Slik måler du effekten av markedsføring i sosiale medier - Tenk Digitalt
Investeringsavkastning av markedsføring i sosiale medier Jan Sollid Storehaug

Slik måler du effekten av markedsføring i sosiale medier

Ingen bedrifter bør investere i noe med mindre det gir god avkastning. Spørsmålet om hvordan en kan måle investeringsavkastning (Return on Investment/ROI) for markedsføring på sosiale medier er mye diskutert.

En nylig studie foretatt av The Interactive Advertising Bureau (IAB) hevder å vise en ROI på 334 % for merkevarer på sosiale medier. Her er våre beste råd for hvordan du kan beregne din ROI i sosiale media.

Det å måle avkastningen av investeringene dine i sosiale media er viktig. Det er nødvendig for å forsvare hvordan markedsføring i sosiale medier støtter opp under dine mål for bedriften.

Markedsføring i sosiale medier har utviklet seg fra å være et markedsføringseksperiment, til å bli en kjernestrategi. Sosiale media har også utviklet seg til å bli en høyst verdifull kanal som konkurrerer om budsjett og ressurser. Derfor er det ikke lenger valgfritt å måle investeringsavkastning av markedsføring i sosiale medier – du må vise verdien av det.

Det fine med all digital markedsføring er at alt kan måles. Ved å måle alt viser du ikke bare avkastningen – du vil også forstå hvilke aktiviteter som gir best avkastning, og lære hvordan du kan forbedre resultatene over tid.

Internet Advertising Bureau (IAB) foretok nylig en studie av investeringsavkastning av merkevarer i sosiale media. De kom frem til at investeringsavkastningen av kampanjer i sosiale medier var på 334 %. Samtidig kom de frem til at 80 % av kampanjens målgruppe var mer tilbøyelige til å kjøpe merkevaren og anbefale den til andre, enn kontrollgruppen som ikke ble vist kampanjen.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: [email protected], eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

 

>

Digital markedsføring

Tenk Digitalt hjelper deg med å utvikle en digital kommunikasjonsstrategi, et nettsted som konverterer til nye salg eller leads og synlighet i digitale kanaler!

Sosiale mediers makt

Investeringsavkasting av markedsføring i sosiale medier har sannsynligvis vært den vanligste debatten i blogger og diskusjonsforum over lengre tid nå. Ettersom flere selskaper innser hvor mektige sosiale medier er, vil de naturligvis utfordre de mulige resulatene av å utvide sin nåværende annonserings- og PR-strategi.

Det primære diskusjonsemnet i diskusjonen om sosiale medier, er at det er en utfordring å måle avkastning korrekt. En av fordelene med sosiale medier er at allting kan måles, men utfordringen er å forstå hvilken aktivitet eller kombinasjon av aktiviteter som fører til kjøp.

Du kan lære mer om planlegging av aktiviteter på sosiale medier på: Hvordan du lager en plan for markedsføring i sosiale medier

Merkevarebygging versus salg

Mange tror at å opprette blogger og profiler på sosiale medier bare kan forsterke en merkevarebyggingskampanje, og at resultatet vil være forsterket merkebevissthet. Andre fokuserer mer på samtaler på nett og å kartlegge alle kontaktpunkt før samtalen finner sted. Fra et markedsførings- eller salgssynspunkt, er det svært vanskelig å finne ut hvordan disse elementene fører til salg med mindre du har de rette analyseverktøyene.

Det største problemet ble oppsummert av Jason Falls i Social Media Explorer: «Problemet med å finne innvesteringsavkastning for sosiale medier, er at du forsøker å kvantifisere menneskelig interaksjon i numerisk størrelse, men det lar seg ikke kvantifisere. Sosiale medier er på sitt mest effektive når du tenker på andre nettverksmedlemmer som et boligområde i stedet for et publikum».

Hva er investeringsavkastning av sosiale medier?

Investeringsavkastning av sosiale medier er definert som en måling av investeringene dine i sosiale medier, betinget av hvilke mål du har for bedriften din.

