Ordbok for digital markedsføring: Lær uttrykkene - Tenk Digitalt
kvinne leser i en bok om ord og uttrykk

Ordbok for digital markedsføring: Lær uttrykkene

Skal du jobbe med digital markedsføring støter du fort på mange nye ord og uttrykk. For å gjøre jobben litt enklere har vi laget en ordbok for digital markedsføring der vi forklarer en rekke av de mest brukte uttrykk og forkortelser. 

Vår ordbok for digital markedsføring har selvsagt bare et lite utvalg av de mest brukte begrepene, men det er en start. Bruk den gjerne som et oppslagsverk mens du lærer deg mer om digital markedsføring. Legg gjerne igjen en kommentar om du har ord og uttrykk du savner på listen.

Snarveier til ord og uttrykk:

Snarveier til forkortelser:

Ordbok for digital markedsføring

A

A/B-testing: Med de riktige verktøyene kan du teste flere versjoner av budskapet ditt. Det kan være bannerannonser, landingssider, bilder og lignende. Poenget er å finne ut hvilken variant som gir best respons blant publikum.

Algoritme: Et sett variable faktorer som søkemotorer bruker for å rangere nettsider. Algoritmen er i konstant endring for å beskytte søkemotoren mot spammere.

Analog markedsføring: Også omtalt som tradisjonell markedsføring. Her er det altså snakk om det fysiske alternativet til digital markedsføring, slik som markedsføring i aviser, plakater, brosjyrer og lignende.

B

Backlink: Også kjent som en inbound lenke. Dette er en lenke som peker tilbake til din nettside fra en annen nettside.

Bannerannonse: Reklame på nettsider som du kan klikke på, annonsene omkranser gjerne innholdet på nettsiden og ligger ofte på topp eller i sidemargene. De sender deg videre til en landingsside eller nettside.

Beacon: Innen digital markedsføring handler dette om bluetoothteknologi som sender signaler til mobilen din. Det kan for eksempel brukes for å lokke deg inn i en butikk du går fordi.

Black hat SEO: Såkalt uetisk SEO, IKKE anbefalt! Strategier, teknikker og metoder som forsøker å lure en søkemotor. Ikke nødvendigvis ulovlig, men kan føre til at du blir «utestengt» fra søkeresultatene. Hvis du blir utesteng er det vanskelig å få få søkemotorene til å vise siden din blant resultatene sine igjen. Hold deg derfor til etiske SEO-strategier.

C

Chatbot: En programvare som er laget for å kommunisere med mennesker. Brukes ofte til kundeservice.

Content Marketing: (Se innholdsmarkedsføring).

Cookie: Også kjent som informasjonskapsel. Det er en liten tekstfil som blir lastet ned og lagret på pc-en når en bruker åpner en nettside. Informasjonskapsler har mange funksjoner, for eksempel: Lagre innloggingsdetaljer, registrere hvilke sider på nettstedet brukeren besøker eller å huske handlekurven i nettbutikken. 

D

Digital markedsføring: Handler helt enkelt om å promotere merkevaren din på digitale flater. Du bruker gjerne flere kanaler samtidig, som nettsiden din, e-post, sosiale medier etc. Det er vanlig å benytte seg av en kombinasjon av analog og digital markedsføring, for eksempel ved å bruke Facebookannonser og plakater på busstopp for å spre budskapet ditt.

Digital strategi: En digital strategi som inneholder informasjon om visjonen for din digitale markedsføring. Den bør også inneholde retningslinjer for hvilke digitale kanaler og verktøy du skal bruke. I tillegg bør den si noe om målene dine, og hva slags aktiviteter du ønsker å gjennomføre.

Displayannonsering: Det “nye” ordet for bannerannonser og innramming, gjerne interaktive.

E

E-postliste: En liste med e-postadresser som brukes for å sende ut e-postkampanjer.

E-postmarkedsføring: Du sender e-post til folk i håp om å selge en tjeneste eller et produkt. Den mest vanlige formen er å sende ut nyhetsbrev til en liste med abonnenter; en veldig effektiv metode som gir høy investeringsavkastning om det blir gjort riktig.

Evergreen: Dette er innhold som ikke går ut på dato og holder digital markedsføring aktuell over tid. Det kan brukes igjen og igjen, men vær forsiktig. Selv om innholdet er eviggrønt, i motsetning til for eksempel nyheter, er det likevel lurt å sjekke innholdet en gang i blant, for å holde det oppdatert.

