Hvordan øke trafikken til ditt nettsted med en blogg
Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Hvordan du øker trafikken til dine nettsider med en blogg

Blogging er den enkleste måten å tiltrekke besøkende til dine nettsider. Selger du for eksempel pakkereiser til Syden, ønsker du å tiltrekke deg besøkende som vil reise til Syden. Skriver du reiseartikler om Syden kan du tiltrekke besøkende som mest sannsynlig også kan være interessert i det du selger.

Flere vellykkede bedrifter har begynt å blogge for å øke trafikken til nettstedet sitt. Rema 1000 har for eksempel en egen database for oppskrifter. I Tenk Digitalt AS skriver vi om entreprenørskap, digital markedsføring og alt du trenger å vite for å bli god på nett. Slik tiltrekker vi deg som er interessert i temaer som kan assosieres med våre produkter og tjenester. Vi har ofte blitt spurt om hvordan det kan være lønnsomt å fortelle besøkende hvordan de kan gjøre alt selv, istedenfor å gjøre det for dem. Det er mulig at mange av våre besøkende velger å gjøre jobben selv – men svært mange vil heller bruke sin tid på egne kunder og det de selv er gode på og overlater heller jobben til oss.

Det er også lettere å velge oss når vi viser at vi vet hva vi driver med, og i tillegg er rause og deler vår kunnskap. Kunnskap som mange byråer tar tusenvis av kroner for å gi. Andre vil kanskje være interessert i noen andre av våre produkter. Noen vil kanskje anbefale oss videre til venner og bekjente.

Å blogge 1-2 ganger i måneden kan gi deg 70 % flere leads

Jeg vet godt hvor lite tid og penger man har i startfasen. Og så skriver jeg at du også må komme i gang med blogging! Det har jeg ikke tid til, tenker du kanskje – og det forstår jeg. Men hvis du setter av 1 time per uke klarer du kanskje å blogge en til to ganger i måneden. Dette kan gi deg 70 % flere leads (altså kontaktinformasjon til potensielle kunder) enn hvis du ikke blogger i det hele tatt. Tenk nøye gjennom hva du ellers gjør for å få tak i kunder og leads, og om det er like effektivt.

Hvis du er fornøyd med veksten eller er fornøyd med markedsføringen – da trenger du kanskje ikke en blogg. Er du derimot ikke fornøyd vil jeg utfordre deg til å sette opp en blogg på ditt nettsted og se hva som skjer.

Vær likevel oppmerksom på at å blogge uten noen strategi eller verktøy for å samle inn leads, er bortkastet tid! Det er viktig at bloggingen er en del av en større plan – for eksempel å få tak i nye kunder. Har du i tillegg et analyseverktøy på plass, kan du se om bloggingen faktisk har noen effekt på din trafikk. Les mer om hvordan du kan lage en digital strategi med inbound marketing her.

Mange som har nettsider i dag, bruker de til å selge produkter eller tjenester. Men undersøkelser viser at både potensielle og eksisterende kunder liker merkevarer som blogger, fordi de gir vekk kunnskap gratis. Og synes de blogginnlegget ditt er nyttig, deler de det gjerne med sine venner og følgere på sosiale medier. Dette er gratis promotering – promotering som du ellers kunne betalt tusenvis av kroner for.

To ting du må vite før du begynner å blogge

1. Det må være nyttig, inspirerende eller engasjerende

Det er svært mange “click-baits” der ute, for eksempel “Du vil ikke tro hva som skjedde da…» Og fellesnevneren med mange av disse er at de får deg til å klikke, men så var ikke så spennende likevel. Leverer du derimot nyttig innhold som enten løser et problem, inspirerer eller på annen engasjerer de som leser – først da vil du se at trafikken på nettstedet ditt øker fordi folk liker det de leser og deler det, og hvis folk liker og deler det, da forstår også søkemotorene at dette bør de vise til flere.

2. Vær konsistent

Ikke gjør som meg. Jeg satte meg helt urealistiske mål, og så ble jeg nødt til å justere ned målet slik at jeg skulle få tid til alt. Det er lett å la seg rive med når man først begynner å blogge – man vil jo så gjerne gjøre det ordentlig. Men istedenfor blir det gjerne ordentlig i begynnelsen, og så dabber det av. For å være konsistent bør du:

  • Sette av tid til å komme på idéer for blogginnlegg for den neste måneden
  • Sette deg realistiske mål med tidsfrister for idéene
  • Sette av tid til å produsere innholdet i god tid i forveien

For å være mest mulig effektiv kan du også bruke verktøy slik at du automatisk kan publisere dine blogginnlegg både i bloggen og på sosiale medier til de bestemte tidsfristene. Bruker du WordPress kan du ved hjelp av verktøy automatisere alle publiseringene slik at du jevnlig kommer med nytt innhold på blogg og sosiale medier. Les mer løsninger for automatisering av markedsføring her.

Trenger du nye nettsider?

Tenk Digitalt utvikler nettsider som virker! Hensikten med et nettsted er vanligvis å motta bestillinger i en nettbutikk, eller samle kontaktdetaljer til potensielle kunder. Hva vil du at besøkende skal gjøre på ditt nettsted?

Alt begynner med gode nettsider

Begynner du blogge før ditt nettsted er klart kan du risikere å miste leads og potensielle kunder. Enkelt forklart må nettstedet ditt være egnet for å få tak i de «ti på taket». Du vet at de er der, men trenger en stige for å få tak i de. På ditt nettsted kan denne stigen for eksempel være Call to Actions (handlingsoppfordrende lenker slik som banneren over).

Funksjoner som ditt nettsted bør ha:

  • Responsivt og aktuelt design: Et nettsted som fungerer optimalt på alle enhenter.
  • Søkemotoroptimalisert (SEO): Godt innhold lønner seg både for å hjelpe besøkende til å navigere på ditt nettsted, men hjelper også søkemotoren til å forstå hva ditt nettsted handler om. Pass også på at den tekniske kvaliteten på ditt nettsted er tilpasset for indeksering.
  • Sosiale medieknapper: Tilrettelegg ditt nettsted for deling på sosiale medier.
  • Sporingspiksler: Lar deg fange opp demografi om besøkende og muligheten til å målrette annonser mot de som har besøkt ditt nettsted eller bestemte sider.
  • Facebookpiksel: Facebookpikselen installeres på ditt nettsted og lar deg måle resultatet av kampanjer, og målrette kampanjer for de som mest sannsynlig vil gjøre det du ønsker. Med Facebook-pikselen kan du også automatisk lage et publikum av de som har besøkt nettstedet ditt, som du igjen kan bruke for å finne mennesker som ligner på de som har besøkt nettstedet ditt (speilpublikum).
  • Analyseverktøy: Du bør integrere et analyseverktøy som for eksempel Google Analytics for å undersøke resultatet av dine kampanjer på tvers av mediekanaler. Du vil også få verdifull informasjon om din målgruppe og hvordan de oppfører seg på ditt nettsted.
  • Landingssider: Du bør ha én landingsside for hver kampanje du lager. En landingsside er en side som er laget på nettstedet som du tilpasser nøyaktig til kampanjen.
  • Call to Action: Med handlingsoppfordrende lenker kan du oppfordre besøkende til å gjøre noe, for eksempel kjøpe noe eller fylle ut et skjema.

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape egne nettsider. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “delt glede er dobbel glede”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

 

Denne artikkelen er skrevet av Rose Kristensen og bearbeidet av Kathrine Garshol

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!