Formelen ser slik ut:

Investeringsavkasting av sosiale medier % = nettofortjeneste på sosiale medier/ investeringer i sosiale medier x 100

Kjenner du variablene, er regnestykket enkelt. Utfordringen er, som vi diskuterte ovenfor, at store deler av sosiale medier er umerkelige og dermed vanskelige å måle. Det bør være temmelig enkelt å estimere investeringsdelen av regnestykket, men for å kunne å bevise investeringsavkastningen må du også kunne fastsette verdien av nettofortjenesten. Finansresultatet er kulminasjonen av alle investeringer, så nettofortjenesten må kvantifiseres som et nummer i regnestykket.

Alle som har testet ut markedsføring i sosiale media vet at det er enkelt å måle sosialt engasjement (likes, kommentarer, delinger), rekkevidde og klikk på nettsiden din. Du kan også kartlegge hvordan en kampanje resulterer i påmeldinger til nyhetsbrev, nedlastninger, påmeldinger, generering av respons fra potensielle kunder og samtaler i en nettbutikk. Men hva er verdien av merkevarebygging, og hvordan påvirker kampanjen din på sosiale medier det totale salget ditt?

Dette vil du finne svaret på ved hjelp å utføre analyser mens kampanjen din pågår. Om alle andre aktiviteter er likestilte, kan du fordele økte inntekter til dine aktiviteter på sosiale medier. Etterhvert som analysene eller analyseverktøyene dine forbedres, vil du også kunne måle den langsiktige fortjenesten av sosiale medier.
For å fastsette verdien av dine investeringer på sosiale medier, må du legge til lønnskostnader, programvarekostnader, utviklingskostnadersamt mediekostnader.

Du kan lese mer om hva markedsføring på sosiale medier faktisk koster i denne artikkelen: Dette koster markedsføring i sosiale medier

Hvorfor er det viktig å måle investeringsavkastning?

Som vi slo fast i starten vil ingen bedrifter investere i noe med mindre det gir avkastning, og i de fleste selskaper er det mange konkurrerende prosjekter som sloss om budsjettene. Dersom du vil blitt tatt på alvor og få grønt lys for dine investeringer i sosiale medier, er det helt essensielt at du kan dokumentere avkastningen.

Unngå synsing. Mål! Det finnes ingenting som vil overbevise mer enn å kunne vise resultater gjennom et regnestykke som viser investeringsavkastning av markedsføring i sosiale medier.

Det er mange andre grunner også:

  • Justerer din verdi av sosiale medier til samlede mål for bedriften
  • Lar deg justere strategier for kampanjer på sosiale medier
  • Gir den en klar forståelse av den genererte verdien sammenlignet med investeringer
  • Analyser vil vise hvor ditt budsjett for sosiale medier er effektivt, og hvilke aktiviteter som gir lav investeringsavkastning, med andre ord, hva du bør gjøre.
  • Gjør det mulig for deg å tette sprekkene i innholdsproduksjonen din og hovedbudskapet ditt.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: [email protected], eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

Planlegg mål for sosiale medier

For å kunne måle avkastningen av markedsføring på sosiale medier, må du sette deg mål som er på linje med målene du har for bedriften din, og finne en målestokk å gå ut ifra.

Dersom hovedmålet ditt er å øke antallet bestillinger på nettbutikken din, bør du likevel kartlegge generering av respons fra potensielle kunder, trafikken på nettsiden din og andre faktorer som med tiden kan føre til økte salgsinntekter. Trafikken kan også komme fra andre kilder, som søkemotorer, e-post, etc., så du bør forsikre deg om at du kan måle virkningen av markedsføringen din på sosiale medier for seg selv.