F

Freebie:

Definisjon 1: Et gratisprodukt du gir ut i bytte mot at mottakeren legger igjen kontaktinformasjon. Kan være en måte å bygge e-postlisten din. Husk bare å følge alle regler i GDPR. 

Definisjon 2: Et tilbud du bruker for å lokke folk til å handle hos deg. Kan for eksempel være tilbud som «kjøp 1, få 1» eller «gratis frakt ved kjøp over 500 kr». 

G

Google Ads: Tidligere kjent som Google Adwords. En annonsetjeneste der du kan legge inn bud på relevante nøkkelord for at annonsene dine skal vises i Googles søkeresultater.

H

Hashtags: Nøkkelord som merkes med # slik at de er søkbare. Brukes mye i digital markedsføring på sosiale medier slik som Twitter og Instagram.

I

Inbound Marketing: Digital markedsføring som skal få potensielle kunder til å oppsøke deg (pull), i motsetning til outbound markedsføring (push), som telefonsalg eller annonser. Metodikken er: Tiltrekke, konvertere, lukke, begeistre. Du kan lære mer i vår artikkel Hvorfor du bør ta i bruk inbound marketing.

Indeksering: Brukes for å sortere datasett slik at det er mulig å finne dem ved hjelp av ulike søkekriterier. Brukes for å gjøre data raskt søkbare i søkemotorer. Spesielt nyttig for fritekst-søk i store mengder tekst.

Informasjonskapsel: Se cookie.

Innholdsmarkedsføring: En form for digital markedsføring som baseres på å tilby relevant og verdifull informasjon til kunden. Formatet kan være blogginnlegg, apper, infografikk, guider, video, e-bøker. Innholdsmarkedsføring er en del av inbound-metodikken og handler om alt du kan tilby av innhold, ikke bare digitalt.

J

Jacking: Kommer fra det engelske «hijacking» og er et uttrykk for at bedrifter bruker aktuelle saker og populære temaer i sin markedsføring. Populære varianter er trend-jacking og newsjacking, men du finner også memejacking. Slik jacking kan gi deg noe ekstra trafikk, da du henger deg på et fenomen som allerede får mye oppmerksomhet.

K

Keyword: Se nøkkelord.

Klikkagn (clickbait): Klikkagn er en type innhold som gjerne bruker villedende eller overdrevne overskrifter for å få folk til å klikke på innholdet. Klikkagn blir mer og mer sett ned på blant digitale markedsførere, og sider som Facebook bruker algoritmer for å bekjempe denne typen poster.

Kontaktskjema: Et skjema på nettsiden som besøkende kan fylle ut for å få kontakt med eieren av nettstedet. Brukes gjerne for å samle kontaktinformasjon til potensielle kunder.

Konvertering: Når noen gjennomfører en handling du ønsker som følge av digital markedsføring. En konvertering kan være et klikk på en annonse, et salg, et besøk på en nettside eller en bestilling (for eksempel en gratis e-bok).

Konverteringsbane: Forklarer deg trinnenene for hvordan konvertere besøkende til leads. Nettsidene dine må ha konverteringsbaner som tar imot bestillinger på nett, samler kontakter, eller begge deler.

L

Landingsside: En del av nettsiden din som er tilpasset en spesiell kampanje eller annonse. Ofte brukt i A/B-testing. Om du har knyttet en landingsside til en annonse er det dit besøkende blir sendt når de klikker på annonsen.

Linkbygging: Henger sammen med backlinker. Linkbygging går ut på å øke antallet eksterne sider som linker til ditt innhold. Dette kan gjøres ved å skape innhold av høy kvalitet som andre ønsker å dele.

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring

Last ned vår praktiske guide til hvordan du kan utvikle en digital kommunikasjonsstrategi for din virksomhet. Guiden tar deg gjennom vår fem-stegs prosess for å nå ut til din målgruppe.

M

Marketing automation: Programvare og teknologi som er utviklet for effektivisere digital markedsføring, samt å automatisere repetitive oppgaver.

Merkevarebygging: Alle aktiviteter som går med til å skape, posisjonere, opprettholde og videreutvikle et mentalt bilde (image og omdømme) av en merkebeskyttet vare eller en tjeneste med navn/logo i folks bevissthet, i den hensikt å gi produktet identitet og tilleggsverdi. Det legges vekt på å kommunisere merkevarens image på en måte og i de sammenhenger som gjør at den «faller i smak» i den utvalgte målgruppen (fra SNL).

