Ord og uttrykk: ordboka for digital markedsføring

 In Digital Markedsføring

Skal du bli god på nett og markedsfører i sosiale medier støter du fort på ord og uttrykk som ikke er så lett å forstå. Tenk Digitalt har samlet noen av disse for å hjelpe deg på veien. Fortvil ikke!

Det er mange ord og uttrykk her som det ikke er lett å forstå. Men det er en begynnelse. Har du ord og uttrykk du savner på listen som du mener burde være med? Legg gjerne igjen i kommentarfeltet! Ring oss på 23 89 68 11 om du trenger hjelp til nærmere forklaring. Lykke til!

Kort forklaring til noen ord og uttrykk du ofte møter

A

A/B-testing: Med rette verktøy kan man teste ulike versjoner av bannerannonser, landingssider, bilder, ja nær sagt hva som helst og velge den som virker best.

Algoritme: Ett sett variable faktorer som søkemotorer bruker for å rangere nettsider. Endrer seg konstant for å beskytte søkemotoren mot spammere.

Annonsebannere/bannerannonse: Reklame på nettsider som du som regel kan klikke på og som sender deg videre til en landingsside eller nettsted

B

Backlink: Også kjent som en inbound lenke, refererer til en lenke som peker tilbake til din nettside fra en annen nettside.

Beacon: (Fyrtårn) Opprinnelig brukt om fyrtårn og liknende som sender ut signaler. I markedsføringsverdenen handler dette om bluetoothteknologi som sender signaler til mobiltelefonen din, for eksempel for å lokke deg inn i en butikk du går fordi.

Black hat SEO: (IKKE anbefalt) strategier, teknikker og metoder som forsøker å lure en søkemotor, såkalt uetisk SEO. Ikke nødvendigvis ulovlig, men kan føre til at du blir «utestengt» fra søkeresultatene. Hold deg derfor til etiske SEO-strategier.

C

Content Marketing: (se innholdsmarkedsføring)

D

Digital markedsføring: Handler om å promotere merkevaren din i ulike digitale flater, som via nettside, e-post, sosiale medier etc.

Displayannonsering: Det “nye” ordet for bannerannonser og innramming, gjerne interaktive.

E

E-postmarkedsføring: En metode der du sender e-post til folk (vanligvis folk som abonnerer på nyhetsbrev) i håp om å selge en tjeneste eller et produkt. En veldig effektiv metode som gir høy investeringsavkastning om det blir gjort riktig.

G

Google Ads: Tidligere kjent som Google Adwords, en annonsetjeneste der du kan legge inn bud på relevante nøkkelord for at annonsene dine skal vises i Googles søkeresultater.

H

Hashtags – nøkkelord som merkes med # – På Twitter og i andre sammenhenger slik at de er søkbare

Avhengig av hvilken bransje du jobber i, og hva du poster om kan alle disse være aktuelle hashtagger å bruke.

I

Inbound Marketing: Et samlebegrep for all markedsføring som skal få potensielle kunder til å oppsøke deg (pull). Dette i motsetning til outbound (push, kalles også interruptive fordi den avbryter), som for eksempel telefonsalg eller annonser. Metodikken er Tiltrekke, Konvertere, Lukke, Begeistre.

Indeksering: Brukes for å ordne ulike sett med data slik at det er mulig å finne dem ved hjelp av ulike søkekriterier. Brukes for å gjøre data raskt søkbare i søkemotorer som er spesielt egnet for fritekst-søk i store mengder tekst.

Innholdsmarkedsføring: På engelsk content marketing. Målet er å lage noe som gir relevant og verdifull informasjon til kunden. Formater kan være blogginnlegg, apper, infografikk, guider, video, e-bøker. Innholdsmarkedsføring er en del av Inbound-metodikken og handler i tillegg om alt mulig man kan tilby av innhold, ikke bare digitalt.