Du må også filtrere ut trafikken som ville vært der uavhengig av kampanjen din, ved å etablere en grunntrafikk (som kommer uten promotering) og passende mål for forbedring. Her er noen eksempler på typiske målestokker i sosiale medier du kan måle:

  • Rekkevidde
  • Trafikk på nettsiden din
  • Generering av respons fra potensielle kunder
  • Påmeldinger og samtaler
  • Genererte salgsinntekter

Du kan lære mer om hvordan du kan planlegge markedsføring på sosiale medier i denne artikkelen: 5 steg for å lage en god digital strategi

Vær sikker på at nettsiden din er klar

Før du starter kampanjen din, må du være sikker på å forberede nettsiden din. Har du installert riktige piksler, tagger og cookies? Fungerer landingssiden til kampanjen din optimalt? Fungerer den godt på mobilenheter, og er tar den mindre enn 3 sekunder å laste på mobil?

Det er helt avgjørende at ytelsen på nettsiden din kan håndtere oppgaven. Husk at når du benytter deg av markedsføring på sosiale medier, fører du sannsynligvis hovedsakelig mobilbrukere til nettsiden din. Som regel stammer 75-85 % av trafikken på sosiale medier fra mobilbrukere. Fortsatt er trafikk fra søkemotorer mer sannsynlig å komme fra datamaskiner enn mobiler – enn så lenge.
Kampanjen din bør lede til en landingsside som er spesielt designet for at kampanjen skal føre til maksimal avkastning.

Hastighet på nettsiden er også svært viktig. En studie gjort nylig av KissMetrics, viste at mer enn 40 % av mobilbrukere falt av dersom nettsiden tok mer enn 3 sekunder å laste. Dersom nettsiden din er treg, må se på det som om 40 % av markedsføringsbudsjettet ditt går rett i vasken. Helt bortkastet!

Du kan lære mer om verdien av en rask nettside for markedsføring i denne artikkelen: Hvor mye koster en sen nettside?

Analyser resultatet ditt

Nå er vi nesten kommet til den morsomme delen. Først må du bestemme deg for analyseverktøyene som vil måle hvor suksessrik kampanjen din har vært. Alle sosiale nettverk tilbyr innsikt som kan være nyttig når du skal finne ut hvordan kampanjen din ressonerer med publikum, rekkevidden din, likes/følgere, kommentarer, delinger og klikk. Pluss kostnad per klikk.

Den viktigste analysen skjer på nettsiden din, og heldigvis finnes det mange gode verktøy du kan bruke. Her er noen verktøy du kan vurdere:

  • Google Analytics er et must, og helt gratis: Google Analytics gir deg mye verdifulle data, inkludert konverteringer og kartlegging av sosiale medier. Du har et enormt utvalg av alternativer og detaljer, og for de fleste selskaper utgjør dette alt de trenger og mer.
  • HubSpotMarketing: Hubspot tilbyr en salgs- og markedsføringspakke med programvare, som alle som ønsker å bruke sosiale medier i markedsføringsøyemed bør se på. Kundepleieløsningen er gratis, men de virkelige godbitene koster penger – inkludert innhentingen av alle analysene dine i et brukervennlig grensesnitt.
  • Hootsuite Analytics: Hootsuite tilbyr fantastisk programvare, som gjør livet enklere for en som markedsfører i sosiale medier. Basisversjonen er gratis, og for en liten sum får du noen veldig gode analyseegenskaper.

Det finnes mange andre gode verktøy du kan bruke fra Salesforce, Oracle, IBM, SAS, MailChimp og en mengde andre selskaper.

La moroa begynne!

Nå når du har alt på plass for å regne ut investeringsavkastningen av sosiale medier, er du klar til å kjøre! Du bør følge opp analysene dine jevnlig, og justere de dersom du ikke når de målene du har satt deg. Jevnlig betyr hver time når kampanjen starter, og deretter minst en gang om dagen så lenge kampanjen pågår.

Frem til du har funnet en strategi som fungerer, bør du prøve, prøve og prøve igjen. Våre egne undersøkelser viser at finjusteringer av enkle elementer i kampanjen kan føre til tre ganger så gode resultater (effektivitet av destinasjonsside, bilder, variasjoner i tekst, reklametekst, CTA-knapper, etc.).

Du bør sørge for å alltid kunne måle effektiviteten på markedsføringen din i sosiale medier, og du behøver aldri slite med å kunne vise verdien av markedsføringskampanjer igjen. Du kan også la Tenk Digitalt AS gjøre jobben for deg.