Mobile flater: Mobiltelefoner, nettbrett og alle dingser som har tilgang til internett.

N

Native advertising: Innholdsmarkedsføring som er integrert i en nyhetsstrøm på sosiale medier eller i en nettavis. Det likner på annet innhold, som video og artikler, men er altså skapt for å selge. Native advertising er omstridt.

Nøkkelord: Et spesifikt ord eller frase internettbrukere søker etter i søkemotorer for å finne tjenester, produkter eller spesifikk informasjon. Brukes til å merke innhold som produseres i digital markedsførings øyemed.

O

Opt-in: Brukes om det å gi samtykke til å bli satt opp på e-postlisten til en merkevare, bedrift eller organisasjon for å bli tilsendt digital markedsføring. Kan også brukes om et produkt den besøkende får i bytte mot å bli abonnent, for eksempel en gratis e-bok.

Opt-out: Å trekke tilbake samtykket eller slutte å være oppført på e-postlister.

Organisk søk: Refererer til søkeresultater som dukker opp i søkemotoren uten at de er betalt for.

P

Persona(s): En persona er en profil du skaper for å beskrive behovene, målene og adferdsmønstrene til kundene dine. Kan brukes til å tilpasse innhold til både potensielle og eksisterende kunder, siden det er lettere å skape innhold når du vet hvem du skal skrive for.

Plugin: En software som blir installert for å legge til flere funksjoner. Det brukes for eksempel mange plugins i WordPress, der du kan velge hvilke plugins du vil installere. På denne måten kan du tilpasse WordPress med de funksjonene du trenger.

Programmatiske kjøp: Kjøp og salg av annonser gjennom maskiner. Automatiserte annonsekjøp likner på en nettbørs, og en annonsør benytter software for å kjøpe annonseplass.

Q

Query: En query er en frase eller setning som en bruker skriver inn i en søkemotor. 

R

Remarketing og retargeting: I remarketing benytter du innsamlede brukerdata for å levere annonser til personer på bakgrunn av innsamlede data. Retargeting er en underkategori for remarketing. Det er et verktøy for remarketing som lar deg lage skreddersydde tilbud basert på brukerens adferd og surfehistorikk.

Responsivt design: Nettsider som tilpasser seg skjermflatene de vises på.

S

Segmentering: E-postlister deles gjerne opp i mindre segmenter for å kunne sende relevante e-poster til alle på listen. Kan for eksempel deles inn i eksisterende og potensielle kunder, da disse er på ulike punkt i sin kundereise og krever spisset digital markedsføring for å respondere som du ønsker.

Sporingspiksler (tracking pixel): Kodesnutt som gir f.eks. Facebook tilgang til sporingsdata for besøkende på nettstedet ditt, disse dataene kan du bruke til re-marketing.

Speilpublikum: Bruker informasjon du har samlet inn til å finne personer på Facebook som deler egenskaper med kundene dine. Dette kan for eksempel være sted, alder, kjønn og interesser. Et speilpublikum kan hjelpe deg med å nå ut til nye kunder.

T

Tweet: En melding som er postet på det sosiale mediet Twitter. Hadde lenge en maksgrense på 140 tegn, men grensen økte til 280 tegn per melding i 2017.

U

Unike brukere: En måleenhet for hvor mange ulike, altså unike brukere, som besøker en nettside over en viss periode. For å måle dette, registreres brukerens IP-adresse. Det betyr at dersom en person besøker en nettside flere ganger, vil denne brukeren telle som en unik bruker. 

V

Viral: «Å gå viralt» kommer fra det engelske «to go viral» og er en betegnelse som brukes når innhold i sosiale medier blir svært populært og får uvanlig mange likes, kommentarer og delinger.

W

Webinar: Sending av seminar på nettet, ofte med interaktiv funksjon som chat. Kan spilles inn på forhånd eller filmes live. Lagres gjerne og sendes ut til de som var påmeldt.

Widgets: Ferdiglagede små programmer tilpasset nettsider, datamaskiner eller mobile flater.

Noen vanlige forkortelser

I denne delen av vår ordbok for digital markedsføring vil du finne vanlige forkortelser innen faget. Alle forkortelsene blir ikke brukt like mye, men noen ord og uttrykk må du likevel kjenne til. Noen av de mest vanlige er CTA og SEO, som ofte brukes i diskusjoner og tekster om hvordan du kan gjøre mest mulig ut av din digitale markedsføring.

