Hvordan øke din kundekrets fra 300 til 32.600 med et klikk

 In Digital Markedsføring

I denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan du enkelt kan øke din kundekrets på Facebook. Dette er svært nyttig for deg som har en e-postliste med eksisterende kunder – eller for deg som har et godt og funksjonelt nettsted der du kan få Facebook til å spore trafikken. Facebook kan nemlig lage et «speilpublikum«, altså finne andre Facebook-brukere som ligner dine eksisterende kunder.

La oss si at du leverer utstyr til en spesiell kundegruppe, eksempelvis kunder som handler i din dyrebutikk og kjøper hundefôr og utstyr til kjæledyr. Noen av dine kunder har tegnet seg for et nyhetsbrev med tips om rett fôr til hunden, dressurkurs for hunder og så videre. Disse kundene er sannsynligvis mer opptatt av hundehold enn de som kjøper hundemat i en dagligvarebutikk.

Facebook kan spore deres adferd på nett, og finner andre som oppfører seg på samme måte. Stikkordet er: Om dine kunder som du “kjenner” besøker bestemte nettsider som handler om hundehold eller kjøper utstyr til hund på nett, ofte klikker på annonser eller nyheter som har med dyr å gjøre, da matcher Facebook disse med andre som gjør det samme. Vips så har du mangedoblet gruppen du ønsker å annonsere for.

Facebook vet sannsynligvis også mye mer om kunden og deg enn det du selv gjør. De vet hvilke sider du klikker på, om du ofte eller aldri klikker på annonser på Facebook, om du handler, hvilke sider du liker, hva slags artikler du leser og så videre. Med et «speilpublikum» bruker Facebook disse dataene og finne andre på Facebook med lignende adferd. Desto mindre du gjør publikummet, desto likere er de profilene du har lastet opp.

Slik går du frem for å lage et speilpublikum med e-postadresser

Hvor mange e-poster må du ha i din liste? Du blir kanskje overrasket når svaret er at 100 kan være nok for å lage et speilpublikum. Selvsagt er det bedre desto flere du har. Et eksempel er en kunde med 300 kvalifiserte e-poster som med 1 % speilpublikum kunne lage et nytt publikum på 32.600 «lookalikes«.

Og de er skremmende like de opprinnelige 300. Dette skyldes at de 300 kundene var klart definert i utgangspunktet med en relasjon til leverandøren og at de har interessere for og er engasjert i de produktene/ tjenestene som leveres.

I stedet for en kampanje rettet mot 300 kunder kan man her utvide kundekretsen til 32.600. Har du testet dine kampanjer som beskrevet tidligere og funnet en som virker veldig godt, ja, da tester du den mot et større publikum. Virker den like godt mot dette publikummet, kan du eksperimentere og i stedet for 1 % lookalikes, prøver du ut 3 % – og vips så har du kanskje funnet de 100.000 mulige kundene av dine produkter som du kan nå med en god kampanje på Facebook.

Du trenger:

  • En privat Facebook-konto
  • En Facebook-side for din bedrift
  • En business manager-konto
  • Minimum 100 e-postadresser (for eksempel din kundeliste)

Slik går du frem



1. Gå inn på «Annonseadministrasjon” og klikk på «Publikum».

2. Klikk på «Opprett publikum» og deretter «Egendefinert publikum”.

3. Klikk på «Kundeliste«. Her kan du laste opp de e-postadressene til dine kunder.



4. Når du har opprettet publikummet du vil bruke for å lage et speilpublikum, kan du gå tilbake til «Publikum«.

5. Klikk på «Opprett publikum» og deretter «Speilpublikum«.

6. Velg din kundeliste og størrelse på publikummet. Husk at jo større publikum, jo mindre vil publikummet ligne på dine eksisterende kunder.

Slik går du frem for å lage et speilpublikum av de som har besøkt ditt nettsted

Du kan også lage ditt publikum ved å bruke en «Facebook-piksel«. Kort fortalt er en piksel en liten kodesnutt som du legger inn på nettstedet ditt som Facebook automatisk kjenner igjen. Besøker noen denne spesifikke siden vet Facebook at de har vært der. Litt spookey, det også?

