Kan du hjelpe oss til å gjøre sjåføren mer intelligent? - Tenk digitalt
Klarer studenter ved Høgskolen i Østfold å vinne årets Shell Eco-marathon

Kan du hjelpe oss til å gjøre sjåføren mer intelligent?

Foto: Øverst fra venstre: Stine Berglund, Andreas Dovland, Elise E. Mojord, Aya El-Helou, Kasper Peterson og Henni Camilla Haglund

Under mitt foredrag for Viken Teknologiklynge i Moss traff jeg ambisiøse studenter med et spennende prosjekt. 

En av mine kjepphester for innovasjon og entreprenørskap er nemlig at vi må lykkes med å koble unge, ambisiøse gründere med erfarne folk fra næringslivet. Derfor var det ekstra hyggelig at Viken Teknologiklynge kobler ledere fra næringslivet sammen med studenter og unge gründere.

Shell Eco-marathon er et global konkurranse der studenter over hele verden designer, bygger og kjører ultra-energieffektive biler. Studentteam fra alle land jobber med innovative løsninger for å forbedre energieffektiviteten.

Studenter – og kanskje Norges fremtidige innovative gründere – på linjen Innovasjon og prosjektledelse ved Høgskolen i Østfold i Fredrikstad trenger din hjelp til et ambisiøst prosjekt.

Ikke en intelligent bil – men en smartere sjåfør!

Med tanke på alle etiske utfordringer med kunstig intelligens ønsker teamet ikke å gjøre bilen smartere, men sjåføren. De undersøker nå hva slags teknologi som kan bidra til dette målet. De aller fleste store bilprodusentene jobber med teknologier som gjør bilene selvkjørende. Fokuset er teknologier som gjør at du en dag om ikke så veldig lenge vil kunne sette deg i en bil som er helt selvkjørende.  

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer til nye salg og til å få riktige besøkende på dine nettsider! 

Vi viser deg hvordan du bruker sosiale medier, e-post og søkemotoroptimalisering – effektiv til minst mulig bruk av tid og penger.

I dette prosjektet er fokuset hvordan de kan bruke innovative verktøy og kollektiv prestasjon for å designe en vinner. Utfordringen i konkurransen er å bygge et ultra effektivt kjøretøy med fokus på miljøet og en grønnere fremtid. 

Målet er ikke å gjøre bilen intelligent, men å ta i bruk teknologier som kan gjøre sjåføren smartere.

200 km på 1 liter drivstoff

Teamet jobber for å kvalifisere seg til å komme til den globale finalen med en bil som går 200 km på 1 liter drivstoff. 

Konseptet er å 3D-printe så mye som mulig av en bil og dens deler. Plasten skal være plantebasert eller plast av gjenbruk. De vil designe bilen til å bli minst mulig i størrelse, og legger vekt på den aerodynamiske funksjonen for mindre luftmotstand. 

Planen er å presse vekten til under 80 kg, som igjen vil gjøre at bilen trenger mindre energi til å forflyttes.

Kan du hjelpe til å få Norge som vinner?

Målet er ikke bare å delta i den globale finalen, men å parkere Norge på pallen, med en bil som går 200 km på 1 liter drivstoff.

Studentene tar imot all hjelp de kan få i form av ressurser, materialer og bidrag til design. De tar imot alle innspill til tanker og ideer, forskning og anvendelig teknologi. De sier heller ikke nei til økonomisk støtte om du og din bedrift kan delta i prosjektet. 

Kort fortalt; alt du kan tenke deg som vil gjøre denne bilen til en vinner!

Teamet jobber nå for fullt med utarbeidelse av en prosjektplan. De vil ha på plass et prisestimat og finne samarbeidspartnere som ønsker å ta del i dette eventyret.  