K

Konvertering: Når noen gjennomfører en handling som er verdifull for din bedrift. For eksempel kan en konvertering være et klikk på en annonse, et salg, et besøk på en nettside eller en bestilling (for eksempel en gratis e-bok.)

L

Landingsside: En side som er laget på nettstedet som man gjennom digital markedsføring tilpasser nøyaktig til kampanjen. Ofte brukt i A/B-testing

M

Mobile flater: Mobiltelefoner, nettbrett og alle dingser man kan tilkobles nettet

Marketing automation: Programvare og teknologi som er utviklet for effektivisere markedsføring på nettet samt å automatisere repeterende oppgaver.

N

Native advertising: Innholdsmarkedsføring som er synlig/integrert i en nyhetsstrøm på sosiale medier eller i en nettavis, og som likner på annet innhold. Native advertising er omstridt.

Nøkkelord: Et spesifikt ord eller frase internettbrukere søker etter i søkemotorer for å finne tjenester, produkter eller spesifikk informasjon. Brukes til å merke innhold.

O

Opt-in: Å gi samtykke til å bli satt opp på e-postlisten til en merkevare, en bedrift eller en organisasjon for å bli tilsendt markedsføring.

Opt-out: Å trekke tilbake samtykket eller slutte å være oppført på e-postlister.

Organisk søk: Refererer til søkeresultater som dukker opp i søkemotoren uten at de er betalt for.

P

Programmatiske kjøp: Kjøp og salg av annonser gjennom maskiner. Automatiserte annonsekjøp likner på en nettbørs, og en annonsør benytter software for å kjøpe annonseplass. Real Time Bidding (RTB) er en måte å gjennomføre automatiske annonsekjøp.

R

Remarketing/retargeting: Innsamling av brukerdata og å levere annonser til personer på bakgrunn av innsamlede data. Remarketingverktøy lar deg lage skreddersydde tilbud basert på brukerens adferd og surfehistorikk.

Responsivt design: Nettsider som tilpasser seg skjermflatene de vises på.

S

Sporingspiksler: (tracking pixel) En kodesnutt som gir f.eks. Facebook tilgang til sporingsdata for besøkende på nettstedet ditt. Disse dataene kan du så bruke til re-marketing.

Speilpublikum: finner personer på Facebook som deler egenskaper – for eksempel sted, alder, kjønn og interesser – med kundene dine. Dette kan hjelpe deg med å nå ut til nye kunder.

T

Tweet: en melding som er postet på det sosiale mediet Twitter. Har i mange år hatt en maks grense på 140 tegn, som nå er økt til 280 tegn per melding.

W

Webinar: Interaktiv “live” sending av seminar på nettet. Lagres gjerne og sendes til interesserte etterpå.

Widgets: Ferdiglagede små programmer tilpasset nettsider, datamaskiner eller mobile flater

 

VIL DU HA EN GRATIS VURDERING AV DITT NETTSTED? La oss analysere de tekniske og funksjonelle delene av ditt nettsted og sende deg en detaljert rapport. Du får konkrete forslag til forbedring. Klikk her for en gratis analyse.

Noen vanlige forkortelser

A

API (Application Programming Interface) En tilkoblingsmetode som deler data mellom ulike programmer

C

CAC (Customer Acquisition Cost) Anskaffelseskostnad for å få tak i en ny kunde

CMS (Content Management System) Et informasjonssystem  (innholdshåndteringssystem) for lagring, håndtering og organisering av innhold for publisering. Eksempler er WordPress, (som brukes her) Joomla og Drupal

CPM (Cost Per Mille): Hvor mye du betaler for 1000 visninger av din annonse.

CPC (Cost Per Click) eller PPC (Pay Per Click): Kostnaden for hvert klikk du får på annonsen din.

CPA (Cost Per Action, kostnad per handling, noen sier også Cost Per Conversion): Er en prismodell for digitale annonser, hvor annonsøren betaler for en spesifisert handling –  en visning, et klikk, en innsendelse av et skjema eller salg.