Du trenger:

  • En privat Facebook-konto
  • En Facebook-side for din bedrift
  • En business manager-konto
  • En Facebook-piksel riktig installert på ditt nettsted

Bruker du WordPress er det svært lett å installere en Facebook-piksel. De fleste «themes» har en egen funksjon innebygd der du kan legge inn kodesnutten, slik at den automatisk blir lagt til på alle sidene dine.

Slik går du frem:



1. Gå inn på «Annonseadministrasjon” og klikk på «Publikum«.

2. Klikk på «Opprett publikum» og deretter «Egendefinert publikum”.

3. Velg «Trafikk på nettstedet», og hvilken side på nettstedet du vil lage publikummet av.



4. Når du har lagret dette publikummet, kan du gå tilbake til «Publikum» og klikke på «Opprett publikum«.

5. Klikk denne gangen på «Speilpublikum«, og velg publikummet du nettopp lagret som kilde.

Alt begynner med et godt nettsted

Begynner du markedsføre deg selv før ditt nettsted er klart kan du risikere å miste leads og potensielle kunder. En annonse kan være supergod uten at det gir deg et eneste salg! Hvis siden du sender de til ikke konverterer, blir det som å stå i elva med en sil istedenfor en bøtte.

Har du lyst til å finne ut om ditt nettsted egner seg for å få tak i potensielle kunder? 

Trenger du hjelp med din digitale markedsføring?

Digital markedsføring kan være mye mer effektiv enn tradisjonell markedsføring, men da må du vite hva du gjør. Vi gjør heldigvis det, og kan hjelpe deg med det du trenger!

Ønsker du å komme i kontakt med Tenk Digitalt AS – ring 23 89 68 11

  • Vi vet mange har det fryktelig travelt og ikke ønsker å bruke tid på å skape eget nettsted. Er du blant disse? Da kan du trygt sette bort hele jobben til Tenk Digitalt AS.
  • Avhengig av ditt behov og dine ambisjoner kan du velge komplette pakkeløsninger fra Tenk Digitalt AS hvor vi tar oss av nesten alt. Du kan konsentrere deg om å skrive teksten du ønsker å presentere og velge ut de bildene du ønsker å bruke. Vi laster opp, tilpasser designet og hjelper deg med alle løpende oppdateringer.
  • Vi kan også hjelpe deg med bruk av sosiale medier og blogg om du ønsker at det skal være en del av ditt nettsted.
  • Du kan også sette opp en komplett nettbutikk med betalingsløsninger som gjør det enkelt for dine kunder å handle hos deg.
  • Vi tar oss av alle tekniske oppgaver og oppdateringer.
  • Ring oss på 23 89 68 11 eller send en mail til [email protected] med dine spørsmål om du foretrekker det.

Vil du snakke med oss?

Trenger du hjelp med digital markedsføring? Kontakt oss i dag, og avtal et gratis, uforpliktende møte.

Andre artikler du burde lese:

Tre grunner til at Facebook ikke godkjenner din annonse

Kom i gang med markedsføring på Facebook

Slik planlegger du statusoppdateringer på Facebook

6 grep for å øke rekkevidden på dine innlegg på Facebook


Jan Sollid Storehaug
CEO 

OM FORFATTEREN:

Jan Sollid Storehaug er seriegründer og har selv startet eller deltatt i oppstarten av en rekke IT-selskaper: UNIC, RiksNett, Digital Hverdag, Active24, Dot GLOBAL og Tenk Digitalt AS AS. Jan er også mentor for gründere i regi av Innovasjon Norge / Connect Norge. Starten på Jans gründerkarrière var i 1984 da han etablerte UNIC-Gruppen AS, Norges raskest voksende bedrift på 80-tallet.

Les mer om Jan her.

Recent Posts

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search

Ikke start inbound marketing før du har gjort dette4 steg for inbound marketing