Inbound Marketing oppsummert i fire steg

 In Digital Markedsføring

Foreldrene mine er i gang med å pusse opp kjøkkenet. Da de skulle integrere kjøleskapet oppdaget de at de manglet et monteringssett. Det første de gjorde var å google “monteringssett til kjøleskap”, klikket på et av toppresultatene og bestilte monteringssettet.

Grunnen til at jeg forteller denne historien er fordi dette er gangen i inbound marketing. Det går ut på å tiltrekke seg besøkende som faktisk er interessert i det du har å tilby. Det andre jeg vil illustrere med denne fortellingen er at nettbrukere leter før de leser. Da foreldrene mine manglet et monteringssett begynte de å lete før de leste. Først når de fant det de lette etter, begynte de å lese for å avgjøre om dette var relevant.

Målet er å tiltrekke relevante fremmede med godt innhold og konvertere de til betalende kunder.

Tiltrekke besøkende, konvertere til kunder

Steg 1. Tiltrekke besøkende

Den enkleste måten å tiltrekke besøkende på er ved å blogge. Selger din bedrift pakkereiser til Syden, ønsker du å tiltrekke deg besøkende som ønsker å reise til Syden. Reiseartikler om Syden kan for eksempel tiltrekke relevante besøkende.

De fleste som er i startfasen har lite tid og lite budsjett. Setter du av tid til å blogge så lite som 1-2 ganger i måneden kan det gi deg 70 % flere leads enn hvis du ikke blogger i det hele tatt.

4 metoder for å tiltrekke besøkende

  • Blogg
  • Søkemotoroptimalisering
  • Sosiale medier
  • Bedriftens nettsted

Steg 2: Konvertere besøkende til leads

Det er flott med relevante besøkende, men ikke hvis døren er stengt! Ditt nettsted må derfor ha funksjoner som gjør det mulig å fange opp kontaktinformasjon til besøkende som er interessert, slik at du kan starte en dialog.

I Tenk Digitalt AS liker vi å gi bort kunnskap innenfor vår ekspertise. Et eksempel på dette er vår gratis e-bok om markedsføring gjennom sosiale medier. Alt vi spør om er kontaktinformasjon. Mange har spurt oss hvordan det kan være lønnsomt å fortelle besøkende hvordan de kan gjøre alt selv, istedenfor å gjøre dette for våre besøkende.

Det er nok sant at mange av våre besøkende velger å gjøre jobben selv – men vi sitter likevel med kontaktinformasjonen til relevante besøkende. Noen ønsker kanskje ikke å gjøre alt selv. Noen vil kanskje være interessert i andre produkter vi tilbyr. Andre vil kanskje anbefale oss videre til venner og bekjente.

Fire metoder for å fange opp kontaktinformasjon til besøkende:

  • CTAer: Handlingsoppfordrende lenker, bannere eller knapper som oppfordrer besøkende til å gjøre noe.
  • Landingssider: En enkeltstående side på ditt nettsted som er skreddersydd en kampanje. Hensikten er å få besøkende til å gjøre noe, for eksempel legge igjen kontaktinformasjon eller kjøpe noe. Her er et eksempel på en av våre landingssider.
  • Skjema: Gi besøkende mulighet til å legge igjen kontaktinformasjon slik at du kan komme i kontakt med dem. Skjema brukes ofte som en del av en landingsside.
  • Sporingspiksler: En sporingspiksel er en kodebit som du kan legge inn på ditt nettsted. Den fanger ikke opp kontaktinformasjon, men du kan bruke kodebiten sammen med programmer som Google Ads eller Facebook for å nå ut til de som allerede har besøkt nettstedet ditt.

Trenger du et nytt nettsted?

Et funksjonelt nettsted som skaffer nye kunder og driver omsetningen din er hjørnesteinen for all din digitale markedsføring. Vi lager løsninger som er skreddersydde deg og din digitale markedsføring. Kontakt oss i dag, så kan vi hjelpe deg med å skape et nettsted som selger!

Steg 3: Konvertere leads til betalende kunder

Her om dagen skulle jeg innom butikken å kjøpe middag. Jeg hadde fylt handlekurven, kom til en ubetjent kasse – og der ble jeg stående. I fysiske butikker skjer dette heldigvis ikke så ofte, men slik er det overraskende nok ikke på nett. Her er noen spørsmål du bør stille deg selv:

  • Kan kunden handle med mobilen?
  • Presenterer du et produkt uten at besøkende får en klar oppfordring til å bestille? (Bruk av CTA)
  • Hvordan er din support eller kundeservice? Er det enkelt å finne ut hvor besøkende kan komme i kontakt med deg?
  • Hvilke betalingsløsninger kan man benytte seg av?

Tre metoder for å konvertere leads til betalende kunder

  • E-postmarkedsføring med tydelig budskap
  • Automatisert markedsføring: Bruk besøkendes adferd til å sende ut en rekke med e-poster. Har de for eksempel lastet ned en e-bok om markedsføring, kan du automatisere e-poster og sende ut informasjon og tilbud om samme tema.
  • Bruk et CRM-system: Hold deg oppdatert på alle dine åpne salgsmuligheter akkurat nå.

Steg 4: Begeistre dine kunder slik at de selger ditt produkt for deg

Ikke gi kundene dine det de forventer. Gi dem mer!

I julestria i fjor skulle jeg kjøpe julelys. En hyggelig ansatt på Møbelringen fortalte meg at hvis jeg ventet til imorgen, kom de til å selge de samme lysene med 50 % avslag. Jeg forklarte at jeg skulle reise og måtte ha de idag. Han smilte og sa «Da jeg slår av 50 % for deg, jeg!».

Poenget er at jeg som kunde har delt denne opplevelsen rundt middagsbordet og med andre jeg kjenner. Dette er gratis promotering for Møbelringen – helt uten oppfordring. Gir du kundene dine mer enn de forventer, skal du nok se at de gjerne deler sin opplevelse – helt uten oppfordring.

Når vi gratis gir deg vår gratis E-bok «5 steg for å lage en god digital strategi» gjør vi ikke det kun for å få tak i leads. Vi deler den selvfølgelig også med våre eksisterende kunder for å bygge en relasjon.

3 metoder for å begeistre dine kunder:

    • Fortsette å levere nyttig, relevant og engasjerende innhold
    • Overvåk sosiale medier og vær klar for å hoppe inn

Spør om kundens tilbakemelding for å forbedre produkter eller tjenester slik at de lever opp til deres forventninger

Vil du lære mer om Inbound Marketing og hvordan du bør gå frem for å lykkes med din forretningsidé?

Eksterne lenker:

https://www.aftenbladet.no/meninger/Sats-pa-hakeslepp-3874661.html

Du kan også overlate hele jobben til Tenk Digitalt AS – ring 23896811.

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23896811 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Å dele er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i digital markedsføring. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Recommended Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search