Slik administrerer du dine sosiale mediekanaler på ett sted

 In Sosiale medier

Hvis du bruker sosiale medier til markedsføring kan det absolutt være en fordel å ta i bruk et verktøy som gjør jobben enklere. Men det kan også være aktuelt for deg som bare vil spare tid på å veksle mellom de forskjellige plattformene! Mange av oss har hverken lyst eller tid til å være fullstendig tilstede på sosiale medier. Derfor kan det være lurt å spare tid ved å samle alle kanaler på ett sted.

Hva du kan oppnå ved å samle dine sosiale mediekanaler

  • Overvåke mediekanaler og grupper slik at du raskt kan hoppe inn i samtaler som er relevant.
  • Få oversikt over all aktivitet på de forskjellige mediekanalene på ett sted.
  • Publisere innhold på flere mediekanaler samtidig.
  • Automatisere publiseringer og planlegge statusoppdateringer frem i tid.
  • Oppnå bedre resultat ved hjelp av analyserapport.

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Hva er Hootsuite?

Hootsuite er et verktøy som samler dine sosiale mediekanaler på ett sted. Du kan velge mellom en gratis eller betalt versjon av tjenesten. Gratisversjonen lar deg samle opp til tre sosiale medieprofiler, få grunnleggende analyser av din innsats og planlegge statusoppdateringer frem i tid. Det er flott for deg som ønsker å teste ut tjenesten, eller for deg som vil samle dine private sosiale medieprofiler. Skulle du få et større behov, kan du oppgradere for 10 $ i måneden. Da kan du samle opp til 50 sosiale medieprofiler, bruke Hootsuite med flere utvidelser som gjør tjenesten bedre, samt flere andre fordeler.

Slik ser vårt dashbord ut i Hootsuite. I denne fanen har vi samlet alle Tenk Digitalt AS sine sosiale mediekanaler slik at vi enkelt kan overvåke alt på ett sted. Akkurat her ser du bare Facebook, Google Plus og Twitter, men når vi scroller til siden kan vi se resten av våre sosiale mediekanaler. Vi har også flere faner med våre private sosiale medieprofiler, slik at vi samtidig kan holde oss oppdatert og publisere innhold her!

hootsuite brukergrensesnitt

Fordeler og ulemper ved å velge Hootsuite

Som de fleste andre verktøy er det ikke til å stikke under stolen at det er en rekke ulemper med dette verktøyet også. Likevel var det Hootsuite som passet vårt behov aller best. Du bør absolutt sjekke ut alternativer før du bestemmer deg. Scroll deg nedover hvis du ønsker å se på alternativer til Hootsuite med en gang!

Fordeler med Hootsuite

  • Du kan lage flere faner og overvåke dine sosiale mediekanaler på ett sted.
  • Du kan publisere innhold på tvers av plattformer.
  • Du kan planlegge fremtidige statusoppdateringer.
  • Hootsuite kan “autoschedule” statusoppdateringer for deg (dette betyr at de automatisk finner det de mener er det beste tidspunktet ved å måle engasjement på tidligere innlegg).
  • Hootsuite støtter flere sosiale medieplattformer enn de fleste lignende verktøy.
  • Du kan forkorte lenker uten å forlate Hootsuite.
  • Når du har oppgradert kan du velge mellom 163 applikasjoner, hvor 89 av disse er gratis.
  • Hootsuite finnes også som mobilapplikasjon, men med en noe begrenset funksjon.

Ulemper med Hootsuite

  • Dashbordet er etter min mening ikke særlig estetisk, og jeg brukte litt tid på å bli vant til å bruke det.
  • Du kan se og engasjere deg i statusoppdateringer på Instagram, men du kan ikke publisere noe.
  • Når du skal dele lenker kan du ikke fjerne lenken, slik du kan når du publiserer direkte i Facebook.
  • Du får ikke et godt nok eksempel på hvordan din statusoppdatering kommer til å se ut før den er publisert.
  • Du kan bare publisere statusoppdateringer på Facebook, Twitter, LinkedIn og Google Plus samtidig. Skal du publisere innhold på Pinterest, Tumblr eller andre mediekanaler må du bruke en applikasjon for å sende ut innholdet fra Hootsuite. Vi savner en bedre integrering med disse mediekanalene!
  • Mobilapplikasjonen støtter ikke alle våre sosiale mediekanaler. Vi får for eksempel ikke publisert innhold på Google Plus, Pinterest eller Tumblr herfra.

Alternativer til Hootsuite


alternativ til hootsuite

Meet Edgar er et populært, men dyrt verktøy for å administrere aktivitet på sosiale medier. Vi har ikke fått testet ut dette verktøyet. Finn ut mer om «Meet Edgar» her.


planlegge statusoppdateringer samle sosiale medier

CoSchedule

Personlig elsker jeg dette verktøyet, og vi bruker det sammen med Hootsuite. Du kan skrive blogginnlegg i Evernote eller Google Docs og legge de til i kalenderen med deadlines. Du kan laste opp blogginnlegget i WordPress og publisere innlegget på dine sosiale mediekanaler – alt uten å forlate applikasjonen! Siden vi bruker dette verktøyet selv har vi også signert affilate-avtale, og vi får en liten boost som vi kan bruke på CoSchedule hvis du velger å kjøpe tjenester ved å klikke på denne lenken. 


Samle sosiale medieprofiler med hootsuite

Sprout Social

Sprout Social er et godt alternativ til Hootsuite, og har så vidt vi har forstått flere funksjoner. Derfor er også prisen stivere. Den billigste planen koster 59 $ i måneden. Vi har ikke fått testet ut dette verktøyet godt nok til å gjøre oss noen mening om det er verdt prisen, men Hans-Petter Nygård-Hansen har skrevet et godt blogginlegg om Sprout Social.


samle sosiale medieprofiler med buffer

Buffer

Buffer er i samme prisklasse som Hootsuite, med lignende funksjonalitet. Finn ut mer om Buffer her.

Tips for å få mest mulig ut av Hootsuite

Sett av en fast tid til å planlegge din aktivitet på sosiale medier for den neste uken. Jeg forsøker for eksempel å bruke et par timer hver mandag på å planlegge statusoppdateringer på alle kanaler, slik at det alltid er aktivitet på våre sosiale mediekontoer.

Du bør også vurdere å laste ned applikasjoner til dine sosiale medieplattformer som ikke allerede ligger inne. Bruker du for eksempel Pinterest bør du laste ned “Tailwind”-utvidelsen som gjør at du også kan overvåke Pinterest uten å forlate Hootsuite.

Skrevet av Rose Kristensen

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Å dele er å bry seg!

I Tenk Digitalt AS er mottoet vårt «sharing is caring» – “deling er å bry seg”, så vi har lagd guider til hva du trenger å vite for å lykkes innenfor markedsføring i sosiale medier. Du kan laste ned din gratiskopi i dag her:

Følg gjerne bloggen vår om du er interessert i digitale strategier. Legg gjerne igjen en kommentar nedenfor og del med vennene dine ved å klikke på ikonene under. Husk at deling er å bry seg!

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Jan Sollid Storehaug markedsføring i sosiale medier