10 deltaker i Shell Eco-marathon prosjektet så langt 

Teamet vil bestå av en gruppe kreative, innovative og konkurranselystne studenter fra Innovasjon og prosjektledelse. De samarbeider med studenter fra maskiningeniør og industriell design, samt en håndfull samarbeidspartnere og sponsorer som ønsker å være med på eventyret

Konseptbilen til Shell-ecomarathon vil bruke en bensindrevet forbrenningsmotor. De vil prøve å holde prosjektet i en lav prisklasse, men vil fortsatt ha en motor med tilstrekkelig kraft og med lavt forbruk av drivstoff. 

Foreløpig kandidat til motor er en Honda GX35 forbrenningsmotor. Denne 4-takts motortypen har et slagvolum på 35,8 cm³. Den har overliggende kamaksel, er en drivstoffeffektiv variant, med en tørrvekt på 3,33 kg.  Drivstofforbruket er 0,71 l / t ved 7000 o / min, og den produserer 1000 watt. Motoren har kraftoverføringen gjennom en lav-vibrerende sentrifugalkobling. 

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital strategi, et nettsted som konverterer til nye salg og til å få riktige besøkende på dine nettsider! 

Vi viser deg hvordan du bruker sosiale medier, e-post og søkemotoroptimalisering – effektiv til minst mulig bruk av tid og penger.

Tanken er da at kraftoverføringen på sin side skal gå til en distribusjonsboks, for eksempel en gir-gruppe som har flere gir. Så snart sentrifugalkoblingen tar tak i kraftoverføringen, på kjøretøyet, utstyrt med valgt girkasse, vil da gradvis nå et høyere gir. 

Kraftkurven sies å være størst under akselerasjon. Så snart ønsket hastighet er oppnådd, gir motoren bare effekt til å opprettholde bilen i ønsket hastighet, relativt til den totale friksjonskoeffisienten. Dette gjør at kjøretøyet kan kjøres med minimal friksjon med absolutt minste turtall.

Den eneste bilen produsert i Norden som klarte å gjennomføre løpet

Vel 30 land var representert i Shell Eco-marathon, i London i 2016, forteller NRK. Utfordringen var å designe og bygge biler som så skal konkurrere i å kjøre lengst mulig på minst mulig energiforbruk.

Begge de norske lagene var meldt opp i klassen UrbanConcept, som er for konseptbiler tilpasset normale veier. Disse bilene må blant annet ha fire hjul og vindusviskere. Laget fra Østfold bygde en helt ny bil, «Varg» – som kjørte på bioetanol.

Brukte 8000 timer på å utvikle konseptbilen Varg

Studentene fra Høyskolen i Østfold som deltok i 2016, vant konkurransen for design i nettopp denne klassen. Begrunnelse fra Shell Eco Marathon var «Team UC SHELL ECO won because their design was as close to the standards of a real production car as possible, which is a true reflection of the UrbanConcept category

Brukte 8000 timer

Fredrik Johannessen fra Høgskolen i Østfold var både i designer og sjåfør. Han estimerte at laget brukte rundt 8 000 arbeidstimer på design og konstruksjon av  bilen. – Vi har fokusert mye på design, og har utviklet et konsept tilpasset et kommersielt marked, fortalte han til NRK. Bilen var håndstøpt på karbon, som ga de full kontroll på linjeføring. De var kjempefornøyde med resultatet, og fikk også mye positiv oppmerksomhet fra andre i London.

Innovasjon og prosjektledelse

Linjen for Innovasjon og prosjektledelse ved Høgskolen i Østfold, er et treårig bachelorprogram som fokuserer på handlingskraft og skaperglede. Ved IPL utdannes studentene blant annet i bærekraftig innovasjon, prosjektledelse, produkt og tjenesteutvikling, kreativitet og entreprenørskap. 

Studentene lærer å jobbe i team fra dag en, og studiet er særlig rettet mot næringslivet med reelle samarbeidsprosjekter. Ved bacheloren utdannes morgendagens prosjektledere, som over tre år opparbeider seg mye praktisk erfaring og faglig tyngde.

Vil du vite mer? Send en e-post til Stine Berglund [email protected] eller ring Stine på mobil 95970771

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!