  

Vi tilbyr en administrert tjeneste for søkemotoroptimalisering (SEO) der vi oppdaterer din SEO på fast basis ved å tagge innholdet ditt på riktig måte. Dette forsikrer at du kommer så høyt som mulig på søkemotorers SERP. I tillegg til SEO på siden, tar vi oss av SEO utenfor din egen nettside.

Om du har et stort arkiv med innhold og vil komme deg i en god situasjon kan vi gjøre din markedsføringsstrategi komplett med SEO, søkemotormarkedsføring (SEM), markedsføring i sosiale medier (SMM) og andre digitale markedsføringsaktiviteter som å ta oss av nettsiden din og markedsføring på e-post.

 

Delt glede er dobbel glede!

Mottoet vårt her i Tenk Digitalt er «sharing is caring» – “delt glede er dobbel glede”, så vi har skrevet mange artikler om ulike temaer. Om du er interessert i å skaffe mer trafikk, kan vi anbefale å lese disse to artiklene:

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: [email protected], eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Bruk LinkedIn for B2B og din karriere