Hva vi i Tenk Digitalt AS gjør

Tenk Digitalt AS er en digital virksomhet som hjelper deg med alt du trenger for å være best mulig på nett. Vi kan administrere din ferdige digitale strategi, nettsiden din, profiler på sosiale medier, din digitale markedsføring, automatisering av salg og markedsføring, og alle de kompliserte tekniske detaljene for å effektivt øke salgsinntektene dine på nett.

Vi tilbyr en administrert webdesignservice hvor vi administrer nettsiden, og holder den oppdatert og sikker på en jevnlig basis. Vi kan også vedlikeholde søkemotoroptimalisering, søkemotormarkedsføring, markedsføring i sosiale medier og alle andre digitale markedsføringskampanjer du trenger.

Ta gjerne kontakt med Tenk Digitalt AS om du har spørsmål eller trenger hjelp! Du kan nå oss på telefon: 23 89 68 11, sende oss en e-post på: [email protected], eller legge igjen kontaktinformasjonen din under så kontakter vi deg snarlig.

 

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!

 

Andre artikler du bør lese

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Del denne artikkelen

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp
Jan Sollid Storehaug

Jan Sollid Storehaug

Daglig leder i Tenk Digitalt AS og foredragsholder. Jan har et stort engasjement for entreprenørskap og hvordan nye teknologier utfordrer oss og skaper nye muligheter. Les mer om Jans foredrag på Storehaug.no Send gjerne en epost til [email protected] eller ring 97512077 for en hyggelig prat!

Vi kan hjelpe deg med:

CTA-contact-us-new.png

Digital strategi

Tenk Digitalt kan hjelpe din bedrift å lage en praktisk plan for digital kommunikasjon og markedsføring. Vi diskuterer din digitale strategi og undersøker dine konkurrenter. Deretter kommer vi med konkrete forslag til forbedringer.

landingpage

Nettsider som virker

Har du nettsider som er godt egnet for digital markedsføring? Vi kan undersøke hvor godt nettstedet virker. Få en gratis vurdering av dine nettsider med konkrete forslag til forbedringer. Små endringer kan gi store resultater!

homepage-seo

Synlighet

Hvordan driver du trafikk til nettsidene dine? Tenk Digitalt kan lage innhold, optimalisere for søk, samt drive trafikk med sosiale medier, e-post og andre kanaler. Effektive nettsider gir mange besøk som konverteres til salg.

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier

Verdivurdering

Tenk Digitalt bistår gründere eller styrer som vurderer salg av sin virksomhet. Vi hjelper deg med riktig kommunikasjon mot din målgruppe. Første steg er å gjennomføre en grundig verdivurdering av din virksomhet..

Se hvordan trafikken stiger med en blogg

Finne investorer

Vi har oversikt over alle norske investorer og vet hvilke bransjer og hvilke investeringsfaser de er interessert i. Vi kan bistå ved små og store kapitalutvidelser og har deltatt i mange suksessrike norske og internasjonale emisjoner.

analysis-brainstorming-business-1571699

Aksjonærportal

Ønsker du å forbedre kommunikasjonen med dine aksjonærer? Vår aksjonærportal har BankID login for aksjonærer og styre. Løsningen kan brukes ved kapitalutvidelser og oppdaterer aksjonærregisteret med ett klikk.

Oppsummering av ukens digitale nyheter

Motta ukens mest interessante digitale nyheter direkte i innboksen helt gratis! Din e-postadresse er trygg hos oss – og du kan selvfølgelig melde deg av når som helst.

Les de siste digitale nyhetene

Vi gir deg gratis ukens viktigste digitale nyhetene fra norske nettsider som skriver om teknologi, digital markedsføring, gründerstoff, sosiale medier og søkemotorer.

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ta kontakt

Tenk Digitalt hjelper deg med din digitale strategi, nettsider som konverterer til salg og økt trafikk til dine nettsider. Vi kan også bistå med verdivurdering av din bedrift og bistand til å finne nye aksjonærer. Ta kontakt i dag for en uforpliktende samtale!