A

AI (artificial intelligence): Kunstig intelligens på norsk. Omtales av og til som maskinlæring. Brukes for eksempel av Google til analyse av søkedata for å finne ut hvem som får se hvilke annonser.

API (Application Programming Interface): En tilkoblingsmetode som deler data mellom ulike programmer.

AR (augmented reality): Utvidet virkelighet, et konsept der man kan kombinere bruken av virtuelt innhold med den fysiske verdenen. Google Glass er et eksempel på dette, der brukeren kan se og høre den virkelige verden som vanlig, men får ekstra informasjon via brilleglassene.

B

B2B og B2C: Disse forkortelsene står henholdsvis for «business to business» og «business to consumer» og er to termer som blir brukt for å beskrive hvem bedriften kommuniserer med. Hvem du ønsker å kommunisere med kan påvirke hvilke plattformer du bør benytte til din digitale markedsføring.

C

CAC (Customer Acquisition Cost): Anskaffelseskostnad for å få tak i en ny kunde. Du regner på den samlede kostnaden av de aktivitetene du har utført for å skaffe en ny kunde.

CMS (Content Management System): Et informasjonssystem for lagring, håndtering og organisering av innhold for publisering. Eksempler er WordPress, (som brukes her) Joomla og Drupal.

CPM (Cost Per Mille): Hvor mye du betaler for 1000 visninger av din annonse.

CPC (Cost Per Click): Kostnaden for hvert klikk du får på annonsen din.

CPA(Cost Per Action): En prismodell for digitale annonser. Annonsøren betaler for en spesifisert handling –  en visning, et klikk, en innsendelse av et skjema eller salg. Noen sier også cost per conversion.

CRM (Customer Relation Management): Et program som hjelper deg å følge opp kundene og kontaktene dine. Hubspot og MailChimp er eksempler på CRM-programmer.

CTA (Call To Action): En lenke eller bannerannonse som inviterer til handling. For eksempel “kjøp nå”, “registrer deg her” og så videre. Målet er å få den besøkende til å utføre akkurat den handlingen du vil de skal utføre. Dette fører dem videre i konverteringsbanen.

CTR (Click Through Rate):  Antall ganger en annonse blir klikket på, delt på antall visninger annonsen har hatt.  Jo høyere CTR, desto bedre.

D

DA (domeneautoritet): Domeneautoritet er en standard utviklet av MOZ som sier noe om hvor godt nettsiden din vil rangere i søkemotorer. Mange faktorer blir vurdert, og domeneautoritet blir målt på en skala fra 0-100.  Jo høyere score, desto mer troverdig er nettsiden.

E

F

FAQ: Står for frequently asked questions. Mange nettsteder har en dedikert side til FAQ, der brukere kan gå inn og lese svarene til ofte stilte spørsmål. 

G

GDPR (General Data Protection Regulation): Det kom en ny personopplysningslov i 2018. Loven består av nasjonale regler og EUs personvernforordning (GDPR). Forordningen er et sett regler som gjelder for alle EU/EØS-land. Les mer hos Datatilsynet.

H

HTML: Står for Hypertext Markup Language. HTML er programmeringskoder som blir brukt for å fortelle en nettleser hvordan nettsiden skal se ut. 

HTTP: Står for Hypertext Transfer Protocol. HTTP er protokollen som brukes på Internett for å definere hvordan data skal formateres og overføres. Når du skriver inn adressen til en nettside i nettleseren og trykker enter, sendes det en HTTP-kommando til en server. Denne kommandoen forteller serveren at den skal hente fram nettsiden i nettleseren din.

HTTPS: Står for Hypertext Transfer Protocol Secure. Dette er en sikker versjon av HTTP. HTTPS gjør at dataen som blir formatert og overført er krypterte, noe som gjør informasjonen tryggere. HTTPS forhindrer at tredjeparter kan samle inn data fra nettsiden når informasjonen blir sent mellom serveren og nettleseren. 

I

IP (Internet Protocol): Også refert til som IP-adresse. Refererer til en unik sammensetning av tall adskilt med punktum som blir brukt til å identifisere pc-er i et nettverk. Kan også brukes til å finne den geografiske posisjonen til pc-en.

J

JPEG or JPG: Et vanlig format for komprimering av bilder. JPEG er en forkortelse på Joint Photographic Experts Group, som er navnet på organisasjonen som skapte formatet. 