CRM (Customer Relation Management) kunderelasjonshåndtering – program som hjelper deg å følge opp dine kunder og kontakter

CTA (Call To Action): Handlingsutløsende lenke eller bannerannonse som inviterer til handling, f.eks “kjøp nå”, “registrer deg her” og så videre.

Ofte bruker vi engelske forkortelser når vi snakker om digital markedsføring. Da kan det være greit å ha lest seg litt på hva de ulike forkortelsene betyr.

CTR (Click Through Rate):  Antall ganger en annonse blir klikket på delt på antall visninger annonsen har hatt.  Jo høyere CTR, desto bedre.

P

PPC (Pay Per Click): Et samlebegrep for betalt annonsering i søkemotorer. Du betaler for faktisk trafikk: Annonsøren betaler en liten sum hver gang noen klikker på annonsen, for eksempel 50 øre per klikk.

R

RTB (Real Time Bidding): Tillater annonsører å kjøpe opp annonseplasser automatisk gjennom en annonsebørs. Ved å stille inn ulike kriterier for hvor annonsene skal plasseres, åpnes det en budrunde for de aktuelle plassene. Det hele foregår i sanntid og med en høy hastighet, noe som gir en effektiv budrunde effektiv. Se også Programmatic buying.

ROI (Return on Investement): Resultatet av investeringen, siden “alt” kan måles er dette et uttrykk som ofte brukes når man måler hvor mye man får igjen for f.eks en Facebookannonse

S

SoMe Sosiale Medie-verktøy som hjelper deg til å poste og følge opp aktiviteter i sosiale medier

SMM (Social Medie Management) se SoMe

SEO (Search Engine Optimization) Søkemotoroptimalisering. Å gjøre tiltak som gir en nettside bedre synlighet i Google og andre søkemotroer. Tiltak er for eksempel lenkebygging og optimaliserte tekster med triggerord, altså ord kunden søker på.

SEM (Search Engine Marketing) Søkemotormarkedsføring. Inkluderer søkemotoroptimalisering og kjøp av annonseplass i søkemotorer. Betalte resultater som du får gjennom blant annet Google Ads, Facebook-annonser og bannerannonseringer.

SERP (Search Engine Results Page) Nettsiden Google lager når en bruker søker etter et bestemt ord

SPAM Uønsket eller falsk reklame

U

URL (Uniform Resource Locator) Nettadressen din som vises i din nettleser

UX (User Eexperience/brukeropplevelse): Totalopplevelsen en bruker har ved anvendelse av et produkt, tjeneste, system eller dine deilige nettsider.

 

Hvis du er interessert i å lese mer om hva noen av disse begrepene innebærer, kan jeg blant annet anbefale disse artiklene:

 

Har du forslag til andre ord og uttrykk som burde vært med på listen? Er du uenig i måten noen ord og uttrykk er beskrevet? Kom gjerne med kommentarer og innspill! Sammen kan vi forbedre listen med ord og uttrykk! Du er velkommen til å «stjele» så mye du vil fra denne listen. Det er hyggelig om du forteller hvor du har hentet den fra. 

Selv har jeg (med tillatelse) lånt og kopiert enkelte ord og uttrykk fra Norges ledende «tekstdoktor», Christine Calvert. Du finner henne på denne lenken.

 

Er det mye å forholde seg til? Du kan overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.

 

OM FORFATTEREN:  Jan Sollid Storehaug er seriegründer og har selv startet eller deltatt i oppstarten av en rekke IT-selskaper: UNIC, RiksNett, Digital Hverdag, Active24, Dot GLOBAL og Tenk Digitalt AS AS. Jan er også mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Starten på Jans gründerkarrière var i 1984 da han etablerte UNIC-Gruppen AS, Norges raskest voksende bedrift på 80-tallet.

Les mer om Jan her.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Hvordan trappe opp rekkevidde på FacebookBli god på nett med digital markedsføring