K

KPI (Key Performance Indicator): KPI-er brukes for å analysere måloppnåelse. I digital markedsføring brukes gjerne KPI-er for å måle hvor vellykket en kampanje har vært. En KPI kan for eksempel være hvor mange reaksjoner kampanjen har fått, eller hvor mange som har klikket på den.

L

LSI (Latent Semantic Indexing): En indekseringsmetode brukt av søkemotorer som skaper et forhold mellom ord og uttrykk for å bedre forstå innholdet i en tekst. LSI hjelper søkemotorene med å vise bedre søkeresultater. 

M

MRR (monthly recurring revenue): Den inntekten du kan forvente hver måned dersom du tilbyr tjenester som kundene dine abonnerer på.

N

O

P

PA (page autority): I tillegg til domeneautoritet, vil hver side på nettstedet ditt bli tildelt en score for sideautoritet. Du må sørge for at så mange sider som mulig oppnår høy sideautoritet, fordi det vil gi deg bedre mulighet til å dukke opp blant søkeresultatene. 

PPC (Pay Per Click): Samlebegrep for betalt annonsering i søkemotorer der du betaler for faktisk trafikk. Som annonsør betaler du en liten sum hver gang noen klikker på annonsen, for eksempel 50 øre per klikk.

Q

R

RTB (Real Time Bidding): Tillater annonsører å kjøpe opp annonseplasser automatisk gjennom en annonsebørs. Når du gir kriterier for hvor annonsene skal plasseres, åpnes det en budrunde for de aktuelle plassene. Foregår i sanntid og med en høy hastighet, noe som gir en effektiv budrunde. Se også Programmatic buying.

ROI (Return on Investement): Investeringsavkastning, altså resultatet av investeringen din. Et uttrykk som ofte brukes når man måler hvor mye man får igjen for f.eks en Facebookannonse.

S

SoMe: Forkortelse av «sosiale medier».

SMM (Social Media Marketing): En strategi der du lager innhold som er beregnet på å deles i sosiale medier. Delingen gjør at du får mer synlighet.

SEO (Search Engine Optimization): Står for søkemotoroptimalisering. Det betyr Å gjøre tiltak som gir en nettside bedre synlighet i Google og andre søkemotorer. Dette kan for eksempel være lenkebygging og optimaliserte tekster med triggerord, altså ord kunden søker på.

SEM (Search Engine Marketing): Står for søkemotormarkedsføring. Inkluderer søkemotoroptimalisering og kjøp av annonseplass i søkemotorer. Betalte resultater som du får gjennom blant annet Google Ads, Facebook-annonser og bannerannonseringer.

SERP (Search Engine Results Page): Dette er den resultatsiden Google og andre søkemotorer lager når en bruker søker etter et bestemt ord eller stiller et spørsmål.

SPAM: Vanligvis et uttrykk brukt om uønsket eller falsk reklame man mottar på e-post. Kan også være svindelforsøk.

SSL-sertifikat: Små datafiler som installeres på servere for at nettsider skal kunne benytte seg av HTTPS-protokollen. SSL-sertifikater brukes for å kryptere og sikre data.

T

U

UI (user interface): Kalles også brukergrensesnitt. UI er kontaktflaten brukeren benytter seg av for å kommunisere med en digital enhet. Et godt brukergrensesnitt er fleksibelt og enkelt å forstå.

URL (Uniform Resource Locator): Nettadressen til ulike nettsider som vises i din nettleser.

UX (User Eexperience): Brukeropplevelsen, altså hvordan brukeren opplever produktene, tjenestene, systemene eller nettsiden din. Laster nettsiden din raskt, og er det lett å finne fram på den, gir nyhetsbrevene dine verdi i form av nyttig informasjon eller gode tilbud?

V

VR (virtual reality): Virtuell virkelighet er teknologi som gjør det mulig for brukeren å interagere med et digitalt miljø (eller et digitalt gjenskapt virkelig miljø). Headset som Oculus Rift er et eksempel på VR.

W

WYSIWYG: En forkortelse for «what you see is what you get», og brukes om redigeringsverktøy som gir deg muligheten til å se hvordan det ferdige resultatet vil bli, mens du redigerer tekst og grafiske elementer.

Deler av ordboka for digital markedsføring er lånt (med tillatelse) fra Norges ledende «tekstdoktor», Christine Calvert.

Del denne artikkelen

Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til jan@tenkdigitalt.no eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Del denne artikkelen

Gratis E-bok

Kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring